Speaker met of zonder midden toon ?

Gestart door CBdicX, oktober 01, 2013, 22:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: bas focal marantz op oktober 03, 2013, 15:59:26


geluid zijn golven , bij hogere frequenties kleine golven .
Als je nu 2 mids dezelfde golven laat maken die tegelijk bij je gehoor aankomen tel je ze bij elkaar op , de fase klopt dan .
maar wat gebeurt er als je niet goed ervoor zit , de ene unit dichterbij dan de andere unit , de geluidsgolven komen nu niet meer tegelijk bij je gehoor aan , de fase klopt niet , dat kan zelfs zo erg zijn dat de units niet samen werken maar tegen elkaar werekn .

d'appolito ontwerp met 2 units en daartussen tweeter komt beter tot zijn recht als die wat verder van je af staan om looptijd verschillen (fase fouten) te vermijden .

Bij mij staan de speakers redelijk dichtbij, links op 1.5, rechts op 2 meter dus dan is 1 grotere midrange te prevereren boven een opstelling met 2 kleine drivers, correct ?

CBdicX

Citaat van: bas focal marantz op oktober 03, 2013, 16:03:10
ik wil geen 2-weg afkraken , ik heb er zat gehoord die erg goed klinken met name als je niet luid speelt , ik denk dat een 2-weg zelfs iets beter kan spelen als je erg zacht speelt .

Maar speel je graag wat luider en je ziet je membraam wapperen raad ik aan om eens naar een 3-weg te gaan luistern .
of 2-weg met dubbele woofer

Kolere he, en ik krijg een dubbele woofer en een midrange, wouw............ :wink:

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op oktober 03, 2013, 15:59:26
Bij een middetoon unit zit er altijd een kast omheen , de mid en bas speaker zitten niet in dezelfde ruimte .
Bij een slecht ontwerp zal er wel minimaal invloed kunnen zijn  MAAR .

Wat gebeurd er met een 2 weg en lage tonen , gaan die niet door het membraam , immers moet de bas-mid tegelijk met lage tonen ook nog middentonen doen.

Op het zba forum zijn tal van expirimenten gedaan en doormiddel van meten erachter te komen wat goed is , zoals kast dikte voorgeving inwendig , welk dempingsmatriaal etc etc .
In zelfbouw bladen worden ook die metingen weleens gedaan .

Om al die problemen van een kast en demping etc overboord te gooien zijn enkele zeer ervaren forum leden over gegaan tot een kastloze speaker http://daudio.nl/producten/ , deze stond ook op de xi-fi beurs .
En deze heb ik bij de leverancier thuis gehoord , echt erg goede speakers .



Zit zelf ook te overwegen om zoiets te maken.Heb hier nog een set speakers staan waarvan de kasten naar motorolie stinken en ik krijg de geur maar niet weg. De units kan ik nog wel gewoon gebruiken.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Zoldar

die hoge tonen unit, is dat een bandtweeter?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

#64
Citaat van: Zoldar op oktober 03, 2013, 16:29:52
die hoge tonen unit, is dat een bandtweeter?
Lijkt mij Ribbon te zijn, of bedoel je iets anders ?
EDIT:
Band en Ribbon zijn het zelfde, dus ja, het is een bandtweeter.

Zoldar

Ja, precies ribbon. Ik heb hier een setje Phillips speakers staan met ribbon tweeters. Lekker veel detail in midhoog.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

bas focal marantz

Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2013, 16:10:04
Bij mij staan de speakers redelijk dichtbij, links op 1.5, rechts op 2 meter dus dan is 1 grotere midrange te prevereren boven een opstelling met 2 kleine drivers, correct ?
kan hoeft niet , jouw gehoor en op je eigengevoel afgaan of jij het goed vindt klinken .

je kan uiteraard zelf testen door eens verder weg en in het midden te gaan zitten en luisteren of het geluid zich erg verandert .


Citaat van: mountainbiker op oktober 03, 2013, 16:27:06
Zit zelf ook te overwegen om zoiets te maken.Heb hier nog een set speakers staan waarvan de kasten naar motorolie stinken en ik krijg de geur maar niet weg. De units kan ik nog wel gewoon gebruiken.
Houd rekening met een enorm verlies in het laag met openbaffle speakers , je ziet vaak enorme woofers bij een openbaffle .

Cornelis1921

 :mrgreen: Ik heb zowel (langdurig) naar twee- als drieweg luidsprekers geluisterd. Bij hogere volumes blijft het middengebied bij een (echte) drieweg beter op orde, terwijl bij rustig luisteren een tweeweg in het voordeel is, enfin, dat is al gezegd door anderen. Het blijft lastig, i.i.g. de kwaliteit van het/de filter(s) valt ook niet uit te vlakken. Daarnaast is de akoestiek van groot belang, maar dat is vanzelfsprekend.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op oktober 03, 2013, 15:59:26
Bij een middetoon unit zit er altijd een kast omheen , de mid en bas speaker zitten niet in dezelfde ruimte .
Bij een slecht ontwerp zal er wel minimaal invloed kunnen zijn  MAAR .

Wat gebeurd er met een 2 weg en lage tonen , gaan die niet door het membraam , immers moet de bas-mid tegelijk met lage tonen ook nog middentonen doen.




Bij een bas-mid is het juist de bedoeling dat laag en midden door 1 conus gaan en bij een woofer/middeltoner niet.Er is zelfs iemand die beweerd (ben helaas de naam kwijt) dat de lage tonen van een 3 weg altijd door de kastconstructie komen via de middeltoner en dat dit alleen te verhinderen zou zijn door beton of een keramisch materiaal te gebruiken in de constructie.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op oktober 04, 2013, 20:37:15
Bij een bas-mid is het juist de bedoeling dat laag en midden door 1 conus gaan en bij een woofer/middeltoner niet.Er is zelfs iemand die beweerd (ben helaas de naam kwijt) dat de lage tonen van een 3 weg altijd door de kastconstructie komen via de middeltoner en dat dit alleen te verhinderen zou zijn door beton of een keramisch materiaal te gebruiken in de constructie.
Sorry dat ik het zeg maar dit is echt niet zo .

Geluid mag NOOIT door de konus komen , een konus moet de lucht die ervoor zit in beweging brengen , helaas gebeurd dat ook achter de konus naar achter , dan gaat de kast trillen dus maken we die dik met verstevegingen , en gebruiken we dempings matriaal om de kast niet te laten trillen , als dat naar achter afgestraalde geluid ook weer door de konus heen komt is dat niet goed , helaas nagenoeg onvermijdelijk , tenzei je openbaffle neemd .

Dat trillen van kast en geluid dat door membraam komt noemd men kast kleuring .

Membraam van een mid is vaak iets lichter dan een bas-mid , de rest van de verschillen zitten in ophangen en aandrijving , met name korte spreekspoel .
Er zijn zat fabrikanten die de zelfde membraam gebruiken als de woofers , maar met fase plug en iets kortere spreekspoel en die dan gebruiken als mid unit , focal bv .

De membraam van een mid word grotendeels beschermd van laag doordat die in zijn eigen kastje zit , wat dan nog door dat hout komt is minimaal .
Een basmid krijgt de de volle druk op zich als de konus naar voor en naar achter beweegt , daarom moet die juist iets sterker zijn , maar zo een konus is altijd nog slapper dan de bescherming van het kastje wat om de mid zit .

duurdere ontwerpen oa B&W  geven hun speaker een eigen midkast boven op de speaker , die hoeft dan niet dik te zijn , plastic met een ideale vorm om naar achter afgestraald geluid te dempen .

Bij een 3-weg maakt men vaak laagweergever nog iets sterker , en een eventuele resonantie boven de 1000hz hoeft alleen door het filter gedemt te worden want de laagweergever hoeft die frequenties en hoger toch niet weer te geven , 2-weg , of 3-weg middentoon unit mogen membraam resonanties in dat gebied niet voorkomen .

Zeer veel informatie over ontwerp kast middentoon unit , met metingen .
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=2
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=1102&start=200
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=130080#p130080

En morgen weer ZBA luisterdag waar zelfgebouwde speaker versterkers en dacs  te horen zijn  pompom





WilliamB

Ik kan het aardig volgen denk ik voor een leek.
Klopt dus. Ik heb een tweeter, een mid/laag en een woofer. ( twee en een half systeem )

Mijn mid/laag en woofer zien er het zelfde uit, alleen zit mijn woofer in een app kast.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op oktober 04, 2013, 21:42:33
Sorry dat ik het zeg maar dit is echt niet zo .

Geluid mag NOOIT door de konus komen , een konus moet de lucht die ervoor zit in beweging brengen , helaas gebeurd dat ook achter de konus naar achter , dan gaat de kast trillen dus maken we die dik met verstevegingen , en gebruiken we dempings matriaal om de kast niet te laten trillen , als dat naar achter afgestraalde geluid ook weer door de konus heen komt is dat niet goed , helaas nagenoeg onvermijdelijk , tenzei je openbaffle neemd .

Dat trillen van kast en geluid dat door membraam komt noemd men kast kleuring .

Membraam van een mid is vaak iets lichter dan een bas-mid , de rest van de verschillen zitten in ophangen en aandrijving , met name korte spreekspoel .
Er zijn zat fabrikanten die de zelfde membraam gebruiken als de woofers , maar met fase plug en iets kortere spreekspoel en die dan gebruiken als mid unit , focal bv .

De membraam van een mid word grotendeels beschermd van laag doordat die in zijn eigen kastje zit , wat dan nog door dat hout komt is minimaal .
Een basmid krijgt de de volle druk op zich als de konus naar voor en naar achter beweegt , daarom moet die juist iets sterker zijn , maar zo een konus is altijd nog slapper dan de bescherming van het kastje wat om de mid zit .

duurdere ontwerpen oa B&W  geven hun speaker een eigen midkast boven op de speaker , die hoeft dan niet dik te zijn , plastic met een ideale vorm om naar achter afgestraald geluid te dempen .

Bij een 3-weg maakt men vaak laagweergever nog iets sterker , en een eventuele resonantie boven de 1000hz hoeft alleen door het filter gedemt te worden want de laagweergever hoeft die frequenties en hoger toch niet weer te geven , 2-weg , of 3-weg middentoon unit mogen membraam resonanties in dat gebied niet voorkomen .

Zeer veel informatie over ontwerp kast middentoon unit , met metingen .
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=2
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=1102&start=200
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=130080#p130080

En morgen weer ZBA luisterdag waar zelfgebouwde speaker versterkers en dacs  te horen zijn  pompom
Ik bedoel natuurlijk achter de conus!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#72
Ik heb de Magnat Supreme 2000 nu ruim een dag staan en ik moet zeggen, het is een prettige speaker.
Ik heb deze gisteren samen met de Neos op rechts en de 2000 op links gehad en de stemmen en zang zijn duidelijker aanwezig op de 3 weg dan op de 2 weg.
Het is natuurlijk een ongelofelijke speaker voor 138 euro per stuk, goed, ze zijn zo'n 5-7 jaar oud en komen stoffig uit de ook al niet te frisse verpakking, maar wat ze neer zetten is (in mij oren) goed.
Het laag is dusdanig goed dat ik spontaan mijn subwoofer heb afgekoppeld, die deed echt niets meer aan ondersteuning.
En aangezien deze jongens behoorlijk in formaat zijn is dit de compromis met de vrouw  :-D
Maar het verwijderen van de sub had ik sowieso gedaan, zelfs in films (na Audyssey) trillen de kronen mijn mond uit. Ik blijf het laag van speakers mooier vinden dan het laag van subwoofers, ik kan er niet echt mijn vinger op leggen maar voor mij klinkt het lekkerder.
Voor muziek, internet radio en TV kies ik voor THX music, deze instelling maakt geen gebruik van Dynamic EQ en klinkt het lekker relaxed.
Voor films gebruik ik Dolby EX (7.0) die wel weer gebruik maakt van Dynamic EQ wat weer lekker is voor aktie en SF films.

Dus mijn conclusie na ruim een dag is dat deze speakers qua geluid echt de moeite waard zijn.
Je tilt je een breuk en de afwerk kwaliteit laat wel hier en daar te wezen over.
Als je bijvoorbeeld het speaker doek weg haalt trok ik al direct 2 van de plugjes los en die schermpjes zijn uiterst slap gemaakt.
Maar goed, ik laat die dingen er toch af want de speakers zien er best fraai uit, Magnat heeft wel weer fraaie randen en inbus boutjes gebruikt.

Dus voor mij nu..........  hello

Zoldar

gefeliciteerd met je speakers. dynamic EQ kun je gewoon uitzetten hoor. dat zorgt voor de boombas. het staat over het algemeem altijd aan na een audyssey calibratie. altijd uit zetten is amijn advise tenzijn je op heel lag niveau luisterd.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

Uitzetten kan inderdaad maar dan mis ik wat kracht, speciaal voor films.
Het is natuurlijk een soort veredelde Loudness.
Ik kan het gewoon aan laten staan en waar ik het niet wenselijk vind selecteer ik een THX audio mode, die maakt wel gebruik van Audyssey maar niet van Dynamic EQ, "best of both worlds"........