Ik heb nog een kleine akoestische verbetering aan kunnen brengen .
Rechts van mijn luister positie waar mijn bank staat daar staat direct naast mij ook een boekenkast + een vitrinekast strak tegen de zijmuur aan .
Die kasten zijn 40 cm diep , dat is uiteraard niet veel maar toch hoorde ik wat nadelige reflexies tegen de kasten botsen .
Daar hou ik niet zo van , ik erger mij dan lichtelijk daaraan
, dus heb ik gezocht naar een oplossing hiervoor .
Die reflexies waren er naturlijk altijd al , maar toen negeerde ik ze gewoon .
Nu ik toch bezig ben gegaan met het trapgat wilde ik die kast reflexies ook maar meteen aanpakken
Daar hoefde ik niet lang mee te experimenteren , al snel had ik de oorzaak gevonden .
Ik dacht eerst aan de vitrinekast omdat ik de 2 ruiten destijds had verwijderd , die rammelde alle kanten op met veel lage tonen weergave , maar die was de oorzaak gelukkig niet want dan had ik een probleem gehad
De oorzaak is echter de zijkand van de boekenkast
Ik had nog 3 dikke veloers gordijnen over die ik niet gebruikt , ik heb er een reep van 40 cm -- 2.40 meter vanaf geknipt en over de zijkand van de boekenkast gehangen .
En toen werd ik opeens erg vrolijk van het resultaat
Probleem dus opgelost op de meest simpele manier die je maar kunt bedenken .
Het ziet er alleen niet uit met een afgeknipt stuk gordijn tegen een kast aan gehangen
Maar dat intereseerd mij geen reet , ik heb in ieder geval nog niet mijn 2 katten horen klagen
Alles wat ik tevens verander qua akoestiek in het gedeelte van de kamer achter mijn luisterplek heeft meteen nadelige invloed , het geluidsbeeld trekt meteen scheef weg naar de rechtse kant toe waar de kasten staan .
Zelfs een tafellaken over mijn eethoek heen leggen die achter mijn luisterbank staat gaat vreemd genoeg niet , geluidsbeeld trekt meteen scheef weg .
Die tafel moet dus vreemd genoeg juist wel reflekteren .
En als ik extra ga dempen in de ruimte achter mijn bank dan raak ik ook weer geluidsdruk van de lage tonen kwijt .
Ik denk dat het nu zo'n beedje ophoud voor wat betreft de mogelijkheden in mijn woonkamer m.b.t. akoestisch optimaliseren .
Hier zie je het 40 cm smalle strookje gordijn tegen de zijkant van de boekenkast .
Het andere stuk laken dat je ziet hangt over mijn tv heen , dit is een vinding van 1 jaar geleden .
Groeten EDWIN B