FOCAL - Electra 1037 BE (Twaron Angel Hair + Siltech bekabeld inwendig )

Gestart door HiFi gek, november 15, 2010, 17:36:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HiFi gek

Ik heb in mijn gedachten om de inwendige bedrading van de midrange en de tweeter per box te vervangen door Siltech - SQ88 Classic mk2 bekabeling

En ik ga de ruimte achter de midrange opvullen met Twaron Angel Hair , achter de tweeters gaat het niet omdat dat een voorzet unit is zonder extra ruimte erachter .
De originele demping achter de 3 basspeakers laat ik ongemoeit , daar plaats ik dus geen twaron in .

Komende woensdag ga ik naar Speaker & Co Dordrecht (winkel in Rotterdam bestaat helaas niet meer ) .
Daar kost de Twaron Angel Hair 7.50 euro per 50 gram .
Fritz schat in dat ik ongeveer 100 gram per box nodig heb , dat kost mij dan 30 euro per 2 boxen totaal  :-P





Hier is de link naar Speaker & Co Dordrecht , naar de Twaron Angel Hair



http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1158





Ik heb vandaag veel voorberijdingen alvast gemaakt , ik heb alle speaker units los gehad om te zien hoe alles gemonteerd is met de inwendige bekabeling en wat voor dempings materiaal er origineel inzit .


Foto's volgen later nog




Groeten  EDWIN  B





lo

Maar je hebt er geen foto's van gemaakt zekers? Waren de kabels gesoldeerd of ook met stekkertjes?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

Citaat van: lo op november 15, 2010, 17:38:22
Maar je hebt er geen foto's van gemaakt zekers? Waren de kabels gesoldeerd of ook met stekkertjes?

groet,

lo


De foto's plaatsen naar mijn Foto Album wilde maar niet lukken , nu is het eindelijk wel gelukt .
Er komen 9 foto's alvast aan , maar nu voorlopig even niet , ik ga zo meteen de deur uit .

De kabels zitten met stekker verbindingen ( amp ) gemonteerd aan de speaker units , dus niet gesoldeerd .
De kabels zijn echter wel aan de scheidings filter printplaat gesoldeerd .



Groeten  EDWIN  B

WimPeu

Mag er ook honden haar in?  Daar heb ik nog wel een paar stofzuiger zakken vol van liggen... :-o :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Citaat van: WimPeu op november 15, 2010, 17:51:45
Mag er ook honden haar in?  Daar heb ik nog wel een paar stofzuiger zakken vol van liggen... :-o :-D
Bij eenvoudige sets als de jouwe is dat geen probleem.  :evil: :-D

xander32

Misschien heb je daar wel een goudmijntje te pakken Wim  :-D.


Sander.
Citaat van: WimPeu op november 15, 2010, 17:51:45
Mag er ook honden haar in?  Daar heb ik nog wel een paar stofzuiger zakken vol van liggen... :-o :-D

WimPeu

#6
Zal ze binnenkort maar eens in de Te Koop sectie plaatsen. T.E.A.B... :-D

Edit:
Sorry voor de topic vervuiling (alweer :-o)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Whisper.nl

Citaat van: WimPeu op november 15, 2010, 18:03:11
Zal ze binnenkort maar eens in de Te Koop sectie plaatsen. T.E.A.B... :-D
Edit:Sorry voor de topic vervuiling (alweer :-o)

Vind het zo'n gek idee nog niet.
Het is stevig, vult goed op en zal ook flink dempen.
Ben je wat van je stevig bassen af.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

drees62

Hoi Edwin,

Leuk project, ga het ook ff volgen. Ik heb het met mijn Focal's 716W gedaan, fluitje van een cent en kost idd geen drol  :lol:
Maar . . . wat wil je er mee bereiken? Ik heb nergens gelezen dat je op enig gebied iets mist of teveel hebt. Of heb je toch ook teveel bas? Aan de andere kant kun je, gezien de kostprijs, wel lekker pielen zonder dat het gelijk een vermogen kost.

Als ik me ooit verveel (denk het voorlopig niet  :wink: ) dan ga ik het eens toepassen in mijn Usher's. Heb hier die zak van 100 gram nog liggen wat ik er weer uit heb gehaald bij verkoop van de Focal's

PS: wel je keukenweegschaal gebruiken!

Succes en keep us informed!

HiFi gek

Citaat van: drees62 op november 15, 2010, 18:49:29
Hoi Edwin,

Leuk project, ga het ook ff volgen. Ik heb het met mijn Focal's 716W gedaan, fluitje van een cent en kost idd geen drol  :lol:
Maar . . . wat wil je er mee bereiken? Ik heb nergens gelezen dat je op enig gebied iets mist of teveel hebt. Of heb je toch ook teveel bas? Aan de andere kant kun je, gezien de kostprijs, wel lekker pielen zonder dat het gelijk een vermogen kost.

Als ik me ooit verveel (denk het voorlopig niet  :wink: ) dan ga ik het eens toepassen in mijn Usher's. Heb hier die zak van 100 gram nog liggen wat ik er weer uit heb gehaald bij verkoop van de Focal's

PS: wel je keukenweegschaal gebruiken!

Succes en keep us informed!


Om te mee te beginnen doe ik de Twaron gewoon erin als experiment om te zien wat er gebeurd met de weergave , puur uit nieuwsschierigheid dus .
Ik heb een weergave nu die naar mijn zin is , maar als er eventueel voor mij nog wat winst valt te behalen met twaron dan ios toch mooi meegenomen .


Heb jij net zoveel twaron afgewogen en er in gedaan als dat er origineel aan dempings materiaal uitkwam ?



Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

#10
Hier komen de foto's die ik heb genomen ter voorberijding .

De Focal 1037BE  heeft 3 basspeakers .
Vreemd genoeg heeft de ruimte achter de onderste basspeaker geen dempings materiaal .
Achter de middelste en de bovenste basspeaker zit wel dempings materiaal .

Achter de midrange zit hetzelfde dempings materiaal als achter de bas speakers .

Achter de tweeter is geen ruimte beschikbaar voor dempings materiaal , de tweeter zit gemonterd in een unit die dezelfde afmetingen hebt als de kast uitsparing .






Een opengewerkte foto van de binnenkant .






De midrange en de tweeter met zijn uitneembare unit waar hij in gemonteerd is .






De tweeter compleet met unit .






De midrange + de ruimte erachter is mooi te zien nu .
Het witte nylon blokje is de kabel doorvoer wartel .






De onderste basspeaker , in deze ruimte zit dus standaard geen dempings materiaal .






De onderste basspeaker , de ronde pijp is de enorme downfire basreflex poort van 130mm rond .







Dit is de bovenste basspeaker ,  het schijdings filter is nog 2 maal zo lang dan je nu kunt zien en loopt nog verder naar onder door  .







Dit is het originele dempings materiaal van 70-20-4 cm   ,   het zijn losse matten die niet gelijmt zijn maar om de wanden heen gevouwen moeten worden .






Groeten  EDWIN  B





drees62

Citaat van: HiFi gek op november 15, 2010, 20:05:41

Heb jij net zoveel twaron afgewogen en er in gedaan als dat er origineel aan dempings materiaal uitkwam ?

Groeten  EDWIN  B

Bij mij zat er alleen dempingsmateriaal tegen de wanden, dat heb ik laten zitten.
Aangevuld met 35 gram Twaron onderin en 15 gram achter de onderste woofer, dat klonk bij mij het beste.

HiFi gek

Speaker & Co in Dordrecht heeft helaas geen Twaron Angel Hair op voorraad .

Ik heb het nu rechtstreeks besteld via de importeur   ELTIM AUDIO



                                 www.eltim.nl



Morgen word het thuisbezorgt per post .

HiFi gek

Vandaag op donderdag 18-11-2010 is Fritz de With bij mij langs geweest .

We hebben vanaf de scheidingsfilters Siltech - SQ88 classic mk2 bedrading inwendig aangebracht zowel naar de tweeters als de midrange speakers .
En vanaf de scheidingsfilters ook het zelfde type Siltech naar de luidspreker kabel connectors achter op de boxen .

De Siltech geleiders betaan uit een zilver /goud legering .

De 3 basspeakers hebben hun originele koper kabel behouden .

Tevens hebben we bij beide boxen dempings materiaal aangebracht bij de onderste woofer .
De middelste en de bovenste woofer hebben van fabrieks wege af polyester vezel als demping en vreemd genoeg heeft de onderste woofer in beide boxen geen dempings materiaal .

Achter de midrange speakers zat dezelfde polyester vezel als achter de basspeakers .
Die hebben we verwijderd bij de midrange en verplaats naar de onderste basspeakers zodat nu alle 3 de basspeakers zijn voorzien van dezelfde polyester vezel demping .

Achter de midrange speakers hebben we ter vervanging nu Twaron Angel Hair aangebracht .
Het aantal grammen weet ik niet , vergeten te wegen helaas .




Dus totaal in 1 keer tegelijk 3 veranderringen aangebracht per box .
Twaron Angel Hair achter de midrange speakers .
onderste basspeakers nu voorzien van polyester vezel demping .
Siltech bekabeling intern .


Daarom kan ik ook niet zeggen wat het resultaat is van enkel de Twaron Angel Hair .
Maar daar ga ik binnenkort mee experimenteren , dan probeer ik gehoormatig uit wat de juiste hoeveelheid is en weeg ik meteen hoeveel gram er dan in gaat .


We hebben eerst 1 box gemodificeerd en daarna weer afgemonteerd , de andere box hadden we doelbewust nog 100% origineel gelaten .
We hebben daarna de gemodificeerde box weer terug gezet op zijn plaats .
We hebben een cd in de SA7-S1 gedaan , de versterker uiteraard op mono gezet en dan met de balance draaiknop diverse keren overgeschakeld van de originele linker box naar de gemodificeede rechter box .
Dit is de juiste manier om een eventueel verschil tussen beide boxen te kunnen waarnemen , zo weet je dat het niet tussen de oren zit omdat je nu rechtstreeks de werkelijke verschillen per direct waarneemd door te switchen .
Zo sluit je iedere twijfel dus uit  :yes:
De verschillen die je hoord zijn er dan ook echt .
Dit zet ik er met nadruk bij om te voorkomen dat sommige personen beginnen te zeggen , jullie verbeelden het je .

En dat er verschil was , dat was overduidelijk waar te nemen .
Zo klinkt de originele box nogal hol vergeleken met de gemodificeerde , echt opvallend zelfs .
De gemodificeerde box klinkt helderder , laat aanzienlijk meer lucht en ambiance horen en duidelijker waar te nemen micro informatie .
Vergeleken met de gemodificeerde box klinkt de originele scherp in de tweeter , bij de gemodificeerde is dat scherpe weg .
De gemodificeerde box heeft ook een rusiger klankbeeld , de originele klinkt dan ietwat opdringerig daarmee vergeleken .
Door de toevoeging van demping achter de onderste basspeakers is ook het laag zoals verwacht rustiger geworden .

Met de eerste box zijn wij maar liefst 5 uur bezig geweest omdat we nog niet precies wisten hoe alles zat .
Na ervaring opgedaan te hebben deden we er nog maar 3 uur over met de tweede box .
Beide boxen hebben we volledig moeten leeghalen zodat je alleen de kale houten kasten overhield zonder inhoud erin  HLP
Omdat wij eerst ervaring op moesten doen met de 1e box duurde het zo lang .


Fritz heeft alles uitgebreid gefilmt tijdens de werkzaamheden .
We hebben als eerste de video kamera opgesteld en een bepaald nummer op cd afgespeeld met beide boxen nog 100% standaard .
Nadat beide boxen gemodificerd waren en weer op zijn plek stonden hebben we dat zelfde nummer weer afgespeeld op exact hetzelfde volume zonder dat tussentijds de kamera verplaats is geweest .
Deze opname komt binnenkort op YOUTUBE.COM  te staan , dus op dezelfde manier gefilmt zoals Fritz zijn eigen bekende filmpje van de modificatie van zijn Wilson-Watt Puppy 6 .

Nadat beide boxen weer op zijn plek stonden hebben we even aandachtig geluisterd naar het behaalde resultaat .
Fritz was enorm te spreken over het behaalde resultaat , volgens Fritz klinkt het nu bijna hetzelfde met het midden en hoog als zijn eigen installatie .
Al kom ik natuurlijk never nooit aan dat laag van Fritz zijn Wilsons  :cry:
De kast inhoud van de Wilsons is wel 3 maal groter dan van de Focals volgens Fritz en de basspeakers zijn ook een stuk groter .
Zelf was ik ook positief verbaasd over het behaalde resultaat , en ook zelf merkte ik dat ik nu vrij dicht Fritz zijn installatie benaderd , behalve dat laag dat wil maar niet lukken  :oops:

Ik ga nu eerst om te beginnen de kabels even de tijd geven om in te spelen mocht dat nodig wezen .
Over een week of 2 als ik het geluid aardig heb leren kennen , dan ga ik aan de gang met experimenteren hoeveel Twaron Angel Hair ik het beste kan toevoegen .
Dan weeg ik meteen hoeveel gram er exact in gaat .



Ik heb diverse foto's gemaakt , Fritz heeft er ook diverse gemaakt .
Die foto's plaatsen komt wel een keer , ik ga nu naar mijn bed , toedeloetoe  :gaap:



       :-o
Groenten       EDWIN  B


JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 19, 2010, 00:40:25
Vandaag op donderdag 18-11-2010 is Fritz de With bij mij langs geweest .

We hebben vanaf de scheidingsfilters Siltech - SQ88 classic mk2 bedrading inwendig aangebracht zowel naar de tweeters als de midrange speakers .
En vanaf de scheidingsfilters ook het zelfde type Siltech naar de luidspreker kabel connectors achter op de boxen .

De Siltech geleiders betaan uit een zilver /goud legering .

De 3 basspeakers hebben hun originele koper kabel behouden .

Tevens hebben we bij beide boxen dempings materiaal aangebracht bij de onderste woofer .
De middelste en de bovenste woofer hebben van fabrieks wege af polyester vezel als demping en vreemd genoeg heeft de onderste woofer in beide boxen geen dempings materiaal .

Achter de midrange speakers zat dezelfde polyester vezel als achter de basspeakers .
Die hebben we verwijderd bij de midrange en verplaats naar de onderste basspeakers zodat nu alle 3 de basspeakers zijn voorzien van dezelfde polyester vezel demping .

Achter de midrange speakers hebben we ter vervanging nu Twaron Angel Hair aangebracht .
Het aantal grammen weet ik niet , vergeten te wegen helaas .




Dus totaal in 1 keer tegelijk 3 veranderringen aangebracht per box .
Twaron Angel Hair achter de midrange speakers .
onderste basspeakers nu voorzien van polyester vezel demping .
Siltech bekabeling intern .


Daarom kan ik ook niet zeggen wat het resultaat is van enkel de Twaron Angel Hair .
Maar daar ga ik binnenkort mee experimenteren , dan probeer ik gehoormatig uit wat de juiste hoeveelheid is en weeg ik meteen hoeveel gram er dan in gaat .


We hebben eerst 1 box gemodificeerd en daarna weer afgemonteerd , de andere box hadden we doelbewust nog 100% origineel gelaten .
We hebben daarna de gemodificeerde box weer terug gezet op zijn plaats .
We hebben een cd in de SA7-S1 gedaan , de versterker uiteraard op mono gezet en dan met de balance draaiknop diverse keren overgeschakeld van de originele linker box naar de gemodificeede rechter box .
Dit is de juiste manier om een eventueel verschil tussen beide boxen te kunnen waarnemen , zo weet je dat het niet tussen de oren zit omdat je nu rechtstreeks de werkelijke verschillen per direct waarneemd door te switchen .
Zo sluit je iedere twijfel dus uit  :yes:
De verschillen die je hoord zijn er dan ook echt .
Dit zet ik er met nadruk bij om te voorkomen dat sommige personen beginnen te zeggen , jullie verbeelden het je .

En dat er verschil was , dat was overduidelijk waar te nemen .
Zo klinkt de originele box nogal hol vergeleken met de gemodificeerde , echt opvallend zelfs .
De gemodificeerde box klinkt helderder , laat aanzienlijk meer lucht en ambiance horen en duidelijker waar te nemen micro informatie .
Vergeleken met de gemodificeerde box klinkt de originele scherp in de tweeter , bij de gemodificeerde is dat scherpe weg .
De gemodificeerde box heeft ook een rusiger klankbeeld , de originele klinkt dan ietwat opdringerig daarmee vergeleken .
Door de toevoeging van demping achter de onderste basspeakers is ook het laag zoals verwacht rustiger geworden .

Met de eerste box zijn wij maar liefst 5 uur bezig geweest omdat we nog niet precies wisten hoe alles zat .
Na ervaring opgedaan te hebben deden we er nog maar 3 uur over met de tweede box .
Beide boxen hebben we volledig moeten leeghalen zodat je alleen de kale houten kasten overhield zonder inhoud erin  HLP
Omdat wij eerst ervaring op moesten doen met de 1e box duurde het zo lang .


Fritz heeft alles uitgebreid gefilmt tijdens de werkzaamheden .
We hebben als eerste de video kamera opgesteld en een bepaald nummer op cd afgespeeld met beide boxen nog 100% standaard .
Nadat beide boxen gemodificerd waren en weer op zijn plek stonden hebben we dat zelfde nummer weer afgespeeld op exact hetzelfde volume zonder dat tussentijds de kamera verplaats is geweest .
Deze opname komt binnenkort op YOUTUBE.COM  te staan , dus op dezelfde manier gefilmt zoals Fritz zijn eigen bekende filmpje van de modificatie van zijn Wilson-Watt Puppy 6 .

Nadat beide boxen weer op zijn plek stonden hebben we even aandachtig geluisterd naar het behaalde resultaat .
Fritz was enorm te spreken over het behaalde resultaat , volgens Fritz klinkt het nu bijna hetzelfde met het midden en hoog als zijn eigen installatie .
Al kom ik natuurlijk never nooit aan dat laag van Fritz zijn Wilsons  :cry:
De kast inhoud van de Wilsons is wel 3 maal groter dan van de Focals volgens Fritz en de basspeakers zijn ook een stuk groter .
Zelf was ik ook positief verbaasd over het behaalde resultaat , en ook zelf merkte ik dat ik nu vrij dicht Fritz zijn installatie benaderd , behalve dat laag dat wil maar niet lukken  :oops:

Ik ga nu eerst om te beginnen de kabels even de tijd geven om in te spelen mocht dat nodig wezen .
Over een week of 2 als ik het geluid aardig heb leren kennen , dan ga ik aan de gang met experimenteren hoeveel Twaron Angel Hair ik het beste kan toevoegen .
Dan weeg ik meteen hoeveel gram er exact in gaat .



Ik heb diverse foto's gemaakt , Fritz heeft er ook diverse gemaakt .
Die foto's plaatsen komt wel een keer , ik ga nu naar mijn bed , toedeloetoe  :gaap:



       :-o
Groenten       EDWIN  B



IK WIL AKTIE FOTO'S van jullie zien


Wakker worden en plaatsen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.