Citaat van: mountainbiker op januari 13, 2011, 13:37:19
Beste Musicman,
Jazeker heb ik wel eens vinyl ( oude en nieuwe) geluisterd op een zeer goede installatie die mijn budget ver te boven gaat ( op een installatie van en net nieuw ingerichte radio studio.Staat voor een kleine 100.000 euro aan diverse professionele apparatuur).En ik kan je zeggen dat het absoluut beroerder en vervormder klinkt dan een digitale opname.Over de krassen heb ik het nog niet eens.Dit was ook nog dubbel te checken door middel van diverse, voor mij onbekende, apparatuur( met dank nog aan de geluidstechnicus die me hiermee geholpen heeft!!!).
Bij de opkomst van de cd speler begin jaren tachtig was al duidelijk dat de dagen van vinyl voorbij waren en de techniek hopeloos achterhaald en gedateerd was.( Voor de duidelijkheid ik heb deze overgang meegemaakt)
Wat betreft dat "luisteren". Het menselijke gehoor is zeer zeker niet een van de beste referentiebronnen en subjectief. Zo hoord iemand van 40 duidelijk iets anders dan iemand van pak hem beet 20 ,zeker als deze laatste teveel zogenaamde dance partys bezocht heeft.
Blijft dus alleen over de technische vergelijking en niet de emotionele en sentimentele. Adieu vinyl dus en Breem heeft gelijk met zijn onderbouwing!!!
Bedankt voor je reaktie!!
Nogmaals.........ik begrijp jouw gedachtengang wel, maar vind je (in mijn beleving) kort door de bocht.
Ten 1e heeft een Radio studio totale andere "eisen", en gaat niet werken voor thuisgebruik.
(dan zou een opnamestudio een "betere" optie zijn.....)
Ten 2e: Als je de overgang van cd naar LP ECHT hebt meegemaakt, dan zou je je alleereerste stelling in jou Topic niet zo hebben neergezet.
Ik begrijp dat jij veel plezier hebt van jouw "set", maar puristen denken daar totaal anders over.
Vandaar dat ik het filmpje had geplaatst.
Maar waarschijnlijk heb jij dit niet gekeken, anders had je niet (weer) zo gereageerd.
Of denk je dat Neil Young en Peter Gabriel doof zijn...?
(die beamen zelf dat ze "signaal" missen op de cd's, en dat ze "in de maling" zijn genomen)
Maar goed.........jij denkt daar anders over!
Toch wel zonde dat je daar eerst 100.000,- heb besteedt om daar achter te komen.....