Dagje verlof gehad woensdag, dagje alleen thuis met het dochtertje en slecht weer helaas om buiten wat te klooien.
Daarom eens wat geprofiteerd om tijdens haar middagdutje eens alles boven te halen en de EQ eens te verplaatsen naar de marantz en via de voorversterking op 1 kanaal al eens de sub via de EQ aan te sluiten.
Eerst een paar metingen om het subniveau op het exact zelfde niveau te zetten als de speakers.
Karakterestiek eens vergeleken in de lage frequenties tussen de linker en rechter luidspreker en eigenlijk kwam steeds het zelfde terug qua pieken en dalen. Het gemiddelde van de beide speakers zorgde niet echt voor veel verbetering (vanuit hun verschillende staanplaats bekeken)
Wat ik direct al doorhad als ik de grafieken zag en eens ff nadacht was dat ik natuurlijk enkel maar sommige dips kan wegwerken met de sub, want de pieken die door de speakers ontstaan kan ik niet weg eq'en via de sub (zou nogal een rare vorm van geluidstechniek zijn lijkt me oz
)
Crossover op uiterste van 120Hz gezet puur voor de metingen om vanaf daar alles te proberen gladstrijken.
Ik zit met een verschrikkelijke dip overal tussen de 110 en 120Hz van bijna 20dB (van 85dB naar 65dB op 116Hz) die er niet uit te krijgen is met de sub alleen, zelfs al zit ik alles te concentreren op die ene dip. nauwelijks 3dB winst.
Heb niet lang kunnen puzzelen, maar heb toch een paar zware pieken kunnen beteren puur voor het experimentele.
**Wat ik me dan afvroeg was welk effect dat heeft die dip op het hoorbare: jammer genoeg kon ik die dip niet vlakken om te horen welk verschil dat betekende, iemand die weet welk gevolg die frequentiedip hoorbaar heeft, welk muziekale toonaarden zouden daar onder kunnen lijden?**
Ik geef toe dat de sub op dit moment me verder eigenlijk niet echt interesseert in de stereoweergave. Heb echt m'n voldoening met m'n huidige twee 704's.
Ga wel later eens, nu dat hij toch op een andere plaats staat, terug die highlevel speakon aansluiten op de marantz en deze eens via die metingen eens afregelen naar niveau en eens testen welke zichtbare/meetbare effecten er kunnen of mss niet kunnen zien ontstaan als ik wat klooi met de crossover van de rel.
Ik geef toe, het is voor mij een lollige bezigheid dat uitmeten van alle mogelijkheden etc, natuurlijk zuiver vanuit technisch standpunt gezien. (spectrummeting live, via verschillende gegenereerde tonen) grappig en leuk als geintje om weten welke frequentie's de marantz aanpakt als je de bas en of treble bedient bv... (jammer genoeg vergeten neerschrijven
)
De reciever nog nauwkeuriger uitmeten wat verschil in niveau is tussen de verschillende speakers tov luisterpositie.
mss ook zien welke karakterestieken iedere speaker bevat los gezien. Wat of en on-axis verschillen kan geven uit je luisterpositie gezien. (mits behulp van de laser (zeer handige tool) voor de positie van de axis van de speaker te bepalen tov luisterpositie)
Noem maar op, je kan er ellenlang in door blijven gaan.
Staat wel volledig los van het muziekale genot hier, 't is mss echt wel zuiver technisch, maar ik denk hieruit toch veel te kunnen afleiden en bijleren en zo ook hopelijk nog dieper inzicht krijgen in het gebeuren rond het geluidstechnische gegeven hier. Hoe meer ik meet, hoe meer ik weet, hoe meer vragen ik weer heb, hoe meer antwoorden ik weer ga zoeken en ga zo maar door (en zo blijft het boeiend
) Ben Technieker voor iets waarschijnlijk
Of het veel nut heeft op muziekaal of HT technisch vlak... tja... Ik denk niet dat je te veel kunt weten... Hopelijk zal het z'n nut snel wel hebben...Zal de tijd later uitwijzen of juist niet mss