Hoorbare verschillen tussen versterkers?

Gestart door Snow, september 19, 2008, 18:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bertheeren

oké thx
marantz vond ik (in de winkel) wel mooier klinken dan onkyo. Misschien komt het doordat onkyo met 4 kilo minder, 40watt per kanaal meer naar buiten wil persen.

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op september 28, 2008, 14:44:58
Hierbij mijn bijdrage als audio liefhebber en technicus:


Versterkers die technisch gezien in orde zijn zullen niet veel voor elkaar onder doen.
Theoretisch gezien heb je gelijk, maar de (mijn) ervaring is dat er wel degelijk grote klank- en kwaliteitsverschillen in versterkers zitten. Waar komen deze verschillen dan vandaan?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#77
Er is zeker verschil waar te nemen maar niet zo wereldschokkend vind ik.

Zet een oude Rotel naast een oude Marantz en je hoort een aardig verschil.
Met name in het midden gebied.

De Rotel klinkt imo killer dan de Marantz.
Waar iemand voor gaat is smaakgebonden.

Rotel heeft er altijd om bekent gestaan een wat sterkere tegenkoppeling te gebruiken dan Marantz en dat hoor je terug.

Je weet wat NFB is neem ik aan?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bertheeren

wat is "tegenkoppeling"? (ben een leek)

Zelf vind het middengebied van marantz (en ook denon) redelijk warm, beter dan bijv. onkyo en yamaha.

SB_Marantz

NFB (negative feedback) is het terugvoeren van een gedeelte van het uitgangssignaal terug naar de input van de eindversterker.(uitgedrukt in DB)

Dit om vervormingscijfers te drukken en een grotere bandbreedte te bewerkstelligen.
Tevens kan het invloed op de ''klank'' hebben.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#80
Citaat van: bertheeren op september 28, 2008, 18:22:05
wat is "tegenkoppeling"? (ben een leek)

Zelf vind het middengebied van marantz (en ook denon) redelijk warm, beter dan bijv. onkyo en yamaha.


Dat komt door de toevoeging van 2e harmonischen.(Een type vervorming wat prettig in de oren ligt)
Als ik het goed heb krijg je door deze toevoeging ook een wat ruimtelijkere weergave.
Natuurlijk zwaar overdreven geschreven maar het is net hoorbaar.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: SB_Marantz op september 28, 2008, 18:27:35

Dat komt door de toevoeging van 2e harmonischen.(Een type vervorming wat prettig in de oren ligt)
Daardoor krijg je mede afhankelijk van de NFB een meer ruimtelijke weergave met een zacht karakter.

Natuurlijk zwaar overdreven geschreven maar het is net hoorbaar.

Is meer NFB positief?

Dat "zachte met meer ruimtelijkheid" is dat een gevolg van meer of juist minder NFB?


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op september 28, 2008, 19:32:18
Is meer NFB positief?

Dat "zachte met meer ruimtelijkheid" is dat een gevolg van meer of juist minder NFB?
Hangt van veel meer factoren denk ik (volgens wat ik ooit gelezen heb). De rest van het ontwerp is net zo belangrijk, en van wat ik heb begrepen zijn hier ook weer complete oorlogen over gestart (wel of geen NFB toepassen).
Ik vertrouw liever op mijn eigen oren ipv marketing technisch geleuter.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bertheeren

Op het gehoor afgaan is inderdaad het belangrijkste (voor een consument) Cijfertjes zeggen lang niet alles. Je kan veel beter een 30 watt amp hebben die precies jouw klankleur uitgooit, dan een 100 watt high-end bak die compleet jouw smaak niet is.

naar mijn idee heeft ook de component keuze invloed op de klank. Bijvoorbeeld de ene elco vervomd anders, dan een andere.

Snow

Citaat van: Maurice op september 28, 2008, 19:40:10
Hangt van veel meer factoren denk ik (volgens wat ik ooit gelezen heb). De rest van het ontwerp is net zo belangrijk, en van wat ik heb begrepen zijn hier ook weer complete oorlogen over gestart (wel of geen NFB toepassen).
Ik vertrouw liever op mijn eigen oren ipv marketing technisch geleuter.

Daar zit ´m net de kneep "die oortjes"

Maurice

Citaat van: Snow op september 28, 2008, 19:48:13
Daar zit ´m net de kneep "die oortjes"
Daarom wil ik ook alles op proef thuis hebben. Zo heb ik een week lang twee voorversterkers thuis gehad en intensief beluisterd voor ik een keuze heb gemaakt. De verschillen waren groot, maar welke de voorkeur gaf was lastig.

Citaat van: bertheeren op september 28, 2008, 19:43:16
Op het gehoor afgaan is inderdaad het belangrijkste (voor een consument) Cijfertjes zeggen lang niet alles. Je kan veel beter een 30 watt amp hebben die precies jouw klankleur uitgooit, dan een 100 watt high-end bak die compleet jouw smaak niet is.
Daar kwam ik met car-hifi al achter. Ik had een leuke 2x80watt caliber versterker, maar toen ik een 2x20watt hifonics nam klonk deze toch een heel stuk aangenamer. Wattage was wel minder.

Citeer
naar mijn idee heeft ook de component keuze invloed op de klank. Bijvoorbeeld de ene elco vervomd anders, dan een andere.
Geen idee, maar denk ik niet uit te sluiten.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Mijn Rega Mira3 klinkt ook best anders dan de SR4600 die ik hiervoor had.

Laag is gecontroleerder, midden/stemmen is voller en het hoog is wat minder aanwezig(rustiger).
Ik ben benieuwd hier een logische technische verklaring voor is en NFB hier ook wat mee te maken heeft.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Snow

Als die verschillen zo groot zijn, dan moet je ook het verschil tussen een Sony(179 euro) en een ASR ermitter van bijna 9000 euro kunnen duiden

Maurice

Citaat van: Snow op september 28, 2008, 20:04:54
Als die verschillen zo groot zijn, dan moet je ook het verschil tussen een Sony(179 euro) en een ASR ermitter van bijna 9000 euro kunnen duiden
Jep, maar dan wel in mijn set in mijn huis ;)
Wanneer wil je langs komen? Zorg ik wel voor wat te drinken ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Snow

Citaat van: Maurice op september 28, 2008, 20:05:54
Jep, maar dan wel in mijn set in mijn huis ;)
Wanneer wil je langs komen? Zorg ik wel voor wat te drinken ;)

Is een beetje ver. Maar wie weet ooit. Als je zombies serveert. :-D