De set van Shepherd Moon

Gestart door Shepherd Moon, februari 21, 2010, 22:16:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mars

 stupid  ...JAAHAA :yes:

Want zonder te generaliseren en in alle eerlijkheid zou je zzoiets aan een originele scheveningse blonde strand nimf wel wijs kunnen maken .hahaha 

(in het kader van blond en mooi en lekker , maar.......DOM frusty)

Echt daar zit het strand bij ons in de zomer vol mee ,  van die heeeeeeele knappe grieten , die zo dom zijn dat als dom zijn pijn zou doen ze de hele dag zouden crepeeren van de pijn.

Of als
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Shepherd Moon

rondlopende wezens op 2 benen die dus de defenitie van DOM nog in een beledigend daglicht stellen... ik snap het... :wink: :lol:

Helaas werk ik dus preventief al met het idee om handig en snel weg te nemen paneeltjes etc... te knutselen.
Ze is blond, maar ergens gelukkig alles behalve dom... hoewel ik met die dingen en sound niet moet afkomen, want dan WILT ze zelfs niet kunnen volgen.
Ze is echt een gelukkig mens. Ze haalt evenveel voldoening uit een cd, of het nu uit een stom gratis radiootje komt of uit mijn installatie  clown1
Het klinkt wel beter, maar ze trekt zich er niets van aan verder. ze snapt het toch niet wat daar te horen valt op die luisterplaats  :-o :roll:

Alleen was ze nieuwsgierig naar het idee ivm die 2 zwevende plafonds op de mirrorspots (intussen het juiste woord gevonden voor die reflectiespots) op het plafond.

En ik zou dan ook blijer zijn, want ik vind die plafond echt wel kaal, dus voor mij dubbel pliezier als dat zou lukken op termijn zeker om die indirecte verlichting er in te kunnen verwerken voor de gezelligheid :)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

mars

oi stupid


ja mooi is dat he :yes:  heeft mijn vriendin ook.

Als ze bij mij is , vind ze echt dat de muziek heel mooi klinkt en kan ze ervan genieten ,  maar thuis schuift ze net makkelijk een cd in de speler van een joekie boekie setje , en gaat dan ook helemaal uit d'r dak.

Gezegend zijn ze , gezegend zijn de mensen, die niet als wij het zware kruis van audiofielie hoeven te dragen :angel:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

lo

Wij moeten blij zijn met de mensen in onze buurt die ons af en toe weer met de benen op de grond zetten. Is soms wel eens nodig redface
Heb fun, thats what matters pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Shepherd Moon

intussen eens wat verder gepuzzeld en gebrainstormd over de HT set met nadruk op de subwoofer die ik wakker wil krijgen.

Deze vooraan in de hoek geplaatst en daar heb ik toch al meer resultaat dan verwacht.

Verder heb ik me verdiept in het gebruik van de Parametrische EQ en heb na wat studeerwerk het volgende allemaal in huis gehaald.

- radioshack decibelmeter (had ik eigenlijk al een dik jaar, maar blijkt dus in belgie een "Sphinx audio" te heten wat ik dus heb)
- roomEQ Wizard gratis software geinstalleerd en eens aandachtig gelezen.
- externe USB-geluidskaart van behringer UCA222 (prachtig apparaatje en ongelooflijke goede kaarsrechte frequentiekarakteristiek, gevonden in keymusic)
- USB-midi interface van roland cakewalk
- behringer Feedback destroyer pro 1124p voor een prikje gekocht op marktplaats.

De geluidskaart is al gecalibreerd tot zover het nodig bleek te zijn, die lijn was gewoon kaarsrecht en zakte pas met 1Db op 4Hz en op 24kHz  8-)

De Db meter ook de calibratiefile's van gevonden en blijkt nu ook ok te zijn.
Levels en zo eens nagekeken, etc...

Het was een fiks studeerwerkje, maar uiteindelijk wel een interessant stukje.

Nu als ik een rustig en stil moment vind kan ik de eerste metingen eens proberen uitvoeren.
Hopelijk dit weekend want dan rijden er het allerminste treinen naast ons (ik woon bij een spoorweg dus...).

Ben benieuwd wat uiteindelijk het resultaat zal zijn op het scherm van de eerste metingen van de subwoofer.  :yes:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Vlearmoes

Ik geloof dat ik bij jou te rade moet gaan voor het gebruik van de REW     want ik snap er de ballen van  redface redface

ps  heb jij nog een anti mode 8033c overwogen??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Shepherd Moon

sorry voor de late reactie, maar had een tijdje andere bezigheden buiten gehad met het goed weer dat soms komt piepen  hello

Die anti-mode heb ik niet meer nodig nu ik de behringer FDP in bezit heb die ik gebruik als parametrische equalizer.
die REW software kan je dus meten en correcties aanvoegen en rechtstreeks via een USB-MIDI overgang interface alle correcties rechtstreeks in je FDP laden...

Voordeel bij mij was dat ik nauwelijks geld moest uitgeven in verhouding met een audissey of zo.

Nu heb ik nog de kans niet gehad om de eerste metingen te doen. M'n vriendin is aan het zoeken om eens een avond weg te gaan met vriendinnen of zo om van die geluiden te ontsnappen die ontstaan bij die metingen. Wordt ze horendol van  clown1
Dan kan ik eens m'n eerste poging wagen.  :wink:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

#52
REW + behringer FBP rules  HB

de foto van de sub die niet ge-equalized is



de foto van de sub die automatisch geequalized is door REW



de foto van het uiteindelijke resultaat nadat ik zelf de touwtjes in handen nam en zelf een methode uitprobeerde na wat experimenteren en het principe goed door hebben. Dit is echt puzzelen met je gain's, q-factoren (bandbreedtes) en schuiven van frequentie's.
Later echt per meting manueel blijven bijsturen en kleine correcties uitvoeren om daarna nauwelijks nog resultaatverschil te verkrijgen.
Was toch wat uurtjes mee zoet geweest (zit toch thuis met een polsblessure, wat kan een mens anders nog doen, EN het vrouwtje was toch niet thuis  hello )



dus voor die kleine prijs en wat moeite om de boel eens goed naderbij te bekijken heb je echt wel een flinke correctie daarvoor in de plaats  :mrgreen:


Nu dat is dus de pure metingen, het luisteren zal nog andere koek zijn. Ben al zeer benieuwd voor de volgende film te bekijken...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

dmeerpa

Ik ben benieuwd hoe het klinkt. Had ook al een Behringer DSP1124p te koop zien staan bij de buren.
Wat heb je gebruikt als microfoon ?
De curve ziet er nu wel heel goed uit, maar houdt die wel rekening met eventuele foute metingen van de microfoon ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Shepherd Moon

jazeker, de calibratiefiles zijn bekend van dit type meter (is decibelmeter die met de output verbonden is aan de externe geluidskaart)
De geluidskaart is ook dmv het programma volledig gecallibreerd in zoverre het nodig is.
Alle levels worden gelijk getrokken etc...

Intussen al een paar films de reveu gepasseerd.
Indruk is dat de sub veeeeel genuanceerder klinkt, idd nergens een opmerkelijke grillig op het gehoor.
Veel minder agressief en onrustig. het bijna verdwijnen van de dalen zorgt er wel voor dat de boel meer geintegreerd is met de rest van de speakers. je lokaliseert de sub nu echt niet meer.
Wat je wel ondervind is dat je snel het volume wilt opdrijven omdat je de indruk hebt dat het spektakel verloren geraakt omdat die zware pieken in sommige frequentie's er niet meer zijn. (soms over de 100dB bij films toens)

Het is dus zeker positief en zeker voor die kleine opleg die ik maar moest doen (toestel + soundkaart van behringer kostte maar samen 85€, de decibelmeter had ik al lange tijd)
Wat misschien als minder kan beschouwd worden is dat je sneller de subvolume op de sub zelf open gaat draaien. de reciever blijft op 0dB staan zoals vroeger omdat daar ook alles op geijkt is... de reciever zat ook in de keten en gaf achteraf bij test geen verschil als ik deze er uitliet bij laatste meting, ga er ook niet aan knoeien verder...

dus dik de moeite vind ik persoonlijk...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

dmeerpa

Misschien nu maar voor de derde keer mij gaan verdiepen in de roomEQ Wizard software.
Ik heb nu ook reeds een geruime tijd een dB meter, en inderdaad ik kan die als microfoon gebruiken.

Zal zien om een nieuw topic te openen, over het gebruik van die software.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Shepherd Moon

bwa eigenlijk kan men best de software downloaden en de help topic eens doorlezen. Daar wordt toch al 75% uitgelegd wat en hoe je te werk moet gaan.
Als je meer wilt weten over bepaalde begrippen en zo heb ik google toegepast. Maar het meeste herkende ik al direct van heel vroegere tijd...

Q-factor : hoe scherp een bepaalde frequentie wordt behandeld. of bijna zuiver die ene frequentie (1) of wijd gericht naar die ene frequentie (>1)
dB: hoe hard het instelniveau van die bepaalde frequentie wordt wordt aangepast...

Verder is het echt puzzelen => je kunt zware scherpe dalen nemen en die eerst vlak trekken in de lijn van de piek die daarop volgdeof zo, (zwaar bijsturen/gainen) en dan het geheel met een wijde bandbreedte of Q-factor alle wijde pieken rustig naar beneden trekken.

Bv: dus het bijsturend gepiek van een bepaalde frequentie die in een enrome dal zat kan daarmee samen met de frequenties in een piek naar een mooi totaal gecorrigeerd niveau gebracht worden.
maw door het niveau van een wijdere bandbreedte piek naar beneden te schroeven. Zo probeer je te mijden dat je ergens een frequentie overdreven bij stuurt door extra zwaar te gainen (opschroeven van je niveau) waardoor je klip gevaar kunt krijgen aan de input van je sub of zo...

hier in mijn voorbeelden bv de dal in de 30, 80 en rond de 120Hz. deze echt omhoogtrekken (tot zover mogelijk is natuurlijk, je kan maar tot 16dB bij schroeven en tot -48 afnemen in niveau) zodat je al daarmee meer in de lijn ligt met de rest van de omliggende frequentie's.

je kunt echt daarin experimenteren als gek zonder je steeds moet opnieuw meten enzo. De voorspelde frequentieweergave leunt redelijk dicht bij de gemeten weergave, maar zeker niet correct. Het is een richtlijn. Achteraf voor de echte fine-tuning kan je  meten en corrigeren met de natte vinger tot je echt geen resultaat meer kunt boeken. Na verloop van tijd heb je het gevoel echt vast en kan je zeer minitieus bijschroeven dus... :)
En steeds alleen de beste correctietabel opslaan als referentie.

Als de correctie daarvan uiteindelijk minder resultaat boekt als daarvoor, dan grijp je terug naar die laatst opgeslagen referentietabel en vergelijkt met het resultaat van de laatste en voorlaatse beste meting en welke eventueel verkeerde correcties je hebt toegepast in je laatse tabel.
Die referentie kan je gebruiken om te weten waar je nog wat kunt bijschroeven in die vorige correctietabel.

De slechtste metingen op den duur gewoon verwijderen, inclu tabellen.
Want op den duur verwar jeje zelf alleen maar en leidt je alles tot een grote chaos.

Voor de mensen die niet met REW werken is dit wss wartaal... Sorry daarvoor  redface
Het is gewoon leuk eenmaal je de kunst van het corrigeren onder de knie hebt :)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Shepherd Moon

eindelijk nieuwe update na een dikke maand wachten.
een groot tapijt voor het salongedeelte van 280 op 290 meter. Lekker zeer zacht met lange haren. Warme voetjes  :lol: En plots ook een rustiger interieur qua geluid. pompom

Net de cd van de film Avatar nog eens door de speler gejaagd en man man, samen met de vlug geplaatste reflectie demping op de muren moet ik zeggen dat het echt wel een serieus beeld is.

Die opname van die cd is wel zeer volumieus in de omvang van de staging, had soms het gevoel dat het niet meer de kamer kon inpassen, zeeeer bizare ervaring. Het ging echt hoger en breder en dieper dan ik gewoon was uit alle andere cd's.

Duidelijk dat het laag nu nog strakker, gedetailleerder, stuk minder rommelig is.

Ben zeer tevreden en het dochtertje ook, want die wou plots niet meer in haar bed slapen, duidelijk aangegeven door met haar handje op het tapijt te slaan en daarbij de woorden "dodo, ie" te gebruiken wanneer het bedtijd was.  clown1 Cute...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

gerard

Citaat van: Shepherd Moon op mei 02, 2010, 01:53:55
een groot tapijt voor het salongedeelte van 280 op 290 meter.
Dat moet ruim voldoende demping geven   :-D


CiteerDie opname van die cd is wel zeer volumieus in de omvang van de staging, had soms het gevoel dat het niet meer de kamer kon inpassen
:-P
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Shepherd Moon

Ben nu op een volgend experimenteer idee gekomen.

Nu ik voor het filmgebruik tevreden ben ivm de set en de strakgezette sub, was ik nog eens aan het nameten naar verschillen voor en na het tapijtgebruik.
Nauwelijks verschil in het lage gedeelte, dus dat scheelt, hier en daar een ietsiepietsie bijregelwerk, maar bijna verwaarloosbaar verder.

Nu was ik daarna nog wat aan het verder testen ivm de software en z'n mogelijkheden van de RoomEQ wizard.
Plots vond ik eindelijk het spectrum gebruik en de generator functie en mogelijkheden tot metingen van de galm etc...

Nu heb ik eens een kanaal aangesloten op de PM14 en gewoon eens allebei de 704's eens een spectrum van afgenomen.
Schitterend om zien en achteraf om weten dat m'n speakers allebei quasi exact het zelfde reageren als je beide metingen over elkaar legt. Enkel in de lage tonen ligt het verschil ietsje meer zichtbaar wat te wijten is aan de twee verschillende positie's in de kamer en akoestieke invloeden die daaruit voorvloeien.

Wat mij nog opviel is dat de karakterestiek van beide speakers en hun laagfrequent weergave zeer close lag tov de meting die ik vroeger maakte van de subwoofer.
Net dezelfde piek en dal wat je duidelijk als mindere tot geen lineaire weergave van de lage tonen vanaf 130Hz en lager kunt aanschouwen.

Ik kreeg daardoor het idee om de voorversterking van de PM14KI eens te koppelen aan de 2de input van die equalizer en de Output daarvan te koppelen aan de low input van de REL subwoofer.
Maw, wil ik eens experimenteren of ik met de subwoofer de 704's kan ondersteunen in het laaggebied zodat deze ook lineair weergeven wordt op de luisterplaats.

Maw, de 704's blijven hun originele weergave behouden. Als de rel aangezet wordt, en dusdanig geequalized is dat de som van alle lage frequenties (sub en beide speakers) toch lineair toekomt op de luisterplaats.
Het volume van de sub kan perfect in harmonie met beide speakers gezet worden zodat deze niet opvalt.
De crossover wordt toch via de sub bepaald dus kan ik eventueel toch EQ'en tot 120Hz en daarna op gehoor zoeken naar het punt waarop je de sub echt niet als appart kunt beschouwen want hoe hoger de frequentie's, hoe gerichter de sub klinkt natuurlijk...

Misschien een maf idee, maar lijkt me leuk om daarbij weer wat bij te leren en om te zien wat mogelijk is.
de connetie's zijn mogelijk naar de rel toe. Het stereosignaal kan samengeteld worden om zo door 1 kanaal naar de sub gestuurd te worden of via de EQ of via de betere Y-splitter (voorgeschreven volgens de manual van rel)

Want het lijkt me beetje dwaas dat je voor film de luxe van een goede weergave krijgt in je laag, maar uiteindelijk blijkt dat je voor je muziek wel met exact het zelfde probleem blijft zitten, hoe goed je speakers ook kunnen zijn, puur omdat je akoestiek voor dit probleem zorgt.

het enigste wat het me kan kosten is nog een setje extra kabels  :-D
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,