De set van Shepherd Moon

Gestart door Shepherd Moon, februari 21, 2010, 22:16:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Denk je er wel aan de genieten van zowel films als muziek geen wetenschap is.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Shepherd Moon

#61
Off course  :-D

Ik geniet nu al vollop, ik wil gewoon eens ervaren wat het verschil kan zijn, daarom ik er ook geen verder kosten in stop. Wie niet waagt, niet wint, en zo ook niet eens kan bijleren. 't is puur uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik nu echt een gebrek aan iets ervaar op dit moment. Dat is al intussen opgelost door die akoestische demping te gebruiken en het leggen van die mat.

Kan zijn dat ik geen sik verschil ervaar of mss toch liever af ben zonder de hulp van de sub.

Als ik de akoestiek in orde breng (het ophangen van de matjes op de specifieke reflectieplaatsen) voor eens op m'n gemak een paar cd's te luisteren en geniet ik al vollop aan de muziek. Het beeld staat er voor mij voor een groot deel. 't is duidelijk en daardoor focus ik me niet meer verder op de set tenzij er iets echt irritant uit de hoek komt wat nu niet meer het geval is.

En idd die problematiek in de lagere tonen zijn bij film nu eigenlijk opvallender waar te nemen dat het niet in de haak is dan bij muziek op dit moment.

Hoorbaar wist ik het nog niet dat ik het zelfde fenomeen had bij m'n frontspeakers dan de sub zonder EQ, 't is puur toevallig dat ik aan het meten was dat het me opviel, waardoor ik mezelf die vraag stelde.
Wil niet zeggen dat ik het nu meet dat ik plots het zou horen en er me plots over ga laten struikelen.
Heb echt het gevoel van Who care's, maar ben wel benieuwd wat je er allemaal mee kunt doen  :-D
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

#62
Dagje verlof gehad woensdag, dagje alleen thuis met het dochtertje en slecht weer helaas om buiten wat te klooien.
Daarom eens wat geprofiteerd om tijdens haar middagdutje eens alles boven te halen en de EQ eens te verplaatsen naar de marantz en via de voorversterking op 1 kanaal al eens de sub via de EQ aan te sluiten.

Eerst een paar metingen om het subniveau op het exact zelfde niveau te zetten als de speakers.
Karakterestiek eens vergeleken in de lage frequenties tussen de linker en rechter luidspreker en eigenlijk kwam steeds het zelfde terug qua pieken en dalen. Het gemiddelde van de  beide speakers zorgde niet echt voor veel verbetering (vanuit hun verschillende staanplaats bekeken)

Wat ik direct al doorhad als ik de grafieken zag en eens ff nadacht was dat ik natuurlijk enkel maar sommige dips kan wegwerken met de sub, want de pieken die door de speakers ontstaan kan ik niet weg eq'en via de sub (zou nogal een rare vorm van geluidstechniek zijn lijkt me oz  clown1 )

Crossover op uiterste van 120Hz gezet puur voor de metingen om vanaf daar alles te proberen gladstrijken.
Ik zit met een verschrikkelijke dip overal tussen de 110 en 120Hz van bijna 20dB (van 85dB naar 65dB op 116Hz) die er niet uit te krijgen is met de sub alleen, zelfs al zit ik alles te concentreren op die ene dip. nauwelijks 3dB winst.
Heb niet lang kunnen puzzelen, maar heb toch een paar zware pieken kunnen beteren puur voor het experimentele.

**Wat ik me dan afvroeg was welk effect dat heeft die dip op het hoorbare: jammer genoeg kon ik die dip niet vlakken om te horen welk verschil dat betekende, iemand die weet welk gevolg die frequentiedip hoorbaar heeft, welk muziekale toonaarden zouden daar onder kunnen lijden?**

Ik geef toe dat de sub op dit moment me verder eigenlijk niet echt interesseert in de stereoweergave. Heb echt m'n voldoening met m'n huidige twee 704's.
Ga wel later eens, nu dat hij toch op een andere plaats staat, terug die highlevel speakon aansluiten op de marantz en deze eens via die metingen eens afregelen naar niveau en eens testen welke zichtbare/meetbare effecten er kunnen of mss niet kunnen zien ontstaan als ik wat klooi met de crossover van de rel.

Ik geef toe, het is voor mij een lollige bezigheid dat uitmeten van alle mogelijkheden etc, natuurlijk zuiver vanuit technisch standpunt gezien. (spectrummeting live, via verschillende gegenereerde tonen) grappig en leuk als geintje om weten welke frequentie's de marantz aanpakt als je de bas en of treble bedient bv... (jammer genoeg vergeten neerschrijven  frusty )

De reciever nog nauwkeuriger uitmeten wat verschil in niveau is tussen de verschillende speakers tov luisterpositie.
mss ook zien welke karakterestieken iedere speaker bevat los gezien. Wat of en on-axis verschillen kan geven uit je luisterpositie gezien. (mits behulp van de laser (zeer handige tool) voor de positie van de axis van de speaker te bepalen tov luisterpositie)
Noem maar op, je kan er ellenlang in door blijven gaan.

Staat wel volledig los van het muziekale genot hier, 't is mss echt wel zuiver technisch, maar ik denk hieruit toch veel te kunnen afleiden en bijleren en zo ook hopelijk nog dieper inzicht krijgen in het gebeuren rond het geluidstechnische gegeven hier. Hoe meer ik meet, hoe meer ik weet, hoe meer vragen ik weer heb, hoe meer antwoorden ik weer ga zoeken en ga zo maar door (en zo blijft het boeiend  :-D ) Ben Technieker voor iets waarschijnlijk  :roll:

Of het veel nut heeft op muziekaal of HT technisch vlak... tja... Ik denk niet dat je te veel kunt weten... Hopelijk zal het z'n nut snel wel hebben...Zal de tijd later uitwijzen of juist niet mss :-)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Stadium III

Mooi dat je alles aan het meten bent gegaan

Hoe houden de front;s zich in je kamer op waneer beginnen die te verzwakken
En je sub hoe heb je die nu kwa responde op je luisterplek ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Shepherd Moon

#64
 zie een paar pagina's terug ;) daar staat het duidelijk omschreven.



Dit is de grafiek na een paar uur afstel en regelwerk. Veel beter als het automatische gebeuren :)
Later mss nog eens iets stijlers proberen configureren naar de lagere regionen toe (housecurve), maar ik was al blij dat ik m'n enorme dip uit de 30HZ regio had gekregen.

De speakers vallen af zoals aangegeven door de gegevens van B&W, mooi vanaf 40Hz zakken die in, maar met de nodige pieken en dippen natuurlijk. Voor HT staat alles op 80 Hz afgestemd en alles Large. Als ik een sweep via een DVD laat doen is het hoorbaar mooi egaal geworden  pompom
Enkel de fronts laten op zich nog een flinke dip na op die 116Hz, dus net voor de crossover.

Ik heb metingen gemaakt uit pure nieuwsgierigheid met en zonder de stop's in de poorten van de front speakers (had het al in een andere topic bij de set van Tigger ook gezet, maar nog geen pics geupload).
Ik zal die hier ook een posten welke effecten het heeft. Heel leuk om weten en als naslag op je pc te hebben.

Verder ben ik al blij dat de sub rustig de betonnen vloer hier kan doen daveren zonder ik ergens een bepaalde piek had die echt voor druk in je oren zorgde...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

#65


vergelijking van de stop's in de poorten.

Rood : Front en rear port zijn vrij en open
Paars : Front poortstop is geplaatst, rear poort is vrij
Blauw : Front poort is vrij, rear poortstop is geplaats
Groen : Beide poorten zijn gesloten met de stop's.

Je ziet dus hier dat de afval in de 40Hz duidelijk start, daarna zullen de poorten en akoestiek wel hun werk doen.
Het effect van de poorten is al zichtbaar vanaf 80Hz (zelf erboven nog heel klein beetje)
Je ziet de boel omslaan vanaf een 24Hz ongeveer, maar heeft maar effect over een bandbreedte van 12 Hz
Daarna lijkt de meter er de brui aan te geven denk ik  :-D
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Stadium III

Idd het blijft lastig !

Maar wil je hem helemaal vrij vlak hebben zul je hem toch verder met een advance EQ moeten recttrekken
Zoals dus een Anti Mode

Ik blijf er wel blij dat hoe je het ook doet subwoofers is en blijft een moeilijk iets  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Shepherd Moon

die sub is recht he met toleranties van ongeveer +/- 2 dB tov de referentielijn met soms nog hier en daar een moeilijkheid tov ideaallijn dus, weet niet of je het veel vlakker ga krijgen dan dit hoor. Zeker niet onder de 80Hz en zeker niet opvallend hoorbaar verschil.

Dit is een meting van de fronts alleen die laatste curve en niet van de sub he.  :wink:
Voor de fronts heb ik natuurlijk geen advanced EQ...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

Aan het vissen naar een blu-ray speler op dit moment :)

http://www.pioneer.be/nl/products/42/84/222/BDP-LX91/index.html

Eens zien wat er uit de bus valt op termijn...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

Voila, als alles goed loopt heb ik deze week de pioneer in bezit, EINDELIJK blu-ray pompom
...en verder starten van een film collectie (want durfde al ergens niet veel meer kopen op dvd met de upgrade in gedachten redface)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

Eindelijk m'n eerste stappen in het BLU-RAY wereldje  pompom HB hello





Moeilijk toestel om even op het plaatje te zetten... Zo spiegelen  :|

En ik vind het geheel op zich nu estetisch een verschrikking, echt tijd voor een degelijk rekje/kastje te bouwen, wat de volgende stap word als alles degelijk werkt  clown1

Het is er enkel nog geplaatst, verder heb ik de kans nog niet gekregen om degelijke kablering te zoeken voor het toestel via de analoge outputs (geluid dus...) te koppelen aan de Denon. Maw, staat totaal nog niet actief.
Het toestel is gelukkig al getest bij de verkoper wat dus al een geruststelling is op zich.

Mensen die suggesties hebben wat het beste in verhouding komt van 50cm cinch-kabels tussen de ACV-A1SE en de LX91?
En Natuurlijk een goede snelle HDMI kabel zou ook handig zijn van (2m)...

En daarna natuurlijk een paar films  nopompom  nopompom  redface  
Maar dat komt snel wel in orde :-D

Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Tigger

Wauw......wanneer ik die Denon weer zie, krijg ik weer een flash back toen ik begon met audio e.d. ......was wel eentje op nummer 1 van mijn verlanglijst......   :yes:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Shepherd Moon

Vind het persoonlijk een stevig future proof recievertje, 't is maar met de High Defenition doorbraak dat het gedaan was met volgen...
Blijf het ondanks z'n 8 jaar oude leeftijd nog een dijk van een apparaat vinden... Daarom ik die nog in het HD gebeuren een kans geef via die LX91 als HD-pre reciever...

Nu is het afwachten tot ik alle kabels heb en eigenlijk eerder ook de nodige tijd heb de komende maand om er eens stevig werk van te maken. Maar het ziet er nog naar uit dat ik tijd ga mogen zoeken binnenkort.  frusty
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

Nu is het echt genieten in volle teugen van een degelijke film    :-D

De subwoofer is verplaatst en staat terug onder het cd kastje in de hoek.
Ik had daarbij de subwoofer mits een geimproviseerde constructie met een kinderstoel en zo, op luisterplek op de juiste hoogte geplaatst.

De decibelmeter in iedere hoek geplaatst, in het midden tegen de muren en daar overal een grafiek van genomen om te zien welke plaats het meeste potentieel aanbood.
de test gedaan om de sub daar uiteindelijk te zetten op die plaats en letterlijk te zien dus dat je effectief de zelfde grafiek terugkrijgt als de decibelmeter op de luisterplaats staan.

Ik kreeg al daar eigenlijk een prachtige curve en moest niet al te veel correcties uitvoeren wou ik een vlakke curve krijgen.  Deze keer een housecurve stijgend met 8dB tussen de 80 en 20Hz.

Nu is het echt super en valt eindelijk alles op z'n plaats.

Met de LX91 ben ik nu ook meer en meer vertrouwd en daardoor nu ook geen foutjes meer.
Toestel is een droom, 't is echt genieten.

Gisteren nog eens een aangename verassing gehad met de blu ray film The Dark Knight... Dat geluid is echt lekker spectaculair (eerste blu ray in m'n collectie met spectakel etc... die het systeem eens doet "werken"...)
Het systeem staat nu echt wel stevig op z'n poten.

Ik heb al een enorm verschil tussen m'n HDD speler en de LX91.
Het geluid is echt geplaatst nu, brekend glas en scherven die bv van links bijna over je valt in scherven ipv het aan de muur blijft plakken aan die kant. Maw, bubbel is dik in orde en nog meer gedefinieerd. Sub krijgt genoeg sap nu en klinkt veel zuiverder op hoge level's, lekker het leven er echt in gekregen nu. 't komt eindelijk tot z'n recht  8-)

Gisteren met een topfilmpje echt nog eens een top ervaring gehad van m'n eigen set.
Leve de LX91 in de set, De boel is echt nog meer tot leven gekomen nu op beeld en geluid  :-D
Tijd voor nog een set blu ray films te zoeken   :wink:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

xander32

Gefeli; errug mooie BD speler.

Sander.