Hallo forummers!
Zoals beloofd, een post over waarom je wel of niet aan room correction zou moeten beginnen; specifiek de Behringer Ultracurve. Ik heb geen ervaring met Tact, Lyngdorf, Meridian, Minidsp, Audyssey etc. Overigens heb ik geen enkele commerciële relatie met Behringer (of welk bedrijf dan ook)...
Voordelen Ultracurve
-zeer goedkoop, geen concurrentie in dit prijssegment (ongeveer 300euro);
-is hardware, geen software (vind ik een voordeel);
-volledig transparant wat mij betreft;
-de vele functionaliteiten zijn knap geïntegreerd;
-uitstekende meters aanwezig (naar keuze balk of VU, met of zonder peak hold);
-dac erin is beter dan verwacht! Beter dan van mijn Marantz cd67 OSE;
-Real Time Analysis-functie;
-vergroting van de headroom (in mijn geval) van mijn versterker, omdat de amp nu minder in de bas hoeft te versterken. Prima, want ik heb nu ook de neiging om harder te draaien...
-enorm veel instelmogelijkheden (GEQ, PEQ, DYN, multiband compressor, Width etc.). Kun je allemaal zelf instellen, er is niets dat het apparaat voor jou bepaalt. Kan tegelijk ook een nadeel zijn.
Waarom zou je eraan beginnen
-basweergave strakker, dieper, gelaagder,
-verborgen details komen tevoorschijn!,
-overdreven helderheid ("glare") verminderen,
-de-essen (scherpe essen en t's effectief verminderen) voor realistischere stemweergave
-stereobeeld verbreden (regelbaar, heb ik bij muziek niet toegepast)
-overdadige dynamiek (zoals bij sommige films) indammen
-als je smaak verandert maar je hebt geen zin om nieuwe apparatuur te kopen, dan regel je de eq gewoon anders in...
-speakers die goed klinken maar nét niet helemaal je smaak zijn, kan je "customizen",
-geluidsverbetering mogelijk die op geen enkele andere manier te verkrijgen is.
Waarom zou je hem aan je voorbij laten gaan...
-wel erg veel instelmogelijkheden
-geen vooringevulde presets of default instellingen; je moet echt alles zelf uitvogelen
-steile leercurve; plug n play is er niet bij
-niet geschikt voor mensen die lijden aan Audiofilia nervosa,
-handleiding is voor professionals alleen; zegt hoe je iets moet instellen, maar niet welke waardes je moet gebruiken en waarom,
-geen voetjes, geen cinch aansluitingen (wel toslink, xlr en midi)
-echt mooi is het apparaat niet, maar in het echt vind ik hem meevallen,
-apparaat kan zelf niet upsamplen maar voegt zich naar de klok van de bron,
-kwaliteitscontrole laat schijnbaar te wensen over. Ervaringen op internet variëren van niet aan de gang krijgen van het gekochte exemplaar tot het hebben van 6 exemplaren die al jaren werken en er nog 4 bijbestellen voor nieuwe projecten.
-schijnt slecht tegen warmte te kunnen; in de States plakken ze extra koelribben op de grote SHARC-chips en evt ad/da-chips. Heb ik niet gedaan, bij mij speelt hij probleemloos in het warme Portugal,
-noodzaak tot het vervangen van apparatuur/speakers wordt (nog) kleiner (=voor mij een voordeel). Dus gearheads opgepast!
Wat kan het apparaat niet:
-smalle zuiltjes of kleine monitoren veranderen in basmonsters
-kille, analytische speakers omtoveren tot Synthese Floating Two speakers
-galm uit je luisterruimte halen
-impulsweergave corrigeren (gebeurt wel vanzelf enigszins maar indirect)
-dalen in de bascurve opvullen (kan wel, maar raad ik sterk af! Pieken weghalen gaat wel heel goed)
-corrigeren in tijd (kan alleen corrigeren in frequentie)
Er zijn allerlei redenen te verzinnen om room correction te vermijden. Tenminste, ik kan dat niet, maar als ik zo op de diverse fora kijk dan kunnen andere mensen (vnl puristen of audiofielen) dat wel. Misschien wil je geen lichtbak met veel knoppen in je set, of heb je geen zin om je te verdiepen in room modes, frequentiekarakteristieken, minimum phase e.d. Of misschien geeft het je onrust. Dat kan, zijn allemaal redelijke overwegingen; een hobby moet wel leuk blijven natuurlijk.
Maar beweringen als:
-minder is meer, DUS geen extra apparaat in de keten;
-EQ is het paard achter de wagen spannen/behelpen/lapmiddel etc;
-het signaal moet zo zuiver mogelijk gehouden blijven;
zijn wat mij betreft totale onzin. En al helemaal als het afkomstig is van degenen die ondertussen eindeloos met kabeltjes aan het tweaken zijn in de hoop het signaal te beïnvloeden. Daarmee krijg je een basbult van 15db, hetgeen zeer gangbaar is in de gemiddelde huiskamer, echt niet weggewerkt (zou die basbult in de productiestudio of concert hall ook aanwezig zijn geweest? Zo nee, wat is er dan op tegen om die bult weg te eq'en...?).
Ik ga ermee door dus, luister nooit meer zonder (behalve over de hoofdtelefoon). Uiteraard heb ik de Ultracurve nog niet OPTIMAAL ingesteld, maar dat geeft in het geheel geen onrust. Totnutoe heb ik de weergave van mijn set kunnen verbeteren, hetgeen de relatief geringe investering in geld en grote investering in tijd meer dan waard is.
Kan het voor weinig geld nog beter?
Misschien dat ik in de nabije toekomst een usb-mic koop en die in mijn xblaster geluidskaart prik. Of, andere manier; nieuwe geluidskaart met mic-voeding kopen waar ik dan mijn reeds bestaande ECM8000 condensatormicrofoon in kan prikken. Kijken wat het goedkoopst is; nieuwe mic of nieuwe geluidskaart. Vervolgens REW (is gratis) downloaden en installeren op de pc en dan kan ik via pc metingen doen ipv via de Ultracurve. Voordeel: dan kan ik veel luxere, nauwkeuriger afleesbare en reproduceerbare grafiekjes fabrieken (en posten). Daarna kan ik de Ultracurve dan weer nauwkeuriger instellen. Genoeg vooruitzichten dus! Als ik daar mee aan de slag ga dan zal ik er ook over posten.
Ik hoop dat er forummers zijn die er iets mee kunnen. Als er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het wel.
Foto's: enkele schermpjes horende bij roomEQ-instellingen op de Ultracurve
Groet van Evert