werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

jrm

Citaat van: MadVillain op oktober 28, 2009, 23:34:30
Een tijdje geleden had Frits de With van STS Digital een luisteravond georganiseerd. En na een uur of 2 muziek draaien, zodat je dus gewend was aan de set, liet hij een opname horen van een koor wat 4 of 5 maal via andere kabels was opgenomen. Zonder dus vooraf aan te geven welke kabels er werden gebruikt

Het waren allemaal "highend" kabelmerken, Siltech Crystal cable Kharma ed.
Het was dus puur luisteren en aangeven wat je van de opname vond qua detal ed

Ik wist precies de eigenschappen van de kabelmerken op te noemen. Wat Frits en ik ook wel eigenaardig vond :)

Misschien dat JRM of Frits het nog kunnen herinneren?


Ik kan het zeker nog wel herinneren!!
Ik hoorde enigzins verschil, maar de namen onthouden ging bij mij niet zo goed.
Zoals al eerder gezegd en geschreven is: Eenieder hoort c.q. luistert anders!
Mogelijk dat ik meer naar de muziek luister of deze mij raakt, dan klinisch hoe het klinkt.....
Maar inderdaad MadVillain had ze in de juiste volgorde  hello

TurboMarco

Citaat van: Mexicaanse Hond op oktober 29, 2009, 22:44:39
Is dat een voorstel voor een meet and greet?  :-D
ja! ,ik denk.....nee ik weet het zeker dat ik de uitslag al weet  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Harmonie

#167
Voor mezelf maar eens de proef op de som genomen; beschik thans over de duurdere interlinks van QED (+€200,- en van Piedpiper €65,-)en ik ben daar tevreden over; volledig neutrale weergave weinig op aan te merken!

Toevallig liep in van de week bij de zelfdoeketen Praxis binnen en heb een interlink gekocht van het merk Elro voor de prijs van €10,45. Een mooi uitvoerd blauw snoer met goed gemonteerde contacten die er ook nog fraai uitzien met een lengte van 1,5 meter.

Thuis gelijk mijn Marantz SA 7001 met deze kabel aangesloten op mijn Braun voorversterker die een actief speaker systeem aanstuurt!

Bij de eerste seconden van een opgezette SACD van Diane Krall hoorde ik het gelijk, dit is een uitstekende kabel...
Bij nader luisteren, ook op een betere Sehnheisser hoofdtelefoon aangesloten op een Lehmann hoofdtelefoon versterker, kom ik tot de conclusie dit is een uitstekende kabel...
Na 3 dagen intensief luisteren en vergelijken met andere duurder kabels kan ik gelukkig alleen maar tot de conclusie komen geen verschillen tussen de dure en goedkope kabel te horen!

Moraal van het verhaal; ga niet gelijk beginnen met dure kabels en probeer de goedkopere ook eens...
Bij Praxis kun je voor de prijs van €10,45 gerust een heel goede interlink kopen en je mag nog ruilen ook...
Goed dat veel mensen dit niet weten anders kan Van den Hul wel inpakken  :lol:

MadVillain

Zo zie ik het ook. Eerst klein beginnen en dan pas voor de duurdere kabels gaan. Zodat je pas het verschil merkt

AkelaWilmans

Heren,

allereerst wil ik even zeggen dat iedereen zijn hobby op zijn eigen wijze mag uitvoeren zoals hij of zij het leuk vindt. Ook las ik iets over respect: ik heb respect voor een ieder zijn mening.
Waar het mij om gaat, is dat ik nog nooit een vergelijkende test heb kunnen zien van een "duur" kabelmerk, waarin overtuigend werd aangetoond dat een kabel beter klonk dan een andere. Ik heb nooit beweerd dat de ene kabel beter klinkt dan de ander, bepaalde merken hebben dat gedaan. Dan vind ik het ook normaal dat er situaties worden gecreeerd waarin dit soort beweringen op hun waarde worden geschat. En dan dekken vele believers zich in. Ze zijn het niet eens met de testopstelling. Wel, dan wordt het ook onmogelijk om op een objectieve manier de uitspraken van de believers te toetsen.
Ik vind hifi niet zoveel hocus pocus. We hebben hele duidelijke verwachtingen hoe producten werken, en zullen werken. Ik vind het niet nodig om in deze wereld Jomanda achtige, onbewezen zaken te introduceren.

RM

Waarom rijden auto's lekkerder na, dan vóór het poetsen???

En als het over geluid gaat; wat komt dichter bij het origineel??

Je hebt natuurlijk kabel en kabel!
Maar als je een redelijke kabel neemt tussen de apparatuur onderling komt het al gauw goed. Heb je de mogelijkheid om gebalanceerd aan te sluiten (XLR), maak daar dan gebruik van.
De kabels van versterker naar luidspreker moet natuurlijk niet te dun zijn en zo kort mogelijk.
Ik heb heel wat geluisterd en er zijn natuurlijk wel kleine verschillen, maar de verschillen die je krijgt als je de luidsprekers zou verplaatsen, zijn veel groter.

Als je ziet dat er mensen zijn die honderden euro's uitgeven voor een luidsprekerkabel, en als je dan zo'n luidsprekerbox zou openschroeven om de bekabeling binnen in de box te bekijken........dan zouden er veel schrikken. (er zijn natuurlijk ook uitzonderingen).

Hetzelfde met netspanningskabels.......heel veel euro's voor zo'n kabel, en dan te bedenken hoe het verder vanaf de WCD door het huis gaat.....

Goed is goed, maar ga niet overdrijven.

Veel plezier,
Groeten Robert


Mexicaanse Hond

Citaat van: AkelaWilmans op november 01, 2009, 16:47:57
Heren,

allereerst wil ik even zeggen dat iedereen zijn hobby op zijn eigen wijze mag uitvoeren zoals hij of zij het leuk vindt. Ook las ik iets over respect: ik heb respect voor een ieder zijn mening.
Waar het mij om gaat, is dat ik nog nooit een vergelijkende test heb kunnen zien van een "duur" kabelmerk, waarin overtuigend werd aangetoond dat een kabel beter klonk dan een andere. Ik heb nooit beweerd dat de ene kabel beter klinkt dan de ander, bepaalde merken hebben dat gedaan. Dan vind ik het ook normaal dat er situaties worden gecreeerd waarin dit soort beweringen op hun waarde worden geschat. En dan dekken vele believers zich in. Ze zijn het niet eens met de testopstelling. Wel, dan wordt het ook onmogelijk om op een objectieve manier de uitspraken van de believers te toetsen.
Ik vind hifi niet zoveel hocus pocus. We hebben hele duidelijke verwachtingen hoe producten werken, en zullen werken. Ik vind het niet nodig om in deze wereld Jomanda achtige, onbewezen zaken te introduceren.

Luisteren is duidelijk niet je sterkste kant, padvinder. Er is door verschillende mensen al gezegd dat het hen niet uitmaakt waardoor de verschillen in klank tussen kabels ontstaan en ook niet of ze al dan niet in een blinde test worden aangetoond. Waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die duidelijke verschillen waarnemen?

Harmonie


"Waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die duidelijke verschillen waarnemen?"

Het zijn juist degenen die kunnen accepteren dat er duidelijke verschillen waarneembaar zijn en die daar heel veel geld voor willen neertellen... 8-)

gerard

Citaat van: Mexicaanse Hond op november 01, 2009, 17:54:08
Luisteren is duidelijk niet je sterkste kant, padvinder.
:schater: hij is goed  :-D

CiteerEr is door verschillende mensen al gezegd dat het hen niet uitmaakt waardoor de verschillen in klank tussen kabels ontstaan en ook niet of ze al dan niet in een blinde test worden aangetoond. Waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die duidelijke verschillen waarnemen?
Mee eens.
Het leuke van onze hobby is dat we zelf kunnen bepalen hoe ver we willen gaan om de geluidsbeleving voor onszelf zo mooi mogelijk te krijgen. Alle benodigde onderdelen van de set hebben daar invloed op. Hoeveel je uitgeeft aan een deel van de set maakt niet uit, zolang je zelf maar tevreden bent met het resultaat.

Citaat van: Harmonie op november 01, 2009, 19:47:03
Het zijn juist degenen die kunnen accepteren dat er duidelijke verschillen waarneembaar zijn en die daar heel veel geld voor willen neertellen... 8-)
Dat is dan weer goed voor de economie en voor de producenten van audio benodigdheden  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

AkelaWilmans

#174
Ik kan prima luisteren, dank u.

Goed, laten we er even van uit gaan dat ik ongelijk heb, en dat er te horen verschillen zijn tussen diverse kabels. Ik neem ook aan dat kabelbouwers niet zomaar wat experimenteerden, maar volgens bepaalde theorien tot hun prachtkabels kwamen. Aangezien ik niet geloof dat die theorien geheim zijn, zou ik dan graag willen weten welke theorie er achter het bouwen van topkabels zit. Wie het weet mag het zeggen. Waar is de theorie achter verheven kabels? Ik denk dat die er niet is, maar wie ben ik.

Tenslotte heren, dat ik het niet met sommigen van u eens ben, is mijn goed recht,net zo goed het uw recht tegen mij in te gaan. Maar hou het wel netjes, ik krijg het nare vermoeden dat er een paar mensen zijn die totalitaire trekjes hebben als je ze tegenspreekt, en dat je eigenlijk je mond moet houden. Ik ga graag het debat aan, maar dan op basis van argumenten.

Mexicaanse Hond

#175
Er zijn genoeg argumenten gegeven, maar je wilt er niet naar luisteren. Het belangrijkste argument is dat we hier niet zitten te wachten op dit soort discussies. Als je zonodig op deze toon en op deze manier een discussie wilt voeren, dan kun je beter naar een ander forum gaan, waarnaar al diverse keren is verwezen.

AkelaWilmans

Ik heb naar Taralabs (the cable technology leader!) geluisterd, naar Monster en naar mijn eigen zeer bescheiden Tasker kabels: geen verschil. Behalve in prijs. Met Taralabs gaat het niet zo goed kennelijk, als je op hun site kijkt is ieder artikel weggehaald, en is er alleen nog een fatsoenlijk home-pagina.
Er zijn kennelijk mensen die wel goed kunnen luisteren, en daar hoor ik kennelijk niet toe, maar ik heb goed nieuws voor deze mensen: James Randi, een Amerikaanse mythe bestrijder, heeft een miljoen dollar uitgeloofd aan (destijds) de firma Pear Anjou, als ze het verschil konden horen tussen hun peperdure kabel ($7250 per kabel) en een veel goedkopere Monster kabel. Deze firma weigerde op deze uitdaging in te gaan. Maar goed nieuws voor de mensen met de sublieme oren (en helaas, ik geloof nu steeds meer dat ik bij het uitdelen van de oren achteraan in de rij heb gestaan), James belooft dit bedrag aan een ieder die verschil kan horen tussen bagger kabels en top kabels. Het is zijn miljoen, je hebt niets te verliezen. Ik hoef helemaal niets van dat miljoen wat een van ons binnenkort binnen gaat halen, ik geef er een flinke dosis respect bij van mij persoontje als iemand dat kan.

Lees het complete artikel op http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better




Mexicaanse Hond

Misschien dat het komt door het bord voor je kop dat je geen verschillen hoort.  :-P :wink:
Nogmaals: als je op deze manier en op deze toon een discussie wilt voeren, dan ben je op het verkeerde forum. Het lijkt wel of we tegen een muur zitten te praten i.p.v. tegen AkelaWilmans.

AkelaWilmans

Ik laat het aan de lezers van dit topic over wie hier respectloos en beledigend is. Voor echte argumenten kom ik graag terug.

Mexicaanse Hond

Zucht, ik geeft het op. Ga hier verder geen tijd en moeite aan besteden.