Oei! Elders op het forum is een discussie gaande over het afgenomen forumbezoek/participatie.
Ik ben zelf vooral een meelezer, post alleen als ik denk iets te melden te hebben. Ik neem me voor om wat actiever te worden (gaat me in de wintermaanden ook iets makkelijker af; rest van het jaar ben ik vooral buiten actief en zo weinig mogelijk achter de pc). Misschien dat ik een interessante discussie kan vinden...
En dan is het ook nog zo dat ik tevreden ben met mijn set-up.
Dat betekent dat er weinig tot niks aangeschaft gaat worden (en meelezen leert me dat aankoop nieuwe apparatuur doorgaans de meeste reacties oplevert). Dus ook daar ook al geen sjoege van mijn kant.
Maar goed, bij deze dan nog een inhoudelijke hifi-post.
Komt-ie:
Afgelopen dagen dus intensief wezen luisteren naar de nieuwe eq-instellingen. Klinkt erg fijn; vooral opnames die eerst wat matig klonken* hebben het meest geprofiteerd, mijn set is nog meer alleseter geworden en dat vind ik fijn.
*voorbeelden zijn de OST van Lord of the Rings, aantal klassieke opnames en ook (internet)Radio Paradise.
Doordat eea rustiger, meer uitgewogen is gaan klinken viel me na verloop van tijd wel op dat bij bepaalde klassiekopnames en kleinere jazzbezettingen er toch wat onregelmatigheden waren in de bas, waardoor af en toe wat kartonnigheid te horen is.
Nog wat veranderingen in de eq aangebracht en daar ga ik nu de komende tijd op mn gemak voor zitten.
Tis gelukt om te voorkomen dat de meetwaardes in de frequentiecurve "off the chart" gaan en bovendien is het ook gelukt om een waterfall te fabrieken. Zie bijlagen.
1-spl-curve met ingeschakelde roomcorrectie,
2-spl-curves met en zonder roomeq met elkaar vergeleken,
3-waterfall (nog steeds nogal hoog, een volgende keer zal ik het ingangsvolume verlagen).
Zo, nu effe genoeg van meten. Maesto, muziek!
Groet van Evert