Zeker, mooie upgrade, ben er zeer blij mee.
Nog wat aanvullende info. Ik verander zelden iets in de set en ook nu was er een reden.
De laatste jaren gebeurde het toch iets te vaak dat bij films/series de ondertiteling of andere text (sms, mobieltje, facebookberichten, chat e.d.) onleesbaar klein in beeld kwamen, waardoor eea moeilijk te volgen was. Dat werd toch wel vervelend en kwam steeds vaker voor, dus uiteindelijk ons oudje vervangen voor de Panasonic van 479euries. Voor 9 euro nog een 1,5m lange hdmi-kabel erbij gekocht (met vergulde pluggen, jawel!). Vervolgens tv aangesloten via hdmi op de laptop. De tv doet dus dienst als een monitor; het te kiezen kijkmateriaal via Uitzending Gemist, Youtube, Netflix of dvdtje gebeurt allemaal op de laptop.
Ons internet is niet erg snel, meestal een paar honderd kbyte per seconde en soms, als alles meezit, tot ruim een Mb per seconde (dan is het feest in huize Ivo!). Het is dus vaak zo dat we niet in de hoogste resolutie kunnen kijken, dus ik had eigenlijk verwacht dat, met ons trage internet, het beeld op de veel grotere tv vlekkeriger en pixeliger zou zijn, maar nee dus. Het beeld is desondanks veel scherper, terwijl ik de instellingen helemaal niet hard heb staan (kleur, contrast, dynamiek, backlight allemaal op 50% dan wel Gemiddeld). Wauw!
Interessant psycho-akoetisch verschijnsel:
Met de oude kleine tv was het vaak zo dat het geluidsbeeld enorm veel groter was dan het beeld; het was niet in balans. Het geluid véél beter dan in de bioscoop, het beeld véél slechter. Nu met de nieuwe tv is eea veel meer in balans. Het beeld is groter en gedetailleerder, waardoor beeld en geluid veel meer geïntergreerd is. Doordat ik nu het geluid veel beter aan het beeld koppel, lijkt het geluidsbeeld kleiner te zijn geworden. Maar dat is prima! Doordat het beeld gedetailleerder is, lijkt ook het geluid (nog) gedetailleerder. Kortom, de nieuwe tv heeft mn geluid verbeterd!
Interessant hoe geluid anders ervaren kan worden terwijl er in technisch opzicht niets aan is veranderd. Ok, het grotere scherm zou wat meer (ongewenste) reflectie kunnen geven, maar daar merk ik niks van. Als ik alleen muziek luister is er niks veranderd t.o.v. de vroegere situatie. In het verleden had ik al gemerkt dat ik het geluid van de installatie platter vind klinken als de zon naar binnen schijnt. Komt gewoon omdat er dan veel visuele prikkels zijn ter afleiding. 's Avonds is de ruimtelijkheid het grootst, en dat heeft niks met een schoner stroomnet te maken, maar gewoon met het feit dat ik avondmens ben én dat er minder visuele prikkels zijn. Volgens mij is de werking van zoiets als de audiolamp ook daarop gebaseerd, en nergens anders op.
Dus nu is de set weer up to date en zal er, als er niks kapot gaat, voorlopig niks meer veranderen. Ondertussen hou ik de ontwikkelingen wél in de gaten. Eerstvolgende (half)geplande upgrade is een nieuwe dac. Niet dat ik ontevreden ben met de huidige, maar hij stamt wel al uit 2002 (ik heb m sinds 2005 of 2006, weet ik even niet uit mn hoofd). Daarbij vind ik in mijn opstelling de bediening van de dac niet zo prettig, het is me iets te klein en te prutserig.
De nieuwe dac gaat er vrijwel zeker weer een zijn uit de professionele wereld, omdat je in mijn optiek dan meer waar voor je geld krijgt, hoewel Benchmark en Mytek al redelijke hifitrekjes krijgen. Grootste kanshebber totnutoe: RME ADI-2 (en dan niet de pro-versie) vanwege uitstekende fysiologische contourregeling waar ik wel nieuwsgierig naar ben, uitstekende specs, fijne ronde volumeregeling, afschakelbare verlichting en, heel belangrijk, betaalbaarheid. Over een paar jaar moet ik er wel 2ehands aan kunnen komen...
Wbt foto's: oei, die zijn niet best. Ooit komen er betere...
Groet van Evert