Hoorbare verschillen tussen versterkers?

Gestart door Snow, september 19, 2008, 18:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

viny

even als aanvulling
ook de voeding is bij al de versterkers van levensbelang (maar dit is volgens mij bij jullie wel bekent)Ik heb wel buizen bakjes gebouwd maar de mensen die het ontwerpen die maken het geluid.
Verder kun je natuuurlijk ook de Marantz modificeren en goede kabels gebruiken.
Let wel een kabeltje van 500 euries moet je niet op een versterker van 500 euro gebruiken want dan ben je volgens mij een beetje de weg kwijt. stupid
Waar ik leuk resultaat mee kreeg was verzilverde luidspreker kabel en goede interlinks de ls kabel was ong 6 euro per meter en de interlink kreeg ik via een kennis deze had hij weer in een ja ja autoshop gekocht en was 25 euro en 5 meter lang ik heb het ingekort tot 60 cm en geloof het of niet een ik hoorde geen verschil met een mit kabel van ruim het 6 voudige bedrag.   :roll: :roll:
Oja Philps had vroeger een leuke uitspraak
HiFi kun je niet kopen dit moet je doen.    :yes: :yes:

dmeerpa

Citaat van: viny op september 25, 2008, 22:25:05
Het gaat er vooral om welke buis je gebruikt.
Ik heb zelf de 300b se een tijdje gehad en een kt88
300bse echt de top met de juiste luidsprekers
Als je voor buizen gaat dan kies je alleen componenten die echt bij elkaar passen en dit is duuuuuuuuur
Met de versterkers zoals ik nu gebruik heb je ook een super geluid maar dan anders meer dinamiet(dynamiek)


We komen terug bij het zelfde uit, de componenten moeten met elkaar matchen  byebye
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 2 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

bertheeren

#62
Er zijn verschillen, maar die zijn niet zo spectaculair als verschil tussen luidsprekers.
Ik ging van technics vintage low-watter(20watt per kanaal) naar een onkyo pro-logic van 80 watt per kanaal. Qua klank hoorde ik totaal geen verschil, op het loudness knopje na, wat op de technics stuk was. Waarschijnlijk dat dat ook komt omdat mijn speakers niet al te best zijn.

Nu ik op zoek ben naar een nieuwe receiver, vielen me wel een aantal dingen op. Eerst marantz en denon beluisterd, klonken beide mooi, goede middentonen en niet te scherp hoog. Denon was ietsjes rommeliger in het laag. Daarna een onkyo en yamaha beluisterd op de zelfde speakers. Bij deze twee merken klinkt het midden stuk holler/minder vol dan bij denon en marantz. Dat holle herken ik ook als ik m'n oude onkyo op source direct zet. Andere merken heb ik niet beluisterd, iedergeval geen losse receivers. Wel een home-cinema all-in-one set die snoeihard kon met dreunbassen, maar naar mijn idee had die versterker de boel niet netjes onder control.

Waar die verschillen vandaan komen weet ik niet, maar wel dat ik voor een marantz ga.

viny

Citaat van: bertheeren op september 28, 2008, 10:47:30
Er zijn verschillen, maar die zijn niet zo spectaculair als verschil tussen luidsprekers.
Ik ging van technics vintage low-watter(20watt per kanaal) naar een onkyo pro-logic van 80 watt per kanaal. Qua klank hoorde ik totaal geen verschil, op het loudness knopje na, wat op de technics stuk was. Waarschijnlijk dat dat ook komt omdat mijn speakers niet al te best zijn.

Nu ik op zoek ben naar een nieuwe receiver, vielen me wel een aantal dingen op. Eerst marantz en denon beluisterd, klonken beide mooi, goede middentonen en niet te scherp hoog. Denon was ietsjes rommeliger in het laag. Daarna een onkyo en yamaha beluisterd op de zelfde speakers. Bij deze twee merken klinkt het midden stuk holler/minder vol dan bij denon en marantz. Dat holle herken ik ook als ik m'n oude onkyo op source direct zet. Andere merken heb ik niet beluisterd, iedergeval geen losse receivers. Wel een home-cinema all-in-one set die snoeihard kon met dreunbassen, maar naar mijn idee had die versterker de boel niet netjes onder control.

Waar die verschillen vandaan komen weet ik niet, maar wel dat ik voor een marantz ga.

Goede keus
Maar reken er op dat denon en onkyo zeker geen slechte versterkers zijn wat ik mooi vind vind een ander weer minder het is dus echt een persoonlijke keuze.
Ik heb een aantal luidsprekers gehad op mijn buizen versterkers,dit waren magnat delta,ar,xanadu,en de quadesl57,
allemaal leuke speakers.
|Nu heb ik een teufel setje met moet ik zeggen teufels geluid op de JUISTE versterker.
Mijn maatje heeft een marantz sr8001 en deze staat binnenkort bij mij in de woonkamer.
EEn versterker met voldoende reserve vermogen om dit setje moeiteloos tevoorzien van stroom.
Nu klinkt het al homogeen maar met de marantz gaat het ook nog open klinken ben ik van overtuigd.
Muzikaal gezien laten de speakertjes wat te wensen over maar dat is weer voor de volgende investering,messchien een extra setje speakers op monitor formaat(de monitor reference van scan speak kastjes zijn al gemaakt)
Groeten
Vincent

Snow

citaat: Let wel een kabeltje van 500 euries moet je niet op een versterker van 500 euro gebruiken want dan ben je volgens mij een beetje de weg kwijt

In de VS zouden ze zeggen: Hier gaan we de baloney-detection op toepassen :-D

Maurice

Citaat van: Snow op september 28, 2008, 14:29:13
citaat: Let wel een kabeltje van 500 euries moet je niet op een versterker van 500 euro gebruiken want dan ben je volgens mij een beetje de weg kwijt

In de VS zouden ze zeggen: Hier gaan we de baloney-detection op toepassen :-D
Kabeldiscussies gaan we hier maar niet voeren, dat is weer een ruzie op zich  :-D
Voor kabeldiscussies kun je op >>>dit gedeelte<<< van het forum terecht ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#66
Hierbij mijn bijdrage als audio liefhebber en technicus:


Versterkers die technisch gezien in orde zijn zullen niet veel voor elkaar onder doen.
Bij veroudering van met name de elco's in de signaalweg en de voeding ga je dit wel degelijk horen zoals ik dit al vele malen vast heb kunnen stellen.

Het hoog wordt wat afgetopt en in sommige gevallen komt er een dekentje over het beeld te hangen.

Versterkers die gebruik maken van de zogenaamde powerpacks oftewel STK modules als power transistor missen wat detail werk.

Verder is bij AB push / pull versterkers wat het merendeel van de in de handel zijnde apparaten betreft de NFB oftewel de nagatieve feedback van belang.
Dit is het uitgangssignaal wat teruggekoppeld wordt naar de input van de eindversterker uitgedrukt in db.
Wanneer dit teveel wordt toegepast, laten we zeggen meer dan 15 db worden de spec's kwa vervormingscijfertjes (THD / TIM ) weliswaar lager maar de weergave krijgt een wat harder karakter.
Ook neemt de bandbreedte wat toe.
Midden jaren 80 begonnen de heren fabrikant met deze ''oorlog''.

Tegenwoordig zien we steeds meer UCD versterkers de kop opsteken maar lopen kwalitatief sterk uiteen.
Ik heb al eens kennis mogen maken met een goed ontwerp en stond verstelt wat er uit dat platte bakje getoverd werd!

Liefhebbers van vintage materiaal hebben kwalitatief gezien mooie spullen in huis maar moeten zich wel bedenken dat deze spullen onderhoud nodig hebben.

Sterker nog, alle versterkers vanaf een jaar of 8 á 10 oud hebben dit al nodig.

Vanaf ik meen 2004 is het gebruik van loodvrije tin verplicht gesteld.
Deze apparaten kunnen al na 2 jaar storingen gaan vertonen om 2 duidelijk vast te stellen redenen;

De soldeereilanden waarmee de componenten op de print vast gesoldeerd zitten zijn te fragiel waardoor de tin (loodvrij) sneller gaat scheuren en de componenten er zowat los in komen te staan met alle gevolgen van dien!

Mijn advies is dan ook: laat de versterkers regelmatig een keertje nakijken.
Beter te vroeg dan te laat.

Ook lees ik en hoor ik vaak dat sommige versterkers in protect mode schieten bij een nominale belasting van 4 Ohm.
Dit zijn versterkers met een onderbemeten voeding en in mijn optiek gewoon slecht ontworpen.

Elke goed ontworpen versterker kan (bijna) elke speaker aansturen.
Of deze nu een continu uitgangsvermogen heeft van 2 x 30 Watt of 2 x 300 Watt maakt niets uit.
De lichte versterker zit natuurlijk wel eerder aan zijn tax maar dat lijkt me logisch.

Verschillen in dynamiek / klankbalans etc staat hier totaal los van.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

viny

Citaat van: Maurice op september 28, 2008, 14:33:40
Kabeldiscussies gaan we hier maar niet voeren, dat is weer een ruzie op zich  :-D
Voor kabeldiscussies kun je op >>>dit gedeelte<<< van het forum terecht ;)

ik heb eens bepaalde iemanden gezien die zefs de ls kabels op brugetjeshadden liggen vrij van de vloer.

ik zeg dan schiet mij maar lek :schater: :schater: :schater:
hierbij mijn laatste bericht over kabels met respect voor uw bericht 8-) 8-)

Snow

Citaat van: SB_Marantz op september 28, 2008, 14:44:58
Hierbij mijn bijdrage als audio liefhebber en technicus:


Versterkers die technisch gezien in orde zijn zullen niet veel voor elkaar onder doen.
Bij veroudering van met name de elco's in de signaalweg en de voeding ga je dit wel degelijk horen zoals ik dit al vele malen vast heb kunnen stellen.

Het hoog wordt wat afgetopt en in sommige gevallen komt er een dekentje over het beeld te hangen.

Versterkers die gebruik maken van de zogenaamde powerpacks oftewel STK modules als power transistor missen wat detail werk.

Verder is bij AB push / pull versterkers wat het merendeel van de in de handel zijnde apparaten betreft de NFB oftewel de nagatieve feedback van belang.
Dit is het uitgangssignaal wat teruggekoppeld wordt naar de input van de eindversterker uitgedrukt in db.
Wanneer dit teveel wordt toegepast, laten we zeggen meer dan 15 db worden de spec's kwa vervormingscijfertjes (THD / TIM ) weliswaar lager maar de weergave krijgt een wat harder karakter.
Ook neemt de bandbreedte wat toe.
Midden jaren 80 begonnen de heren fabrikant met deze ''oorlog''.

Tegenwoordig zien we steeds meer UCD versterkers de kop opsteken maar lopen kwalitatief sterk uiteen.
Ik heb al eens kennis mogen maken met een goed ontwerp en stond verstelt wat er uit dat platte bakje getoverd werd!

Liefhebbers van vintage materiaal hebben kwalitatief gezien mooie spullen in huis maar moeten zich wel bedenken dat deze spullen onderhoud nodig hebben.

Sterker nog, alle versterkers vanaf een jaar of 8 á 10 oud hebben dit al nodig.

Vanaf ik meen 2004 is het gebruik van loodvrije tin verplicht gesteld.
Deze apparaten kunnen al na 2 jaar storingen gaan vertonen om 2 duidelijk vast te stellen redenen;

De soldeereilanden waarmee de componenten op de print vast gesoldeerd zitten zijn te fragiel waardoor de tin (loodvrij) sneller gaat scheuren en de componenten er zowat los in komen te staan met alle gevolgen van dien!

Mijn advies is dan ook: laat de versterkers regelmatig een keertje nakijken.
Beter te vroeg dan te laat.

Ook lees ik en hoor ik vaak dat sommige versterkers in protect mode schieten bij een nominale belasting van 4 Ohm.
Dit zijn versterkers met een onderbemeten voeding en in mijn optiek gewoon slecht ontworpen.

Elke goed ontworpen versterker kan (bijna) elke speaker aansturen.
Of deze nu een continu uitgangsvermogen heeft van 2 x 30 Watt of 2 x 300 Watt maakt niets uit.
De lichte versterker zit natuurlijk wel eerder aan zijn tax maar dat lijkt me logisch.

Verschillen in dynamiek / klankbalans etc staat hier totaal los van.





Kijk nu wordt het interessant. Een techneut bemoeit zich met de discussie. Hierdoor gaat de kwaliteit van deze topic omhoog :wink:

bertheeren

#69
UCD, zijn dat niet die panasonic receivertjes die erg kil en scherp klinken? maar wel loeihard en zuiver gaan?

Mijn ervaring is dat een versterker minimaal het dubbele haalt ,zonder onderhoud, dan de genoemde 8 jaar. Maar dat is slechts gebasseerd op enkele versterkers (onkyo en technics)

Loodvrije tin kan ik maar één ding op zeggen, die *** troep is één groot schandaal om centen uit je zakken te kloppen. Apparaat gaat sneller stuk, men koopt nieuwe waar belasting opzit -> overheid/EU ruikt geld!
Milieu help je er niet mee, gezien er zo veel sneller apparatuur gedumd wordt door een defect. Heb daar al genoeg ellende mee gehad. XBOX360 is een goed voorbeeld, enorme uitval door soldeerverbindingen die los lieten.

SB_Marantz

#70
Of de door jou genoemde Panasonic receivertjes daadwerkelijk UCD versterkers zijn weet ik niet.

Heb je er een link?

Dat een versterker het langer dan 8 jaar storingsvrij volgehouden heeft wil simpelweg zeggen dat het een kwaliteits product is maar ik weet zo goed als zeker dat wanneer de driverboards onder de lamp bekeken worden het e.e.a. wel vervangen of opnieuw gesoldeerd mag worden.  :wink:


Tevens verlopen de ruststroom (bias) en DC-offset waarden ook in de loop der jaren.
Nu is het niet zo'n probleem wanneer bv de bias instelling van 8 naar 10 mV verloopt maar de DC-offset waarden verlopen vaak veel meer.
Dit mede door het gebruik van agressieve instelpotmeters en de daaraan hangende weerstandswaarden.

Waarden van 200 mV en meer zijn geen uitzondering!




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bertheeren

Yep heb de link naar de site

http://panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3611|2001|632|601|4|1

Pas nog voor een ander forum de binnenkant van m'n 16 jaar oude onkyo gefotografeerd voor een topic uit een ander forum, misschien wel leuk. Nooit een storing/onderhoud gehad. Ziet er toch nog netjes uit voor zijn leeftijd. beetje stoffig dat wel, maar blijf er zelf liever vanaf heb er niet zo veel ervaring mee.


SB_Marantz

Thx!

Ik heb het gelezen maar de beschrijving blijft erg vaag.

Dual amp drive?
Een nieuwe kreet die niet uitgelegt wordt.

Mosfet transistoren?

Waar?

Driver en / of als power transistor?

4,7 KG spreekt boekdelen over de voedingskwaliteiten en het chassis.

Niets voor mij in ieder geval.

Ik hou het wel bij vintage m.u.v. mijn SR-5600 voor het surround gebeuren.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bertheeren

#73
een foto van de binnenkant van die panasonic



Ken je ook de marantz sr-6001? Ik ga die binnenkort kopen, heb ik daar een leuke receiver mee? 15KG en 100watt per kanaal(in gunstige omstandigheden uiteraard)

SB_Marantz

Zal er vast eens langsgelopen zijn maar ik kan je vraag niet beantwoorden of de SR-6001 wat is.
Ik denk dat het niet zo bijster veel uitmaakt of je nu een Yamaha / Marantz of Onkyo surround receiver koopt.

Verder moet je wel rekening houden met het loodvrije tin gebeuren.

Ik las hier en daar dat er wat klachten zijn over de nieuwe reeks.
Maar er zullen verhoudingsgewijs ook wel veel van verkocht zijn.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM