De set van Tigger

Gestart door Tigger, september 01, 2009, 13:38:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tigger

Al een tijdje lees ik hier rond en wordt het toch eens tijd om me voor te stellen en een beetje van mijn "audio-geschiedenis" te vertellen. Wellicht dat e.a. bekend voorkomt (een beetje copy-paste, zeg maar), want ik zit ook af en toe op het HT-forum.... ;)

Anyway, al vrij jong ben ik in aanraking gekomen met audio en wel met een Philips RH521 (oftewel: de "vissenogen"). Een mooie versterker met een nog mooier geluid. Dit is een stereoversterker uit 1973/4 en is nog steeds in uitstekende staat (helaas staat-ie niet meer bij mij, maar bij mijn zus). In die jaren was ik slechts een paar jaar oud, maar mijn vader heeft deze versterker jarenlang in gebruik gehad. Daarna heeft-ie een "tussenstap" gemaakt naar een Philips midi-set in de jaren '90 en is nu al vele jaren de gelukkige bezitter van een complete uit losse componenten bestaande stereoset van Marantz. De eerste stap richting audio voor mijzelf, was in mijn studententijd. Ik studeerde in Maastricht en er was een hele leuke aanbieding bij de V&D van een Akai-set -> zo'n alles-in-1 set met de nodige gesuggereerde "geluidsboosters" (AC-MX102-T)....



De foto heb ik ergens van het internet afgehaald....

Voor die tijd (lees: studententijd (1992-1997)) natuurlijk erg gaaf en machtig. Lekker hard en knallen maar. Dit setje was, naast op de bijbehorende boxen, aangesloten op Philips KD1034 (1964) luidsprekers, die uitstekend dienst deden (deze heb ik een hele tijd als rears gebruikt). In die tijd was ik naast studeren bezig met werken in de horeca en daar ben ik geregeld bezig geweest om voordat een dj begon, mee te helpen om het geluid op en in orde te krijgen (op gehoor). En toen merkte ik eigenlijk al dat mijn Akai-setje leuk was, maar het gewoonweg niet haalde bij de professionele apparatuur.... Maar goed: een ieder kan zich voorstellen dat dat soort apparatuur toch wel buiten mijn budget lag.

Eenmaal afgestudeerd, uiteraard aan het werk en dan vliegen de guldens binnen en wordt het langzamerhand tijd om eens wat serieuzer om te gaan met audio. Dat kon op het moment dat ik een andere baan kreeg (2000) en een leuke "oprot-premie" ontving van mijn vorige werkgever. Heel vervelend, maar laat nu net op dat moment er een uitverkoop bezig zijn bij Kohnen Audio & Vision (volgens mij heeft die zaak tegenwoordig een andere naam of bestaat zelfs niet meer). Ik daar naartoe en kwam in een walhalla terecht: overal mooie apparatuur en mooie luidsprekers. Maar ja, zoals iedereen weet: al kan het er nog zo mooi uitzien, het hoeft nog niet mooi te klinken   
Ik had een budget van Fl 2000 en dat vond ik best behoorlijk. Na een praatje met een van de verkopers, kwamen we al vrij snel bij Denon terecht en heb in een impuls de AVR-1600 gekocht (in het zwart). Meteen naar huis en aansluiten en luisteren.... maar waarnaar??? Ja, radio, maar geen cd's.... Damn!!! Ik terug en het geval uitleggen: "Meneer, geen probleem. Loopt u even mee en dan kijken we naar een bijpassende Denon cd-speler". We kwamen bij de DCD-755AR uit. Maar die was in champagnekleur.... "Meneer, geen probleem. Ik maak een mooie prijs voor de AVR-1800 en u gaat nu die 1600 ophalen". Uiteraard geen enkel probleem: naar huis, ophalen, terugbrengen, en weer naar huis (dit keer met auto, want 2 van die grote dozen gaat errug moeilijk.... te voet...).  Eenmaal thuis, meteen aansluiten en wat een pracht geluid. Helemaal top!

Voor de oplettende lezer: ja, inderdaad. De AVR is een surround receiver, maar wist ik veel.... Voor mij was het op dat moment al voldoende om (eindelijk) een goed en mooi stereogeluid te beluisteren en dacht ik niet na over de verdere mogelijkheden van deze receiver....


Even een paar jaar overslaan en we zijn beland in 2002. Mijn vriendin tegengekomen en vrij snel gaan samenwonen. En uiteraard ging de Denon-set mee! Leuk meubeltje ervoor gekocht en alles aansluiten. Videootje kijken was een feest en toen kwam het potentieel van de Denon naar voren: lekker ruimtelijk en een goede plaatsing. Zeker in combinatie met de (inmiddels gekregen van mijn broertje) Audiolabs Spectrum: met de hand gemaakte luidsprekers van Nederlandse makelij, origineel uit 1977 en met de beroemde KEF B139 woofer erin. De rears waren de al eerder genoemde Philips en de center bestond uit 2 kleine boekenplankluidsprekers van Pioneer. Voor mij was dat al goed en voor mijn vriendin, die nooit eerder surround had gekend of laat staan (van) gehoord, heel erg goed. Helaas begon het (al jaren eerder begonnen) virus nu echt de kop op te steken en ben ik maar eens rustig me meer gaan verdiepen in apparatuur, bekabeling en wat dies meer zij....



Zo'n 4 jaar geleden zijn we verhuisd naar ons huis, waar we nog steeds wonen: een nieuwbouwhuis met de nodige ruimte. Deze ruimte maakte ook dat het geluid losser werd neergezet.



Zoals jullie lezen, ben ik al een tijdje bezig met m'n HT, maar nog steeds geen Marantz.....

Omdat de Denon-set wat ouder begon te worden en ik een keer naar een Marantz-set geluisterd heb, besloot ik zo'n 3 jaar geleden om stap voor stap de gehele set inclusief luidsprekers, kabels e.d. te vervangen. De Marantz-set is nu een feit en ben ik de gelukkige bezitter van de DV7001 en de SR8002!!! Ik zal nu wat foto's laten zien hoe e.a. is geëvolueerd (beelden zeggen meer dan woorden ;) ):

DV7001:


Componenten 2008:


Overzicht 2008:


SR8002:


Componenten 2009:


Overzicht 2009:


Voor- en achter luidsprekers (de zwarte Audiolab Opus als fronts en de witte Audiolab Thesis als rears):



De luidsprekerbekabeling voor de fronts en center is QED Silver Anniversary Micro. De REL Strata III is aangesloten via Van den Hul The Bay C5. Verder gebruik ik als beeldkabel de Canare Component Hifisupply Edition en als interlinks de Van den Hul Optocoupler Mk II en de Monster Cable DC.

Op het verlanglijstje staan nog nieuwe luidsprekerbekabeling voor de rears, een nieuwe center (ik heb al een mooie aanbieding gekregen van Audiolab), nieuwe interlinks en een nieuw scherm. Voorlopig eerst maar eens genieten van deze monsterset!! :D


Voor een "compleet" overzicht: <<<klik>>>.
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

Welkom Tigger hier op het Forum

Leuke set en leuk om te lezen hoe je bent gegroeid tot wat je nu hebt

Een weer leuk om een Rel gebruiker bij te hebben  :-P

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cheese

hallo Tigger,


mooie set.....hoe klinken deze audiolabs......heb in het verleden ook audiolabs gehad en daar veel plezier van gehad.

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

xander32

En weer zo`n mooie set hier op `t forum  hello.
Ben ook stiekum jaloers op jou: 4 zuilspeakers :yes:.

Sander.

Totofan

Erg leuk verhaal, en het ziet er mooi uit, en welkom op het forum
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Tigger

Dank jullie voor het hartelijke welkom! Dat voelt meteen goed!

Tja, het is misschien een wat lang verhaal, maar e.a. hangt natuurlijk wel met elkaar samen. Ik ben op dit moment super tevreden met de Marantz-set: sterker nog, deze gaat niet meer weg!!!

@cheese: Ook de Audiolabs zijn blijvend: ik heb behoorlijk wat luidsprekers beluisterd in de afgelopen jaren, maar een Audiolab is een Audiolab (de kenners snappen wat ik bedoel ;) ). Het geluid wat deze produceren, is zeer open en gedetailleerd. De Opus die ik heb, zijn echt "grote jongens" -> niet alleen qua formaat, maar zeer zeker ook qua prestaties (ik heb onlangs van Audiolab de "brochure" gekregen: eens kijken of ik die scannen en hier kan posten)

@xander32: mocht je ook overwegen om Audiolabs te kopen, ze worden niet meer gemaakt, maar komen af en toe voorbij op bijv. Marktplaats.... (zo ben ik aan de Thesis gekomen en de Opus heb ik via de tweedehands sectie van Hifi.nl)

@Stadium III: yep, weer een REL gebruiker erbij ;) Wat een kracht hebben die "dingen", zeg!! Machtig gewoon!!  8-)


De combinatie die ik nu heb, is voor mij de top! Zoals aangegeven, zullen er in de loop der tijd nog een paar dingetjes bijkomen of vervangen worden, maar dat gaat meer in de richting van bekabeling dan iets anders.
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

Rel high en low aangesloten ???
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Tigger

Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

Mooi dan gebruik je hem optimaal  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Tigger

Tja, ik had al zoiets een keer gelezen in een artikel.......uhm...door wie ook alweer geschreven???...... volgens mij door ene Rob uit Tilburg.....  :mrgreen:

En ook Hobo Den Bosch (waar ik al mijn spullen heb gekocht de afgelopen jaren) raadde mij dit aan ;)



Eergister met mijn broetje e.a. gefinetuned en het laag komt nu goed tot z'n recht. Wellicht dat ik in de toekomst toch e.a. op gehoor ga afstellen i.p.v. via de Audyssey set-up....maar voorlopig is het nu wel goed, denk ik zo :)





Trouwens: wat een verschil kan een versterker maken!!! De Marantz steekt met kop en schouders boven mijn vorige Denon uit (letterlijk en figuurlijk):


Niet dat je ze met elkaar kunt vergelijken, gezien de leeftijd van de Denon (uit 2000) en de opbouw ervan en de huidige techniek van de Marantz (uit 2009) en natuurlijk de opbouw en klasse ervan, maar toch ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

Mooie verschillen van de recievers

Het afstellen van de set heeft toch wel voorkeur met de DB meter !
De losse afstelling die de reciever aan boord heeft is wel leuk maar je kunt het zelf zeker nog wel beter krijgen

Meestal speaker volume niet helemaal correct en subwoofer te zacht

Maar als ik het goed begrijp kreeg je het advies van HOBO in den bosch om eens mijn geschreven stukken eens te raadplegen voor afstelling !

Zo jah zal ik eens wat geld moeten gaan vragen aan hobo :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Stadium III op september 01, 2009, 20:27:48
Mooie verschillen van de recievers

Het afstellen van de set heeft toch wel voorkeur met de DB meter !
De losse afstelling die de reciever aan boord heeft is wel leuk maar je kunt het zelf zeker nog wel beter krijgen

Meestal speaker volume niet helemaal correct en subwoofer te zacht

Maar als ik het goed begrijp kreeg je het advies van HOBO in den bosch om eens mijn geschreven stukken eens te raadplegen voor afstelling !

Zo jah zal ik eens wat geld moeten gaan vragen aan hobo :-D
Duhhh, jij mag wel wat geld naar Hobo brengen, voor het feit dat zij dat artikel weer eens onder het stof vandaan hebben gehaald  :-D.


Sander.

Tigger

Citaat van: Stadium III op september 01, 2009, 20:27:48
......Maar als ik het goed begrijp kreeg je het advies van HOBO in den bosch om eens mijn geschreven stukken eens te raadplegen voor afstelling !......
;) Mmmm....niet zozeer dat zij jouw artikel hadden gebruikt voor het advies alswel dat zij dezelfde raad gaven als jij in jouw artikel ;)


Hoewel ik mijn eigen gehoor niet geheel wil uitsluiten, is het dus verstandig om met een dB-meter e.a. af te stellen.......binnenkort maar eens eentje aanschaffen dan ;)  
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

Citaat van: Tigger op september 01, 2009, 20:34:43
;) Mmmm....niet zozeer dat zij jouw artikel hadden gebruikt voor het advies alswel dat zij dezelfde raad gaven als jij in jouw artikel ;)


Hoewel ik mijn eigen gehoor niet geheel wil uitsluiten, is het dus verstandig om met een dB-meter e.a. af te stellen.......binnenkort maar eens eentje aanschaffen dan ;)  

Allemaal 1 pot nat ze gebruiken mijn techniek  :-D :-D :-P

Verder kan een afstelling met een DB meter zeer goed werken !
Alleen dan de sub er nog beter inkrijgen dat is het lastigste maar je hebt daar wel eens van die verloren zondagen voor  pompom
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Stadium III op september 01, 2009, 20:38:32
Verder kan een afstelling met een DB meter zeer goed werken !
Alleen dan de sub er nog beter inkrijgen dat is het lastigste maar je hebt daar wel eens van die verloren zondagen voor  pompom
Inregelen van HT-set met meetlint en DB-meter is zeer de moeite waard (en een DB-meter heb je al voor 30€).

DOEN :yes:

Sander.