Er zijn verschillen, maar die zijn niet zo spectaculair als verschil tussen luidsprekers.
Ik ging van technics vintage low-watter(20watt per kanaal) naar een onkyo pro-logic van 80 watt per kanaal. Qua klank hoorde ik totaal geen verschil, op het loudness knopje na, wat op de technics stuk was. Waarschijnlijk dat dat ook komt omdat mijn speakers niet al te best zijn.
Nu ik op zoek ben naar een nieuwe receiver, vielen me wel een aantal dingen op. Eerst marantz en denon beluisterd, klonken beide mooi, goede middentonen en niet te scherp hoog. Denon was ietsjes rommeliger in het laag. Daarna een onkyo en yamaha beluisterd op de zelfde speakers. Bij deze twee merken klinkt het midden stuk holler/minder vol dan bij denon en marantz. Dat holle herken ik ook als ik m'n oude onkyo op source direct zet. Andere merken heb ik niet beluisterd, iedergeval geen losse receivers. Wel een home-cinema all-in-one set die snoeihard kon met dreunbassen, maar naar mijn idee had die versterker de boel niet netjes onder control.
Waar die verschillen vandaan komen weet ik niet, maar wel dat ik voor een marantz ga.