voila, ff een kleine update.
Intussen zijn we van deze zieke woning af
Ik heb daarbij officieel de huisbaas z'n kl**t afgetrokken door het huis definitief ongeschikt verklaard te krijgen. Hij mag dus z'n sponsprobleem oplossen of hij kan gerechtelijk vervolgd worden met een risico van 6 maand gevangenisstraf en 5000€ boete. Dus zijn daar zeker niet mals om als hij de wet nu niet gehoorzaamt. Hij zit nu dik in de shit en het is zijn beurt om eens in die shit te wentelen.
Intussen zitten we tijdelijk ergens anders, lekker droog en warm tot we een koopwoning hebben gevonden.
Dat is nieuwtje een.
Nieuwtje 2 is het feit dat ik me ontfermd heb over een koppel klassieke speakers.
Het betreft letterlijk een redding van de container van een bejaardentehuis.
Het zijn 2 B&W Matrix 2 serie 2 speakers, de middelste grootte. uit de 2de helft dus van de jaren 80 naar mijn vermoeden...
Ik was daar voor m'n job aanwezig om een interventie uit te voeren tot ik op de 1e verdieping uit de lift kwam gestapt en er bijna over struikelde. Ze stonden daar beide op een karretje geplaatst en ik bekeek ze uit nieuwsgierigheid even naderbij... Ik zag eerst en vooral het logo al van B&W waardoor ik het niet kon laten om zowel achteraan even m'n licht op te werpen alsook de frontjes er af te halen en heel de boel te bestuderen.
Deze zagen er ondanks een paar krasje om de buitenzijde, er ongelooflijk goed uit
rubbers mooi, tweeters intact...
Ik vroeg daar aan een verzorgende, waarvoor deze dienden.
- "Ah, deze boxen hebben jaren gewoon in de rustruimte omhoog op een plankje gestaan als decoratie omdat er geen geluidsinstallatie meer was"
Ik: " en waarom nu plots met bekabeling erbij op een karretje, plannen ermee? Want dit zijn naar mijn mening echt klassiekers die je daar hebt op je karretje staan
"
- "azo, geen idee, deze gingen trouwens straks in de container gedumpt worden omdat deze nu in de weg staan en niemand ze kan gebruiken hier."
ik: "
, weggooien?
!!! mag ik vragen of ik ze eventueel mag meenemen dan? Want jullie beseffen niet goed wat jullie daar weggooien. Dit zijn fantastische dingen geweest in de jaren 80 met het eerste matrix-ontwerp in die speakerkast en die ferrofluid tweeter"
Verzorgende keek mij aan of ik plots chinees sprak...
- " ik zal het eens aan de animatie vragen, over een kwartiertje ben ik wel terug als je hier nog bent, dan kan ik je zeggen of ze effectief weg gingen naar de container en, of je ze mag meenemen"
Zogezegd zo gedaan sprong ik, een half uurtje later na m'n interventie, met die 2 speakers in de wagen.
Heb ze zojuist wat proper gemaakt en speciaal m'n marantz set verhuisd van bij m'n ouders naar de mini ruimte onder het dak, om ze asap te testen. De nieuwsgierigheid was echt te groot
En getest en goed bevonden, moeten wel nog beetje ingespeeld worden want deze hebben duidelijk heel lang niets meer gedaan. Maar de klank is wel redelijk specifiek te noemen. Echt een heel ander karakter, ruimtelijk en sfeer is wel iets wat me vrij snel opviel. details ontbrak ik wel wat, maar plaatsing ondanks nog niet echt super gericht te hebben in de kamer, was wel dik ok te noemen. Er was meer diepte aanwezig dan ik zelf met m'n 705 of 704 kon ervaren vroeger in m'n vorige woonst. Deze zal ik snel eens vergelijken als ik deze ook heb overgeplaatst.
als korte test heb ik de volgende albums beluisterd.
- stef bos - Vuur
- Melissa Etheridge - never enough
voornamelijk het laatse is de kwaliteit van de opname niet echt denderend, maar de sfeer zat er wel dik in. Hierbij heb ik om eerlijk te zijn, mezelf betrapt op het voetje dat spontaan begon te meppen op de grond en virtueel de gitaal al zelf in m'n handen had. Tiens, heb ik nog niet gekend bij m'n eigen speakers
Daar moet ik ook het fijne van weten bij een vergelijking...
Bij beide cd's duidelijk meer diepte in de staging en ging ook breed.
Hoog, mid en laag van een andere soort te noemen dan ik gewoon ben van m'n eigen set.
Tweeter is iets meer agrie terwijl het mid/hoog weer op zich ietwat doffer lijkt. De lage tonen strak en toch korter en met meer attack dan m'n eigen set. En gaat nog best diep ook.
Maar het karakter is echt heel anders en daar blijf ik bij. ik zal nog eens uitgebreid vergelijken met de 705 als ik al m'n cd's weer bij de hand heb. Ik vind de 705 als bookshelf eigelijk de beste kandidaat voor een vergelijk tussen oud en iets nieuwer
Hierbij een paar foto's van de bejaarde en geredde speakers.
Ze mogen er nog van die luidsprekers of andere apparatuur in m'n handen vallen hoor
een mens weet soms duidelijk niet wat die zomaar ff weggooid, daar stond ik ook plots ff bij stil hoeveel dingen er mss zo verloren zijn gegaan die eigenlijk nog wat waard zijn, geschiedenis dragen en zelfs perfect werken, schrikwekkend eigelijk
Ik ben er blij mee en "mss" later kan ik er iemand anders mee blij maken als ik het marktplaats zet of zo