Hoi allemaal, mijn eerste post hier (na een tijdje 'lurken').
Ben van oudsher een vintage Marantz liefhebber; begonnen op een 2226B receiver en naderhand (nog steeds) op een 1090 receiver/versterker met een 5030B cassettedeck erbij. I luvvv VU meters.
Later nog een CD6002 toegevoegd, want tja
-ik speel voornamelijk CD's
-die pitchfunctie is verrekte handig als gitarist zijnde
-de strakke looks sloten van alle Marantz CD-spelers het meest aan bij de eind 70's spullen.
Anyway, aangezien die prachtige set met een stel B&W Visions m'n muziekkamer-set is (waar ik gitaar speel en een opnamestudiootje heb), had ik iets nodig voor de huiskamer.
Door de vele positieve berichten eigenlijk blind een Rega Brio-R gekocht, terwijl ik legio speaker-luistertests heb gedaan. Ik (en onafhankelijk m'n vriendin ook) kwam steeds terug bij Focal, met Monitor Audio als een goede 2e. Na veel wikken en wegen voor de 716V gegaan (welke ik in een winkel op m'n eigen Brio-R heb kunnen vergelijken met de 816V).
De twijfel bleef; toen maar 2 weken later de 816V's óók (tijdelijk) mee naar huis genomen om thuis te kunnen vergelijken. Nu hoorde ik nauwelijks verschil meer met de 716V's; ik moest echt zoeken naar minieme subtiliteiten en dat was me geen 400 euro meer waard.
De twijfel bleef pt II: Ik wilde de 816W's ook horen; eerst in de winkel en nu staan ze ook thuis.
Wederom was het verschil klein als ik aan 't ompluggen op de Brio-R was (speakerkabel is trouwens Kimber 4VS, bron is tijdelijk m'n CD6002, interlink=Inakustik Star of een Tasker C121), maar het leek al meer op wat ik wílde horen t.o.v. de 816V en 716V.
Aangezien Vrouw zoiets had van "ik hoor het niet en die aluminium voet is lelijk", werd ik getriggerd om m'n 1090 versterker van boven te halen, aangezien ie 2 speakersets tegelijk kan aansturen.
Lang verhaal kort(er)
: Ik vind de 816W's stiekem wel iets beter klinken; milder, een mooier en voller midrange, maar het laag is wel wat 'leaner'.
Wat de Brio-R niet heeft en de 1090 wel, is 3 band EQ én een Loudness setting.
Hoewel not-done volgens de puristen, vind ik 's avonds een beetje extra laag bij lagere volumes wel fijn...
Nu is er 3 voudige twijfel:
1) houd ik de 716V's (die veeeeel mooier ogen bij mijn meubels, aangezien die ook een wengé kleur hebben, en laat die kleur nou niet beschikbaar zijn voor de 816W), of de 816W's die nét iets lekkerder klinken?
2) Voeg ik een subwoofer toe, als ik m'n versterker niet vervang?
2) houd ik de Brio-R of haal ik een PM7004 (vanwege de 3 voudige toon-regeling)? (Is de PM7004 überhaupt van vergelijkbaar niveau?!)
In het laatste geval kan ik me zo voorstellen -extra detaillering en soundstage-depth daargelaten- dat ik met de PM7004 door het hoog ietsje terug te draaien en het mid iets bij te draaien, het 'lekkere' van de 816W's aardig kan benaderen. Zou een stuk goedkoper zijn (Brio retour voor PM7004) dan de 716V's retour voor 816W's...
Dussssss, wie kan mij wat vertellen over de kwaliteiten van de 7004? Ik kijk bewust naar de 7004, aangezien de 7003 de Mid-EQ mist en de 6003/4 nog minder vermogen heeft dan de Brio-R.