werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

Ik ben benieuwd Ronald .



Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

eerst had ik gewone goede 2,5 mm koper naar de speakers ,en interlink van inakustik van 18 euro


ging weer kriebelen en ook een hoop gelezen over verbeteren , heb toen andere speaker kabels + pluggen en interlink gekocht

-Canare 4S8  4x 1,28 mm  pak je 2 aders samen als 1 ader

- met twisted pair aandraaibare banaanpluggen 8 stuks

gaf een hoorbaar verschil ,maar niet van wat een verschil

daarna de meebestelde audio Quest  G-snak aangesloten , nou  nopompom  vondt het vlak klinken en scherp hoog wel goede dynamiek


hierna heb ik interlinks gekocht van Van Den Hull  / The Name

dat maakte het plaatje compleet voor mij , dynamiek , klankmatig

het verschil is dat het in eerste instantie gewoon beter klinkt met de nieuwe bekabeling ,maar vooral de snelheid van de weergave met muziek stukken , dat je gewoon duidelijk kunt horen wat de drummer/gitarist/basgitarist/synthsyszer en zanger doen ( als voorbeeld Genesis) 

dat je echt hoort wat de hele band doet ,waarbij het allemaal veel natuurlijker dieper hoger en lager klinkt

groeten Arjan  byebye


AkelaWilmans

Heren,

er is geenkabelmerk dat ooit een geluidsverbetering heeft kunnnen bewijzen naar aanleiding van hun (pracht)kabel.
Mythe-bestrijder James Randi heeft ook een miljoen dollar beloofd aan kabelfabrikant Pear, omdat ze de duurste kabels maken ter wereld. James vroeg of zij hun kabel konden onderscheiden van een goedkope monster cable.  En wat denk je? Pear durfde het niet aan.
Bij hififorum.nl heeft men vaak ABX tests gedaan, of je kon horen of kabel a of B kon horen (eerst werd over kabel A muziek gespeeld, daarna over kabel B, en daarna moest het publiek raden welke kabel er speelde. (X). Nooit kon het publiek ook maar 2 kabels uit elkaar halen.
Het zou trouwens heel vreemd zijn als kabel klankkleur of bas konden beinvloeden. Dat zou dan betekenen dat er iets van filters in de kabel zou zitten. Dat zit er niet in (soms kan je kabels met filters kopen). Maar ja, dan kan je net zogoed aan de bass en treble knoppen draaien van je versterker.

gerard

Altijd mooi dat je geen verschillen hoort, bespaar je veel geld mee  clown1
Maar doe niet te stellige uitspraken voor een ander, we zijn en luisteren allemaal anders.
Ook die abx als vergelijkmethode staat niet iedereen achter; thuis komen bepaalde verschillen er soms wél uit...

Voor de luisteraars die wel verschillen (menen te) horen is het een leuke hobby om hun setje te fine-tunen  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

MadVillain

Een tijdje geleden had Frits de With van STS Digital een luisteravond georganiseerd. En na een uur of 2 muziek draaien, zodat je dus gewend was aan de set, liet hij een opname horen van een koor wat 4 of 5 maal via andere kabels was opgenomen. Zonder dus vooraf aan te geven welke kabels er werden gebruikt

Het waren allemaal "highend" kabelmerken, Siltech Crystal cable Kharma ed.
Het was dus puur luisteren en aangeven wat je van de opname vond qua detal ed

Ik wist precies de eigenschappen van de kabelmerken op te noemen. Wat Frits en ik ook wel eigenaardig vond :)

Misschien dat JRM of Frits het nog kunnen herinneren?

AkelaWilmans

ALs er niemand in een blindtest de ene kabel van de andere kan onderscheiden doe ik hele stellige uitspraken over kabels.
Bovendien valt me op dat deze kabel-neuzelarij alleen in audio land aan de gang is. Niet bij Draka (om maar eens een hele grote proffessionele kabelboer te noemen), niet bij KPN, niet bij UPC, Niet bij NUON, niet bij NASA, niet in operatiekamers of harbewakings-apparatuur, nergens niet.

De heer Breem heeft een zeer goed technisch artikel geschrevewn over kabels, en de onzin erover:

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm


MadVillain

Als ik het toch hoor en tevreden ben met mijn kabelkeuze is het toch goed?

gerard

@ AkelaWilmans:

Tot nu toe heb je het alleen maar over wat een ander schrijft...
Wat zijn je eigen ervaringen?

Mensen die zelf geen verschillen horen moeten niet voor een ander gaan beslissen dat er echt geen verschil hoorbaar is  :roll:

Citaat van: AkelaWilmans op oktober 29, 2009, 09:46:36
ALs er niemand in een blindtest de ene kabel van de andere kan onderscheiden doe ik hele stellige uitspraken over kabels.
Bovendien valt me op dat deze kabel-neuzelarij alleen in audio land aan de gang is. Niet bij Draka (om maar eens een hele grote proffessionele kabelboer te noemen), niet bij KPN, niet bij UPC, Niet bij NUON, niet bij NASA, niet in operatiekamers of harbewakings-apparatuur, nergens niet.

Bij bovengenoemde bedrijven zitten ze er waarschijnlijk ook geen uren naar muziek te luisteren door die kabels :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: AkelaWilmans op oktober 29, 2009, 09:46:36
ALs er niemand in een blindtest de ene kabel van de andere kan onderscheiden doe ik hele stellige uitspraken over kabels.
Bovendien valt me op dat deze kabel-neuzelarij alleen in audio land aan de gang is. Niet bij Draka (om maar eens een hele grote proffessionele kabelboer te noemen), niet bij KPN, niet bij UPC, Niet bij NUON, niet bij NASA, niet in operatiekamers of harbewakings-apparatuur, nergens niet.

De heer Breem heeft een zeer goed technisch artikel geschrevewn over kabels, en de onzin erover:

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm


Voordat hier te stellig op wordt gereageerd, de computerwereld etc gelooft wel degelijk dat kabels verschil uitmaken. Bijvoorbeeld bij CAT5(e) netwerk kabels: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Mijn standpunt over ABX testen mag bekend zijn, dus daar ga ik verder niet op in (zoeken op ABX op het forum geeft wel resultaten).

Ik ben zelf van oorsprong techneut, stond en sta nog steeds heel sceptisch tegenover kabels, maar toch hoor ik (soms) verschillen. Soms heel groot, soms marginaal.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Mexicaanse Hond

Werkelijk klankverschil tussen kabels? Tja, wat is werkelijkheid en welke algemeen geldige uitspraken kun je doen over de buitentalige werkelijkheid? Uiteindelijk draait het om de ervaring van de werkelijkheid en niet om de "werkelijkheid an sich". Misschien meer iets voor een filosofieforum, maar ik wilde het toch even kwijt.  :gaap:

MadVillain

Ja wat is werkelijkheid?

Gebeurd iets omdat je het observeert of het gebeurt zowiezo?  :-P

Maurice

Citaat van: Mexicaanse Hond op oktober 29, 2009, 11:23:32
Werkelijk klankverschil tussen kabels? Tja, wat is werkelijkheid en welke algemeen geldige uitspraken kun je doen over de buitentalige werkelijkheid? Uiteindelijk draait het om de ervaring van de werkelijkheid en niet om de "werkelijkheid an sich". Misschien meer iets voor een filosofieforum, maar ik wilde het toch even kwijt.  :gaap:
Tja, om dan meer richting Sartre te gaan, wanneer is iets, wanneer niet?
Als wij verschijnselen waarnemen en anderen weer niet, is het fenomeen een werkelijkheid?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

Interessant :D Eens kijken wat meneer Sartre nog meer heeft te vertellen

AkelaWilmans

of een verschijnsel bestaat of niet, daar hebben we in de statistiek hele goede rekenmethodes voor. Je zal dan in een onderzoek (blind!) moeten zeggen, bij herhaling, dat de ene kabel beter klinkt als de andere. BIj mijn weten heeft geen enkele kaberlboer dat kunnen aantonen.
Ik heb inderdaad eens bij de firma raf gevraagd mij een goede en een slechte kabel te laten horen. Ik hoorde geen verschil, en mijn oren zijn prima.
Dat verbaasd me ook helemaal niets: in een apparaat worden nooit de draadjes van siltech, monster of van der Hul gebruikt. Een printplaat van een apparaat is kunstvezel met een heel dun laagje (opgedampt) koper. Dan doet de dikte van je kabel er geen moer toe, hoor, bij zo een dunne laag koper waar eerst het signaal doorheen is gegaan.

xander32

#149
Alles wat bedacht, geschreven, gevonden, ervaren en onderzocht wordt omtrent kabels komt hier wel aan bod:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?PHPSESSID=1e02b0e163b2a556b15693bb4c70076a&board=150.0
&
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=83645.0

Gaan wij hier op dit forum nu al deze zin dan wel onzin ook herhalen :x.

Ik mag hopen van niet: alle topics rondom dit onderwerp, maar dan ook allemaal verzanden uiteindelijk in een welles-nietes spel tussen de believers en de non-believers :|.


Sander.