Even een momentje om de dag van vandaag te beschrijven.
Hifigek Edwin B is rond de klok van 11:00u bij ons aangekomen.
Afgeladen met 2 tassen zijn entree gemaakt
Ik had gisteren mijn set weer aangesloten dmv het door Fritz meegebrachte stekkerblok en de netsnoeren. Gister avond samen met mijn vrouw op ons gemakje zitten luisteren (Voordeel van TV kapot
)
Opvallend was dat zelfs mijn vrouw een verbetering in het geluid waarnam. (meestal laat ze zich niet zo uitgelaten uit over mijn verbeteringen. Ze staat er trouwens wel altijd achter, gelukkig) In het gehoor springen de grotere rust, ruimtelijkheid en ambiance er uit. Daarnaast klinken de noten cq tonen langer door. Het geheel klinkt sprankelender tov mijn gama stekkerblokken en originele netsnoeren.
Edwin had meegenomen: zijn BNC 75 ohm afsluitweerstand om de digitale uitgang van de SA7 af te pluggen. Zijn siltech netsnoeren om de SA7 en de e-450 aan te sluiten op het stekkerblok. Zijn Kharma RCA interlink. En de "licht gekleurde" houten blokjes voor onder de apparaten en zijn koperen hulzen voor over de apparaat stekkers. Daarnaast natuurlijk een hele zak met CD's
Eerst maar eens een aantal CD's gedraaid. Ook Edwin was onder de indruk van de kracht en de dynamiek die de huidige set-up ten gehore brengt. Zoals Fritz ook al had opgemerkt, is de bas rijkelijk aanwezig in mijn situatie. (som van systeem, CD en akoestiek) Soms overheerst het maar is in veel gevallen toch goed te "pruimen" vind ik. De schuimrubberstoppen heb ik verwijdert uit de reflexpoorten omdat daarmee niet aleen het laag maar het volledige frequentie gebied tot aan de tweeter grens wordt gedempt en daardoor mis je de andere mooie details.
Volgens mij zijn we begonnen met de kharma interlink. Tov mijn oehlbach interlink levert dit een minimale winst op. Ik had ook weer een setje monster XLR kabels geleend. Deze XLR zijn in alle gevallen beter. Het geluid krijgt meer "body" door kracht, volheid, rijkheid en ruimtelijkheid. Als of je naar 2 verschillende schilderijen zit te kijken, en 1 daarvan is iets verbleekt en het andere is net vers met mooie heldere kleuren geschildert.
De BNC afsluitplug gaf hetzelfde effect als de XLR
De syltech netsnoeren gaven toch ook nog een verbetering en dan met name in het laag. Dit werd strakker en minder wollig. Had ik eigenlijk niet verwacht om dat ik van Fritz toch ook al mooie netsnoeren heb. Daarna hebben we de koperen hulzen om de apparaat stekkers geschoven. Ook dit leverde weer een kleine winst op zoals ik al omschreef bij de netsnoeren.
Vervolgens nog de "licht gekleurde" houten blokjes onder de SA7 en de e-450. Dit was duidelijk een verslechtering. Het geluids beeld werd onrustig en kwam op je af. Niet prettig.
Weer een tijdje CD's geluisterd. We waren het er overeens dat met alle door Edwin meegebrachte tweaks mijn set nog een stukje beter klinkt. Dit konden we als besluit natuurlijk goed testen door alles in 1 keer weer terug te brengen naar origineel.
Het was een leuke en ook weer leerzame ochtend en middag. Conclusie is: XLR is een groot verschil. De tweaks van Edwin voegen totaal ongeveer dezelfde bijdrage toe.
Edwin is rond een uur of 17:00 weer huiswaarts gekeerd.
Ik ga me weer concentreren op een BNC afsluit weerstand, koperen hulzen en een afgeschermde netkabel van uit mijn meterkast naar mijn stekkerblok.
PS we hebben trouwens ook nog geexperitmenteerd met de positie van de stekkers in het stekker blok. En inderdaad als je de stekkers verdraaid (fase komt dan dus op de andere pen) hoor je dat terug in het geluidsbeeld.
Dit is zoals Edwin en ik het vandaag met mijn set in mijn huiskamer en met de tweaks van Edwin ervaren hebben
groet,
lo