Terug wat geprutst in de set!
De frontspeakers hebben nu een volwaardige nieuwe plaats. (was eigenlijk ook al samen met de sub toens gebeurd, maar vergeten melden)
Nog verder van de muur (88cm) achter de speaker alsook verder van de wand (66cm), dus ietsje dichter bij elkaar.
Nu ze verder van de muur staan heb ik een exacte aanduiding moeten maken op de vloer voor de linkerspeaker, want deze wordt steeds verplaats daar op zodra een film of actief muziek word beluisterd.
Daarna verdwijnt deze terug richting achterwand, anders knalt de deur los op de speaker bij het binnenkomen.
Daarna ingedraaid on axis met de laser en dan stilletjes cm per cm geprobeerd wat uit te draaien en zo. (met wat papiertape op de luisterplaats aanduidingen gemaakt om zo steeds een degelijk referentie punt te hebben)
uiteindelijk na lang luisteren de ideale positie gevonden. Het is maar ietsje off axis naar buiten toe.
Nieuwe mirrorspots aangeduid voor de matjes op te hangen als ik eens op m'n gemakje er een paar cd's doorjaag als het vrouwtje van huis is.
De staging nog veel fijner gekregen, het midden toont nu meer body en heeft een beter figuur.
Nog minder mistig... vooral "eindelijk" een dieptebeeld te merken, nog breder
. Hoogte is hetzelfde gebleven.
Het laag is strakker en er nog een stuk op verbeterd. Verfijner en homogener.
De les begint nu duidelijk te worden ivm de set. Ik begin hier stilaan de eigenschappen wat te kennen van wat de luidsprekers etc... kan en wat te maken heeft met de akoestiek etc...
De sound vind ik persoonlijk iets of wat aan de donkerdere kant van de 704's, warm, maar je merkt ook alles behalve luistermoeheid op termijn. Het is nooit "in your face" gevoel. Power en volume is er nodig om ze open te doen bloeien en om alles er uit te halen.
Staging zakt duidelijk wat en elkaar bij vrij zacht luisterniveau.
Heb het gevoel nu beetje het beste er uit gehaald te hebben in deze woonkamer in de mate van het mogelijke en in compromis met de leefomstandigheden in huis en huisgenoten zelf
Het heeft duidelijk een paar maand zoekwerk gehad, maar het is nu echt luisteren naar de muziek en dat is m'n grootste ondervinding!!
Het is niet meer foutjes vissen en zo. Maar gewoon wegdromen en rustig in de sofa lui wegzakken
Nu nog iets appart.
Wat ik heeeeeel bizar vind is dat ik bij gebrande copietjes van cd's het stereobeeld steeds plots voor een stukje naar rechts trekt. zeker opvallend bij de stemmen etc...
Eender welke gecopieerde cd uit m'n oude verzameling ik insteek in de CD17 heb ik het zitten.
Bij het steken van een originele plots alles netjes op z'n plaats. Vroeger allemaal door dezelfde brander ook gebrand enzo en met het zelfde programma gekopieerd toens.
Iemand die dat kan verklaren, want het is tenslotten toch maar kopieren van nulletjes en eentjes???
PS: waar is m'n verhaal aan de openingspagina?