PM7004 vs. Rega Brio-R op Focal floorstanders? Help!

Gestart door Speeddemon, juli 16, 2012, 22:38:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

still life

Citaat van: Speeddemon op juli 20, 2012, 16:37:26
Ik was van plan op termijn de CD6004 als bron toe te voegen, of zou een 2e hands SA7001, 8400, CD17MKII of iets anders beter zijn?

:no:  niet noodzakelijk, je kunt er vooral steeds meer aan spenderen..  :-D

CiteerHet gebrek aan laag bij The Darkness gold dus ook op beide speakers.

herkenbaar & deze muziek staat of valt zowat met de laag weergave
heb je soms wat pics van je opstelling & luisterplek ?
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

the limp man

Citaat van: Speeddemon op juli 20, 2012, 13:17:09
@The limp man: bedankt voor 't advies; ik hield de Rotel 06 (SE) wel in de gaten. Wat is volgens jou het verschil met de 1520 (naast een redelijk prijsverschil)? Persoonlijk vond ik de styling van de 0X serie wel strakker dan
de 15xx serie.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, maargoed. Ieder zijn smaak. Ik vind de RA15xx series veel mooier. Wat de klank betreft vond ik de RA1520 duidelijk beter dan de RA06. De Ra06 klonk ook goed hoor, maar de RA1520 is toch een stap beter. Meer rust tijdens complexe nummers, breder stereobeeld en meer detail.

Speeddemon

Citaat van: gerard op juli 18, 2012, 21:07:31
Zowel de 816 als de RX8 hebben volgens mij een best stevige bas, lijkt me niet ideaal bij zo'n 20cm vanaf de wand, je wilt echt geen boombas  :no:

Ik heb geen idee of de beide genoemde versterkers wel een goede keus zijn bij je muziek smaak. Je hebt dan juist 'pit' en 'slam' nodig denk ik. :|  Rotel misschien een goed alternatief?
Gerard, de 816V's en 816W's heb ik nu thuis op de Rega (én m'n Marantz 1090) kunnen beluisteren.
Overdreven lompe bas ben ik niet tegengekomen, maar ik draai ook niet overdreven hard.
De Rotel RA-06 SE heb ik in een winkel op de 816V's gehoord; dat was zeker geen verkeerde combi.

Uiteindelijk vond ik thuis het verschil te klein tussen de 816V's en m'n 716V's, maar de 816W was wel veel beter hoorbaar een andere speaker. Hoewel de Vrouw de moeilijkste niet is qua WAF (ik bedoel, ik heb toch maar een paar redelijke floorstanders met -zoals m'n beste maat het omschreef- een "Cylon-uiterlijk" ), haakte ze af bij de 816's, vanwege de in haar ogen lelijke aluminium voet.
Persoonlijk vind ik die voet juist een uitstraling hebben van 'kijk eens mensen, wij zijn serieuze speakers, geen Yoko-meuk'.  8-) De Focal ebony kleur heb ik echter niks mee.

Hebben er nog meer mensen de PM7004 gehoord? Wat is je mening daarover?
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Robino

Ben je er al uit? Wat is het uiteindelijk geworden? Jouw muzieksmaak komt goed met de mijne overeen. Ben zware fan van b.v. Nightwish (Maar wel de oude met Tarja). Alleen heb ik geen focal, was voor mij te helder en fel in het hoog, maar voor de MA RX 6 gekozen.
Wat vind je b.v. van NAD?

Speeddemon

Citaat van: Robino op augustus 18, 2012, 22:44:13
Ben je er al uit? Wat is het uiteindelijk geworden? Jouw muzieksmaak komt goed met de mijne overeen. Ben zware fan van b.v. Nightwish (Maar wel de oude met Tarja). Alleen heb ik geen focal, was voor mij te helder en fel in het hoog, maar voor de MA RX 6 gekozen.
Wat vind je b.v. van NAD?
Same here, Tarja=  HB, Annette= puke :no:

Ik heb de RX6's ook getest, maar ik vond ze dan weer iets te lief/mild/tam. Oren verschillen blijkt maar weer.
Heb wel heel lang de grotere broer de RX8 overwogen; vond ik erg goed, maar hing wel tegen het 'boomy' aan; veel laag. En daar klagen diverse reviews ook over. Komt bij dat zij een baspoort aan de achterkant hebben, en ik door de ruimte-indeling de speakers slechts 20cm-25cm van de achterwand kan plaatsen, dat speelde mee in dat ze iets sneller afvielen.
Wel vond ik het -afgezien van het boomy laag- een overwegend gebalanceerder speaker dan de Focal 716V of 816V. Het mooie van de 816W vond ik dan weer dat ze -even gechargeerd- het beste van Focal en Monitor Audio qua karakter weten te combineren. Het gedetailleerde, 'live', droge, en ruimtelijke van Focal, met het wat rondere, mildere van MA.

NAD vond ik goed matchen met MA (heb de 316BEE, 326 en 346 erop gehoord), maar de mate van droogheid en helderheid in combi met Focal vond ik teveel van het goede. Moet wel zeggen dat ik NAD niet op de mildere/gebalanceerdere 816W's heb getest.
Zo heb ik verder op de 816V's (niet de W's!) ook nog Cambridge Audio, Advance Acoustic, Marantz en Rotel gehoord, en daar vond ik Rotel en Marantz (6004/7004) erg aan elkaar gewaagd, met de RA 06 SE van Rotel net iets lekkerder. CA vond ik erg in lijn met NAD, en dus ook niet de fijnste combi met Focal.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Robino

Ik heb nu nog een Marantz pm pearl lite. Maar niet helemaal tevreden. Hoewel ik niet van te helder geluid hou, omdat dan voor mij het hoog ook vaak te schel wordt. Maar heb in het verleden NAD gehad en mis met mijn muziek toch wel de attack en het punchy van NAD. De Marantz lijkt ook een "trage" versterker. Overweeg toch weer een NAD. En zit dan nog met al dan niet een cd speler. Cambridge lijkt mooie streamers te maken die ook gapless zijn (heel belangrijk).
Wat bedoel je precies met droog geluid van NAD?

Ja Nightwish met Tarja had iets magisch. Blijft voor mij de Queen of metal. Nu met Annette met dat schelle Britney Spears stemmetje vind ik het niets meer. Ben ook niet naar het laatste concert geweest in maart was het dacht ik. Was een fan van het eerste uur :cry:

Speeddemon

Citaat van: Robino op augustus 20, 2012, 22:28:25
Ik heb nu nog een Marantz pm pearl lite. Maar niet helemaal tevreden. Hoewel ik niet van te helder geluid hou, omdat dan voor mij het hoog ook vaak te schel wordt. Maar heb in het verleden NAD gehad en mis met mijn muziek toch wel de attack en het punchy van NAD. De Marantz lijkt ook een "trage" versterker. Overweeg toch weer een NAD. En zit dan nog met al dan niet een cd speler. Cambridge lijkt mooie streamers te maken die ook gapless zijn (heel belangrijk).
Wat bedoel je precies met droog geluid van NAD?

Ja Nightwish met Tarja had iets magisch. Blijft voor mij de Queen of metal. Nu met Annette met dat schelle Britney Spears stemmetje vind ik het niets meer. Ben ook niet naar het laatste concert geweest in maart was het dacht ik. Was een fan van het eerste uur :cry:
Ik wil je niet onnodig op kosten jagen, maar ik denk dat je eerder geholpen bent met een speaker-switch dan een amp-switch.
Het 'trage' van Marantz wat je noemt, hoor ik eigenlijk alleen bij de allergoedkoopste PM5004.
De 6004, 7004 (en ik verwacht de Pearl Lite ook) zijn een stuk neutraler. Hoe duurder de versterkers, hoe kleiner de onderlinge klankmatige verschillen, is mijn ervaring vooralsnog.

Kijk, in het geval van jouw speakers (RX6) zou ik zeker een NAD 316BEE aanraden boven een PM5004. Maar t.o.v. de Pearl Lite, denk ik dat het toch een beetje een downgrade wordt.
Ik heb de PM7004 eindelijk ook kunnen vergelijken met m'n Rega, en degene die roept 'dag en nacht verschil', lach ik vriendelijk, doch stern en resoluut uit.   :wink: shutup
Op een gegeven moment meende ik dat de basgitaar in Flash of the Blade-Iron Maiden strakker/gecontroleerder klonk met de Rega en dat de PM7004 wat rondheid/traagheid (oftewel zwakkere 'transient response') leek toe te voegen, maar nog een keer luisteren kon ik het eigenlijk niet meer aanwijzen. Wel heeft de PM7004 absoluut een fijne, muzikaal-klinkende EQ, maar de Source Direct mode klinkt akelig vergelijkbaar als de Rega.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Robino

Zit meer aan de NAD C356 te denken of een Rotel 1520.

JohnWx

Citaat van: Speeddemon op augustus 20, 2012, 22:45:43
Ik wil je niet onnodig op kosten jagen, maar ik denk dat je eerder geholpen bent met een speaker-switch dan een amp-switch.



1+

Speakers en akoestiek bepalen het
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

gerard

Citaat van: Speeddemon op augustus 20, 2012, 22:45:43
Ik heb de PM7004 eindelijk ook kunnen vergelijken met m'n Rega, en degene die roept 'dag en nacht verschil', lach ik vriendelijk, doch stern en resoluut uit.   :wink: shutup
Op een gegeven moment meende ik dat de basgitaar in Flash of the Blade-Iron Maiden strakker/gecontroleerder klonk met de Rega en dat de PM7004 wat rondheid/traagheid (oftewel zwakkere 'transient response') leek toe te voegen, maar nog een keer luisteren kon ik het eigenlijk niet meer aanwijzen. Wel heeft de PM7004 absoluut een fijne, muzikaal-klinkende EQ, maar de Source Direct mode klinkt akelig vergelijkbaar als de Rega.

Leuk om te lezen dat bij een direkt vergelijk de verschillen klein zijn. Misschien dat je op langere termijn een beter/ander beeld krijgt van "het karakter" voor zover aanwezig. Ik vond het in ieder geval wel wat uitmaken van een sr4600 naar m'n rega.

De plaatsing van de luidsprekers in de ruimte is erg belangrijk. Mijn rega mira heb ik ook wel negatieve dingen over gelezen; maar schuif eens met de luidsprekers en het "karakter en snelheid" enz. veranderd zowat per verschoven centimeters. Oftewel:

Citaat van: John Wx op augustus 20, 2012, 22:52:27
Speakers en akoestiek bepalen het
voor het grootste deel maar een andere versterker heeft ook invloed  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Speeddemon

Citaat van: Robino op augustus 20, 2012, 22:47:56
Zit meer aan de NAD C356 te denken of een Rotel 1520.
Hmm, dan is een Brio-R ook binnen je budget.  notworthy
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

JohnWx

Citaat van: gerard op augustus 20, 2012, 23:14:39
Leuk om te lezen dat bij een direkt vergelijk de verschillen klein zijn. Misschien dat je op langere termijn een beter/ander beeld krijgt van "het karakter" voor zover aanwezig. Ik vond het in ieder geval wel wat uitmaken van een sr4600 naar m'n rega.

De plaatsing van de luidsprekers in de ruimte is erg belangrijk. Mijn rega mira heb ik ook wel negatieve dingen over gelezen; maar schuif eens met de luidsprekers en het "karakter en snelheid" enz. veranderd zowat per verschoven centimeters. Oftewel:
voor het grootste deel maar een andere versterker heeft ook invloed  :-)

ja maar niet zoveel als speakers of akoestiek aanpassen zou wat zijn als je een geheel andere klank zou krijgen, dat er dingen anders gaan klinken zou niet goed zijn  8-)

als je iets met een normale huis tuin en keuken versterker niet naar je zin is met zoveel minpunten helpen alleen andere speakers


een andere versterker als er een verandering zou zijn is het in de marge naar mijn mening
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

#28
Citaat van: SB_Marantz op augustus 21, 2012, 01:27:27
Want?
Want mijn marantz PM7200 is ook een "trage" versterker... maar niet heus... Met een andere hoofdtelefoon klonk er direct meer attaque en transparantie met dezelfde CDs.
Vraag van Wilfred is begrijpelijk en terecht.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes