Ben nu op een volgend experimenteer idee gekomen.
Nu ik voor het filmgebruik tevreden ben ivm de set en de strakgezette sub, was ik nog eens aan het nameten naar verschillen voor en na het tapijtgebruik.
Nauwelijks verschil in het lage gedeelte, dus dat scheelt, hier en daar een ietsiepietsie bijregelwerk, maar bijna verwaarloosbaar verder.
Nu was ik daarna nog wat aan het verder testen ivm de software en z'n mogelijkheden van de RoomEQ wizard.
Plots vond ik eindelijk het spectrum gebruik en de generator functie en mogelijkheden tot metingen van de galm etc...
Nu heb ik eens een kanaal aangesloten op de PM14 en gewoon eens allebei de 704's eens een spectrum van afgenomen.
Schitterend om zien en achteraf om weten dat m'n speakers allebei quasi exact het zelfde reageren als je beide metingen over elkaar legt. Enkel in de lage tonen ligt het verschil ietsje meer zichtbaar wat te wijten is aan de twee verschillende positie's in de kamer en akoestieke invloeden die daaruit voorvloeien.
Wat mij nog opviel is dat de karakterestiek van beide speakers en hun laagfrequent weergave zeer close lag tov de meting die ik vroeger maakte van de subwoofer.
Net dezelfde piek en dal wat je duidelijk als mindere tot geen lineaire weergave van de lage tonen vanaf 130Hz en lager kunt aanschouwen.
Ik kreeg daardoor het idee om de voorversterking van de PM14KI eens te koppelen aan de 2de input van die equalizer en de Output daarvan te koppelen aan de low input van de REL subwoofer.
Maw, wil ik eens experimenteren of ik met de subwoofer de 704's kan ondersteunen in het laaggebied zodat deze ook lineair weergeven wordt op de luisterplaats.
Maw, de 704's blijven hun originele weergave behouden. Als de rel aangezet wordt, en dusdanig geequalized is dat de som van alle lage frequenties (sub en beide speakers) toch lineair toekomt op de luisterplaats.
Het volume van de sub kan perfect in harmonie met beide speakers gezet worden zodat deze niet opvalt.
De crossover wordt toch via de sub bepaald dus kan ik eventueel toch EQ'en tot 120Hz en daarna op gehoor zoeken naar het punt waarop je de sub echt niet als appart kunt beschouwen want hoe hoger de frequentie's, hoe gerichter de sub klinkt natuurlijk...
Misschien een maf idee, maar lijkt me leuk om daarbij weer wat bij te leren en om te zien wat mogelijk is.
de connetie's zijn mogelijk naar de rel toe. Het stereosignaal kan samengeteld worden om zo door 1 kanaal naar de sub gestuurd te worden of via de EQ of via de betere Y-splitter (voorgeschreven volgens de manual van rel)
Want het lijkt me beetje dwaas dat je voor film de luxe van een goede weergave krijgt in je laag, maar uiteindelijk blijkt dat je voor je muziek wel met exact het zelfde probleem blijft zitten, hoe goed je speakers ook kunnen zijn, puur omdat je akoestiek voor dit probleem zorgt.
het enigste wat het me kan kosten is nog een setje extra kabels