werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

En wederom is de vraag hoe je test.
Als je de kabel op je tafel legt een meet, zal dit naar mijn mening een verschil geven wanneer je die achter je TV kast legt, waar het vol ligt met allerlei kabels (stroomkabels, speakerkabels, interlinks), waarbij de mantel van de kabels op de proef wordt genomen. Want dan moeten ze tonen hoe ze met storingen omgaan.

Andere vraag welk signaal sturen ze erdoor ? Want als je de kabel optimaal gebruikt, zijn dit HD audio en video signalen. En dan nog de gebruikte frequenties.

En zoals reeds aangegeven de afstand.

Alhoewel ik ooit een verschil heb gemerkt tussen een kabel van 1 meter en 2 meter. Beiden niet gekoop, de duurste was een Audioquest HDMI-3 en die van 2 meter een Audioquest HDMI-2. Bij de begin generiek van Star-Wars heb je de scrollende tekst naar boven toe. Met de DV7600 op upscaling staan, kreeg ik het beste resultaat met de Audioquest HDMI-3.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lapti

Ik gebruik het puur voor DD en DTS of voor vanaf mijn pc naar versterker of dac.

Er liggen een boel kabeltjes door elkaar daar dus ik ga er dan vanuit dat dat composiet kabeltje een goede mantel heeft want ik hoor nihil verschil (het kleine verschil is de duurdere kabel niet waard bedoel ik dan).

Geen idee of dat met HMDI wel verschil oplevert, ik heb nog niks met hdmi gedaan zal voorlopig ook wel even duren ben ik bang.
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 22, 2008, 10:13:44
Ikzelf hoor ook de klankkleur verschillen tussen de diverse merken kabels duidelijk .
Vooral V/D Hul heeft een geheel eigen klankkleur die andere merken niet hebben .

Groeten  EDWIN  B

jij mag niet meer mee doen met luistertesten  :wink:
hoor wel verschillen met A B vergelijken maar niet met nummer luisteren en dan met de andere kabel het nummer weer luisteren maar om nou te zeggen altijd van JEETJE ik val van me stoel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.


dmeerpa

Citaat van: Jan op november 25, 2008, 17:28:24
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4296485

En dat is dan een docent Elektrotechniek aan een Hogeschool  :?

Ze testen met een niet bewegend beeldsignaal, geen sprake over de resolutie, vermoedelijk geen 1080p, en we zwijgen dan nog over het niet aanwezig zijn van een geluidssignaal.

Ik laat nu nog in het midden of er nu wel of niet verschil is maar, de test moet gedaan worden bij maximale belasting van de kabel.

En dan de spanningspiek van 1100V, ik denk dat een stroomstoot ook wel meegetest moest worden.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Sander

Ik heb op advies van de verkoper een paar v/d hul royal yade's gekocht 10- p/m

in combinatie met mijn B&W CM7 speakers ben ik zeer tevreden over het warme gedetailleerde geluid

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

cheese

Hallo Sander,

Ik zie in een keer berichtjes van je...welkom op ons leuk forum.....


gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

HiFi gek

Citaat van: dmeerpa op november 25, 2008, 21:17:55
En dat is dan een docent Elektrotechniek aan een Hogeschool  :?

Ze testen met een niet bewegend beeldsignaal, geen sprake over de resolutie, vermoedelijk geen 1080p, en we zwijgen dan nog over het niet aanwezig zijn van een geluidssignaal.

Ik laat nu nog in het midden of er nu wel of niet verschil is maar, de test moet gedaan worden bij maximale belasting van de kabel.

En dan de spanningspiek van 1100V, ik denk dat een stroomstoot ook wel meegetest moest worden.



Ik denk inderdaad ook dat je de hdmi kabels moet testen zoals jij dat aangeeft .
Zouden hdmi kabels ook moeten inspelen net zoals met audiokabels het geval is , ik bedoel een nieuw aangeschafte hdmi kabel van hoogwaardige kwaliteit van het merk MIT ?


Groeten  EDWIN  B

Sander

Ik ben hier nog nieuw maar inspelen van kabels ?!

matariaal heeft toch gewoon een bepaalde eigenschappen zoals doorlatings weerstand en uitzetting bij temperatuursverschillen
daar kun je toch weinig aan inspelen
kan iemand hier wat meer over vertellen
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gerard

Meettechnisch zullen er geen verschillen zijn.

Toch hoort de één wèl verschil en de ander niet... :? :-o :roll: :angel: :-D
Als je het zelf maar goed vind klinken, daar gaat het om.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

cheese

ik heb een paar maanden geleden nieuwe kabels gekocht en die waren gelijk goed en zijn naar mijn idee niet veel beter geworden......mijn cd speler daarin tegen is echt beter gaan klinken.....dus kabels bij mij nee en speler ja.


gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

HiFi gek

Bij mijn installatie heb ik tot nu toe altijd nieuwe kabels gekocht waarbij ik duidelijk het inspeel proces kon waarnemen .
Vooral de laatst aangeschafte netsnoeren : Siltech - Ruby Hill G6 ( SATT versie) op de cd speler en de versterker van 1500 euro per stuk hadden duidelijk baad met inspelen en dat inspeelproces was voor mij duidelijk te volgen .
De eerste klanken waren duidelijk minder dan de oude netsnoeren en na een aantal weken ver er boven getreden , en dan bedoel ik ook echt ver er boven .

Van deze netsnoeren is het ook bekent dat ze ruim 3 weken nodig hebben om volledig ingespeeld te zijn , en dat is dus niet alleen mijn mening .
Het schijnt ook zo te wezen dat hoe duurder de apparatuur of de kabels zijn het inspeel proces ook langer duurd .

Ik weet dat een hoop mensen op het forum het hier totaal niet mee eens zullen zijn , maar het wordt hoe dan ook wel bevestigd wereldwijd in high end kringen incl mijzelf .

En natuurlijk , hoe goed zijn uw oortjes getraint en is uw komplete installatie van dien kwaliteit dat deze ook daadwerkelijk de verschillen kan weergeven tussen kabels en div andere tweaks .
Van deze 2 factoren hangt alles af of er verschillen waargenomen kunnen worden , en het zit absoluut niet tussen de oren , die verschillen zijn er echt tussen kabels en apparatuur .
De opzet is en blijft om het signaal vanaf de bron met zo min mogelijk verlies naar de boxen te transporteren , het liefst zonder enig verlies .
Helaas is dat enkel weggelegt voor installaties van vele honderd duizenden euro's .
Wij doen het helaas met heel wat minder .


Hopende hiermee de discussie losgemaakt te hebben .


Groeten  EDWIN  B

Paul

Deze discussie bestaat al een poosje en niet alleen op dit forum. :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

cheese

en ik zeg als je thuis iets hebt waar je tevreden over bent is het toch goed................althans voor een korte periode en dan wil je weer beter HB HB HB HB


gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

henk 93

Er zit geen verschil tussen NETKABELS :-D

Want de electriciteit welke wij gebruiken komt vanuit de weilanden tot ons over koperen draden waarop een spanning staat van 380.000 volt. Via verschillende stations met grote transformatoren waarin ook gewoon koperen draden zijn opgewonden tot grote spoelen, komt het bij ons binnen in drie fasen van 220 volt waar van we er één gebruiken voor onze huishoudelijke apparatuur.

Die 220/230 volt komt met een kabel binnen van ik denk 4mm² of 6mm² gewoon koper. Eerst gaat die spanning via een hoofdzekering van 35 ampere, dat is een porceleinen gevalletje met zand er in en een heel dun draadje. andaar gaat het naar je meteropstelling en je groepenkast, waarvandaan het via kleinere zekeringen met een nog dunner draadje er in naar de schakelaars gaat waarmee je de verschillende groepen spanningloos kunt maken voor het geval er wat moet gebeuren met je stroomvoorziening. Dit zijn gewoon eenvoudige dubbelpolige schakelaars.

Dan gaat het je electriciteitspijp in via standaard koperen installatiedraad van 2.5mm² en die gaat naar centraaldozen waarin de draden aan elkaar zitten verbonden met standaard lasdopjes en vandaar gaan de draden naar je wandcontactdoos zoals zo'n ding heet, afgekort WCD.

Die spanning heeft vele honderden of zelfs duizenden kilometers afgelegd voordat jouw versterker het gaat gebruiken en of je nou een standaard netkabel(LAPP kabel) gebruikt of een peperduur exemplaar het maakt totaal niets uit.
Die laatste meter naar je versterker of cd speler veranderd dan niets aan het geluid.

  Henk.
2X TUBE ELYSIUM,S APOTHEOSE OP HET MID/HOOG
VINCENT SP 993 OP HET LAAG

AUDIO RESEARCH LS25 MK2
MARANTZ SA-11S1
LUIDSPREKERS: KLIPSCH P-38F
KABELS: W&M AUDIO LS-01
INTERLINKS: W&M AUDIO BC-01 XLR
SIGN AUDIO XLR
V.D HUL THE WIND
SILTECH LS-80 G