werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Citaat van: henk 93 op januari 09, 2009, 21:56:56
Er zit geen verschil tussen NETKABELS :-D

Want de electriciteit welke wij gebruiken komt vanuit de weilanden tot ons over koperen draden waarop een spanning staat van 380.000 volt. Via verschillende stations met grote transformatoren waarin ook gewoon koperen draden zijn opgewonden tot grote spoelen, komt het bij ons binnen in drie fasen van 220 volt waar van we er één gebruiken voor onze huishoudelijke apparatuur.

Die 220/230 volt komt met een kabel binnen van ik denk 4mm² of 6mm² gewoon koper. Eerst gaat die spanning via een hoofdzekering van 35 ampere, dat is een porceleinen gevalletje met zand er in en een heel dun draadje. andaar gaat het naar je meteropstelling en je groepenkast, waarvandaan het via kleinere zekeringen met een nog dunner draadje er in naar de schakelaars gaat waarmee je de verschillende groepen spanningloos kunt maken voor het geval er wat moet gebeuren met je stroomvoorziening. Dit zijn gewoon eenvoudige dubbelpolige schakelaars.

Dan gaat het je electriciteitspijp in via standaard koperen installatiedraad van 2.5mm² en die gaat naar centraaldozen waarin de draden aan elkaar zitten verbonden met standaard lasdopjes en vandaar gaan de draden naar je wandcontactdoos zoals zo'n ding heet, afgekort WCD.

Die spanning heeft vele honderden of zelfs duizenden kilometers afgelegd voordat jouw versterker het gaat gebruiken en of je nou een standaard netkabel(LAPP kabel) gebruikt of een peperduur exemplaar het maakt totaal niets uit.
Die laatste meter naar je versterker of cd speler veranderd dan niets aan het geluid.

  Henk.
Dit vraagt om een reactie van HiFi Gek. :-D hello HB :yes: :angel:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Sander

Naar mijn idee gaat het niet zozeer om de voedingsspanning die binnenkomt van het normale stroomnet

Het gaat volgens mij meer om het versterken van de audio bron

ik geloof niet in het tweaken van de voedings bron maar wel in het tweaken van de audio bron

het inspelen van kabels lijkt mij niet nuttig omdat matariaal gewoon bepaalde eigenschappen heeft

natuurlijk hoe beter die eigenschappen zijn hoe beter de geluidsweergave
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gerard

Citaat van: Paul op januari 09, 2009, 21:22:53
Deze discussie bestaat al een poosje en niet alleen op dit forum. :wink:

O ja? dure interlinkjes?  :angel:  :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

TurboMarco

het is niet verstandig om alles te geloven wat op forums beweerd word  clown1

het lijkt mij het beste om op je eigen ervaring af te gaan  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Bearke65

#34
Citaat van: henk 93 op januari 09, 2009, 21:56:56
Er zit geen verschil tussen NETKABELS :-D

Want de electriciteit welke wij gebruiken komt vanuit de weilanden tot ons over koperen draden waarop een spanning staat van 380.000 volt. Via verschillende stations met grote transformatoren waarin ook gewoon koperen draden zijn opgewonden tot grote spoelen, komt het bij ons binnen in drie fasen van 220 volt waar van we er één gebruiken voor onze huishoudelijke apparatuur.

Die 220/230 volt komt met een kabel binnen van ik denk 4mm² of 6mm² gewoon koper. Eerst gaat die spanning via een hoofdzekering van 35 ampere, dat is een porceleinen gevalletje met zand er in en een heel dun draadje. andaar gaat het naar je meteropstelling en je groepenkast, waarvandaan het via kleinere zekeringen met een nog dunner draadje er in naar de schakelaars gaat waarmee je de verschillende groepen spanningloos kunt maken voor het geval er wat moet gebeuren met je stroomvoorziening. Dit zijn gewoon eenvoudige dubbelpolige schakelaars.

Dan gaat het je electriciteitspijp in via standaard koperen installatiedraad van 2.5mm² en die gaat naar centraaldozen waarin de draden aan elkaar zitten verbonden met standaard lasdopjes en vandaar gaan de draden naar je wandcontactdoos zoals zo'n ding heet, afgekort WCD.

Die spanning heeft vele honderden of zelfs duizenden kilometers afgelegd voordat jouw versterker het gaat gebruiken en of je nou een standaard netkabel(LAPP kabel) gebruikt of een peperduur exemplaar het maakt totaal niets uit.
Die laatste meter naar je versterker of cd speler veranderd dan niets aan het geluid.

  Henk.
Hoi Henk

Nogal een boude uitspraak. Ik vind het typisch een uitspraak in de categorie "ik kan het me niet voorstellen dus is het niet zo". Het verhaal dan die duizenden kilometers stroomdraad etc. dat ken ik inmiddels wel.

Ik sluit me sowieso aan de post van Marco. Hij geeft aan dat ik ook wil aangeven: ga zelf eens wat proberen, al begin je eens een leuk doe-het-zelf stroomkabeltje in elkaar te steken met fatsoenlijke stekkers (kijk eens op http://www.platenspeler.com/diy/uk_index.html#acpower of http://www.audiotweaks.com) en vervang je het plastic Gamma verdeeldoosje door een betere aluminium van 2 tientjes bij de betere bouwmarkt. Heb je meteen een leuke knutselmiddag en wie weet een leuke ervaring. Gezien de kwaliteit van de apparatuur kan ik me voorstellen dat je zeker verschil zult horen.

Ik wil je er even op wijzen dat van die laatste kilomerers stroomdraad er juist de laatste meters zijn die het ertoe doen: RFI en EMI veroorzaakt door trafo's (helaas een veel te vaak gebruikte sluitpost in veel apparatuur, ook de duurdere) en DAC's worden juist opgepikt door de stroomkabels als ze slecht zijn afgeschermd. Op hun beurt zenden slecht afgeschermde kabels ook weer een hoop EMI en RFI uit die op hun beurt weer worden opgepikt door de voeding en interne bedrading van de apparatuur zelf. Goede netkabels, een eigen groep waar de rotzooi die de computer(s), de ijskast en de lichtdimmer rondstrooien niet op terecht komt, fatsoenlijke stekkers en een degelijke wandcontactdoos zijn allemaal zaken die de stroomkwaliteit op een veel hoger plan kunnen tillen. Tip: de netkabel tussen de wandcontactdoos en de verdeeldoos is de belangrijkste netkabel in de set. Wat daar aan kwaliteit verloren gaat komt verderop in de kabel niet meer terug.

Maar goed ik wil je vooral niet overtuigen. Ik schrijf e.e.a. op basis van eigen ervaring en een hoop knutselen, verbouwen en luisteren. Dus kijk eens of je eens een leuke uitdaging aangaat en trek daaruit je eigen conclusies. Daar is het slot van rekening ook een audio hobby voor.

Veel luisterplezier

AJ

Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

pg

gewoon proberen ik stond daar ook negatief voor zoiets van ja ja zal wel.
maar een kabel gekregen van een audiozaak en proberen maar.
was toch wel aardig verschil toen.
gelijk maar een andere groep erbij gemaakt een klaar.
is dat goed denk ik voor als er ooit een dikke versterker kom.

gewoon proberen alles en als je het niet hoor niet doen.

succes

Bearke65

Citaat van: pg op januari 10, 2009, 09:46:32
gewoon proberen ik stond daar ook negatief voor zoiets van ja ja zal wel.
maar een kabel gekregen van een audiozaak en proberen maar.
was toch wel aardig verschil toen.
gelijk maar een andere groep erbij gemaakt een klaar.
is dat goed denk ik voor als er ooit een dikke versterker kom.

gewoon proberen alles en als je het niet hoor niet doen.

succes
Leuk he wat een aparte groep alleen al uitmaakt  :-D.
Tip: als je een zware versterker gaat gebruiken zorg er dan voor dat de stroomkabel ervan in de stekkerblok de plaats helemaal achteraan komt. Plaats de netkabel van de bron helemaal vooraan (daar waar het snoer van de verdeeldoos zit die verbonden is aan de wcd) en een (eventuele) voorversterker daar tussen in. Dit om te voorkomen dat de bron en de voorversterker niet te veel last krijgen van het slurpgedrag van een stroomvretende eindversterker.

Groetjes AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

pg

die aparte groep maakte niet zoveel uit.
maar ik had een aarde draad nodig vandaar.
even vragen wat of hoe ik het kon doen en wat voor draad dikte enzo..vond beetje overdreven maar goed.
was 3 uurjes werk en ik heb weer wat.
maar het kabeltje van wcd maakte echt verschil.
vrienden zeg dat niet kan en gek ben.raar he..

Marvin

ik zou verhuizen, je huis is duidelijk behekst....  :schater: :wink:

Marantz 81

het zou wel nut kunnen hebben om de voedingskabel te verzwaren vanaf WCD naar je versterker omdat de aders meestaal maar 1 mm per ader zijn , als het afgenomen vermogen te hoog wordt zakt de spanning in elkaar en dus vermogens verlies in je versterker , en dikkere kabel van 2,5 mm per ader is dan de oplossing

maar dan moet je wel een behoorlijke versterker hebben staan ,en een aparte groep moet je wel een set flinke eindblokken hebben staan  :-D

Sander

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Marantz 81

ja idd   :wink:

een massieve 2,5 mm kan (maximaal)  22/23 Ampere doorheen  is afhankelijk van de lengte  daarom mag je hem ook nooit zwaarder als 16 Ampere afzekeren

gerard

Leuk om te lezen dat meer mensen verschillen waarnemen met kabels, zonder dat ze direkt bekritiseerd worden.

Voor de doe-het-zelvers onder ons: ervaringen kunnen hier geplaatst worden.

Groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Paul

Citaat van: gerard op januari 09, 2009, 23:34:38
O ja? dure interlinkjes?  :angel:  :-D
Nee eigenlijk niet, heb verschillen waargenomen, momenteel zijn mijn interlinks afkomstig van de M.Markt.
Heb een van de H(K)null interlink maar dat klinkt niet op mijn marantz set.
Het hoog is veelste schel, Thom heeft dit kunnen beamen maar op een andere set kan dit heel anders zijn.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HiFi gek

Citaat van: Paul op januari 10, 2009, 22:28:55
Nee eigenlijk niet, heb verschillen waargenomen, momenteel zijn mijn interlinks afkomstig van de M.Markt.
Heb een van de H(K)null interlink maar dat klinkt niet op mijn marantz set.
Het hoog is veelste schel, Thom heeft dit kunnen beamen maar op een andere set kan dit heel anders zijn.


Haai Paul

Als je dat interesant zou vinden dan kan ik vandeweek wel even bij jouw langs komen , we wonen immers op loopafstand van elkaar .
Dan neem ik mijn netsnoeren en de interlinks mee om uit te proberen op jouw installatie , tenminste als op jouw cd speler en de versterker de netsnoeren uitwisselbaar zijn ?

Mocht je interesse hebben stuur dan even een PM naar mij om af te spreken .


Groeten  EDWIN  B