Citaat van: i-DSI op oktober 02, 2013, 20:11:36
Ik wil het simpel en goed. Dus ik koop enkel 2-weg, en dan nog het liefst in boekplankformaat.
Heb momenteel Dynaudio Audience 52SE en ook Monitor Audio Studio2. Beiden redelijk klein, beiden ruwweg iets over de 1000 euro/paar nieuwprijs (ik heb ze 2de hands gekocht).
Ik heb (met opzet!) nog nooit 3-weg speakers in huis gehaald.
Als je daar niet veel meer geld aan uigeeft kunnen die naar mijn mening niet concurreren met 2-wegs.
Een extra filter is altijd nadelig voor het stereobeeld en 'plaatsing' (in vergelijking met zelfde prijsklasse 2-wegs).
Is wel mogelijk dat een 3-weg minder snel gaat vervormen bij hoog volume. Maar ja, hoeveel keer draai je echt hoog volume, en als je dat doet is het niet om van wat details in de muziek te genieten.
Heb zelf geen last van vervorming (toch niet hoorbaar voor mij) bij wat hoger volume.
Een bewuste keuze voor 2-weg , dan is dat ook de juiste keuze zeker als je niet te groot wil .
En wat je zegt zit wel een waarheid in , meer units per speaker is ook meer ruimte nodig om tot hun recht te komen .
Een 3-weg luisteren op een meter is vragen om fase problemen .
En uiteindelijk blijfd het een kwestie van smaak wat je mooier vindt klinken .
En de toepassing/plaatsing bepaald ook welk soort speaker je beter wel of niet kan nemen .
Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 21:05:32
noem eens 1 merk/type die niet normaal zijn signaal kan weergeven
bedoel je complete speaker of luidspreker unit ?
Bij units is dat niet moeilijk , bijna alle hardmembramen resoneren (ook sommige tweeters ) , vaak luid en lang wat de ontwerper van een speaker door filters zo veel mogenlijk in geluidsdruk verminderd zodat het niet meer hoorbaar is .(als het goed gebeurt)
Zowiezo een bassreflex speaker , als de toon is afgelopen klinkt een bassreflex nog even na , in elke waterval frequentie grafiek zie je dat terug , daarom klinkt een bassreflex veel vetter dan een gesloten speaker .
Is opzich niet heel erg als je ervan houd , zeker met films steld men het juist weer op prijs .