Welke draaitafel gebruiken we

Gestart door tifosi, oktober 04, 2005, 10:47:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harmonie

Citaat van: E Hamers op oktober 13, 2009, 20:46:05
Hoe lang gaat een element eigenlijk mee? Ik moet nu deze na twee a drie jaar alweer vervangen. Bij gemiddeld gebruik niet wekelijks. Gebruik je naast een borsteltje ook nog een vloeistof om het element schoon te maken?

Het element zelf slijt eigenlijk niet door gebruik; ik gebruik zelfs nog Ortofon MM elementen van meer dan 30 jaar oud. Alleen dient de naald regelmatig vervangen te worden. De naald (diamant) is het duurste onderdeel van het element (ongeveer 60% van de prijs van het element).
Bij moving coil elementen kunnen de naalden niet vervangen worden.
Alcohol als vloeistof kan prima gebruikt worden om de naalden regelmatig met een borsteltje te reinigen.
Audio Technica levert goede schoonmaak vloeistof met borsteltje!

E Hamers

Ik dacht dat het element de naald was. Het element is dus eigenlijk waar de naald aan bevestigd word. Wanneer is de naald druk goed afgesteld, ik heb gelezen dat als deze te hoog is de naald ook sneller slijt.

Harmonie

Citaat van: E Hamers op oktober 14, 2009, 20:09:54
Ik dacht dat het element de naald was. Het element is dus eigenlijk waar de naald aan bevestigd word. Wanneer is de naald druk goed afgesteld, ik heb gelezen dat als deze te hoog is de naald ook sneller slijt.

De naald zal niet snel slijten ( eliptische diamant is keihard); juist een te lichte afstelling van het gewicht zal tot slijtage van de LP leiden. Voor de juiste afstelling van het gewicht kun je het beste handleiding van de fabrikant volgen. De meeste pick-up elementen moeten een gewicht hebben tussen de 1 en 1,5 gram!

E Hamers

#63
Die ik heb kun je verstellen door er aan te draaien, dichter naar de naald toe of er verder er van af.
Het is een Akai type: Ap B21.

Harmonie

Citaat van: E Hamers op oktober 14, 2009, 20:25:10
Die ik heb kun je verstellen door er aan te draaien, dichter naar de naald toe of er verder er van af.
Het is een Akai type: Ap B21.

Gehoormatig kun je de juiste gewichtsafstelling van het element bepalen. Als de LP wat rafelig en scherp klinkt met veel tikken dan moet je hem wat zwaarder afstellen. Veel mensen stellen het element te licht af!