Citaat van: Mexicaanse Hond op oktober 29, 2009, 17:32:08
Ik denk dat je een verkeerde conclusie trekt. Natuurlijk is deze discussie voor iedereen. Het is alleen strontvervelend als mensen als een soort hifi-evangelist anderen van hun eigen gelijk proberen te overtuigen.
Inderdaad, en dat maakt deze discussie gelijk ook lastig om te voeren.
Met statistiek is veel te bewijzen, maar ook veel verkeerd te interpreteren.
Misschien is verschillen tussen kabels horen wel een placebo. Toch hebben placebo's in de praktijk een onverklaarbare werking.
Kun je stellen als je een groep patiƫnten een placebo geeft en een andere groep een echt medicijn, dat de mensen met het placebo niet genezen? Toch zijn er mensen die genezen met een placebo. Hoe moet dat dan verklaard worden? Kennen we de invloeden van de werkzame stoffen niet? Spelen er andere factoren mee?
Iedere persoon beleeft zijn eigen werkelijkheid/realiteit. En die realiteit is voor die persoon echt, ook al kan iemand dat heel anders ervaren en is het voor hem niet echt. Soms kun je mensen overtuigen dat hun realiteit niet echt is, en ze bepaalde aspecten anders moeten gaan ervaren. Soms kun je mensen hiervan niet overtuigen. Ligt dit aan de ander, of ligt dit aan jouw realiteit die toch niet echt blijkt te zijn volgens de ander?
Hele geloofsoorlogen worden hierom gevoerd. Wie heeft nu de juiste realiteit?
Zelf geloof ik niet in een god. Dit is mijn realiteit, maar ik zal niemand beoordelen omdat hij/zij wel in een god gelooft. Net zoals zij niet kunnen aantonen dat god wel degelijk bestaat, kan ik niet aantonen dat deze niet bestaat. Maar wie heeft er nu gelijk? Beiden, in hun eigen realiteit.