Ik heb gewoon een hele mooie set
en ben er erg gelukkig mee
. Natuurlijk een betere cd transport en wat meer tweaks aan de set kunnen het geluid wel weer verbeteren, maar dat ben ik niet van plan.
Zoals gezegd draai ik grotendeels met Audyssey. In eerste instantie had ik de Audyssey in gedachten voor het 'hoog' omdat dit sterk werd aangezet bij de Marantz PM15S2. Maar bij de Onkyo TX-NR5008 heb ik daar geen last van. Het hoog is stevig maar naar mijn mening niet te veel. Dankzij Audyssey is het laag gewoon goed en strak. Bij veel cd's is het zonder Audyssey ook ruim in orde aangezien deze niet zo diep weergeven, maar een aantal cd's (bijv. Lana Del Rey, Toto, Loreena McKennitt, Clannad) hebben een zwaar aangezet laag en daar merk je dus wel een goede staande golf. Het voordeel van Audyssey is dat er een mooi gecontroleerd laag is.
Is Audyssey dan het super middel? Niet helemaal maar wel erg goed. Er komt een soort gordijn over het geluid, details zijn minder uitgesproken en je mist iets felheid. Daardoor lijkt ook mogelijk de dynamiek iets minder te worden. MBT ruimtelijkheid is het moeilijk te bepalen, het lijkt iets te veranderen maar bepaalde ruimtelijke details komen beter op hun plek.
Mijn conclusie:
Audyssey: Alle cd's klinken voor 80-90% goed.
Zonder Audyssey:Veel cd's klinken 90-100% goed, maar een aantal cd's gaan echt de mist in waardoor deze nog maar ongeveer 60-70% mooi weergeven.
De percentages zijn indicatief.
Ik blijft voorlopig draaien met Audyssey, maar zal soms wel eens terugschakelen naar Pure Audio of Direct.