FOCAL - Electra 1037 BE (Twaron Angel Hair + Siltech bekabeld inwendig )

Gestart door HiFi gek, november 15, 2010, 17:36:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

viceadmiraal61


Leobus

CiteerOver de werking van de Twaron kan ik nu weinig zeggen , misschien moet er meer of minder in voor het meest optimale resultaat   ?

Hallo Edwin,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heet Leo Busscher en ben degene die de toepassing van Twaron als dempingsmateriaal bedacht heeft. Mijn eigen zelfbouwspeakers hadden ooit de primeur.
Als je ooit het artikel van Fritz in Music Emotion hebt gelezen, zie je mij bij Fritz aan zijn speakers knutselen.
Ik moet zeggen dat ik het enthousiasme van Fritz geweldig vind. (Oh ja, voordat ik van reclame maken beticht word; ik heb geen enkel commercieel belang bij de verkoop van het Angel hair) Ik vind het natuurlijk wel leuk dat mijn ontdekking zo'n grote vlucht neemt. :wink:
Ik keek op de foto met de gevulde kamer van je mid? sectie. Ik denk dat je een beetje te veel gebruikt hebt. Mijn ervaring is dat je gauw teveel gebruikt. Begin eens met ca 4 gr/liter.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat het effect van de Siltech modificatie op zich zou zijn. Misschien wel iets voor mijn eigen speakers. Zoek je dat nog een keer uit?

Groet,

Leo Busscher

Whisper.nl

Wauw wat een mooi project heb je neergezet. Repect hoor.  notworthy
Complimenten dat je dat zo hebt aangedurft.
En zoals ik lees was het een flinke verbetering.
Ik hoop dat je er nog lang van mag genieten en vooral doorgaat met experimenteren.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marantz 81

verassend dat je toch ook de siltech kabels gedaan hebt , viel mij ook al op dat er wel hele simpele bekabeling in de speaker zit zou je toch niet verwachten voor een luidspreker uit deze klasse

wat ik alleen niet begrijp dat je niet eerst alleen de bekabeling hebt gedaan en later de twarron hebt vervangen nu heb je 3 modificatie,s in 1 keer gedaan

siltech kabels , onderste woofer voorzien van demping ,en mid voorzien van twarron

er zal vast goed overnagedacht zijn maar nu lijkt het mij moeilijker om de individuele behaalde winst te bapalen van de bekabeling en dempings materiaal

betreft je laagweergave is het ook appels met peren verglijken ,zoals jezelf al zij zijn frits zijn woofers groter en hij speelt met 2 dikke mono blokken en daarbij snap ik het ook niet helemaal want je laagweergave is juist zeer goed en vol alleen heb je nog beter gehoord bij frits

byebye

Musicman

Citaat van: viceadmiraal61 op november 19, 2010, 18:59:32
ook ben ik verbaasd hoe de fabriek zomaar een luidspreker over slaat met demping.en de zeer goedkope
installatie draad......


Helemaal me eens Fritz.

Het is te gek voor woorden, dat daar vaak (ook bij duurdere systemen) amper aandacht aan wordt besteed.
Ik denk dat de speaker van Edwin, alleen door betere (=doordachtere) demping al, "ronder" en vloeiender klinkt.......

Gr, pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

HiFi gek

Citaat van: Leobus op november 19, 2010, 20:04:05
Hallo Edwin,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heet Leo Busscher en ben degene die de toepassing van Twaron als dempingsmateriaal bedacht heeft. Mijn eigen zelfbouwspeakers hadden ooit de primeur.
Als je ooit het artikel van Fritz in Music Emotion hebt gelezen, zie je mij bij Fritz aan zijn speakers knutselen.
Ik moet zeggen dat ik het enthousiasme van Fritz geweldig vind. (Oh ja, voordat ik van reclame maken beticht word; ik heb geen enkel commercieel belang bij de verkoop van het Angel hair) Ik vind het natuurlijk wel leuk dat mijn ontdekking zo'n grote vlucht neemt. :wink:
Ik keek op de foto met de gevulde kamer van je mid? sectie. Ik denk dat je een beetje te veel gebruikt hebt. Mijn ervaring is dat je gauw teveel gebruikt. Begin eens met ca 4 gr/liter.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat het effect van de Siltech modificatie op zich zou zijn. Misschien wel iets voor mijn eigen speakers. Zoek je dat nog een keer uit?

Groet,

Leo Busscher


Leo .

Leuk dat de bedenker van de twaron Angel Hair zich nu ook in verbinding met het Marantz forum steld .

Fritz heeft doelbewust zoveel twaron aangebracht , heeft iets te maken met een bepaalde mate van laid back weergave of juist niet , hij heeft zogezegt een tussenweg gekozen .

Het artiekel uit Music Emotion dat ken ik .

Het effect van de Siltech modificaie op zich dat weet ik helaas niet voor wat betreft de midrange omdat daar meteen twaron aan is toegevoegt .
Echter wat de tweeters betreft ken ik je dat wel vertellen omdat daar geen twaron aan is toegevoegt.
De tweeters laten met Siltech bekabeling meer lucht horen en klinken helderder en realistischer en minder scherp .

Ik ga natuurlijk ook weer niet te veel experimenteren met de speakers los halen enzo , het wordt er dan niet mooier op qua beschadigingen .




Groeten  EDWIN  B




HiFi gek

Citaat van: Sander Nolden op november 19, 2010, 16:12:28
Ik zie dat jullie een klein restje hebben laten zitten van de oude bedrading?
Kan de nieuwe Siltech niet rechtstreeks op de print worden gesoldeerd?

Veel Plezier met je nieuwe configuratie :)

grtz Sander


Dat heb ik doelbewust zo gedaan .

De Siltech aders zijn om te beginnen van zilver/goud legering gemaakt , ik heb totaal geen ervaring met het solderen daarvan .
De print is op een onduidelijke manier ontworpen voor mij wat betreft de koperbanen , ik kon er totaal geen wijs uit , er zijn namelijk vreemd genoeg geen koperbanen te zien .
En om te voorkomen dat ik tijdens het direct op de print solderen van de Siltech schade aan zou kunnen brengen aan de print durfde ik het niet aan .
Het had natuurlijk wel weer net wat beter geweest , maar helaas , het is niet anders . :-(



Groeten  EDWIN  B 

HiFi gek

Citaat van: Marantz 81 op november 19, 2010, 21:51:05
verassend dat je toch ook de siltech kabels gedaan hebt , viel mij ook al op dat er wel hele simpele bekabeling in de speaker zit zou je toch niet verwachten voor een luidspreker uit deze klasse

wat ik alleen niet begrijp dat je niet eerst alleen de bekabeling hebt gedaan en later de twarron hebt vervangen nu heb je 3 modificatie,s in 1 keer gedaan

siltech kabels , onderste woofer voorzien van demping ,en mid voorzien van twarron

er zal vast goed overnagedacht zijn maar nu lijkt het mij moeilijker om de individuele behaalde winst te bapalen van de bekabeling en dempings materiaal

betreft je laagweergave is het ook appels met peren verglijken ,zoals jezelf al zij zijn frits zijn woofers groter en hij speelt met 2 dikke mono blokken en daarbij snap ik het ook niet helemaal want je laagweergave is juist zeer goed en vol alleen heb je nog beter gehoord bij frits

byebye


Dat ik alles in 1 keer heb uitgevoerd komt omdat ik niet telkens de speakers los wil gaan schroeven , zo krijg je enkel maar steeds meer beschadigingen als je pech hebt .
Dat probeer ik uit alle macht te voorkomen , dan maar alles in 1 keer erin dacht ik .



Groeten  EDWIN  B


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thepioneer

Ik was benieuwd hoe de twaron bevalt in het middengebied. Ik heb mijn usher's eens van binnen bekeken en daar is ook nog wel ruimte voor wat twaron. De ruimte van de woofer ga ik niet doen omdat de bass al super strak is en het is ook een gigantische ruimte :)

Andere bekabeling in vorm van siltech of iets dergelijks zal hem niet gaan worden omdat er nogal wat kabel in zit. Totaal zitten er 3 scheidingsfilters in die verbonden zijn met kabel. Dus je praat over meters kabel per luidspreker
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

HiFi gek

Citaat van: thepioneer op november 21, 2010, 17:52:23
Ik was benieuwd hoe de twaron bevalt in het middengebied. Ik heb mijn usher's eens van binnen bekeken en daar is ook nog wel ruimte voor wat twaron. De ruimte van de woofer ga ik niet doen omdat de bass al super strak is en het is ook een gigantische ruimte :)

Andere bekabeling in vorm van siltech of iets dergelijks zal hem niet gaan worden omdat er nogal wat kabel in zit. Totaal zitten er 3 scheidingsfilters in die verbonden zijn met kabel. Dus je praat over meters kabel per luidspreker


Bij mij is er 2 meter Siltech ingegaan per box .

Vanaf scheidingsfilter naar de tweeter = 0.5 meter .
Vanaf scheidingsfilter naar de midrange = 0.5 meter
Vanaf WBT luidsprekerterminals achter op de box naar het scheidingsfilter = 1 meter .



Groeten  EDWIN  B

drees62

Citaat van: thepioneer op november 21, 2010, 17:52:23
Ik heb mijn usher's eens van binnen bekeken en daar is ook nog wel ruimte voor wat twaron.

Foto's gemaakt??  :-D

thepioneer

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

HiFi gek

Gisteren heb ik de extra polyester vezel demping die geplaatst had achter de onderste woofers uit beide boxen weer verwijderd .
Die polyester vezel kwam oorspronkelijk achter de midrange vandaan waar nu Twaron in zit .

De reden voor verwijdering van de demping is dat ik een stuk minder geluidsdruk in het laag had met de extra gedempte 3e woofer , deze is van de fabriek uit namelijk niet gedempt - en nu naar blijkt is dat niet voor niets zo uitgevoerd , daar is dus doelbewust voor gekozen blijkt nu .

Ik had ook aanzienlijk minder luchtdruk uit de basreflex poort dan normaal het geval is  :-(.

Ik heb het als volgt gedaan .
Eerst enkel uit 1 box 1 dempingsmat verwijderd , er zaten er 2 extra in , in de andere box beide dempings matten laten zitten uiteraard .
Dan de versterker op mono zetten en switchen met de balance regelaar om de laagtoename uit die ene box te kunnen horen t.ov. van de andere box .
Daarna ook nog nog de 2e dempingsmat verwijderd , en nu was het weer naar mijn zin  :yes:
Als ik dan ging switchen met de balans was de laagtoename duidelijk te horen t.o.v. de andere box die dan nog die 2 extra dempings matten wel had .
Daarna uit de andere box ook de 2 matten verwijderd .

Ik heb namelijk wat akoestische problemen in mijn woonkamer m.b.t. de lage tonen weergave .
Er zijn plekken in de kamer waar ik veel laag heb en er zijn plekken waar er weinig laag is .
Op mijn luisterplek is de laagweergave namelijk ook niet optimaal dus hield ik nog maar weinig laag over met die extra toegevoegde demping , dat komt denk ik omdat mijn woonkamer niet symetrisch is en ik een open trap heb (met een flinke opening in het plafond dus) .

Nu heb ik tenminste weer mijn laag terug zoals ik dat altijd gewend ben , al is het nu wel wat minder strak en gedefinieerd nadat de extra demping is verwijderd .
Maar dat neem ik dan maar voor lief .


Over de aanpassing naar de inwendige Siltech bekabeling in samenwerking met de Twaron Angel Hair achter de midrange ben ik zeer tevreden  :yes: .
In 1 woord geweldig te noemen .
Zo'n beedje de beste tweak die ik ooit uitvoerde aan mijn komplete set  :yes:





Groeten  EDWIN  B



HiFi gek

Citaat van: thepioneer op november 21, 2010, 19:41:40
ja komen eraan :)


The Pioneer


Ik wil je dan wel vragen om die foto's van jouw boxen niet op deze topic te plaatsen .

Wil je daar dan een nieuwe topic over openen ?



Groeten  EDWIN  B