Speaker met of zonder midden toon ?

Gestart door CBdicX, oktober 01, 2013, 22:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mountainbiker

Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 08:01:49
Wat is het grote verschil dan ?


Heb zelf ook een 3 weg maar als ik een 2 weg neerzet met dezelfde specificaties ongeveer ga ik de muziek niet ineens heel anders beleven


Wat heb jiij gedaan met die Chario Speakers jiij? nonono
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op oktober 02, 2013, 16:43:57
Het moeilijkste om te filteren is niet tussen 100-1000 maar rond de 2000  daar is het gehoor het gevoeligst .

En dan is alleen een mooi frequentie verloop niet het enigste waarmee rekening gehouden moet worden .

Een FAST speaker is daar het voorbeeld van , een woofer met een breedbander vaak rond 250hz gefilterd .
250hz is zeer makkelijk te filteren en vormt nagenoeg een geheel .

Kijk eens goed naar de bouw van een bas-mid en een middetoon unit , wie de verschillen weet kan al daardoor verklaren waarom een mid beter ''kan'' klinken dan een bas-mid .

Antwoordt zit het in dat een middetoon unit een veel lichtere bewegend geheel is , membraam en spreekspoel zijn veel lichter dan bij een bas-mid unit , daar komt bij bij een 3-weg dan kan de mid unit ook weer kleiner , dus nog lichter .

Mooi voorbeeld  Scan-Speak Ultimo 2 weg 18cm 18 gram bewegend geheel , of  Scan-Speak Vertigo 3 weg met 10cm mid van 5 gram.
Zelfde 18cm unit voor beide speakers maar de 3weg met middetoon unit zeer duidelijk te horen de grote winst in het middengebied .

Een trilling voortbrengen op 1500hz moet het bewegent geheel  1500x naar voor en 1500x naar achter bewegen per seconde  , dan is een licht bewegnd geheel in het voordeel  .

Ook zie je bij middetoon units een vlakke surround , dat zorgt voor minder mechanische verliezen en meten vaak mooier bij 1000hz , de surround van een bas-mid veroorzaken daar vaak een bobel of dalletje , het afgestraalde geluid botst namelijk tegen de surround aan en veroorzaakt een reflexie , ook in het waterval meting zie je daar ook een vertraging .
Je meet dus een mooie geluidsdruk maar het duurt even voor het geluid weg is , de membraam staat niet stil maar resoneert daar nog na .

Nog een punt , 2-weg stel je woofertje wappert 5mm naar voor en 5mm naar achter bij 30hz , dan moeten daar ook nog mooie geluids golfen van 1500hz uit komen ?
Stel je gaat over de x-max van je woofertje heen , dan schiet de vervorming omhoog , niet alleen voor het laag maar ook in het middengebied , een 3-weg zal altijd zuiver blijfen klinken omdat het midje nu eenmaal netjes binnen zijn x-max blijft .




Maar uiteraard heeft elke luistraar zijn eigen voorkeur welke speaker hij of zei mooi vindt klinken , uiteraard moet je menemen waar de speaker komt te staan in je kamer  , zelfs de beste speaker kan in jouw eigen ruimte totaal niet goed kunnen klinken en een matige speaker zelfs beter dan de beste speaker .
Wat je volgens mij vergeet in je betoog is het risico dat het laag van de woofer door de conus van de midrange gaat omdat de wandconstructie van de kast de lage tonen niet voldoende tegenhoud dus het wisselfilter heeft geen of gedeeltelijk nut en wordt omzeilt.Een twee weg heeft dit probleem niet Heb ergens gelezen dat het tegenhouden van het laag alleen mogelijk is met beton of een keramisch materiaal. Heb jiij daar meer info over?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Is er een voordeel te argumenteren voor 2x 4.5 inch midrange of 1x 6.5 inch midrange ?

pameijer

Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2013, 08:51:20
Is er een voordeel te argumenteren voor 2x 4.5 inch midrange of 1x 6.5 inch midrange ?
2x4,5" heeft een oppervlakte van 31,8 square inch
1x6,5" heeft een oppervlakte van 33,2 square inch

Licht voordeeltje voor de 6,5".

Maar een 4,5" conus is lichter en kan dus sneller en makkelijker trillen. Voordeel voor de 4,5". Ik zou voor 2x4,5" gaan  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

WilliamB

Interessante info hier :yes:

@bas focal marantz. Dus volgens jou is unit "Bas-Mid" een mindere unit ?
Ik heb namelijk ook zo`n unit in mijn speaker zitten. ( denk ik )
Dat verklaart dat mijn laag mijn midden iets vertroebelt.

Toch heeft mijn luidspreker wel een aparte opbouw.
Een tweeter/ Bas-Midden/ en Woofer.

@ CBicX, misschien ben ik een beetje offtopic.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

CBdicX

#50
Ach, ik dwaal altijd off topic en beland meestal in seksueel getinte vervolg verhalen  :-D

CBdicX

Citaat van: pameijer op oktober 03, 2013, 09:01:32
2x4,5" heeft een oppervlakte van 31,8 square inch
1x6,5" heeft een oppervlakte van 33,2 square inch

Licht voordeeltje voor de 6,5".

Maar een 4,5" conus is lichter en kan dus sneller en makkelijker trillen. Voordeel voor de 4,5". Ik zou voor 2x4,5" gaan  :yes:

Ok, maar waarom zijn die speakers van bijvoorbeeld B&W allemaal uitgerust met "grote" midrange drivers ?
2 kleinere drivers zie je nagenoeg nooit, waarom word dat dan zo weinig toegepast ?

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2013, 10:10:03
Ok, maar waarom zijn die speakers van bijvoorbeeld B&W allemaal uitgerust met "grote" midrange drivers ?
2 kleinere drivers zie je nagenoeg nooit, waarom word dat dan zo weinig toegepast ?
Kom je wel veel tegen bij zelfbouwers!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

Citaat van: WilliamB op oktober 03, 2013, 09:22:56
Interessante info hier :yes:

@bas focal marantz. Dus volgens jou is unit "Bas-Mid" een mindere unit ?
Ik heb namelijk ook zo`n unit in mijn speaker zitten. ( denk ik )
Dat verklaart dat mijn laag mijn midden iets vertroebelt.

Toch heeft mijn luidspreker wel een aparte opbouw.
Een tweeter/ Bas-Midden/ en Woofer.

@ CBicX, misschien ben ik een beetje offtopic.
Wordt ook wel een twee en een half genoemd geloof ik.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op oktober 03, 2013, 10:38:09
Kom je wel veel tegen bij zelfbouwers!!
En waarom zou een zelfbouwer een keus maken (dus 2x klein) die een gerenomeerde fabriekant niet doet ?
Als ik naar de 2500 kijk is de keus voor 2x klein genomen om de kast smaller te houden en niet vanwege de voordelen die 2x klein zouden hebben op 1x groot.
Als je de kast van de 2000 zou nemen kan je hier makkelijk 2x klein midden in kwijt maar er word dan toch voor 1x groot gekozen. Denk dat 2x klein een duurdere constuctie is dan 1x groot maar met het voordeel van een geringe breedte.....

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2013, 10:48:50
En waarom zou een zelfbouwer een keus maken (dus 2x klein) die een gerenomeerde fabriekant niet doet ?
Als ik naar de 2500 kijk is de keus voor 2x klein genomen om de kast smaller te houden en niet vanwege de voordelen die 2x klein zouden hebben op 1x groot.
Als je de kast van de 2000 zou nemen kan je hier makkelijk 2x klein midden in kwijt maar er word dan toch voor 1x groot gekozen. Denk dat 2x klein een duurdere constuctie is dan 1x groot maar met het voordeel van een geringe breedte.....


heeft te maken met smaak


en ik denk ook dat merken inspelen wat de markt wil
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: John Wx op oktober 03, 2013, 11:29:40

heeft te maken met smaak


en ik denk ook dat merken inspelen wat de markt wil

Tja, en wat de markt wil word gedaan, of dat nu werkelijk nut heeft of niet.......
Ik krijg het niet voor elkaar om die 2500 kostenloos te laten versturen, daar vragen ze 40 euro voor (!) en dus met de hoge prijs van de 2500 is het verschil 80 euro, bijna 30%
Nou, dan maar een week geen seks en die grotere 2000 speakers  :-D, en de probleemloze woofers gewoon aan de voorkant, want dat blijft voor mij lastig met de zij woofers van de 2500 tegen een kast aan.
Dus die 2000 serie word vandaag besteld en dan morgen "genieten".......

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op oktober 03, 2013, 08:42:22
Wat je volgens mij vergeet in je betoog is het risico dat het laag van de woofer door de conus van de midrange gaat omdat de wandconstructie van de kast de lage tonen niet voldoende tegenhoud dus het wisselfilter heeft geen of gedeeltelijk nut en wordt omzeilt.Een twee weg heeft dit probleem niet Heb ergens gelezen dat het tegenhouden van het laag alleen mogelijk is met beton of een keramisch materiaal. Heb jiij daar meer info over?
Bij een middetoon unit zit er altijd een kast omheen , de mid en bas speaker zitten niet in dezelfde ruimte .
Bij een slecht ontwerp zal er wel minimaal invloed kunnen zijn  MAAR .

Wat gebeurd er met een 2 weg en lage tonen , gaan die niet door het membraam , immers moet de bas-mid tegelijk met lage tonen ook nog middentonen doen.

Op het zba forum zijn tal van expirimenten gedaan en doormiddel van meten erachter te komen wat goed is , zoals kast dikte voorgeving inwendig , welk dempingsmatriaal etc etc .
In zelfbouw bladen worden ook die metingen weleens gedaan .

Om al die problemen van een kast en demping etc overboord te gooien zijn enkele zeer ervaren forum leden over gegaan tot een kastloze speaker http://daudio.nl/producten/ , deze stond ook op de xi-fi beurs .
En deze heb ik bij de leverancier thuis gehoord , echt erg goede speakers .



Citaat van: WilliamB op oktober 03, 2013, 09:22:56
Interessante info hier :yes:

@bas focal marantz. Dus volgens jou is unit "Bas-Mid" een mindere unit ?
Ik heb namelijk ook zo`n unit in mijn speaker zitten. ( denk ik )
Dat verklaart dat mijn laag mijn midden iets vertroebelt.

Toch heeft mijn luidspreker wel een aparte opbouw.
Een tweeter/ Bas-Midden/ en Woofer.

@ CBicX, misschien ben ik een beetje offtopic.
Nee ik zeg niet minder , vaak een goed compromis .
Net geen woofer net geen middtoon unit van beide iets dus een compromis .
Een echte woofer kan net iets meer dan een bas-mid , een mid kan net iets beter dan een bas-mid , maar beide kunnen niet wat een bas-mid kan .



Citaat van: mountainbiker op oktober 03, 2013, 10:39:54
Wordt ook wel een twee en een half genoemd geloof ik.
Klopt , 1 driver voor het laag , 1 driver laag midden , en tweeter .

Voordeel is al dat het laag nu door 2 drivers wordt gedaan , die hoeven nog maar voor de helft te bewegen .
Vaak zie je dat de bas-mid net iets anders is gebouwd dan de bass speaker .

Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2013, 10:10:03
Ok, maar waarom zijn die speakers van bijvoorbeeld B&W allemaal uitgerust met "grote" midrange drivers ?
2 kleinere drivers zie je nagenoeg nooit, waarom word dat dan zo weinig toegepast ?

geluid zijn golven , bij hogere frequenties kleine golven .
Als je nu 2 mids dezelfde golven laat maken die tegelijk bij je gehoor aankomen tel je ze bij elkaar op , de fase klopt dan .
maar wat gebeurt er als je niet goed ervoor zit , de ene unit dichterbij dan de andere unit , de geluidsgolven komen nu niet meer tegelijk bij je gehoor aan , de fase klopt niet , dat kan zelfs zo erg zijn dat de units niet samen werken maar tegen elkaar werekn .

d'appolito ontwerp met 2 units en daartussen tweeter komt beter tot zijn recht als die wat verder van je af staan om looptijd verschillen (fase fouten) te vermijden .

bas focal marantz

ik wil geen 2-weg afkraken , ik heb er zat gehoord die erg goed klinken met name als je niet luid speelt , ik denk dat een 2-weg zelfs iets beter kan spelen als je erg zacht speelt .

Maar speel je graag wat luider en je ziet je membraam wapperen raad ik aan om eens naar een 3-weg te gaan luistern .
of 2-weg met dubbele woofer