FOCAL - Electra 1037 BE (Twaron Angel Hair + Siltech bekabeld inwendig )

Gestart door HiFi gek, november 15, 2010, 17:36:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marantz 81

eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe men speakers er van binnenuit zien  8-) misschien ook maar eens openschroeven heb ook altijd die neiging om te weten hoe iets in elkaar zit en om het uit elkaar te halen  :yes:

volgens mij is het Upgrade/haal je speakers uit elkaar kaar twarron/kabel virus toegeslagen  :schater: :-D

WimPeu

Jij moet nooit aan een vrouw beginnen Edwin die wordt stapel gek... :-D
Ga zo door...blijf ons verrassen! HB

Citaat van: HiFi gek op november 22, 2010, 17:49:42
Ben er vanmiddag achter gekomen dat vrijwel zeker het trapgat in het plafond de oorzaak is van het laag verlies op sommige plekken in huis .

Ik had om te beginnen mijn boxen 10 cm naar achter geschoven en mijn luister positie ( bank ) 60 cm naar voren .
Ik zit in deze situatie dus 50 cm dichter op mijn boxen .
De afstand vanaf de voorkand van de boxen tot aan mijn oren is nu 3.20 meter en was eerst 3.70 meter .
Dit verijste ook iets meer naar binnen toe draaien van beide boxen .

Dit gaf een flinke verbetering in het laag , ik schat in op ongeveer 25% meer laag druk .

Toen ben ik naar boven gelopen het trapgat in .
Helmaal boven in het trapgat stapeld het laag zich op , het dreund daar enorm .
Toen ik de deur van de overloop + de tegenoverliggende deur van 1 van de slaapkamers open deed was de druk opbouw ook meteen weg .
Daarna met beide deuren nog steeds open naar mijn luisterplek gegaan , en ook daar was het laag weer weg .
Met de 2 deuren dicht heb ik dus heel wat meer laag dan met de 2 deuren open .

Dus is mijn logische conclusie dat ik hiermee kan aantonen dat het trapgat de oorzaak is .

Ik heb nog 3 verloers gordijnen over die ik toch niet gebruikt , ik zal er eens 2 van over het trapgat heen spannen , de gordijnen zijn vrijwel luchtdicht .
En dan eens zien wat het voor resultaat geeft als het trapgat volledig woord afgesloten .
Geeft dat ook nog eens een positief resultaat dan maak ik een aantal haken/ogen waaraan ik de gordijnen kan opspannen als ik muziek ga luisteren .



Groeten  EDWIN  B 
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Musicman

Er is veel te doen met bestaande (standaard) speakers.

Zelf heb ik een aantal systemen gebouwd en daarmee het nodige geleerd.
Met weinig kan je een speaker iets (tot veel) beter laten klinken.
Dit is wel sterk afhankelijk van het bestaande concept, en de (standaard) kwaliteit van de speaker.

De makkelijkste ingreep is het dempings materiaal.
Voor mij is al lang bekend dat Twaron 1 van de beste oplossingen is.

Wil je je speaker nog beter hebben, dan kan je met loodbitumen gaan werken.
En als je echt het onderste (beste) uit de kan wilt halen, kan je de belangrijkste componenten van het scheidingsfilter vervangen door betere componenten.   (van dezelfde waarde).

Dus Arjan.......ik denk dat dit altijd al werd gedaan, en niet iets nieuws is.
Maar door dit Topic is het wel op het forum een hype aan het worden. :wink: :angel:
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

JohnWx

Alleen wil ik wel zeggen dat de speaker die ontworpen / ontwikkeld / gefabriceerd is door de ontwerper / merk niet meer aan hun specifieke / visie / klank / eisen voldoet.
Tuurlijk de gebruiker mag er mee doen wat hij wil alleen gaat hij een klank verandering toepassen die afwijkt van dat type / norm
Eigenlijk moet er dan een sticker op de speaker met zoiets als :


TUNING by HIFIMADNESS


Dit alles is mijn mening niks meer niks minder
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Yep daar heb je volgens mij gelijk in :yes:

Maarrrr..... Edwin, houdt vol en idd blijf ons verrassen met dit soort zaken. Het zorgt er in ieder geval voor dat we van de straat zijn, en er over gaan nadenken.  pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: lo op november 22, 2010, 19:25:58
Yep daar heb je volgens mij gelijk in :yes:

Maarrrr..... Edwin, houdt vol en idd blijf ons verrassen met dit soort zaken. Het zorgt er in ieder geval voor dat we van de straat zijn, en er over gaan nadenken.  pompom

groet,

lo

Aan de andere kant snap en weet ik ook wel als je iets voor jouw beter kan maken kan dat doen
Alleen ben ik niet zo ik hou van originele dingen sorry

Ben ook een fan van normale software etc.etc. niet van die freeware linux beos open office maar MICROSOFT
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MadVillain

Ander punt van discussie ;)

Waarom Microsoft en niet bv Ubuntu (Linux) of Apple Mac Osx?


@ Hifi gek:

Sorry voor het offtopic gaan. Maar vond het wel interessant

JohnWx

Citaat van: MadVillain op november 22, 2010, 21:18:34
Ander punt van discussie ;)

Waarom Microsoft en niet bv Ubuntu (Linux) of Apple Mac Osx?


@ Hifi gek:

Sorry voor het offtopic gaan. Maar vond het wel interessant

Omdat Microsoft NL altijd erg goed voor me is geweest en nog


ps:Apple is van Spitzenklasse
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: jwx op november 22, 2010, 20:04:12
Aan de andere kant snap en weet ik ook wel als je iets voor jouw beter kan maken kan dat doen
Alleen ben ik niet zo ik hou van originele dingen sorry

Ben ook een fan van normale software etc.etc. niet van die freeware linux beos open office maar MICROSOFT
JWX krijgt even een ban voor onbepaalde tijd aan zijn broek, voor het off-topic gaan en helemaal door complete onzin te verkondigen  violent1

@JWX, open maar een topic in het grand café hiervoor ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

CiteerZelf denk ik aan kartonnen platen op maat maken en dan kijken wat dat doet , karton daar kan geen lucht doorheen .

IK zou bij kartonnen platen wegblijven, zo creëer je namelijk nieuwe resonaters, net als een raam. Je krijgt weerkaatsingen, maar ook het grote vel reageert als luidspreker door de luchtverplaatsingen.
Ik denk dat je dan alle winsten op andere vlakken teniet doet.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marantz 81

Heb maar gelijk even de speakers open geschroeft omdat ik het niet kon laten  :schater:

ziet er allemaal wel erg goed uit moet ik zeggen ,compleet bedraad met hoogwaardig 2,5 mm koper kabel direct vanaf de WBT pluggen en daarna vanaf de print naar de woofer/tweeter , ook het filter en dempings materialen zijn van hoge kwaliteit , geel is dik schuim wat geheel rondom in de speakers zit en zo,n 3/4 cm dik is het witte dempings materiaal zou wel eens twarron kunnen zijn het is heel zacht en ook makkelijk uit elkaar te trekken waarbij het dan zijn vorm behoudt , de ruimte die overblijft waar geen dempings materiaal zit is maar heel klein denk ongv 3 liter ( 10 liter kast )

de spreekspoel van de woofer is ook echt enorm zo,n 8 cm  ( zie foto ), meeste woofers hebben zo tussen de 2,5 en 4 cm  spreekspoel

weet wel dat ik niks aan de speakers ga doen , is allemaal zo goed doordacht en van hoge kwaliteit  pompom

byebye

Maurice

Tja, Dynaudio ;)
Zal overigens geen Twaron zijn, eerder wol (baileys longhair) oid.
Dynaudio is over het algemeen erg mooi opgebouwd, vaak ook degelijke kasten. Eventueel betere elco´s in je filter kan een verschil geven.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Citaat van: Marantz 81 op november 22, 2010, 22:48:02
Heb maar gelijk even de speakers open geschroeft omdat ik het niet kon laten  :schater:

weet wel dat ik niks aan de speakers ga doen , is allemaal zo goed doordacht en van hoge kwaliteit  pompom

Ziet er inderdaad erg verzorgd uit, ook het filter :yes:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

JohnWx

Citaat van: Maurice op november 22, 2010, 22:07:51
JWX krijgt even een ban voor onbepaalde tijd aan zijn broek, voor het off-topic gaan en helemaal door complete onzin te verkondigen  violent1

@JWX, open maar een topic in het grand café hiervoor ;)

Ja ik ben een Bill Gates aanhanger

Sorry excuses

Hier begon het mee


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Musicman

Citaat van: Marantz 81 op november 22, 2010, 22:48:02
Heb maar gelijk even de speakers open geschroeft omdat ik het niet kon laten  :schater:

ziet er allemaal wel erg goed uit moet ik zeggen ,compleet bedraad met hoogwaardig 2,5 mm koper kabel direct vanaf de WBT pluggen en daarna vanaf de print naar de woofer/tweeter , ook het filter en dempings materialen zijn van hoge kwaliteit , geel is dik schuim wat geheel rondom in de speakers zit en zo,n 3/4 cm dik is het witte dempings materiaal zou wel eens twarron kunnen zijn het is heel zacht en ook makkelijk uit elkaar te trekken waarbij het dan zijn vorm behoudt , de ruimte die overblijft waar geen dempings materiaal zit is maar heel klein denk ongv 3 liter ( 10 liter kast )

de spreekspoel van de woofer is ook echt enorm zo,n 8 cm  ( zie foto ), meeste woofers hebben zo tussen de 2,5 en 4 cm  spreekspoel

weet wel dat ik niks aan de speakers ga doen , is allemaal zo goed doordacht en van hoge kwaliteit  pompom

byebye


Ziet er inderdaad netjes uit man!!
IK zou het (voorlopig) zo laten, maar mocht je ooit iets gaan doen......dan niet aan de kabel of demping.
Maar aan wat er dan over blijft.... :wink:

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels