Ik ben er zo eentje die rustig aan de vijver kan zitten en kan luisteren naar een radiootje van 1 euro.
Dat radiootje kan ik thuis ook beluisteren als ik aan het behangen ben, 't heeft amper basweergave maar allee: de muziek die eruit komt kan me nu eenmaal meer boeien dan welk apparaat ook.
Als de woning weer is ingericht dan heb ik wat beters om naar te luisteren (marantz 2245 en Dali 107 boxen) voor mij is dat heel wat.
Vroeger toen militaire verkenningsvliegtuigen foto's schoten van het landschap had defensie mensen in dienst die in staat waren om 200 grijswaarden te onderscheiden en te duiden (dat is een huisje, boompje beestje)
Deze vaardigheid heb je niet nodig om van Van Gogh te kunnen genieten en ik betwijfel of Vincent de meest exclusieve verven heeft gebruikt (denk het niet, de man was stervensarm en werd in leven gehouden door zijn broer Theo)
Natuurlijk zijn er mensen die hele goede, zelfs zeldzaam goede oren hebben. Die horen dingen die de gemiddelde sterveling nooit zal horen. Ik sowieso niet want ik ik ben geboren in de jaren dat Buddy Holly furore maakte. Mijn gehoor heeft geleden maar ik heb dan ook weinig laten aanbranden
Ik stel me voor dat onze vriendin met haar goede oren en ik samen naar een muziekstuk luisteren een stuk welk we beide geweldig vinden.
We genieten samen, hoewel de dingen die ons raken waarschijnlijk niet altijd overeenkomen.
Geen horen, zonder denken en geen horen zonder gevoelens. Horen is "Hineinhöre" (samentrekking van mij)
Zou ik met onze grijswaarden vriend samen naar een Mondriaan kijken zal hij waarschijnlijk nauwkeuriger dan ik een van de bedoelingen van Mondriaan zien namelijk hoe kleur onder invloed van een naastgelegen kleur van kleur verandert.
Hoewel ik de site van Breem leerzaam vind is hij toch meer de verfmenger die op grond van de pigmentsamenstelling iets kwijt wil over hoe een toekomstig schilderij ondergaan wordt.
Natuurlijk is het betere audiowerk cool, hip en geil.
Natuurlijk wordt misbruik gemaakt van de beurs van (would be) audiofielen.
Dat vereist een attente houding
Luisteren is ook een stuk (zelf) opvoeding.
Namelijk het gevoelig maken van je luister en 'genietvermogen,' door veel verschillende (groepen) van instrumenten te beluisteren op verschillende soorten (en kwaliteiten van) geluidsdragers.
Met onze grijswaarden man een vaardighheid die ik niet bezit....
met onze vrouw met de hypergevoelige oren, oren die ik niet heb..
met een type Breem....
Zou ik een heel goed bestede middag kunnen hebben waardoor ik net iets anders naar muziek ga luisteren (of anders naar schilderijen ga kijken,of.....)