PM7004 vs. Rega Brio-R op Focal floorstanders? Help!

Gestart door Speeddemon, juli 16, 2012, 22:38:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Speeddemon

Hoi allemaal, mijn eerste post hier (na een tijdje 'lurken').
Ben van oudsher een vintage Marantz liefhebber; begonnen op een 2226B receiver en naderhand (nog steeds) op een 1090 receiver/versterker met een 5030B cassettedeck erbij. I luvvv VU meters.  pompom
Later nog een CD6002 toegevoegd, want tja
-ik speel voornamelijk CD's
-die pitchfunctie is verrekte handig als gitarist zijnde
-de strakke looks sloten van alle Marantz CD-spelers het meest aan bij de eind 70's spullen.

Anyway, aangezien die prachtige set met een stel B&W Visions m'n muziekkamer-set is (waar ik gitaar speel en een opnamestudiootje heb), had ik iets nodig voor de huiskamer.
Door de vele positieve berichten eigenlijk blind een Rega Brio-R gekocht, terwijl ik legio speaker-luistertests heb gedaan. Ik (en onafhankelijk m'n vriendin ook) kwam steeds terug bij Focal, met Monitor Audio als een goede 2e. Na veel wikken en wegen voor de 716V gegaan (welke ik in een winkel op m'n eigen Brio-R heb kunnen vergelijken met de 816V).
De twijfel bleef; toen maar 2 weken later de 816V's óók (tijdelijk) mee naar huis genomen om thuis te kunnen vergelijken. Nu hoorde ik nauwelijks verschil meer met de 716V's; ik moest echt zoeken naar minieme subtiliteiten en dat was me geen 400 euro meer waard.
De twijfel bleef pt II: Ik wilde de 816W's ook horen; eerst in de winkel en nu staan ze ook thuis.
Wederom was het verschil klein als ik aan 't ompluggen op de Brio-R was (speakerkabel is trouwens Kimber 4VS, bron is tijdelijk m'n CD6002, interlink=Inakustik Star of een Tasker C121), maar het leek al meer op wat ik wílde horen t.o.v. de 816V en 716V.
Aangezien Vrouw zoiets had van "ik hoor het niet en die aluminium voet is lelijk", werd ik getriggerd om m'n 1090 versterker van boven te halen, aangezien ie 2 speakersets tegelijk kan aansturen.
Lang verhaal kort(er)  :wink: : Ik vind de 816W's stiekem wel iets beter klinken; milder, een mooier en voller midrange, maar het laag is wel wat 'leaner'.
Wat de Brio-R niet heeft en de 1090 wel, is 3 band EQ én een Loudness setting.
Hoewel not-done volgens de puristen, vind ik 's avonds een beetje extra laag bij lagere volumes wel fijn...

Nu is er 3 voudige twijfel:
1) houd ik de 716V's (die veeeeel mooier ogen bij mijn meubels, aangezien die ook een wengé kleur hebben, en laat die kleur nou niet beschikbaar zijn voor de 816W), of de 816W's die nét iets lekkerder klinken?
2) Voeg ik een subwoofer toe, als ik m'n versterker niet vervang?
2) houd ik de Brio-R of haal ik een PM7004 (vanwege de 3 voudige toon-regeling)? (Is de PM7004 überhaupt van vergelijkbaar niveau?!)

In het laatste geval kan ik me zo voorstellen -extra detaillering en soundstage-depth daargelaten- dat ik met de PM7004 door het hoog ietsje terug te draaien en het mid iets bij te draaien, het 'lekkere' van de 816W's aardig kan benaderen. Zou een stuk goedkoper zijn (Brio retour voor PM7004) dan de 716V's retour voor 816W's...

Dussssss, wie kan mij wat vertellen over de kwaliteiten van de 7004? Ik kijk bewust naar de 7004, aangezien de 7003 de Mid-EQ mist en de 6003/4 nog minder vermogen heeft dan de Brio-R.
HLP
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

still life

welcome SD,

1°:
Citeerhoud ik de 716V's

:yes:

Citeer2°: Voeg ik een subwoofer toe, als ik m'n versterker niet vervang?

:yes:

een sub goed integreren in je set laat je toe van full-range te draaien
lees: met een solid fundament, zonder al te veel uitschieters/dalen i/h laag

als je actief kunt filteren (het afgeknipte laag kunt weghalen uit je fronts) kunnen deze beter presteren..

3°:
Citeerhoud ik de Brio-R of haal ik een PM7004 (vanwege de 3 voudige toon-regeling)? (Is de PM7004 überhaupt van vergelijkbaar niveau?!)

* rega heeft een flinke naam, weet niet of je zoveel blijer gaat worden door deze te vervangen
* rommelen met toonregeling is tricky
    lees: daar ben je nooit klaar mee, bij elke cd-wissel kun je weer gaan bijregelen

het is beter/handiger om je set mooi te laten matchen met je luisterkamer (speakers/akoestiek)
de opstelling & kamer aankleding/inrichting zijn hierbij belangrijk

valt daar weinig aan te passen, kan een dsp evt nog uitkomst bieden..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Speeddemon

Hey Still life (ook Maiden-fan?  :wink: ),
wat is je reden om te zeggen 'de 716V houden'? Vind je ze klankmatig beter dan de 816W, of puur 't gemak (niet hoeven wisselen, niet meer betalen, etc.)?

Ik heb geen aparte receiver (al heb ik wel de Marantz NR1602 overwogen), omdat ik niet snel verwacht 5.1 te gaan draaien, dus de fronts 'afknijpen' qua laag zit er niet in, icm een sub.
Nu de vraag nog welke sub (Rel T5, BK XLS200 of XXLS400)...  :|
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

the limp man

#3
Ik vond de Rega brio-R best fel in het hoog met mijn set toen, op dynaudio speakers. Focal is al sprankelend (lees helder) genoeg, daar heb je geen Brio-R voor nodig. Ik denk dat de Marantz dan een betere keuze is. Let wel, dit kan in jou situatie geheel anders zijn.

gerard

#4
Qua luidsprekers heb ik voor dezelfde keuze gestaan, maar vond de Monitor audio RS6 net even lekkerder klinken en mooier dan de Focal 816v.
Ik had ze eerst op een Marantz SR4600, instap receiver. Na een tijdje de SR4600 verkocht en een rega mira3 ervoor in de plaats. De rega heeft veel meer "vol geluid" ook op lage volume's. Ik bedoel zeker niet dof maar beter in balans/niet dun tov de SR4600. Met de rega geniet ik veel meer van muziek, kan er uren probleemloos naar luisteren. De rega mist wel een beetje 'bite' wat ik soms wel eens mis bij het kijken van een filmpje in 2.0 maar met een goede plaatsing van de luidsprekers in de ruimte toch wel snel en genoeg diep laag.

Zonder toon regeling komt het vooral aan op de juiste plaatsing in je kamer. Met veel experimenteren kun je heel wat veranderen/verbeteren met de geluidsweergave. Schuiven voor-achter, indraaien, fractie achteroverhellen etc etc. Het schuiven ed geeft je veel inzicht in wat je luidspreker kan presteren wanneer je 'm goed plaatst.

Met amper hoorbaar verschil zou ik de 716 houden en de brio. Eventueel de 716W overwegen?

edit; kleine aanpassing
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Speeddemon

@the limp man: tja, icm de 716V kan de Brio naar fel/helder neigen, maar met de 816W is ie best rustig, vooral rijk in het mid. Overigens, dezelfde verschillen hoorde ik ook toen ik beide speakers op de Marantz 1090 had aangesloten had. Maar het kan zo maar zijn dat een andere amp misschien toch een betere match is met de 716V. M'n twijfel is vooral dat omdat die Brio-R zo spartaans is, ze dus al het geld aan goed geluid hebben kunnen uitgeven. Dus de vraag is of een vergelijkbaar geprijsde amp (bijv. die PM7004) wel op het zelfde kwaliteitsniveau zit. Het lullige is dan ook nog eens dat 'dit klinkt puur/zuiver/eerlijk' niet altijd gelijk staat aan 'dit klinkt lekker'. Zo merkte ik dat 's avonds laat de loudness functie van de 1090 toch wel lekker klinkt op lagere volumes, ook al is een loudness niet 'audiofiele zuiverheid'.

@gerard; de RS6 heb ik niet gehoord, wel de RX6 (en RX8). De RX6 vond ik iets te flauw/tam t.o.v. de Focals. De RX8's leken me wel wat, maar het laag was behoorlijk stevig; dat in combinatie met een baspoort aan de achterkant, die bij mij thuis toch maar 20cm van de wand zou komen te staan, deed me vrezen dat het dan te boomerig wordt. Tja, nu denk ik bijna dat het niet eens zo'n gek idee is...
Toch, ik luister veel rock/metal, naast allerhande classic rock/blues/funk/symfo en ik vond het mid(hoog) van Focal wel meer detail en 'live music' bevatten dan de RX-en.
Verder, als ik zou afstappen van de 716V's, moet ik een niet-wengé kleur accepteren. Dat doe ik dan liever met 816W's dan de 716W's... of ik zou aan losse W-drivers moeten geraken, die ik zelf in m'n 716V's schroef. Zou win-win zijn; wél de "W-sound" en de mooie wengé-look. pompom
Alleen, volgens mij bestaat die mogelijkheid niet.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

gerard

Zowel de 816 als de RX8 hebben volgens mij een best stevige bas, lijkt me niet ideaal bij zo'n 20cm vanaf de wand, je wilt echt geen boombas  :no:

Ik heb geen idee of de beide genoemde versterkers wel een goede keus zijn bij je muziek smaak. Je hebt dan juist 'pit' en 'slam' nodig denk ik. :|  Rotel misschien een goed alternatief?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

still life

Citaat van: Speeddemon op juli 18, 2012, 18:40:36
Hey Still life (ook Maiden-fan?  :wink: ),

8-)

Citeer
wat is je reden om te zeggen 'de 716V houden'? Vind je ze klankmatig beter dan de 816W, of puur 't gemak (niet hoeven wisselen, niet meer betalen, etc.)?
|

vooral praktisch, je hebt ze al staan & je gaf verder ook al aan dat de W's vrij gelijkaardig klinken..

Citeer
Ik heb geen aparte receiver (al heb ik wel de Marantz NR1602 overwogen), omdat ik niet snel verwacht 5.1 te gaan draaien, dus de fronts 'afknijpen' qua laag zit er niet in, icm een sub.

met een receiver heb je wat meer mogelijkheden idd,
nu ben je aangewezen op hi-lvl aansluiten e.d.

CiteerNu de vraag nog welke sub (Rel T5, BK XLS200 of XXLS400)...

het is maar wat je wil/bevalt, donderend laag kunnen ze allemaal..  HB

voor de rest, ben ik niet zo wild van klank/kleur tunen/matchen dmv amps/kabels
dus versterker X icm kabeltje Y, klinkt goed met ... is niet aan mij besteed..   :-D

nog ff herhalen, want het kan niet genoeg neergezet worden:
opname, speakers & akoestiek: dat maakt/bepaalt je klank..  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

SmauG

Citaat van: Speeddemon op juli 18, 2012, 18:40:36
.............
te gaan draaien, dus de fronts 'afknijpen' qua laag zit er niet in, icm een sub.
Nu de vraag nog welke sub (Rel T5, BK XLS200 of XXLS400)...  :|

Ik heb de XLS200 en kan  melden dat dat een verdraaid lekker subje is. Wanneer goed ingeregeld speelt het onopgemertk en acuraat mee. Houd rekening met de minimale crossoverfrequentie van 40Hz. Dus niet geschikt voor de zuilen die zelf al goed diep spelen. <40~45hz

the limp man

Citaat van: gerard op juli 18, 2012, 21:07:31
Zowel de 816 als de RX8 hebben volgens mij een best stevige bas, lijkt me niet ideaal bij zo'n 20cm vanaf de wand, je wilt echt geen boombas  :no:

Ik heb geen idee of de beide genoemde versterkers wel een goede keus zijn bij je muziek smaak. Je hebt dan juist 'pit' en 'slam' nodig denk ik. :|  Rotel misschien een goed alternatief?

Ik heb de RX1 thuis op demo gehad op een Denon en ik vond de bas erg overheersend bij die speakers. Dit zijn dan wel boekenplank speakers, maar goed. Ik moest echt de bas poorten afdekken anders was er te veel laag.

De nieuwe generatie NAD heeft anders ook behoorlijk veel laag, slam en pit. Dan heb het over de 326,356BEE. Ik vond dat de NAD in het hoog iets minder subtiel was dan mijn RA1520.

Als je besluit voor Rotel te gaan, ga dan voor de RA1520, niet voor de oudere RA0X series. De nieuwe Rotel versterkers met dac heb ik nog niet gehoord.

Speeddemon

@Smaug: de Focals gaan tot zo'n 47Hz (claimen ze tenminste); maar m'n idee was vooral om icm een subwoofer een soort goede 'pseudo-loudness' te creeëren voor lagere luistervolumes. Dan zou ik de cross-over misschien wat verder kunnen zetten (zeg bij 80 tot 120Hz).

@The limp man: bedankt voor 't advies; ik hield de Rotel 06 (SE) wel in de gaten. Wat is volgens jou het verschil met de 1520 (naast een redelijk prijsverschil)? Persoonlijk vond ik de styling van de 0X serie wel strakker dan
de 15xx serie.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

still life

Citaat van: Speeddemon op juli 20, 2012, 13:17:09
@Smaug: de Focals gaan tot zo'n 47Hz (claimen ze tenminste);

precies, wat telt is de response in je kamer.. 
je kan bvb met flink wat afval of roomgain te maken hebben  :angel:

Citeermaar m'n idee was vooral om icm een subwoofer een soort goede 'pseudo-loudness' te creeëren voor lagere luistervolumes. Dan zou ik de cross-over misschien wat verder kunnen zetten (zeg bij 80 tot 120Hz).

dat is imho veel te hoog icm met zuilen..
basweergave vanaf 3 punten (fronts + 1 sub) in hetzelfde spectrum werkt ook niet altijd zo positief..

denk dat het beter is aanvullend te werken (waar nodig)

maar goed, de vraag was welke amp ? & daar had ik al wat over gezegd..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Speeddemon

Citaat van: still life op juli 20, 2012, 16:10:16

maar goed, de vraag was welke amp ? & daar had ik al wat over gezegd..  :-D
Ik las in je eerste opmerking 'gewoon lekker de Rega houden', of miste ik iets?

Heb net weer zitten luisteren/vergelijken met:
-Metallica - Black Album ('t viel me nu goed op hoe weinig mid "Sad But True" bevat)
-Primal Fear - Primal Fear (als die gitaarriff in "Chainbreaker" begint; supervet! Zo horen metalgitaren te klinken)
-Guns N' Roses - Use Your Illusion I
-Nightwish - Century Child
-Dark Angel - Time Does Not Heal
-The Darkness - Permission To Land (met deze speakers viel de productie van dit album toch wel een beetje tegen; matig laag)

De grootste verschillen (wat 'in the grand scheme of things' nog steeds relatief kleine verschillen blijven) zijn uitgaande van de 716V:
-stemmen zijn iets helderder en gek genoeg ook droger. (m'n vriendin zei laatst dat ze het idee had dat de 816W galm toevoegde ofzo; vandaag hoorde ik iets soortgelijks bij "Don't You Cry" van Guns).
-mid is wat meer teruggetrokken
-mid/laagmid heeft meer 'raw bite', wat vaak best lekker klinkt bij metal-gitaren.
-laag gaat iets verder door
-hoog is af en toe erg helder/fel
-stereobreedte én diepte lijken iets minder/kleiner/vlakker.
-bij deze speaker (716V) twijfel ik meer aan de match met de Rega. Bij de 816W vind ik het een lekkere, muzikale combi.

De vraag is welke van de Marantz PM's (6003, 6004, 7004; het moet wel slimline blijven; onder de 13cm hoog) dan juist een rijk, vol mid en laag hebben, met een iets subtieler/milder/tammer hoog. Dát zou dan wel eens een match met de 716V's kunnen zijn.
Ik was van plan op termijn de CD6004 als bron toe te voegen, of zou een 2e hands SA7001, 8400, CD17MKII of iets anders beter zijn?
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

still life

Citaat van: Speeddemon op juli 20, 2012, 16:37:26
Ik las in je eerste opmerking 'gewoon lekker de Rega houden', of miste ik iets?

wat ik erna neerpende..  :-D

Citeer
Heb net weer zitten luisteren/vergelijken met:
-Metallica - Black Album ('t viel me nu goed op hoe weinig mid "Sad But True" bevat)
-Primal Fear - Primal Fear (als die gitaarriff in "Chainbreaker" begint; supervet! Zo horen metalgitaren te klinken)
-Guns N' Roses - Use Your Illusion I
-Nightwish - Century Child
-Dark Angel - Time Does Not Heal
-The Darkness - Permission To Land (met deze speakers viel de productie van dit album toch wel een beetje tegen; matig laag)

De grootste verschillen (wat 'in the grand scheme of things' nog steeds relatief kleine verschillen blijven) zijn uitgaande van de 716V:
-stemmen zijn iets helderder en gek genoeg ook droger. (m'n vriendin zei laatst dat ze het idee had dat de 816W galm toevoegde ofzo; vandaag hoorde ik iets soortgelijks bij "Don't You Cry" van Guns).
-mid is wat meer teruggetrokken
-mid/laagmid heeft meer 'raw bite', wat vaak best lekker klinkt bij metal-gitaren.
-laag gaat iets verder door
-hoog is af en toe erg helder/fel
-stereobreedte én diepte lijken iets minder/kleiner/vlakker.
-bij deze speaker (716V) twijfel ik meer aan de match met de Rega. Bij de 816W vind ik het een lekkere, muzikale combi.

dit leest als verschillende producties (mix) wat vooral in de opname zit..

Citeer

Ik was van plan op termijn de CD6004 als bron toe te voegen, of zou een 2e hands SA7001, 8400, CD17MKII of iets anders beter zijn?

nu haal je er verschillende players bij, om een (nog) betere weergave te bekomen
terwijl dat (vertalen wat op cd staat) bij alle deze toestellen aardig lukt..

Citaat van: still life op juli 19, 2012, 16:11:27
nog ff herhalen, want het kan niet genoeg neergezet worden:
opname, speakers & akoestiek: dat maakt/bepaalt je klank..  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Speeddemon

Citaat van: still life op juli 20, 2012, 17:10:34
wat ik erna neerpende..  :-D
You lost me there...  :oops:

Citaat van: still life op juli 20, 2012, 17:10:34
dit leest als verschillende producties (mix) wat vooral in de opname zit..
Nou nee, want de verschillen die ik opnoemde onder het kopje 716V, waren redelijk universeel aanwezig bij alle opnames. Hooguit waren sommige opnames minder fel dan anderen op de 716V, maar die waren dan ook NOG minder fel op de 816W. Het gebrek aan laag bij The Darkness gold dus ook op beide speakers.

Citaat van: still life op juli 20, 2012, 17:10:34
nu haal je er verschillende players bij, om een (nog) betere weergave te bekomen
terwijl dat (vertalen wat op cd staat) bij alle deze toestellen aardig lukt..
Nou, de CD6002 die nu staat spelen, is -zoals ik in m'n openingspost aan aanhaalde- uit m'n muziekkamer-set. Dus ik heb sowieso een nieuwe CD speler nodig op termijn. En zittend op het Marantzforum, leek het me de beste plaats om te informeren naar een goeie Marantz CD-speler.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401