De set van Tigger

Gestart door Tigger, september 01, 2009, 13:38:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Shepherd Moon

Blij dat de ene de andere heeft verder kunnen helpen  hello
Ik hoop alvast dat het leerzaam was voor je, ljikt me altijd leuk om wat op te steken.
Veel genot van de set toegewenst.  :yes:

Ben wel benieuwd wat de grootste struikelblokken waren dan in die set...?
Aan de apparatuur zal het al zeker niet gelegen hebben  :kwijl:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Tigger

#181
Het was absoluut een leerzame ervaring! Ik heb ook vragen gesteld in de trant van "hoe luister jij dan? ..... waar let jij zoal op?" En ik heb daar zeer goed antwoord op gekregen en ook uitleg met voorbeelden!  notworthy

Tja, de grootste struikelblokken waren allereerst de diverse "standaard instellingen" en daarna om te beginnen (volgens mij met mij zeer velen.....) de akoestiek en op dit moment de zwakkere schakel, zijnde de sub. In het begin zei Rob dat hij een dip zag en hoorde, die hij niet eerder had gehoord (wat was het ook alweer? tussen de 40 en 32 Hz?)...... Vervolgens de sub naar rechts verplaatst en de dip was er nog steeds, maar (veel) minder duidelijk..... Ook de fronts kunnen veel dieper dan ze nu weergeven, maar dat is een kwestie van plaatsing en eventueel de basreflex aan de achterkant "dichten"....

Voor de meer technische kant moet ik toch ècht het woord aan Stadium III laten..... ;)


Aan de apparatuur zelf ligt het zeker niet ;)  :-D




Heb zojuist een paar fragmenten van The Eagles - Hell freezes over en Diana Krall - Live in Paris geluisterd en een stukje van LOTR - Fellowship of the Ring..... en ook een aantal tracks van de NOTP (2004 & 2005)...... WAUW!!! Het geluid is, zoals eerder gezegd, alles omvattend en omringt je!
En inderdaad: de sub voldoet prima, maar is een maatje te klein voor de ruimte -> Ik kan onvoldoende druk opbouwen....



Een quote van mijn vriendin vanavond..... "Uhm....het klinkt nogal audio-achtig, maar het is veel meer gedefinieerd...." En zij maar volhouden dat ze er niks van hoort  :-P
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Shepherd Moon

 :schater: schitterend antwoord van haar  :schater:

Letterlijk de nagel op de kop gewoon ... humor met een zware knipoog van iemand die er niets van kent, maar toch de mind van een audioloog kan paaien op die manier

Knap gezegd notworthy

Raar, ik had die dip ook rond de 30 Hz moet wel te maken hebben met de afmetingen van de kamer denk ik (akoestiek...?)

ivm afdichten van de ports achteraan de speakers heb je het volgende effect (letterlijk volledig uitgemeten)
Alles gaat letterlijk een dB of 3 naar bedenen beneden de 100Hz, maar uiteindelijk loopt de frequentiecurve ietsje langer door in de lage regionen, zakt later in en daardoor iets dieper gaan.

Ik heb hier zo een meting zonder stops, met enkel stop vooraan de poort, stop achteraan de poort en met beide stops. Metingen eens herhaald voor zekerheid, maar verschillen bleven intact.
Mss eens een jpeg van die metingen posten als ik het kan uploaden ergens...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Stadium III

Bij Tigger was het zo van ja hoe doe ik het nu

Eerst luister ik naar de muziek die degene goed kent
Dit is meestal een DVD/BD en een CD om de front's goed in stereo te kunnen beoordelen

In die muziekstukken krijg ik meestal wel een idee wat het laag midden en hoog doet en hoe dit in combenatie met elkaar speelt

In Tigger zijn geval was het dat we met de eagels een bonkende subwoofer hadden staan die zich nog al wel op de voorgrond wilde zetten en een mooie grote center die niet durfde om de stemmen door te geven
Verder had ik meer gitaar door de surrounds als door de front's

Wat ik dan eerst ga doen om alles goed te krijgen is in de reciever alle instellingen naar te lopen
Hoe staan de speakers ingesteld ,bassmangement en de volume's

Bij hem heb ik daar wat instellingen veranderd en toen ben ik ook begonnen om de luidsprekers met een DB meter goed te zetten !
Dit geeft uiteindelijk al een beter surround gevoel want alle kanalen staan even hard

De subwoofer heb ik op het paneel zelf wat veranderingen gedaan mbt fase en crossover instellingen en de fase
In de reciever heb ik deze eerst naar 0 gezet ipv -5

Toen ik dit allemaal gedaan had ben ik begonnen met de calibrator dvd daarmee heb ik zijn fronts sweeps gegeven en kwam ik voor mijnzelf uit op een 45 hz waarbij de front's goed gingen presteren
Je hoorde ze al wel eerder maar dat is was ook zeer zwakjes !
Zelf denk ik dat ze wel beter kunnen maar aangezien de ruimte acoustiek het niet toelaat heb ik de subwoofer hoger ingezet met meer volume !

Het laag van de LOW level heb ik ook bekeken en eigenlijk wel achter gekomen dat de subwoofer helemaal niet goed stond
We hebben de sub verzet en de response was al wel beter !
Toch blijft hij al wel snel afval hebben op zijn luisterplek vanaf 30 hz
Dit is ook niet anders door de ruimte /plaats van de sub en zitplek

Toen ik alles ingesteld heb heb ik hem een DD demo laten horen van city eerst me low level en daarnaar met de high level erbij
Tigger mag daar zelf zijn reactie ingeven wat de daadwerkelijke verschillen in zijn

Naar dit allemaal hebben gedaan zijn we weer begonnen om de DVD te gaan bekijken en zo kwamen de verschillen naar boven toe
Zoals Tigger die al reeds heeft omschreven zijn er zeker grote verschillen die ik zelf ook goed heb waargenomen
De zwakke plek is iig wel de subwoofer die als ie wat groter is en een BR pijp heeft meer film ervaring en laag de kamer in zou slingeren

Zoals ik al eerder heb gezegd een zeer mooie set waarmee nog lang geluisterd kan worden !


Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

lo

Goed werk geleverd en erg mooi omschreven.  notworthy notworthy
Mooi dat forummers elkaar op deze manier weten te helpen pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Shepherd Moon

Dus eigenlijk lag letterlijk de basis al niet echt goed als ik het zo kan concluderen en heb je daar al ferme verbeteringen mee kunnen realiseren.

Idd, ben blij dat ik het hoor dat er nog zijn die eerst er voor zorgen dat stereo de set vooraan klopt (beeld tussen L en R speaker) Want soms valt me op dat er muziekscene's in films spelen waarbij enkel stereo in het surround gemixt word. Als je de center zou uittrekken je geen verschil ervaart in het muziekgedeelte. Het is een surplus dat je beeld al klopt want trekt als basis alle verhoudingen in je staging veel beter in vorm.

Beetje leuk om lezen hoe jij een set afsteld, want ik heb niemand waarmee ik mijn persoonlijke werkwijze kan vergelijken aangezien ik het uit mezelf heb ondervonden en moeten leren hebben. 't komt blijkbaar allemaal wat op het zelfde neer als ik het lees hier. Basis ok zetten en daaruit verder zien.
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Tigger

Inderdaad: wanneer de basis niet goed is, kun je blijven schuiven, veranderen e.d., maar het wordt nooit goed! Dus Rob heeft eerst de basis, waarvan ik dacht dat e.a. goed stond...., correct gezet en pas daarna is-ie gaan fine-tunen.

En dat gaf toch ècht hele grote verbeteringen! Tuurlijk....want de basis was nu goed! :) En samen met het finetunen valt alles nu op z'n plaats en is heerlijk gedefinieerd: je hoort de sub, maar weet niet waar die staat.....je hoort geluid van voor naar achter gaan en andersom, je hoort de stemmen uit het midden!

Was het dan "slecht"? Nee, absoluut niet! Het was goed en klonk prima, maar zoals eerder gezegd: het kan altijd beter en met de hulp van Rob hebben we dat voor elkaar gekregen. En blijkt dat de sub toch de zwakkere schakel is in het geheel....

Wat ga ik nu doen? Eerst maar eens genieten van het surround en stereo zoals het nu is!!! En dat gaat een tijd duren :-D  Daarna??  Mmmm.....allereerst een aantal kabels vervangen: de ls-kabels voor de rears en de subwooferkabel (wellicht nog wat stroomkabels....). Daarna weer genieten en vervolgens rustig op zoek naar een andere/zwaardere sub!

Misschien dat ik over een (lange) tijd ga kijken naar akoestiek-aanpassingen, omdat er toch wel een dip in het laag blijft zitten, maar eerst alles op 'n rijtje en goed af- en ingesteld (zoals nu!), een zwaardere sub, andere bekabeling voor sommige componenten/luidsprekers....






Het blijft fantastisch om te kunnen experimenteren en uitproberen wat voor jou het mooist/best klinkt ;) Geluid is subjectief, maar de basis (een goede af- en instelling zonder allerlei mods) geldt voor iedereen! ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marvin

Sterker nog, als de basis goed is moet je toch aardig je best doen om het geluidsbeeld te verpesten...
Beter of slechter is relatief....  :lol:

Tigger

Je kunt nog verder gaan: wat is de basis? ;) Zijn dat de luidsprekers, is dat de apparatuur, de bekabeling, de instellingen? Etc. ;)


Feit blijft dat door de huidige af- en instellingen de hele set beter tot z'n recht komt! Zonder iets anders, zoals een andere versterker, andere luidsprekers, andere bekabeling e.d. ...... De basis is nu ècht goed!

Je hebt zeker een punt: "beter of slechter is relatief" ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marvin

Ja, daar heb jij een punt....

Wat is de basis....

Het begint volgens mij bij kwalitatief, niet zozeer de klank, goede speakers gekoppeld aan een voldoende bemeten versterker. Opgesteld in een enigsinds galm-arme ruimte.

De rest is pinda!

xander32

Mooi verslag Tigger & Rob :yes:.
Gaaf om te lezen dat een mooie set nog weer beter is gaan presteren door enkele relatief eenvoudige ingrepen; super resultaat hello.

En nu maar genieten.


Sander.

Shepherd Moon

Citaat van: Tigger op mei 15, 2010, 23:00:44
Het blijft fantastisch om te kunnen experimenteren en uitproberen wat voor jou het mooist/best klinkt ;) Geluid is subjectief, maar de basis (een goede af- en instelling zonder allerlei mods) geldt voor iedereen! ;)

Je kan er een goedkope set fantastisch mee doen klinken en een zware dure installatie mee volledig de mist in doen gaan. En je komt het helaas veel tegen :(
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Tigger

Klopt helemaal! Instellen en/of afstellen kan veel goed maken, maar ook veel verzieken.

Ben daarom ook erg blij dat Stadium III hier de zaak naar een nog hoger niveau heeft getild. De basis hier (apparatuur, luidsprekers en bekabeling) was goed, de instellingen/afstellingen nu ook en vormen nu een onderdeel van de gehele basis.  :-D


Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

En daar zijn we weer........net terug van een heerlijke vakantie en maar meteen de stoute schoenen aangetrokken en een kleine bestelling gedaan bij Hifisupply..... een 3-tal stroomkabels en een nieuwe subwooferkabel  :yes:

Ik weet het en menigeen onder ons ook: wanneer je eenmaal besmet bent met het virus, komt het simpelweg nooit meer goed met je!!!  nonono Ik heb al diverse sessies gehad met diverse mensen en iedere keer wordt tegen mij gezegd: je bent niet meer te redden, geef je er maar aan over! Dat laatste klinkt als muziek in mijn oren en hopelijk ook de nieuwe kabels ;)

Binnenkort worden de volgende kabels geleverd (voor de SR, de DV en de Sub): Essential Audio Tools Current Conductor en de QED Signature Subwooferkabel!  :angel:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marantz 81

tja bezint eer gij begint , ik heb ook geprobeerd het te onderdrukken maar het lukt niet  :schater:

veel plezier met de nieuwe kabels  :yes: