FOCAL - Electra 1037 BE (Twaron Angel Hair + Siltech bekabeld inwendig )

Gestart door HiFi gek, november 15, 2010, 17:36:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Musicman

Citaat van: Maurice op november 22, 2010, 22:57:24
Tja, Dynaudio ;)
Eventueel betere elco´s in je filter kan een verschil geven.

Dat is dus wat ik bedoelde......wat over blijft.
Een betere (serie) elco voor het hoog, wil bij deze mooie speaker nog wel eens "wonderen"doen.
(maar......don't fix anything that allready work..) :wink:
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Marantz 81

wat heeft dat voor invloed dan die elco,s op het hoog ?

meer detail of zo , ik weet niet wat een Elco doet

in princiepe heb ik die intentie niet maar vindt het wel interresant om te weten wat het doet  :yes:

vroeg me ook af betreft met speaker kabels draai nu met VDH CS122 die zijn van zilver of het niet beter is om met koperen speakers kabels te werken zodat het geheel vanaf de versterker hetzelfde is , mijn ervaring is dat het met zilver wat scherpte geeft maar wel meer detail in het hoog ,die ervaring heb ik opgedaan met vorige speakers deze VDH kabels had ik al toen ik deze dynaudio,s kocht

klankkast is idd erg goed ja  :wink:

Musicman

MBT Elco's.

Ik heb hier een stukje over geschreven , in de Topic van Lo.
Even voor jou ter aanvulling, jouw speaker zou het meer dan waar zijn.......je hebt een goede tweater!!
(ik praat uit ervaring, want heb zelf ook Deense speakers  :wink: )

Mbt de speakerkabel.

Een echte zilveren kabel klinkt NOOIT schel.
Die vd Hul is verzilverd (vertint), en het signaalgedrag is dan anders.........pff lang verhaal, haha.
Ik denk dat je met een goede (standaard) 4mm koperkabel, die "schelheid" kwijt ben.

Gewoon een kwestie van proberen.

Arjan, ik wens je veel plezier!!
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

viceadmiraal61

marantz 81....nu begrijp je waarom dynaudio zo overdreven bas weergave heeft.....echt te veel
van het goede...haal die gele rommel er maar uit en vervang dat voor twaron.....ik wil het
graag voor je doen....en zie en hoor hoeveel winst je nu krijgt in het hoog en midden.
en strakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk laag...

Niber

Ik zie dit topic pas een beetje laat, maar heb dit wel met verwondering gelezen.
Dat zulke "simpele ingrepen" toch een wereld van verschil kunnen maken bij zulke kwalitatief goede speakers verbaasd me nogal...Of beter gezegd valt me tegen van Focal zelf, dat ze bij zulke dure speakers hier niet meer aandacht aan geschonken hebben.

Ben erg benieuwd naar de geluidsbestanden van voor en na de aanpassing. Worden deze nog online gezet of moet ik ze opvragen via het mailadres dat Frits eerder in dit topic postte?
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

renes59

Misschien hebben ze er wel veel aandacht aan geschonken, en dat dit het resultaat is wat zij goed vinden klinken. Er zullen altijd enkelingen zijn die het graag iets anders zien.
Verandering van interne kabels, ja de één gelooft erin de ander niet. Bij Focal geloven ze daar blijkbaar niet in, ook na ettelijke luistersessies niet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Niber

Lijkt me dat ze bij Focal in de "showroom" de speakers ook niet met van die mini-draadjes hebben aangesloten...
Dus om het dan van binnen wel te doen vind ik persoonlijk een klein beetje hypocriet. Maar dat is mijn mening, zo blijft er voor de knutselaars ook nog wat over om het geluid nog persoonlijker te maken.
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

JohnWx

Citaat van: renes59 op november 23, 2010, 12:15:33
Misschien hebben ze er wel veel aandacht aan geschonken, en dat dit het resultaat is wat zij goed vinden klinken. Er zullen altijd enkelingen zijn die het graag iets anders zien.
Verandering van interne kabels, ja de één gelooft erin de ander niet. Bij Focal geloven ze daar blijkbaar niet in, ook na ettelijke luistersessies niet.

Ze geloven er wel in bij Focal maar het voor hun best haalbare is met hun bekabeling :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: renes59 op november 23, 2010, 12:15:33
Misschien hebben ze er wel veel aandacht aan geschonken, en dat dit het resultaat is wat zij goed vinden klinken. Er zullen altijd enkelingen zijn die het graag iets anders zien.
Verandering van interne kabels, ja de één gelooft erin de ander niet. Bij Focal geloven ze daar blijkbaar niet in, ook na ettelijke luistersessies niet.


En nou juist om die reden die jij noemt ( de 1 gelooft erin en de ander niet ) heeft Fritz dus een video opname gemaakt met de geluidsweergave voor de modificatie en een opname gemaakt na de modificatie .
Uiteraard onder exact dezelfde opstelling van de microfoon en dergelijke .

Zo kun je dan het werkelijke verschil horen zonder dat er twijfel kan onstaan .
En die opname komt dan op cd-r te staan zodat je die over je eigen geluids installatie kan afspelen .
Mooier kan bijna niet voor een eerlijk vergelijk .



Groeten  EDWIN  B

Musicman

Citaat van: Niber op november 23, 2010, 12:09:20
Ik zie dit topic pas een beetje laat, maar heb dit wel met verwondering gelezen.
Dat zulke "simpele ingrepen" toch een wereld van verschil kunnen maken bij zulke kwalitatief goede speakers verbaasd me nogal...Of beter gezegd valt me tegen van Focal zelf, dat ze bij zulke dure speakers hier niet meer aandacht aan geschonken hebben.


Hoi Niber.

Met een paar simpele ingrepen zou je idd een verbetering kunnen krijgen.
(dit is wel systeem afhankelijk...en levert daardoor niet altijd het gewenste resultaat)

Even een opmerking ivm jouw gedachten over de interne "afwerking" van Focal.......
Focal bouwt wel degelijk speakers van hoge kwaliteit en ook de systemen zijn goed.

Dat er intern (eventueel) iets te verbeteren valt, is persoonlijk en smaak gebonden en geld helaas niet alleen voor dit merk!!


Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

HiFi gek

De reden dat er flink wordt bespaard op de niet al te extreem dure boxen is niet zo moeilijk te bedenken .

De prijs waarin mijn Focal -Electra 1037BE boxen vallen = 7800 euro per paar , de concurentie in deze prijsklasse is erg groot .
Vrijwel alle serieuze merken hebben modellen in deze prijs klasse , te veel merken om op te noemen .

Als er van de fabriek uit meteen hoogwaardig montage materiaal wordt gemonteerd dan kosten mijn boxen geen 7800 euro meer maar pakweg zo'n 8200 euro .
Dan zijn ze niet concurerend meer geprijst t.o.v. de koncurentie .
Je ziet vergelijkbare systemen van de koncurentie meestal net onder de 8000 euro grens geprijst valt mij al jaren op .

Maar de andere kant van het verhaal is dat er dus wel serieuze afstand genomen kan worden t.o.v. de koncurentie als het van de fabriek uit meteen goed wordt aangepakt .
De overige merken monteren namelijk wel die standaard montage materialen in de door mij genoemde prijsklasse , bewijzen kan ik dit uiteraard niet maar ik vermoed het wel .


Met de peperdure luidspreker boxen van vele tig duizenden euro's tot ver over een ton is het weer een ander verhaal .
Daar wordt het wel meteen van de fabriek uit serieus aangepakt .
Dan snappen ze schijnbaar wel opeens dat ze niet met standaard montage materiaal aan kunnen komen zetten .
De koncurentie is in die prijsklasse natuurlijk ook veel minder mordend , dus maakt het ook minder uit of zo'n systeem dan een paar duizend euro duurder kost .
Wie zou zich er nou druk om maken of dat  dure systeem nou 80.000 euro kost of 78.000 euro kost .


Dit is mijn persoonlijke mening/visie van hoe ik denk dat de luidspreker fabrikanten te werk gaan .
Een ander hoeft het hier uiteraard niet mee eens te zijn .




Groeten  EDWIN  B


JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 23, 2010, 13:17:33

En nou juist om die reden die jij noemt ( de 1 gelooft erin en de ander niet ) heeft Fritz dus een video opname gemaakt met de geluidsweergave voor de modificatie en een opname gemaakt na de modificatie .
Uiteraard onder exact dezelfde opstelling van de microfoon en dergelijke .

Zo kun je dan het werkelijke verschil horen zonder dat er twijfel kan onstaan .
En die opname komt dan op cd-r te staan zodat je die over je eigen geluids installatie kan afspelen .
Mooier kan bijna niet voor een eerlijk vergelijk .



Groeten  EDWIN  B

maar dan ga je weg van het origineel van de bouwer, voor de een word het mooier voor de ander minder

het enige eerlijkste vergelijk is met 2 paar speakers de een met tweak de ander zonder

word wel prijzig
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: Marantz 81 op november 22, 2010, 23:32:14
wat heeft dat voor invloed dan die elco,s op het hoog ?

meer detail of zo , ik weet niet wat een Elco doet

in princiepe heb ik die intentie niet maar vindt het wel interresant om te weten wat het doet  :yes:

vroeg me ook af betreft met speaker kabels draai nu met VDH CS122 die zijn van zilver of het niet beter is om met koperen speakers kabels te werken zodat het geheel vanaf de versterker hetzelfde is , mijn ervaring is dat het met zilver wat scherpte geeft maar wel meer detail in het hoog ,die ervaring heb ik opgedaan met vorige speakers deze VDH kabels had ik al toen ik deze dynaudio,s kocht

klankkast is idd erg goed ja  :wink:



ARJAN

Ik wil wel eens een keer langskomen met mijn luidspreker kabels als je dat interesant zou vinden , die zijn namelijk (100%) van koper .
Aan beide kanten zijn er spades/vorkjes gemonteerd van WBT .
Je moet dan wel eerst even kijken of je die Spades ook kwijt ken aan je versterker en Dynaudio aansluit terminals .

Het merk en type van de kabel is :   Harmonic Technology --- Pro 9+   ( single wire uitvoering )

Deze kabel is overigens niet meer nieuw verkrijgbaar en presteerd ook op hoog niveau  :yes:





Groeten  EDWIN  B

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 23, 2010, 13:48:57
De reden dat er flink wordt bespaard op de niet al te extreem dure boxen is niet zo moeilijk te bedenken .

De prijs waarin mijn Focal -Electra 1037BE boxen vallen = 7800 euro per paar , de concurentie in deze prijsklasse is erg groot .
Vrijwel alle serieuze merken hebben modellen in deze prijs klasse , te veel merken om op te noemen .

Als er van de fabriek uit meteen hoogwaardig montage materiaal wordt gemonteerd dan kosten mijn boxen geen 7800 euro meer maar pakweg zo'n 8200 euro .
Dan zijn ze niet concurerend meer geprijst t.o.v. de koncurentie .
Je ziet vergelijkbare systemen van de koncurentie meestal net onder de 8000 euro grens geprijst valt mij al jaren op .

Maar de andere kant van het verhaal is dat er dus wel serieuze afstand genomen kan worden t.o.v. de koncurentie als het van de fabriek uit meteen goed wordt aangepakt .
De overige merken monteren namelijk wel die standaard montage materialen in de door mij genoemde prijsklasse , bewijzen kan ik dit uiteraard niet maar ik vermoed het wel .


Met de peperdure luidspreker boxen van vele tig duizenden euro's tot ver over een ton is het weer een ander verhaal .
Daar wordt het wel meteen van de fabriek uit serieus aangepakt .
Dan snappen ze schijnbaar wel opeens dat ze niet met standaard montage materiaal aan kunnen komen zetten .
De koncurentie is in die prijsklasse natuurlijk ook veel minder mordend , dus maakt het ook minder uit of zo'n systeem dan een paar duizend euro duurder kost .
Wie zou zich er nou druk om maken of dat  dure systeem nou 80.000 euro kost of 78.000 euro kost .


Dit is mijn persoonlijke mening/visie van hoe ik denk dat de luidspreker fabrikanten te werk gaan .
Een ander hoeft het hier uiteraard niet mee eens te zijn .




Groeten  EDWIN  B


Een speaker word gekocht op klank niet op prijs wel in een bepaalde prijs segment

Als men zich kan onderscheiden door een betere / andere klank met iets meer kosten zal men het absoluut niet laten zelfs al word de marge minder maar ik denk dat het zo niet werkt
Een merk wil zich onderscheiden door de bouw van een mooie speaker niet dat er Siltech of weet ik veel wat in zit
Elk merk probeert een voor hun zo neutraal mogelijke speaker te bouwen voor een zo hoog mogelijke omzet
En straks wil Pietje Siltech Klaas wil VdH erin en Truus wil Oehlbach omdat het zo mooi klinkt voor hen
Word zo custom made achtig en prijzig
Veel merken willen niet geassocieerd worden met andere merken sommige wel

Jij en Fritz onder andere vinden die specifieke klank mooi koester dat, sommige zullen zich koesteren met "gewoon"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: jwx op november 23, 2010, 14:05:29
maar dan ga je weg van het origineel van de bouwer, voor de een word het mooier voor de ander minder

het enige eerlijkste vergelijk is met 2 paar speakers de een met tweak de ander zonder

word wel prijzig


Fritz en ik deden het nog simpeler dan jouw metode + dat die vrijwel onuitvoerbaar is .
Welke winkel wil nou voor een test een luidspreker paar uitlenen , vrijwel niemand vrees ik .

We modificeerde enkel 1 box kompleet en de andere lieten we volledig standaard .
Daarna de gemodificeerde box weer aangesloten op de versterker samen met de standaard box .
Eerst de versterker op mono gezet en daarna met de balans draaiknop wisselen tussen de standaard box en de gemodificeerde box .

Wanneer je op deze manier vergelijkt is het klankmatige verschil nog makkelijker vast te stellen omdat je niet eerst een kompleet ander luidspreker paar hoeft te gaan opstellen die op precies dezelfde plaats moeten komen en ook exact dezelfde indraaiing moeten hebben , er mag immers totaal niets veranderen in je opstelling .





Groeten  EDWIN  B