Citaat van: mountainbiker op oktober 03, 2013, 08:42:22
Wat je volgens mij vergeet in je betoog is het risico dat het laag van de woofer door de conus van de midrange gaat omdat de wandconstructie van de kast de lage tonen niet voldoende tegenhoud dus het wisselfilter heeft geen of gedeeltelijk nut en wordt omzeilt.Een twee weg heeft dit probleem niet Heb ergens gelezen dat het tegenhouden van het laag alleen mogelijk is met beton of een keramisch materiaal. Heb jiij daar meer info over?
Bij een middetoon unit zit er altijd een kast omheen , de mid en bas speaker zitten niet in dezelfde ruimte .
Bij een slecht ontwerp zal er wel minimaal invloed kunnen zijn MAAR .
Wat gebeurd er met een 2 weg en lage tonen , gaan die niet door het membraam , immers moet de bas-mid tegelijk met lage tonen ook nog middentonen doen.
Op het zba forum zijn tal van expirimenten gedaan en doormiddel van meten erachter te komen wat goed is , zoals kast dikte voorgeving inwendig , welk dempingsmatriaal etc etc .
In zelfbouw bladen worden ook die metingen weleens gedaan .
Om al die problemen van een kast en demping etc overboord te gooien zijn enkele zeer ervaren forum leden over gegaan tot een kastloze speaker
http://daudio.nl/producten/ , deze stond ook op de xi-fi beurs .
En deze heb ik bij de leverancier thuis gehoord , echt erg goede speakers .
Citaat van: WilliamB op oktober 03, 2013, 09:22:56
Interessante info hier
@bas focal marantz. Dus volgens jou is unit "Bas-Mid" een mindere unit ?
Ik heb namelijk ook zo`n unit in mijn speaker zitten. ( denk ik )
Dat verklaart dat mijn laag mijn midden iets vertroebelt.
Toch heeft mijn luidspreker wel een aparte opbouw.
Een tweeter/ Bas-Midden/ en Woofer.
@ CBicX, misschien ben ik een beetje offtopic.
Nee ik zeg niet minder , vaak een goed compromis .
Net geen woofer net geen middtoon unit van beide iets dus een compromis .
Een echte woofer kan net iets meer dan een bas-mid , een mid kan net iets beter dan een bas-mid , maar beide kunnen niet wat een bas-mid kan .
Citaat van: mountainbiker op oktober 03, 2013, 10:39:54
Wordt ook wel een twee en een half genoemd geloof ik.
Klopt , 1 driver voor het laag , 1 driver laag midden , en tweeter .
Voordeel is al dat het laag nu door 2 drivers wordt gedaan , die hoeven nog maar voor de helft te bewegen .
Vaak zie je dat de bas-mid net iets anders is gebouwd dan de bass speaker .
Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2013, 10:10:03
Ok, maar waarom zijn die speakers van bijvoorbeeld B&W allemaal uitgerust met "grote" midrange drivers ?
2 kleinere drivers zie je nagenoeg nooit, waarom word dat dan zo weinig toegepast ?
geluid zijn golven , bij hogere frequenties kleine golven .
Als je nu 2 mids dezelfde golven laat maken die tegelijk bij je gehoor aankomen tel je ze bij elkaar op , de fase klopt dan .
maar wat gebeurt er als je niet goed ervoor zit , de ene unit dichterbij dan de andere unit , de geluidsgolven komen nu niet meer tegelijk bij je gehoor aan , de fase klopt niet , dat kan zelfs zo erg zijn dat de units niet samen werken maar tegen elkaar werekn .
d'appolito ontwerp met 2 units en daartussen tweeter komt beter tot zijn recht als die wat verder van je af staan om looptijd verschillen (fase fouten) te vermijden .