Citaat van: robbie op mei 16, 2008, 12:49:42
Volgens mij snap ik iets niet: toen de CD uitgevonden was, werd de langspeelplaat door iedereen de deur uit gedaan. Als grootste voordeel van de CD werd gezien dat er puur geluid uit kwam, zonder tikken e.d. Daarnaast was de CD veel minder kwetsbaar.
NU vele jaren later verlangen velen terug naar het geluid van de LP, het zou mooier, warmer, dieper zijn dan van de CD. Maar hoe zit het dan met dit krassen, ruis en tikken? ZIjn die dan opeens niet meer aanwezig? Of neem je die dan maar voor lief?
Wat mij betreft is de liefde voor de muziek groter dan de liefde voor het apparaat (al moet ik met een oor op een radio luisteren om wat te horen dan zal ik dat doen).
Ik kan ook van apparaten genieten die eigenlijk niet goed zijn zo'n disco toestand van 35 euro ongelofelijk wat daar uit kan komen (voor 35 euro), en als er rommel bij zit dan luister ik er omheen. Ik ken ook genoeg spul van 35 euro dat helemaal niets is.
Zo ook met elpee's en met cassetedecks enz verrassend hoe goed die kunnen klinken.
Diegene die daarmee groot zijn geworden hebben mogelijkerwijs of een andere attitude (zijn veel door de vingers) dan wel de bereidheid veel tijd investeren in uitstekende vintageapparatuur dan wel veel geld te investeren nieuw spul.
Voor mij geldt (ik heb alleen vintageapparatuur) dat wanneer ik iets kan beluisteren op een vintageapparaat en ik heb het voor weinig verkregen dat dat al 2 extra punten voor luistergenot verzorgt (op een schaal van 10)
Ik herken kwa beleving heel veel van mensen die veel geld besteden (defineer veel: een audioinstalatie met alles er en eraan voor meer dan 2250 euro) ik heb dat ook! maar dan met weinig (defineer weinig: een vintageaudio installatie met alles eraan voor minder dan 500 euro)
elpees die krassen en tikken?
ga eens naar het concertgebouw orkest en luister wat er allemaal krast en tikt en hoest en ritselt
luister een goed wat je allemaal om je heen hoort op een popconcert, de kunst is om dat niet toe te laten.