werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

Citaat van: henk 93 op januari 09, 2009, 21:56:56
Er zit geen verschil tussen NETKABELS :-D

Want de electriciteit welke wij gebruiken komt vanuit de weilanden tot ons over koperen draden waarop een spanning staat van 380.000 volt. Via verschillende stations met grote transformatoren waarin ook gewoon koperen draden zijn opgewonden tot grote spoelen, komt het bij ons binnen in drie fasen van 220 volt waar van we er één gebruiken voor onze huishoudelijke apparatuur.

Die 220/230 volt komt met een kabel binnen van ik denk 4mm² of 6mm² gewoon koper. Eerst gaat die spanning via een hoofdzekering van 35 ampere, dat is een porceleinen gevalletje met zand er in en een heel dun draadje. andaar gaat het naar je meteropstelling en je groepenkast, waarvandaan het via kleinere zekeringen met een nog dunner draadje er in naar de schakelaars gaat waarmee je de verschillende groepen spanningloos kunt maken voor het geval er wat moet gebeuren met je stroomvoorziening. Dit zijn gewoon eenvoudige dubbelpolige schakelaars.

Dan gaat het je electriciteitspijp in via standaard koperen installatiedraad van 2.5mm² en die gaat naar centraaldozen waarin de draden aan elkaar zitten verbonden met standaard lasdopjes en vandaar gaan de draden naar je wandcontactdoos zoals zo'n ding heet, afgekort WCD.

Die spanning heeft vele honderden of zelfs duizenden kilometers afgelegd voordat jouw versterker het gaat gebruiken en of je nou een standaard netkabel(LAPP kabel) gebruikt of een peperduur exemplaar het maakt totaal niets uit.
Die laatste meter naar je versterker of cd speler veranderd dan niets aan het geluid.

  Henk.



Dat verhaal van Henk wordt er wel vaker bijgehaald door andere tegenstanders .
Maar het is toch wel even anders in werkelijkheid .

De grote hoeveelheid aan kilometers kabel waar hier over wordt gesproken zijn onbelangrijk voor de prestaties van de stereo installatie , ik zal het verduidelijken wat ik bedoel .

Een onafgeschermde kabel pikt storing op maar zend dit ook uit (RFI en dergelijke) .
De eventuele RFI die de kabels oppikken en uitzenden die onder de grond in de straat lopen is niet belangrijk omdat deze niet direct achter het audiorack lopen en daarom ook geen invloed hebben hierop .
Maar de kabels achter het audiorack daarentegen zijn wel belangrijk qua afscherming omdat hier de hele kabelkluwe achter loopt .
Eventuele storingen worden door de andere kabels ook weer opgepikt en zo beïnvloeden alle kabels elkaar dus negatief .
Die storingen moet je zien bij onafgeschermde kabels als een soort antenne werking die uit de kabel treed maar ook wordt opgepikt , en daar zit het hem dus , dat moet ten alle tijden worden voorkomen bij de kabelkluwen direct achter het audiorack .
De kabels die door de straat lopen zijn niet van invloed omdat deze ver van het audiorack zijn verwijderd .

Alle kabels die direct achter de stereo installatie lopen moeten de soms minuskule signaaltjes zo ongeschonden mogelijk zien te transporteren naar het volgende apparaat (dus intact laten en niets meer of minder) , als deze kabels ook nog eens RFI en zo mee transporteren wordt dit weer opgenomen door het volgende apparaat  enzovoort .
Dan krijg je dus te maken met aangetaste micro signaaltjes en daar reageert de apparatuur dan negetief op .

Daarom zijn de serieze audiokabels dus voorzien van een degelijke afschermingsmantel die deze ongewenste ellende voorkomt , pas dan blijven alle micro signaaljes in takt en berijken ongeschonden het volgende apparaat .
En wat ook een rol meespeeld met kabels is de materiaalkeuze van de gelijders , zoals koper / zilver / goud  / koolstof gelijders .
Al deze verschillende gelijder materialen hebben een bepaalde klank invloed , het is hier maar net waar je voor kiest

Er zullen gegarandeerd een hoop mensen zijn die geen verschil waarnemen tussen standaard kabels en de betere kabels , of ze willen het gewoon stomweg niet horen omdat ze een bepaalde denkwijze hebben die zegt dat het niet kan .
Als ze dan toch een verschil denken waar te nemen wordt er meteen gedacht het kan niet volgens mijn denkwijze dus zit het tussen mijn oren .
Deze mensen zouden eens moeten gaan luisteren naar kabels zonder zichzelf al van te voren te beïnvloeden door deze negatieve gedachten , misschien dat zij dan wel de verschillen waarnemen .

En niet te vergeten , een goede gehoormatige waarneming vergt een goed getraind gehoor en verijst een goede kwaliteit van de stereo intallatie .
Met een slechte kwaliteit van de stereo installatie kun je kabels testen wat je wil maar zul je dus hoogst waarschijnlijk geen vershil horen .


Dit is zo'n beedje de theorie achter de audio kabels .



Groeten  EDWIN  B

Lapti

#46
Citaat van: HiFi gek op januari 11, 2009, 02:22:09


Dat verhaal van Henk wordt er wel vaker bijgehaald door andere tegenstanders .
Maar het is toch wel even anders in werkelijkheid .

De grote hoeveelheid aan kilometers kabel waar hier over wordt gesproken zijn onbelangrijk voor de prestaties van de stereo installatie , ik zal het verduidelijken wat ik bedoel .

Een onafgeschermde kabel pikt storing op maar zend dit ook uit (RFI en dergelijke) .
De eventuele RFI die de kabels oppikken en uitzenden die onder de grond in de straat lopen is niet belangrijk omdat deze niet direct achter het audiorack lopen en daarom ook geen invloed hebben hierop .
Maar de kabels achter het audiorack daarentegen zijn wel belangrijk qua afscherming omdat hier de hele kabelkluwe achter loopt .
Eventuele storingen worden door de andere kabels ook weer opgepikt en zo beïnvloeden alle kabels elkaar dus negatief .
Die storingen moet je zien bij onafgeschermde kabels als een soort antenne werking die uit de kabel treed maar ook wordt opgepikt , en daar zit het hem dus , dat moet ten alle tijden worden voorkomen bij de kabelkluwen direct achter het audiorack .
De kabels die door de straat lopen zijn niet van invloed omdat deze ver van het audiorack zijn verwijderd .

Alle kabels die direct achter de stereo installatie lopen moeten de soms minuskule signaaltjes zo ongeschonden mogelijk zien te transporteren naar het volgende apparaat (dus intact laten en niets meer of minder) , als deze kabels ook nog eens RFI en zo mee transporteren wordt dit weer opgenomen door het volgende apparaat  enzovoort .
Dan krijg je dus te maken met aangetaste micro signaaltjes en daar reageert de apparatuur dan negetief op .

Daarom zijn de serieze audiokabels dus voorzien van een degelijke afschermingsmantel die deze ongewenste ellende voorkomt , pas dan blijven alle micro signaaljes in takt en berijken ongeschonden het volgende apparaat .
En wat ook een rol meespeeld met kabels is de materiaalkeuze van de gelijders , zoals koper / zilver / goud  / koolstof gelijders .
Al deze verschillende gelijder materialen hebben een bepaalde klank invloed , het is hier maar net waar je voor kiest

Er zullen gegarandeerd een hoop mensen zijn die geen verschil waarnemen tussen standaard kabels en de betere kabels , of ze willen het gewoon stomweg niet horen omdat ze een bepaalde denkwijze hebben die zegt dat het niet kan .
Als ze dan toch een verschil denken waar te nemen wordt er meteen gedacht het kan niet volgens mijn denkwijze dus zit het tussen mijn oren .
Deze mensen zouden eens moeten gaan luisteren naar kabels zonder zichzelf al van te voren te beïnvloeden door deze negatieve gedachten , misschien dat zij dan wel de verschillen waarnemen
.

En niet te vergeten , een goede gehoormatige waarneming vergt een goed getraind gehoor en verijst een goede kwaliteit van de stereo intallatie .
Met een slechte kwaliteit van de stereo installatie kun je kabels testen wat je wil maar zul je dus hoogst waarschijnlijk geen vershil horen .


Dit is zo'n beedje de theorie achter de audio kabels .



Groeten  EDWIN  B

Het kan natuurlijk ook andersom: dat mensen die er wel in geloven misschien eens moeten denken, dat het mogelijkerwijs tussen hun oren zit. Ik zou het leuk vinden als beide kanten (de wel en niet gelovigen) wat meer naar elkaar toe zouden trekken.

Persoonlijk heb ik er de set niet naar dit goed te kunnen testen maar ik heb het vermoeden dat als ik het wel zou hebben ik persoonlijk geen verschillen, naar alle waarschijnlijkheid, zou kunnen waarnemen. Maar ik ben agnostisch ingesteld, eerst horen dan geloven. Ik zou graag overtuigd willen worden! Uiteraard een lastige klus aangezien ik meer neig naar de kant van de niet-gelovigen, maar dan kan je ook zeggen dat het verschil, wellicht, verwaarloosbaar is.
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Bearke65

#47
Citaat van: Lapti op januari 11, 2009, 02:40:41
Het kan natuurlijk ook andersom: dat mensen die er wel in geloven misschien eens moeten denken, dat het mogelijkerwijs tussen hun oren zit. Ik zou het leuk vinden als beide kanten (de wel en niet gelovigen) wat meer naar elkaar toe zouden trekken.

Persoonlijk heb ik er de set niet naar dit goed te kunnen testen maar ik heb het vermoeden dat als ik het wel zou hebben ik persoonlijk geen verschillen, naar alle waarschijnlijkheid, zou kunnen waarnemen. Maar ik ben agnostisch ingesteld, eerst horen dan geloven. Ik zou graag overtuigd willen worden! Uiteraard een lastige klus aangezien ik meer neig naar de kant van de niet-gelovigen, maar dan kan je ook zeggen dat het verschil, wellicht, verwaarloosbaar is.
Hoi Lapti,

Aan "geloven" lijkt op de één of andere manier het begrip "overtuigen" te hangen. En ieder mag zijn voorkeur hebben. Overtuigen gaat me altijd te ver, het gaat terecht zoals jij aangeeft om je eigen waarheid te vinden en die is voor iedereen anders.

Ik heb in ieder geval, net zoals Edwin, ook de ervaring dat schone stroom ertoe doet. Heel veel zelfs. Of je het het hoort, hangt, los van allerlei "wishfull-thinking" fenomenen (die er en daar ben ik het met je over eens zeer zeker zijn), af van de kwaliteit van de set en de ervaring van de luisteraar. Op basis daarvan trek je je eigen conclusies.

Wat mij betreft hoeven de twee kanten niet naar elkaar toe te trekken en elkaar te overtuigen. Iedereen moet voor zichzelf op basis van ervaring aangeven wat zijn eigen bevindingen zijn. En het is goed om elkaar in de gelegenheid te stellen van ieders ervaring en ideeen te leren en ideeen op te doen.

Waar ik moeite mee heb is dat er mensen op grond van dat ze iets niet kunnen voorstellen een ander gaan vertellen dat dan ook nooit kan voorkomen, zoals de strekking van de post van Henk die door Edwin maar ook door mij is aangehaald. Mensen zoals Breem die halve waarheden de wereld inslingeren en waar half audio- en muziekminnend Nederland achteraan loopt en vergeten dat ze zelf hun eigen mening moeten maken in plaats van blindelings ergens achteraan lopen.

Veel luisterplezier

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Maurice

Citaat van: cheese op januari 09, 2009, 21:50:28
en ik zeg als je thuis iets hebt waar je tevreden over bent is het toch goed................althans voor een korte periode en dan wil je weer beter HB HB HB HB


gr cheese
stupid
En hier gaat het om!

Verder mijn complimenten voor de kwaliteit en netheid van de discussie! Gaat meestal mis op de diverse fora zodra dit onderwerp aangeroerd wordt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HiFi gek

#49
Citaat van: Lapti op januari 11, 2009, 02:40:41
Het kan natuurlijk ook andersom: dat mensen die er wel in geloven misschien eens moeten denken, dat het mogelijkerwijs tussen hun oren zit. Ik zou het leuk vinden als beide kanten (de wel en niet gelovigen) wat meer naar elkaar toe zouden trekken.

Persoonlijk heb ik er de set niet naar dit goed te kunnen testen maar ik heb het vermoeden dat als ik het wel zou hebben ik persoonlijk geen verschillen, naar alle waarschijnlijkheid, zou kunnen waarnemen. Maar ik ben agnostisch ingesteld, eerst horen dan geloven. Ik zou graag overtuigd willen worden! Uiteraard een lastige klus aangezien ik meer neig naar de kant van de niet-gelovigen, maar dan kan je ook zeggen dat het verschil, wellicht, verwaarloosbaar is.


Laptie met alle respect , dit loopt uit op een oneindige discussie , als ikzelf en BEARKE65 hier op door blijven gaan .
Het probleem ontstaat door de denkwijze van een persoon .
Voor en tegenstanders zul je altijd hebben , het is niet anders helaas .

Ik heb het zo duidelijk mogelijk uitgelgt in mijn verhaal , en BEARKE65 heeft ook al het één en ander uitgelgt .
Dat is de theorie zoals deze bekend is over audiokabels , wat een ander hier over denkt is een ieder zijn goed recht .
Het is ook niet aan mij gelegen om de niet gelovers over te halen .


Met veel respect     Groeten  EDWIN  B

WimPeu

Gevoelsmatig zegt iets me dat het wel ver gaat netsnoeren van €1500,-, maar in een set in de klasse als die van Hifi Gek en Bearke65 zou het me idd niks verbazen als dat wel verschil uitmaakt. (It better!!) En als je er het budget voor hebt waarom dan niet?? Ik wil HiFi Gek zijn set wel eens horen, dat moet wel een natte droom zijn notworthy
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

#51
ik vind het zelf logischer klinken dat een goedkope set baat heeft bij dit soort lapmiddelen.
maar dat is niet wetenschappelijk onderlegt hoor, voor zover dat kan met kabeltjes...
maar als ik een versterker heb van 25.000 die pas echt begint te leven met een netkabel van 2.500 euro, dan vind ik dat vreemd...
je zou denken dat ze voor die prijs daar wel wat op gevonden zouden hebben..
ik geloof dat er verschil gehoord wordt, maar ik ben wel van de generatie "stroom is gewoon stroom".
fase verdraaingen kan ik wel gevoelig voor zijn..
maar als ik de aders van een stekker pak die in het stopcontact zit krijg ik een opdonder, die opdonder zal niet minder/meer dodelijk zijn met een kabel van 2500euro.
wat laat een audio apparaat daar dan wel nut bij hebben?
als ik me stofzuiger tweak met een andere netkabel, kan ik dan opeens in 1 beweging me hele huis zuigen omdat de stofzuiger opeens verstopte reserves heeft gevonden?"

ik hoor zo nu en dan (denk ik ) verschil in kabels, maar ik vind het wel heer erg raar allemaal.
stel dat we toen ik nog bij de Marine zat de sonar zouden hebben getweakt, had ik dan meer mijnen kunnen vinden doordat de sonar beter zoekt met "verse" stroom?
en als je nu eens naar grote evenementen kijkt zoals bv Dance Valley, daar staan generatoren voor de stroomvoorziening. klinkt de Vallei beter met een andere stroomkabel of met Shell V-power?

ik hoor soms verschillen,...
maar ik zou weleens willen weten waarom?!

gr Marvin.
(de verschillen die ik hoor zitten in speakerdraad, niet in netspanning)

SB_Marantz

Het is onmogelijk verschillen te horen wanneer bron en afsluit impedantie goed voorelkaar zijn.


Het komt gelukkig bijna nooit voor dat dit niet het geval is.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WimPeu

Citaat van: marvin op januari 11, 2009, 12:53:27
klinkt de Vallei beter met een andere stroomkabel of met Shell V-power?

:schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op januari 11, 2009, 12:38:51
Ik wil HiFi Gek zijn set wel eens horen, dat moet wel een natte droom zijn notworthy


Van mij mag je langs komen , allen zie ik dat jij in Drenthe woont terwijl ik in Rotterdam woont .
En dat is wel erg ver weg , maar dat neemt uiteraard niet weg dat je welkom bent .


Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op januari 11, 2009, 12:38:51
Gevoelsmatig zegt iets me dat het wel ver gaat netsnoeren van €1500,-, maar in een set in de klasse als die van Hifi Gek en Bearke65 zou het me idd niks verbazen als dat wel verschil uitmaakt. (It better!!) En als je er het budget voor hebt waarom dan niet?? Ik wil HiFi Gek zijn set wel eens horen, dat moet wel een natte droom zijn notworthy


Wim het is juist zo , hoe beter de apparatuur is hoe beter de verschillen worden waargenomen met exotische kabels .
Let hier maar eens op tijdens hifi shows of demonstraties .
Je zal nooit exotische kabels zien op een middelmatige set omdat de kabels dan infeite veel meer kunnen weergeven dan wat de set kan weergeven .
En andersom zul je nooit installaties van vele tonnen in prijs tegenkomen waar een interlink e.d. aanhangt van een paar tientjes , de installatie zou dan heel veel meer prestatie vermogen bezitten dan wat de kabels maximaal aan kunnen , de kabels zouden zo'n set enorm knijpen .
De kabels zouden dan de zwakke schakel zijn en de prestaties van de exotische installatie sterk drukken .
Dit moet je zien als een pijp met een diameter van 1 meter waar een vloeistof door heen wordt geperst en opeens wordt de pijp vernauwd naar een diamter van 20 cm , wat er dan gebeurd behoeft geen uitleg , dat is duidelijk .

Dit kun je ook vergelijken als een Ferrari auto met het motorblok erin van een Ford Fiesta .
Het Ford motorblok help dan volledig de superieure rij eigenschappen van de Ferrari om zeep omdat die auto is ontworpen om ± 500 pk probleemloos aan de weg af te geven en niet die 60 pk van het Ford motorblok .



Groeten  EDWIN  B

Lapti

Ik bedoelde met het naar elkaar toekomen, niet zozeer elkaar overtuigen maar dat de ene groep opener voor de ene kant staat en andersom.... ik bedoelde dit niet als een overtuigingsoorlog ofzo!  :angel:

En met mij overtuigen is het niet van "kom maar op ik geloof er niks van" maar meer van "ik wil het graag kunnen horen dus ik sta er helemaal open voor! overtuig me!"

Allemaal goed bedoeld  :yes:
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

HiFi gek

Laptie

Ik weet wat je bedoelde hoor , er was geen misverstand van mijn kant .
Maar toch goed om het even aan te halen .


Groeten  EDWIN  B

gerard

Ik heb ook een paar netkabels zelfgemaakt, oa met lapp kabel. Het viel mij op dat de afgeschermde kabels (2,5mm² en 2 x 1,5=3mm²), met een dikke mantel en een koper vlechtscherm(aarde) mijn geluid verslechterden tov de standaard 0,75 mm².  :|

Nu heb ik een draka rwpk 3x1,5mm² (onafgeschermd) klinkt net zo goed als de standaardkabel, maar heeft een grotere doorsnede en ziet er wat steviger uit.  :-)

Ook bij interlinks heb ik de ervaring: hoe dikker de mantel/afscherming hoe beroerder het geluid.

Groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

#59
Citaat van: HiFi gek op januari 11, 2009, 13:51:04

Wim het is juist zo , hoe beter de apparatuur is hoe beter de verschillen worden waargenomen met exotische kabels .

[quote/]

En wat is betere apparatuur in jou optiek?

We nemen b.v. 2 versterkers.
Versterker A is een push pull versterker met een uitgangsvermogen van 2 x 50 Watt.
Voor versterker B nemen we gemakshalve jou Accuphase E-408 (eveneens een push pull trapje)

Versterker A heeft een bandbreedte van 10 tot 100 Khz (+0- -0,5 db)
Vervormingscijfers (TIM / THD e.d. liggen onder de 0,01%)

Wat maken in jou optiek dan toch de verschillen (lees:BETER) tussen deze 2 behalve het uitgangsvermogen?


Citeer

Let hier maar eens op tijdens hifi shows of demonstraties .
Je zal nooit exotische kabels zien op een middelmatige set omdat de kabels dan infeite veel meer kunnen weergeven dan wat de set kan weergeven .
En andersom zul je nooit installaties van vele tonnen in prijs tegenkomen waar een interlink e.d. aanhangt van een paar tientjes , de installatie zou dan heel veel meer prestatie vermogen bezitten dan wat de kabels maximaal aan kunnen , de kabels zouden zo'n set enorm knijpen .


[quote/]

In mijn optiek pure verkoop proza.


Citeer

Dit kun je ook vergelijken als een Ferrari auto met het motorblok erin van een Ford Fiesta .
Het Ford motorblok help dan volledig de superieure rij eigenschappen van de Ferrari om zeep omdat die auto is ontworpen om ± 500 pk probleemloos aan de weg af te geven en niet die 60 pk van het Ford motorblok .

[quote/]

You got me here want deze vergelijking begrijp ik dus echt niet.

Het is onmogelijk verschillen te horen wanneer bron en afsluit impedantie goed voorelkaar zijn.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM