Gisteren heb ik de extra polyester vezel demping die geplaatst had achter de onderste woofers uit beide boxen weer verwijderd .
Die polyester vezel kwam oorspronkelijk achter de midrange vandaan waar nu Twaron in zit .
De reden voor verwijdering van de demping is dat ik een stuk minder geluidsdruk in het laag had met de extra gedempte 3e woofer , deze is van de fabriek uit namelijk niet gedempt - en nu naar blijkt is dat niet voor niets zo uitgevoerd , daar is dus doelbewust voor gekozen blijkt nu .
Ik had ook aanzienlijk minder luchtdruk uit de basreflex poort dan normaal het geval is
.
Ik heb het als volgt gedaan .
Eerst enkel uit 1 box 1 dempingsmat verwijderd , er zaten er 2 extra in , in de andere box beide dempings matten laten zitten uiteraard .
Dan de versterker op mono zetten en switchen met de balance regelaar om de laagtoename uit die ene box te kunnen horen t.ov. van de andere box .
Daarna ook nog nog de 2e dempingsmat verwijderd , en nu was het weer naar mijn zin
Als ik dan ging switchen met de balans was de laagtoename duidelijk te horen t.o.v. de andere box die dan nog die 2 extra dempings matten wel had .
Daarna uit de andere box ook de 2 matten verwijderd .
Ik heb namelijk wat akoestische problemen in mijn woonkamer m.b.t. de lage tonen weergave .
Er zijn plekken in de kamer waar ik veel laag heb en er zijn plekken waar er weinig laag is .
Op mijn luisterplek is de laagweergave namelijk ook niet optimaal dus hield ik nog maar weinig laag over met die extra toegevoegde demping , dat komt denk ik omdat mijn woonkamer niet symetrisch is en ik een open trap heb (met een flinke opening in het plafond dus) .
Nu heb ik tenminste weer mijn laag terug zoals ik dat altijd gewend ben , al is het nu wel wat minder strak en gedefinieerd nadat de extra demping is verwijderd .
Maar dat neem ik dan maar voor lief .
Over de aanpassing naar de inwendige Siltech bekabeling in samenwerking met de Twaron Angel Hair achter de midrange ben ik zeer tevreden
.
In 1 woord geweldig te noemen .
Zo'n beedje de beste tweak die ik ooit uitvoerde aan mijn komplete set
Groeten EDWIN B