werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gerard

Citaat van: AkelaWilmans op november 02, 2009, 11:20:50
Er zijn kennelijk mensen die wel goed kunnen luisteren, en daar hoor ik kennelijk niet toe....
(en helaas, ik geloof nu steeds meer dat ik bij het uitdelen van de oren achteraan in de rij heb gestaan)
:-D

Citeer
..... James belooft dit bedrag aan een ieder die verschil kan horen tussen bagger kabels en top kabels. Het is zijn miljoen, je hebt niets te verliezen. Ik hoef helemaal niets van dat miljoen wat een van ons binnenkort binnen gaat halen, ik geef er een flinke dosis respect bij van mij persoontje als iemand dat kan.

Lees het complete artikel op http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

Helaas heb ik nog nooit van bovengenoemde kabels gehoord dus kan ik ook niets zinnigs zeggen over of ze echt wel beter zijn dan bijv. mijn Nordost kabeltjes, die overigens ook erg goed zijn  :-)
Bovendien waren de Nordost nèt even goedkoper, paste beter in mijn budget
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

jrm

Ach, is het niet zo dat ook in de hifi-keten, de zwakste schakel het geluid bepaald?

Ik heb ook diverse soorten en maten interlinks, maar duidelijke en hoorbare verschillen hoor ik niet, dat kan aan mijn oren liggen, of aan de gebruikte hardware, of aan de akoestiek van de ruimte.....maar ik geniet wel van de muziek. Ik weet dat er mensen (helaas vaak vrouwen) zijn met een uitstekend gehoor (natuurtalent of professioneel) die wel verschillen horen, prima, jammer voor mij, maar daar kan ik uitstekend meeleven  :-D :-D

Sommige interlinks hebben 'verdachte' verdikkingen in hun kabel, dat soort kabels zullen zeker invloed hebben op de klank :lol:

Mexicaanse Hond

Citaat van: jrm op november 04, 2009, 09:02:23
Ach, is het niet zo dat ook in de hifi-keten, de zwakste schakel het geluid bepaald?
Ja, en dat is zeker niet de bekabeling. Ik denk dat je allereerst moet zorgen voor een goede akoestiek in je luisterruimte, dan goede luidsprekers en dan goede bronnen en versterking. De bekabeling is echt voor de laatste verbeteringen, maar voor vrouwen mensen met goede oren zeer duidelijk waarneembaar.

cheese

nou ik heb ook weer een week besteed aan diverse kabels en kom toch weer tot de conclusie dat wat ik nu heb gewoon goed is....(voor mij)

ik had de volgende kabels te testen

Audioquest type 4 en rocket 33
Atlas Hyper 3.0

De atlas klonk in mijn  set veel te scherp en begon gewoon te irriteren na verloop van tijd......De audioquest type 4 was beter, mooier en beter in balans en de rocket was naar mijn idee vergelijkbaar met type 4.

Ik zeg bewust naar mijn idee, want ik heb wel eens het idee dat ik dingen niet hoor die anderen wel horen...of willen horen.....laten we dat maar in het midden houden,want die discussie kom je toch niet uit.

Ik ben er wel achter dat geld uit geven voor andere speaker kabels voor mij niet goed besteed geld is.......en ondanks dat mijn cassiopea spacecom 4 niet heel bekend is blijf ik er erg blij mee.

gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Dennis E36

En dat is nog het allerbelangrijkste wat er is...dat je er zelf blij mee bent! :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

cheese

ja dat ben ik helemaal met je eens..............


gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Marantz 81

heb de proef nog eens op de som genomen met speaker kabels of ik het verschil duidelijk kan waarnemen

dit zit ertussen

Canare 4S8 met twisted pair aandraaibare banaanpluggen  en pak 2 aders als 1 ader ( kabel = 4x 1,27mm )


heb er eengewone 2x 2,5 mm tussen gezet en dan blank onder de klemmen van versterker en luidsprekers


en het verschil is een stuk groter als ik had verwacht  :yes:

met dezelfde live cd van marco borsato getest waar veel instrumenten ,achtergrond zangers publiek in voor komen



alles klinkt in zijn geheel doffer en instrumenten minder natuurlijk , bassen worden doffer hoge tonen lopen minder door

wat met name opvalt is dat alles veel moeilijker te onderscheiden is van elkaar ,en dat de achtergrond zangers en publiek ver weg blijven en als muziek stukken drukker worden wordt het verschil nog groter

goede kabels en goede pluggen maken echt een heel groot verschil   byebye


mars

 stupid

OI

Tuurlijk is het fijn als je setje met kabels en al van een beetje mooie kwaliteit zijn.
En dat er ''synergie'' is tussen de componenten .


Maar je gelooft toch niet, dat des noods de allerbeste kabelplug ter wereld , beter is dan een ''blanke'' draad verbinding rechtstreeks aan de speaker terminals van de amp?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marantz 81

wat ik erover gelezen heb schijnt het wel uit te maken omdat het contact oppervlak groter is met pluggen

zonder pluggen heb ik niet getest dus kan ik niks over zeggen of het echt verschil zal maken of je ze blank eronder schroeft of met pluggen  :-)

gerard

Ik zag vorige week op het werk wat restantjes kabel liggen en dacht gelijk eens ff als speaker kabel proberen.
Het is een stuurstroomkabel met 4 x 0,75 mm2 = 2 x 1,5mm2. Beetje dun, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Laag klinkt een beetje voller maar het hoog wat doffer. Echt wel weer anders dan mijn Nordost.
Eens kijken of ik ze na een aantal weekjes beter ga vinden...
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

mars

oi


Versta me goed hoor , ik bedoel, ik heb mijn LS kabel ook via een mooie banaanplug  van een ''TE'' duur merk (single wire en het is mijn mc-sytems m3 de enigste manier van aansluiten) in het achterste van mijn ''Twin Towertjes'' geprikt. :lol:

Maar als het even kan en je hebt bijvoorbeeld een versterker met die mooie WBT terminals , dan is blank draad ( op de juiste wijze ) echt te verkiezen boven , vorkjes spades butplugs enz enz .  
Ik weet ook zeker dat iedere winkelier in een beetje serieuse audio 'Toko'' en die niet alleen aan het ''NU'' denkt, maar ook aan de langere termijn en tevreden klanten, je heel eerlijk zal zeggen dat blank draad connectie te preferen is boven al het andere.

Het is ook logisch toch? Met plugs enz enz heb je weeeeeeeeeer :roll: een extra component in de signaal weg, en dat willen we juist tot een minimum beperken ( ten minste ik wel, ik behoor tot het kamp van het straight line gebeuren)


Daarbij over contact, zal de kabel in de plug een beter/of meer contact hebben dan een ''CORRECT'' aangesloten LS kabel in bijv een WBT terminal?


Mijn ideale situatie zou zelfs helemaal zonder pluggen en terminals zijn.   Namelijk De LS kabel rechtstreeks aan het filter in de speaker verbinden en aan de andere kant rechtstreeks aan de uitgangen van de eindversterking
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marantz 81

pluggen kosten maar 7 euro per stuk  clown1  ja ach ik weet heet ook allemaal niet wat nou beter is  , bedoel banaanpluggen die 50 euro per stuk kosten gaat natuurlijk echt helemaal nergens meer over  :no:

wat idd wel zo is liefst zo min mogelijk overgang van contacten  :wink:   :yes:

mars

Citeer

wat idd wel zo is liefst zo min mogelijk overgang van contacten  :wink:   :yes:

stupid ja precies je zegt het zelf al , is ook logisch toch?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Dennis E36

#193
Citaat van: mars op december 21, 2009, 23:06:06
stupid ja precies je zegt het zelf al , is ook logisch toch?

Mee eens dat een directe (soldeer)verbinding beter is dan aan beide zijden (WBT)pluggen.
Voor het oog vind ik pluggen mooier, maar of je daadwerkelijk hoort of er pluggen aanzitten betwijfel ik!
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

mars

Citaat van: Dennis E36 op december 22, 2009, 00:49:49
Mee eens dat een directe (soldeer)verbinding beter is dan aan beide zijden (WBT)pluggen.
Voor het oog vind ik pluggen mooier, maar of je daadwerkelijk hoort of er pluggen aanzitten betwijfel ik!


oi

ik heb wel eens set  gehoord waar de LS kabel rechtstreeks aan het filter van de speaker zat en aan de andere kant (amp dus) ging de kabel netjes helemaal de kast in want daar zat hij aan de uitgangen van de EV vast. ( dus helemaal zonder plugjes terminals enz enz)
Ik kende deze set voor deze aanpak en met deze aanpak vond ik ( en niet alleen) het geluid nog reeler).


Maar ja moeieijk met verplaatsen of voor mensen zoals ik ,die steeds weer iets anders hebben staan.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun