Speaker met of zonder midden toon ?

Gestart door CBdicX, oktober 01, 2013, 22:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i-DSI

Ik wil het simpel en goed. Dus ik koop enkel 2-weg, en dan nog het liefst in boekplankformaat.
Heb momenteel Dynaudio Audience 52SE en ook Monitor Audio Studio2. Beiden redelijk klein, beiden ruwweg iets over de 1000 euro/paar nieuwprijs (ik heb ze 2de hands gekocht).
Ik heb (met opzet!) nog nooit 3-weg speakers in huis gehaald.
Als je daar niet veel meer geld aan uigeeft kunnen die naar mijn mening niet concurreren met 2-wegs.
Een extra filter is altijd nadelig voor het stereobeeld en 'plaatsing' (in vergelijking met zelfde prijsklasse 2-wegs).
Is wel mogelijk dat een 3-weg minder snel gaat vervormen bij hoog volume. Maar ja, hoeveel keer draai je echt hoog volume, en als je dat doet is het niet om van wat details in de muziek te genieten.
Heb zelf geen last van vervorming (toch niet hoorbaar voor mij) bij wat hoger volume.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op oktober 02, 2013, 16:39:53
Maar wat meet je dan , geluidsdruk niets meer niets minder dan alleen geluidsdruk .
geluidsdruk is een maatstaaf hoe hard iets klinkt niet hoe goed iets klinkt .
vervorming ?
Neem een sinus toon als een membraam te traag reageert kan je een mooie gelijkmatige geluiddruk meten met weinig vervorming , maar je hoort dat er iets niet klopt .

geluidsdruk kunnen ook resonanties zijn die net zo luid mee klinken als de speaker weergave , dus speaker 90db  gemeten en resonantie ook 90 db ,
als er een signaal komt van 1 seconde zonder resonantie en we meten 90db , nu komt er een signaal op de resonantie en we meten weer 90db is dat niet hetzelfde , nee want beide is wel 90db maar zal echt heel anders klinken .
De een is weergave en de ander is een resonerend membraam ook al meet je bij beide 90 db .
na 1 seconde signaal weg , speaker stil , maar de resonantie klinkt nog heel lang na .

Dus geluidsdruk zegt niets over kwalieteit .

jij luistert toch niet de hele dag naar test signalen



noem eens 1 merk/type die niet normaal zijn signaal kan weergeven
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2013, 10:44:43
@ JW
Ok, maar waar zou de voorkeur naar uit gaan, 2 woofers en 1 midden toner (de 2000) of 2 midden toners en 1 woofer (de 2500) ?

voor jouw 2 midden toners  :-) :yes:


mister midden  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#33
Citaat van: bas focal marantz op oktober 02, 2013, 16:39:53

Dus geluidsdruk zegt niets over kwalieteit .


Waar zeg ik dat ?

Zei alleen dat ik het knap vind dat jij een drie weg zo blind eruit kan halen  stupid maar zegt niks over de kwaliteit want dat moet je weer gaan kwalificeren wat is kwaliteit zijn dat de componenten, dat hij het prettig weergeeft etc.etc. voor mij dus een loze kreet "dat geluidsdruk niks zegt over kwaliteit" zegt meer dan of het een zwaar woofertje is  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op oktober 02, 2013, 16:43:57
Het moeilijkste om te filteren is niet tussen 100-1000 maar rond de 2000  daar is het gehoor het gevoeligst .

En dan is alleen een mooi frequentie verloop niet het enigste waarmee rekening gehouden moet worden .

Een FAST speaker is daar het voorbeeld van , een woofer met een breedbander vaak rond 250hz gefilterd .
250hz is zeer makkelijk te filteren en vormt nagenoeg een geheel .

Kijk eens goed naar de bouw van een bas-mid en een middetoon unit , wie de verschillen weet kan al daardoor verklaren waarom een mid beter ''kan'' klinken dan een bas-mid .

Antwoordt zit het in dat een middetoon unit een veel lichtere bewegend geheel is , membraam en spreekspoel zijn veel lichter dan bij een bas-mid unit , daar komt bij bij een 3-weg dan kan de mid unit ook weer kleiner , dus nog lichter .

Mooi voorbeeld  Scan-Speak Ultimo 2 weg 18cm 18 gram bewegend geheel , of  Scan-Speak Vertigo 3 weg met 10cm mid van 5 gram.
Zelfde 18cm unit voor beide speakers maar de 3weg met middetoon unit zeer duidelijk te horen de grote winst in het middengebied .

Een trilling voortbrengen op 1500hz moet het bewegent geheel  1500x naar voor en 1500x naar achter bewegen per seconde  , dan is een licht bewegnd geheel in het voordeel  .

Ook zie je bij middetoon units een vlakke surround , dat zorgt voor minder mechanische verliezen en meten vaak mooier bij 1000hz , de surround van een bas-mid veroorzaken daar vaak een bobel of dalletje , het afgestraalde geluid botst namelijk tegen de surround aan en veroorzaakt een reflexie , ook in het waterval meting zie je daar ook een vertraging .
Je meet dus een mooie geluidsdruk maar het duurt even voor het geluid weg is , de membraam staat niet stil maar resoneert daar nog na .

Nog een punt , 2-weg stel je woofertje wappert 5mm naar voor en 5mm naar achter bij 30hz , dan moeten daar ook nog mooie geluids golfen van 1500hz uit komen ?
Stel je gaat over de x-max van je woofertje heen , dan schiet de vervorming omhoog , niet alleen voor het laag maar ook in het middengebied , een 3-weg zal altijd zuiver blijfen klinken omdat het midje nu eenmaal netjes binnen zijn x-max blijft .




Maar uiteraard heeft elke luistraar zijn eigen voorkeur welke speaker hij of zei mooi vindt klinken , uiteraard moet je menemen waar de speaker komt te staan in je kamer  , zelfs de beste speaker kan in jouw eigen ruimte totaal niet goed kunnen klinken en een matige speaker zelfs beter dan de beste speaker .

Thx  notworthy weer wat uit het diepe geheugen terug  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Eerst word er door Magnat gesproken over een Woofer and woofer-midrange voor de serie, en verder weer over een 2 x 110 mm Mitteltöner en 170 mm Mitteltöner.
Heeft een woofer-midrange niet een ander toon bereik dan een pure Mitteltoner, of heb ik dit verkeerd en zijn beide het zelfde alleen met een andere benaming ?

bas focal marantz

Citaat van: i-DSI op oktober 02, 2013, 20:11:36
Ik wil het simpel en goed. Dus ik koop enkel 2-weg, en dan nog het liefst in boekplankformaat.
Heb momenteel Dynaudio Audience 52SE en ook Monitor Audio Studio2. Beiden redelijk klein, beiden ruwweg iets over de 1000 euro/paar nieuwprijs (ik heb ze 2de hands gekocht).
Ik heb (met opzet!) nog nooit 3-weg speakers in huis gehaald.
Als je daar niet veel meer geld aan uigeeft kunnen die naar mijn mening niet concurreren met 2-wegs.
Een extra filter is altijd nadelig voor het stereobeeld en 'plaatsing' (in vergelijking met zelfde prijsklasse 2-wegs).
Is wel mogelijk dat een 3-weg minder snel gaat vervormen bij hoog volume. Maar ja, hoeveel keer draai je echt hoog volume, en als je dat doet is het niet om van wat details in de muziek te genieten.
Heb zelf geen last van vervorming (toch niet hoorbaar voor mij) bij wat hoger volume.
Een bewuste keuze voor 2-weg , dan is dat ook de juiste keuze zeker als je niet te groot wil .

En wat je zegt zit wel een waarheid in , meer units per speaker is ook meer ruimte nodig om tot hun recht te komen .

Een 3-weg luisteren op een meter is vragen om fase problemen .


En uiteindelijk blijfd het een kwestie van smaak wat je mooier vindt klinken .
En de toepassing/plaatsing bepaald ook welk soort speaker je beter wel of niet kan nemen .


Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 21:05:32




noem eens 1 merk/type die niet normaal zijn signaal kan weergeven
bedoel je complete speaker of luidspreker unit ?

Bij units is dat niet moeilijk , bijna alle hardmembramen resoneren (ook sommige tweeters ) , vaak luid en lang wat de ontwerper van een speaker door filters zo veel mogenlijk in geluidsdruk verminderd  zodat het niet meer hoorbaar is .(als het goed gebeurt)

Zowiezo een bassreflex speaker , als de toon is afgelopen klinkt een bassreflex nog even na , in elke waterval frequentie grafiek zie je dat terug ,  daarom klinkt een bassreflex veel vetter dan een gesloten speaker .
Is opzich niet heel erg als je ervan houd , zeker met films steld men het juist weer op prijs .

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

eigenlijk ben je dus een paar "type's/uitvoeringen voorbeelden mogelijkheden zonder merk te benoemen" aan het  doen  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op oktober 03, 2013, 01:49:31
bedoel merk en type
kom ik op terug en zal t uitprinten tijdschriften liggen in doos in kast .




Citaat van: John Wx op oktober 03, 2013, 01:51:54
eigenlijk ben je dus een paar "type's/uitvoeringen voorbeelden mogelijkheden zonder merk te benoemen" aan het  doen  :-)
ik kan wel onthouden wat ik zie of constateer , maar vraag mij niet meer exact merk en type .


ik weet zo 2 ontwerpen waarin een foutje zit , niet drastisch maar toch , zal ze opzoeken tussen de +-200 audio tijdschriften , alleen weet ik niet in welke en op welke bladzijde dus dat wordt zoeken en bladeren .

ik zal niet beweren dat het dramatisch is een resonantie of ander klein probleem , ik zeg wel dat ze er zijn in speakers .
ik zeg ook dat ze afhankelijk van de muziek voor een goede luisteraar waarneembaar kunnen zijn .


JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op oktober 03, 2013, 02:05:39
kom ik op terug en zal t uitprinten tijdschriften liggen in doos in kast .



ik kan wel onthouden wat ik zie of constateer , maar vraag mij niet meer exact merk en type .


ik weet zo 2 ontwerpen waarin een foutje zit , niet drastisch maar toch , zal ze opzoeken tussen de +-200 audio tijdschriften , alleen weet ik niet in welke en op welke bladzijde dus dat wordt zoeken en bladeren .

ik zal niet beweren dat het dramatisch is een resonantie of ander klein probleem , ik zeg wel dat ze er zijn in speakers .
ik zeg ook dat ze afhankelijk van de muziek voor een goede luisteraar waarneembaar kunnen zijn .

Maar als je niet weet waar je op moet letten  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2013, 23:27:21
Eerst word er door Magnat gesproken over een Woofer and woofer-midrange voor de serie, en verder weer over een 2 x 110 mm Mitteltöner en 170 mm Mitteltöner.
Heeft een woofer-midrange niet een ander toon bereik dan een pure Mitteltoner, of heb ik dit verkeerd en zijn beide het zelfde alleen met een andere benaming ?

Iemand die dit kan "ontravelen" ?

CBdicX

Even goed op de site van Correct gelezen, maar voor de duurdere 2500 word ook nog eens 40 euro verzendkosten gerekend terwijl de 2000 porto vrij word verstuurd.
Maakt de keus wel moeilijker......... :?

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2013, 23:27:21
Eerst word er door Magnat gesproken over een Woofer and woofer-midrange voor de serie, en verder weer over een 2 x 110 mm Mitteltöner en 170 mm Mitteltöner.
Heeft een woofer-midrange niet een ander toon bereik dan een pure Mitteltoner, of heb ik dit verkeerd en zijn beide het zelfde alleen met een andere benaming ?
Woofer-midrange pakt lage en midden tonen.Een mitteltoner alleen die op de middenfreqenties.De constructie van de units is anders (lengte van de spreekspoel).
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

Lekkere discussie.Gaat weer ergens over. :yes:
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1