De set van Shepherd Moon

Gestart door Shepherd Moon, februari 21, 2010, 22:16:00

Vorige topic - Volgende topic

bonbon

Citaat van: Shepherd Moon op maart 09, 2010, 00:31:42
en ik ben net verse eigenaar van een ST-17  pompom
De set is in mijn ogen compleet nu  8-)

Ben er net mee thuis gekomen na 340km rijden in totaal.
ff aangesloten ter vervanging dus van de ST-440 en ik stond na de eerste noten al perplex...
Zo rustig en clean  :-o
Ik schrok er toch even van.
Gewoon een cd-tje die afspeelt zou je denken. En dan had ik maar 5min geluister met koude versterker etc...

Tweeter is intussen volledig ingespeeld te noemen trouwens, het evenwicht is volledig hersteld.  hello
Nu kan ik rustig spelen met de speaker stand. Maar er is terug een relatief waardige staging te vinden, het is nog wat zoeken naar de juiste positie dus om het echt in orde te krijgen.

Maar later meer luistertijd, is nu bedtijd.
Ga nu slapen met een grote smile  :-D

proficiat met de ST-17 en de infgespeelde tweeter ,goede keuze Hoor , doe hem nooit weg....... ik vind  hem ook geweldig

groetjes Koen

PS,
als je eens tijd hebt en in de buurt bent moet je nog maar ens naar mijn gereviseerde speakers komen luisteren....
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Shepherd Moon

i'll keep this in mind  :lol:

intussen toch al eens een paar cd's kunnen beluisteren op de late avonden als iedereen gaan slapen is. Nu natuurlijk kan ik het geluid niet echt dynamisch zetten. 65dB is dan ook al genoeg.

Ik begin intussen al de sound van de set nu al redelijk te kennen.
Alvast redelijk laid back, Als verwacht van een B&W en Marantz combinatie :) Je moet moeite doen om een spoortje aggressie te vinden in het geheel. Als je attack verwacht van sommige electro nummers of zo, heb ik persoonlijk nog niet echt tegengekomen.

Luistermoe wordt je het zeker niet. Wel veel detail aanwezig in alle regionen.
De staging over het algemeen is goed, maar niet echt om te zeggen superscherp waarbij je alles letterlijk to te point kunt aanwijzen. Ik heb zeker beter gehoord.
Het kan echt breed gaan, diepte valt redelijk mee, maar echt van 3D kan je niet spreken om het cru te stellen.

Ik heb zo nog steeds een beetje het gevoel van links rechts en wat wijder center. De overgangen daar tussen blijven ondanks de verschillende positioneringen van de speakers niet echt tot 1 duidelijk geheel vloeien. Mss nog wat verder op denken/ zoeken...
Nu zit ik ook iets verder in verhoudingvan de speakers (3,4m), dan de afstand van speakers onderling (2,6m). Is het echt dan toch zo een gulden regel om proberen een gelijkhoekige driehoek te vormen  :? :?

Of het kan mss ook aan de capaciteit van de speakers liggen denk ik...  :?
Of het kan mss aan het lage volume liggen, want ik ben zeker niet luider gegaan bij cd's dan 75 a 80Db omdat ik de kans nog niet heb gehad redface Meestal rond de 63 a 67 Db...

Nu ben ik wel smoorverliefd om hun laag- Mid/laagweergave, het heeft een sound waar ik kan van blijven smullen, Strak, diep en toch alles behalve droog... en het zal je toch niet aanvallen in het gezicht met een piek of een dal. (Toch nog niet ondervonden tot nu toe... :wink: )
Met alle gevoel voor detail ook. Zeker als je accordeon beluisterd kan je met gemak de zucht in het instrument in de lage noten toch nog horen... Lekker...  :lol:

Stemmen staan er zeker als een paal. Nu of het perfect is qua sound is weer een andere vraag... Wat is correct??? ik heb daar iets te weinig referenties voor in mijn ervaring. Maar voor mij klinkt het alvast zeer goed, helder en klaar, bijt gelukkig je neus niet af...  clown1
Wat me zeker opvalt en een als een grote plus ervaar is dat de stemmen niet vergaan in de muziek wanneer het er steviger te keer kan gaan. Het blijft mooi op de voorgrond, verstaanbaar, stabiel, duidelijk, maar gelukkig ook weer niet recht in je gezicht.

Nu begin ik stilletjes tijd bij tijd wel het karakter van de stereoset te kennen.
't is zeker een geluid dat geen vlieg gaat kwaad doen en je zeker niet gaat opfokken.
Kan mss niet echt voordelig zijn als je graag eens wild te keer gaat gaan met stevige electro schijf of House/techno nummer. "Tenzij" je de volumeknop echt openschroeft, maar helaas... is niet echt gemakkelijk hier in dit huis of ik moet eens overdag alleen thuis zijn op m'n gemakje  :yes:

Bon, de eerste echte ondervindingen dus bij deze eens neergetypt  :-)

Toch nog eens verder me wat verdiepen in het links rechts center gedoe in de staging. Dat is nog iets waar ik zeker beterschap in wil zien. Zou de set nog een enorme verrijking geven in mijn oren! Want is toch een minpuntje waar ik over blijf struikelen helaas  nopompom en aan de marantz combinatie ligt het al zeker niet.
Ben wel al enorm blij dat ik terug m'n speakers in balans heb, dat is in staging al de grootste vooruitgang nu  :-D
Vooral voor jazz, bleu's etc... lijkt die set op dit moment voor mij echt om te smullen...

greep uit voorlopige beluisterde cd's:

- dire straits - communique
- Arno - The best of
- le fabuleux destin d' amilie poulain (yann Tiersen)
- pink floyd (verscheidene songs uit verschillende albums)
- eric clapton - from the cradle
- Saint-germain - boulevard en tourist
- filip kowlier - in de fik
- hoicico - silent wrat

Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

mars

stupid,

Hai Shepherd moon,

Tja het zou iets van een kanaal ongelijkheid kunnen zijn ( afstellen laten)

Maar wat ook voor een verstoord stereo kan zorgen is asymetrische accoustiek. ( ik heb zelf ook vaak dat het beeld bij mij thuis iets naar rechts trekt)
Maar hier kan je aan werken.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Shepherd Moon

wat bedoel je te zeggen met de kanaal ongelijkheid?

ivm de assymetri in de kamer staan de speakers alvast op haast exact gelijke plaatsen tov de muren achter en opzij. Verder is alles symmetrisch opgesteld, enkel de sofa staat tegen de linker muur zoals je op de foto's kunt zien op de eerste pagina. (daar zie je de opstelling eigenlijk...)

Een tapijt zou ook een verbetering zijn, want er is weinig demping in de ruimte op dit moment. Maar zijn nog aan het rondkijken daarvoor  :-)

gerard

Op de foto ziet het er goed uit!
Om je "ruimtelijkheid/diepte" te beïnvloeden kun je eens wat met de luidsprekers gaan schuiven en variëren met mate van indraaien. Laat ze maar eens wat meer recht naar voren spelen, dichter naar elkaar toe etc. gewoon proberen wat voor effect het op je geluidsbeeld heeft. Dan kom je misschien toch wel op een iets andere positie dan wat je nu hebt, ook dat is een deel van de hobby die veel invloed kan hebben  :yes:

Succes
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

lo

Inderdaad eens experimenteren met in-uitdraaien van je speakers. Gebruik je trouwens tijdens stereo ook je center speaker?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Shepherd Moon

hey, ik heb zeker al geprobeerd met het in en uitdraaien van de speakers. Ik had het voorgaans al verteld dmv de uitdrukking positioneren.
Nu is het zo dat ik toch het beste resultaat bereik als ik ze echt recht naar me toe richt tot soms ietsje meer naar binnen zodat het raakpunt vlak voor m'n neus zit bij wijze van spreken.

En de diepte is er vroeger op een tip van iemand hier op het forum al idd op vooruit gegaan door ze verder van de muur achter de speakers te zetten. Maar praktisch kan ik niet meer verder opschuiven aangezien ik nu al protectiemiddelen moet plaatsen om de deur niet op de linker speaker te laten knallen.

De center is bij stereo geheel niet in gebruik hier, ik heb nog niet gedacht om deze op de marantz aan te sluiten.

Dus voor de zekerheid, ik gebruik voor stereo zuiver de PM14KI hier. En voor HT gebruik, zuiver de Denon...

Nu moet ik wel even een kleine positieve draai geven ivm de staging. Ik heb nu en cd draaiende van Bart Peters -  hemel in het klad.
Nu moet ik zeggen daar daar wel alles klopt en mooi geplaatst is of toch al het beste dat ik nu heb gehoord.
Zelfs leuk om bij het eerste nummer al op te merken dat de stem van bart peeters en stapje naar links doet om de 2de stem die zich een stapje naar recht tov het centerpunt begeeft te laten zingen in duet.
Zodra de 2de stem niet meer meedoet verschijnt de stem van BP terug mooi in het center. Tof gedaan moet ik zeggen.

Hier bij deze opname is duidelijk alles wel veel meer 1 geheel...
Bizar... ik dacht al veel meer kwaliteit te verwachten dan van de opnames van bepaalde vorige albums die ik beluisterd had.  :? Nu bij pink floyd waren het wel oude nummers, maar dire straits  :-o, toch nog eens kritisch beluisteren, want ik kan het zelf m'n ondervinding niet goed meer geloven :|

Verder vandaag nog wat tijd gevonden om wat te klooien met m'n HT setup... vooral de subwoofer kreeg een andere plaats. Maar verder ga ik er dieper op in op de topic onder de rubriek HT ivm dat probleem met die sub...

Shepherd Moon

Korte melding:

Ik heb besloten me eens deftig te verdiepen in de leer van de akoestiek en de woonkamer aka luisterruimte.
Dat in compromis met het vrouwtje toch eens voorzien van de nodig basis akoestische verbeteringen.
Want ik heb toch steeds dat gevoel dat het allemaal nog veeeeel beter kan en het potentieel van alle apparatuur echt nog niet goed genoeg wordt gebruikt.

stap 1: Zowiezo zijn we al even aan het rondkijken om thv het salon eens een deftig groot vloertapijt te kopen. Zij en ik voor de warme voetjes en ook omdat het echt nog steeds kil klinkt in huis door die vele lege wanden  :roll:

Stap 2: zijreflecties mits de nodige basistechnieken eens proberen elimineren. Desnoods iets dat kan weggehaald worden zodra ik geen luistersessie meer uitvoer.

Stap 3: Een dempend manteltje maken om over de TV te hangen zodra ik weer eens wil luisteren.

Stap 4: De gordijnen die achteraan de TV hangen voorzien van een dikke voering, want het zijn maar dunne gordijntjes. Aangezien dit ook warmte isolerend werkt en optisch geen verschil uitmaakt en akoestisch zich toch al op de juiste plaats de nodige vooruitgangen kan boeken.

Stap 5: overtuigen van vriendin om de plafond te voorzien van een 2 stukken zwevend plafond, met daarop estetisch verantwoord voorziene akoestische diffusors en boven op die platen gezellig indirect licht te voorzien.

Desnoods op basis van eier-doos-platen van de kippenboer, met daarover een mooi rekbaar stofje getrokken, bevestigd door een mooie kader voorzien van mooie gezellige lichtjes bovenop voor het indirecte lichtresultaat.

Dit lijken me geen onmogelijke opdrachten die toch al veel resultaat kan boeken zonder vrouw in de gordijnen te jagen en optisch geen afbreuk te doen aan de woonkamer. En ook geen al te veel moeite en geld moet kosten.

Nog voorstellen, tips, meningen zijn altijd welkom.  :-)

desnoods nog eens de foto's bekijken, of zet ik hier nog op de topic voor eventuele meningen of zo  :wink:
Want ik denk dat ik hieruit nog veel kan leren en voldoening uithalen zonder m'n geldbeugel pijn te doen. Puur ook wetende dat de set meer kan dan dat hij nu probeerd te laten zien.  8-)

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Shepherd Moon

yep, zeer nuttige info was dit, zeer duidelijk ! Daarop zijn al de eerste basisgedachten al gebaseerd eigenlijk  :yes:

heb ook m'n kop eens achter de luidsprekers geplaatst om te zien wat daar te horen viel. Mss, daar ook eens zien of ik daar achter eens met wat dingen kan experimenteren...

Soit, ik ga de wagen stofzuigen en zo nu. Veel te weinig werk op dit moment en kan geen collega's helpen in hun sector met reparaties of andere interventie's aangezien het daar ook te kalm is.  frusty
Ach ja, dispatch zegt het ook: "beter van genieten nu, het tij kan namelijk plots weer keren ook"  :-D

En dan steek een mens z'n hoofd dan maar tussen de muur en speakers...tssss clown1

lo

Ik dacht trouwens eens op de website van soundscapes gelezen te hebben dat je ook via mail of de website je situatie voor kunt leggen en om advies vragen van Toine Dingemans. Misschien iets om eens op te zoeken of bij stil te staan. Onlangs ben ik bij iemand geweest die een apparte luisterkamer in zijn nieuwe huis had laten aanleggen. Die kamer is in samenwerking met en op advies van Toine Dingemans tot stand gekomen. Heel erg mooie akoestische wanden en plaffonds. In de toekomst ga ik Toine ook nog contacteren. :-D

groet,

lo

Shepherd Moon

Zeker dat ik dat eens ga doen...

Alvast kan ik jullie al melden dat ik overtuigd ben van akoestische veranderingen uit te voeren.

Nu gaan jullie mss lachen, maar ik heb hier al een paar uur bezig geweest nadat het vrouwtje uit huis was en dochtertje in bed.

Resultaat:

Ik had al met de spiegel rond gezocht naar de plaatsen waar ik de speakers mooi in beeld had en deze ook subtiel met potlood aangeduid in breedte en zo.
Zowel van de reflectie van beide speakers op beide wanden, maw 2 reflectie spots op elke wand.

Nu moet ik al erbij zeggen dat ik m'n schat al dankbaar is dat zij een koudbloedig beestje is in de winter.
De vele dikke fleesedekens die hier liggen hebben al massa's dienst gedaan  :-D

Dus ik heb een noppenschuim matje en dikke kussens zomaar uit m'n salon genomen om de spots die ik eerder deze dag had aangeduid op de zijwanden, te bedekken met iets absorberend. De TV heb ik bedekt me een dubbelgevouwen fleesedeken.
Salontafel verwijderd en op de open tegelvloer nog een oud dik dubbel persoons donsdeken gelegd als improvisoir tapijt van 220cm op 2m

Dit is lachen, als ik m'n bekende cd's terug beluisterde schoot ik echt in de lach, dit is waanzin gewoon.
plots lijkt het allemaal veel rustiger en blijft het geluid in verhouding tot ervoor allemaal vooraan staan, daar waar het thuishoort.
Hoe kan je dat uitdrukken, meer podium beeld...
aan de uiterste randen van je stereobeeld is veel meer detail aanwezig en je kan alles in die regionen veel beter plaatsen en aanduiden alsook tussen de speakers

Die links recht en center fenomeen waarvan ik eerder sprak is dus opvallend beter nu !!
Alles vloeit nu veel meer samen tot 1 beeld en nu dus ook met andere cd's. Alles komt beduidend losser van de speakers dus.
Moeilijk om omschrijven, maar 't wordt op een of andere manier luchtiger en krijgen de instrumenten de kans om in die lucht hun plaatsje te nemen.
Viel me zeker op met die grijsgedraaide cd van me van amelie poulain met hun verschillende instrumenten, belletjes en andere effectjes. Duidelijk allemaal meer hun eigen plaatsje in beeld nu.

op sommige nummers kreeg ik die grijns echt niet van m'n gezicht af.

Nu plots komt m'n vriendin vroeger thuis als verwacht (ff gestopt dus met typen hier).
"allez, ik laat meneer eens eventjes alleen thuis en de woonkamer is verbouwd" en ze moest lachen daarstraks want die zat achter haar laptop mij te observeren. Blijkbaar was ik nu zelf ook de moeite om zien, zeker die grijns.

Voor mij is het dus echt gewoon het feit hoe een paar simpele dingetjes ZO GROOT verschil kan teweeg brengen.

Ik heb geen zin om dit op te ruimen nu, maar ja... vrouwtje maar happy houden zeker  :-D

't heeft niet lang genoeg kunnen duren, jammer...
Zeker voor herhaling vatbaar zo een avondje experimenteren met kussens en co  HB

Marvin

laat je alles gewoon liggen, kaarsje aan en gewoon een romantische avond op de kussens.   :-D

akoestiek is de heilige graal in audioland, leuk dat je daar wat mee gerommeld heb...  :-)

mars

oi  Shepherd moon,

Of jou dame er van proberen te overtuigen, dat jij de inrichting van de woonkamer, volgens de laatste trends inricht.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

lo