De eerste metingen zijn gedaan.
Daarbij ben ik als volgt te werk gegaan:
-Handleiding gedeeltelijk lezen (inleiding, setup en meetgedeelte frequentieverloop en fase).
-microfoon in standaard en verbonden met de fantoomvoeding van de audio-interface (Zoom U-44).
-REW opgestart en de eerste stappen doorlopen om tot een meting te kunnen komen.
Daarbij heb ik de interface niet gecalibreerd; ik heb het benodigde snoertje niet en bovendien is het frequentieverloop van de interface kaarsrecht.
-op de Behringer roomprocessor de preset "uncorrected"gekozen om een meting te kunnen doen zonder ingrijpen van de equalisation.
-eerste ongecorrigeerde room response meting gedaan en plaatje opgeslagen. Zie figuur 1. Helaas vergeten de meting zelf ook op te slaan.* -daarna de preset "premusic" gekozen op de Behringer processor. Nu is de graphic eq en parametric eq wél actief. Daarna diverse metingen gedaan en ondertussen aanpassingen gedaan in de graphic en de parametric eq, totdat ik visueel tevreden was met de resulterende grafiek. Zie figuur2.
-hoewel ik gaar was en honger had gekregen, kon ik het toch niet laten om toch alvast te luisteren.**
* Ik heb REW draaien op de
laptop, maar dit bericht ben ik aan het maken op de
pc. Daarbij merkte ik (te laat, dus) dat ik een aantal figuren heb vergeten op te slaan. Daardoor kan ik nu geen figuur fabrieken waarbij de gecorrigeerde en de ongecorrigeerde frequentiecurve in 1 grafiek staan. Komt later wel. Je kan fig1 en fig2 nu wel al met elkaar vergelijken. Fig. 3 is de frequentiecurve vaan de audio-interface.
**hoewel mijn maag knorde, wilde ik wel alvast een impressie hebben van het (voorlopige) eindresultaat. Daartoe kon ik allerlei audiofiel opgenomen muziek gaan beluisteren, maar daar had ik dan weer géén zin in op dat moment. Grijpklaar lagen:
1-Jeff Wayne – War of the worlds (wav, 16bit/44.1kHz)
2-Deadmau5 – 4ware (mp3, 320kbps)
3-Sven Vath – Mindgames (DG short mix, wav, 16bit/44.1kHz)
1 War of the worlds vind ik altijd nogal mager klinken, met een neiging naar scherpte. Druk, zeg maar. Dat is na Rewwen en eq'en niet ineens weg, maar wel verbeterd. Zelfs ten opzichte van mijn eerdere eq-instellingen was het een verbetering. Meer detail, terwijl het hoog toch vriendelijker van karakter was. Gelijkmatiger.
2 Deadmau5 (zo schrijf je dat echt) is een Canadese producer en maker van dancemuziek. Dit nummer klinkt best goed, ook al hoor je dat de compressor na elke beat het geluidsbeeld korte tijd inklapt. Na rew+eq klonk ook dit nummer iets beter dan vroeger, met lager laag en vriendelijker hoog. Verschillen zijn klein, maar duidelijk.
3 Dit nummer van Sven Vath, in deze uitvoering is een van de slechtst klinkende nummers überhaupt, ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben. Ook hier klonk het na REW+eq smoother en gelijkmatiger.
Dit smaakt zeker naar meer!
Morgen maar eens verder met klassiek en andere muziekrichtingen. Ik ben benieuwd.
Ik moet nog een hoop leren over het gebruik van het programma REW. Zo lukt het me nog niet om een waterfall te maken en ik weet niet waar het aan ligt. Ook zat ik te klooien met de schaalverdeling in de roomresponse metingen. Maar ik ben een stuk wijzer geworden vandaag. Morgen verder...
Groet van Evert