Zoals LO al aangaf ben ik zaterdag 6-2-2010 bij hem langs geweest met een aantal kabels en wat tweaks en een berg cd/sacd .
Om te beginnen hebben we eerst een 1.5 uur geluisterd naar zijn set met LO zijn eigen kabels en zonder mijn tweaks .
Wat vooral meteen opviel was de enorme dynamische kracht , met dank aan de Accuphase E-450 .
Het verbaasde mij nogal gezien de niet al te grote afmetingen van zijn Dynaudio boxen , en nog belangrijker hoe hard het ook stond , geen enkele vervorming gelukkig .
Als eerste deden wij het netsnoer van de SA7-S1 vervangen door mijn Siltech -Ruby Hill G6 (satt) netsnoer , ik vond het vooral ten goede komen aan de klankkleur .
Stemmen gingen wat natuurlijker klinken en wat meer diepte in het geluidsbeeld .
Als tweede ook zo'n zelfde Siltech netsnoer op zijn Accupase E-450 versterker , in feite hetzelfde als mijn beschrijving voor de cd speler .
Als derde stap ben ik heel goed gaan luisteren of de netsnoeren juist uitgepoold waren , op het gehoor dus .
Dat was voor ons beide duidelijk waar te nemen of de stekker goed of onjuist in het stekkerblokk zat .
Als vierde stap op beide Siltech netsnoeren de koperen hulzen geschoven , op de IEC konnectoren en tevens doorgemeten of ze kontakt met het chassis maakte .
Ook deze tweak was voor ons beiden duidelijk waar te nemen .
Als vijfde stap de BNC afsluitweerstand 75ohm op de externe dac aansluiting van de SA7-S1 .
Nu ging je vooral meer micro informatie waarnemen .
Als zesde stap de roodbruine Padouk blokjes onder de cd speler .
Helaas gaf dat niet het gewenste resultaat , het werd te druk nu , het geluid kwam teveel nadrukkelijk op je af .
Als zevende stap ook de blokjes onder de versterker en weer verwijderd onder de cd speler , ook onder de versterker is het geen succes .
Nou ben ik nog vergeten mijn Kharma : KIC-R-1A interlink te noemen , dit was eigenlijk de vierde stap dacht ik .
Hij was iets beter dan LO zijn eigen RCA interlink , maar minder dan LO zijn XLR interlink .
Het sterke punt van de Kharma vind ik zijn warmere klankkleur en een wat zachter karakter .
Het sterke punt van LO zijn XLR kabel is dat deze vooral meer micro info laat horen en meer body geeft aan het geheel maar helaas ook wat scherper klinkt in het hoog , en daar hou ik nou net niet van .
Voor het spektakel zou ik kiezen voor LO zijn XLR interlink , voor een aangenaam klankbeeld kies ik voor mijn Kharma interlink .
Daarna hebben wij in 1 keer alles weer tegelijk verwijderd om een totaal beeld te krijgen .
De lage tonen begonnen nu erg te overheersen viel ons op .
De natuurlijkheid in de klank werd minder .
De diepte werd minder .
Duidelijk te horen in een slechtere stem weergave .
Micro info werd minder en minder luchtigheid .
LO even ter aanvulling op jouw eigen verhaal .
De BNC afsluitweerstand ging dus niet zoals jij schreef op de digitale uitgang , die kun je afsluiten via je afstands bediening .
Dit is ook aan te raden , het is duidelijk te horen , het wordt zelfs aangegeven in de gebruiks aanwijzing .
De BNC afsluitweerstand ging op de externe dac aansluiting , de digitale aansluiting is trouwens een COAX .
De reden dat ik mijn African Blackwood blokjes niet heb meegenomen is dat het een groot probleem is om ze weer stabiel onder de apparatuur te krijgen .
Ik gebruik er 4 per apparaat , dan ligt er haast altijd eentje los .
Ze zijn namelijk niet exact gelijk van hoogte , er zit in sommige wel 0.1mm hoogte verschil in .
Het is dan ook een ware ramp om ze alle 4 vast onder de apparatuur te krijgen .
Ook op mijn set werken de roodbruine Padouk blokjes niet , ik gebruik deze blokjes enkel onder mijn speaker kabels zodat ze vrij van de grond zijn , dan werken ze wel naar mijn wens .
De zwarte African Blackwood blokjes werken wel heel goed onder de apparatuur .
Dus LO , die kun je altijd nog als demo aanvragen bij Fritz om ze eens uit te proberen .
Groeten EDWIN B