Citaat van: Robino op augustus 18, 2012, 22:44:13
Ben je er al uit? Wat is het uiteindelijk geworden? Jouw muzieksmaak komt goed met de mijne overeen. Ben zware fan van b.v. Nightwish (Maar wel de oude met Tarja). Alleen heb ik geen focal, was voor mij te helder en fel in het hoog, maar voor de MA RX 6 gekozen.
Wat vind je b.v. van NAD?
Same here, Tarja=
, Annette=
Ik heb de RX6's ook getest, maar ik vond ze dan weer iets te lief/mild/tam. Oren verschillen blijkt maar weer.
Heb wel heel lang de grotere broer de RX8 overwogen; vond ik erg goed, maar hing wel tegen het 'boomy' aan; veel laag. En daar klagen diverse reviews ook over. Komt bij dat zij een baspoort aan de achterkant hebben, en ik door de ruimte-indeling de speakers slechts 20cm-25cm van de achterwand kan plaatsen, dat speelde mee in dat ze iets sneller afvielen.
Wel vond ik het -afgezien van het boomy laag- een overwegend gebalanceerder speaker dan de Focal 716V of 816V. Het mooie van de 816W vond ik dan weer dat ze -even gechargeerd- het beste van Focal en Monitor Audio qua karakter weten te combineren. Het gedetailleerde, 'live', droge, en ruimtelijke van Focal, met het wat rondere, mildere van MA.
NAD vond ik goed matchen met MA (heb de 316BEE, 326 en 346 erop gehoord), maar de mate van droogheid en helderheid in combi met Focal vond ik teveel van het goede. Moet wel zeggen dat ik NAD niet op de mildere/gebalanceerdere 816W's heb getest.
Zo heb ik verder op de 816V's (niet de W's!) ook nog Cambridge Audio, Advance Acoustic, Marantz en Rotel gehoord, en daar vond ik Rotel en Marantz (6004/7004) erg aan elkaar gewaagd, met de RA 06 SE van Rotel net iets lekkerder. CA vond ik erg in lijn met NAD, en dus ook niet de fijnste combi met Focal.