Speaker met of zonder midden toon ?

Gestart door CBdicX, oktober 01, 2013, 22:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 08:40:08
Jij bent Magnat verslaafd geworden  :-)
Ik hou het maar op 1 merk, anders kan ik helemaal niet meer slapen........  :-D

CBdicX


Zoldar

mijn ervaring met de overstap van een 2 weg naar een 3 weg systeem (zelfde merk, zelfde lijn) is positief. met name de stemmen en het midden gebied hoor je meer details. allemaal wat makelijker uit elkaar te houden dan het 2 weg systeem.

Your milage may vary. Ik zou zeggen, geef je oren de kost!
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op oktober 02, 2013, 09:00:42
mijn ervaring met de overstap van een 2 weg naar een 3 weg systeem (zelfde merk, zelfde lijn) is positief. met name de stemmen en het midden gebied hoor je meer details. allemaal wat makelijker uit elkaar te houden dan het 2 weg systeem.

Your milage may vary. Ik zou zeggen, geef je oren de kost!


Klopt Zoldar die stemmen

Neem altijd Rebecca Pidgeon "Spanish Harlem"van Cheskey maar ook STS digital als test

Zoek je nog interessante audiofiel "downloads" :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 08:43:51
Zullen wel weer mensen komen met voor dat geld kan het niet  :? in principe maar ga luisteren als het kan tussen een 2weg daar van dezelfde lijn en een van deze

Klopt, maar deze speakers zijn nu "in de aanbieding", dit was uiteraard niet de nieuw prijs 5-8 jaar gelden !

CBdicX

#21
Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 08:45:11
alleen is de "goedkopere" 5 kg zwaarder maar de duurdere een extra woofer ?

Ik vraag mij af wat een beter (midden) keus zou zijn tussen deze 2, de speaker met 2 woofers en 1 midden toner, of de speaker met de 1 woofer en de 2 midden toners ?
Ik heb een subwoofer dus laag is niet specifiek iets wat ik zoek, maar zouden die 2 midden toners hun werk beter doen dan die ene ?

En deze jongen is er ook nog:
http://www.correct.nl/artikel.php?ZOEKNAAM=agnat+Monitor+Supreme+1000&ARTNR=469004

JohnWx

Voor dat "kleine" beetje € verschil ging ik voor de duurste met de advies prijs altijd makkelijk ooit met inruil of verkoop  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

capri9000

Ik heb destijds de Magnat Monitor Supreme gehad en was er zeer tevreden over,zeer goede klank en denk dat je prijs/kwaliteit/geluid heel moeilijk beter zal vinden.Had daarvoor een paar Jamo's S606 wat je een beetje zou kunnen vergelijken kwa bouw als de 2500 en ik vond de Magnat 2000 veel aangenamer klinken,die extra woofer aan de zijkant kwam een beetje  boomerig over en was iets gevoeliger voor plaatsing.Als de muur of de kast wat te dicht bij de zijkant (woofer)kwam te staan was er teveel bass aanwezig.Ben wel ook een heel harde Magnatfan wellicht speelt dit hier ook mee,maar vond ze echt super en zal er ooit nog wel eens een paartje binnen halen van de monitor supreme 2000.Heb ze enkel weggedaan wegens upgrade naar Quantum 1009

CBdicX

#24
@ JW
Ok, maar waar zou de voorkeur naar uit gaan, 2 woofers en 1 midden toner (de 2000) of 2 midden toners en 1 woofer (de 2500) ?

CBdicX

Citaat van: capri9000 op oktober 02, 2013, 10:42:29
Ik heb destijds de Magnat Monitor Supreme gehad en was er zeer tevreden over,zeer goede klank en denk dat je prijs/kwaliteit/geluid heel moeilijk beter zal vinden.Had daarvoor een paar Jamo's S606 wat je een beetje zou kunnen vergelijken kwa bouw als de 2500 en ik vond de Magnat 2000 veel aangenamer klinken,die extra woofer aan de zijkant kwam een beetje  boomerig over en was iets gevoeliger voor plaatsing.Als de muur of de kast wat te dicht bij de zijkant (woofer)kwam te staan was er teveel bass aanwezig.Ben wel ook een heel harde Magnatfan wellicht speelt dit hier ook mee,maar vond ze echt super en zal er ooit nog wel eens een paartje binnen halen van de monitor supreme 2000.Heb ze enkel weggedaan wegens upgrade naar Quantum 1009

Ok, bedankt voor de uitleg en practische ervaring. Ook een goed tip betreft de woofer aan de zijkant, zal inderdaad wat plaatsing problemen kunnen geven.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op oktober 02, 2013, 08:01:49
Wat is het grote verschil dan ?

Dat jij een 3 weg blind eruit kan halen zegt niks over de kwaliteit

Ze geven toch echt dezelfde muziek weer van 20-20000 hz

Dat het een andere klankkleur heeft kan ook met een 2 weg 3 weg 4 weg of coaxiaal  stupid

Heb zelf ook een 3 weg maar als ik een 2 weg neerzet met dezelfde specificaties ongeveer ga ik de muziek niet ineens heel anders beleven

Maar is mijn opvatting
Maar wat meet je dan , geluidsdruk niets meer niets minder dan alleen geluidsdruk .
geluidsdruk is een maatstaaf hoe hard iets klinkt niet hoe goed iets klinkt .
vervorming ?
Neem een sinus toon als een membraam te traag reageert kan je een mooie gelijkmatige geluiddruk meten met weinig vervorming , maar je hoort dat er iets niet klopt .

geluidsdruk kunnen ook resonanties zijn die net zo luid mee klinken als de speaker weergave , dus speaker 90db  gemeten en resonantie ook 90 db ,
als er een signaal komt van 1 seconde zonder resonantie en we meten 90db , nu komt er een signaal op de resonantie en we meten weer 90db is dat niet hetzelfde , nee want beide is wel 90db maar zal echt heel anders klinken .
De een is weergave en de ander is een resonerend membraam ook al meet je bij beide 90 db .
na 1 seconde signaal weg , speaker stil , maar de resonantie klinkt nog heel lang na .

Dus geluidsdruk zegt niets over kwalieteit .

bas focal marantz

Citaat van: pameijer op oktober 02, 2013, 08:10:17
Met een 3-weg heb je gewoon een extra x-over, en die zit heel vaak in het best hoorbare freq.-spectrum tussen de 100-1000 Hz. Als je daar een matig filter hebt zitten dan hoor je dat duidelijk, en dat is niet goed.


Het moeilijkste om te filteren is niet tussen 100-1000 maar rond de 2000  daar is het gehoor het gevoeligst .

En dan is alleen een mooi frequentie verloop niet het enigste waarmee rekening gehouden moet worden .

Een FAST speaker is daar het voorbeeld van , een woofer met een breedbander vaak rond 250hz gefilterd .
250hz is zeer makkelijk te filteren en vormt nagenoeg een geheel .

Kijk eens goed naar de bouw van een bas-mid en een middetoon unit , wie de verschillen weet kan al daardoor verklaren waarom een mid beter ''kan'' klinken dan een bas-mid .

Antwoordt zit het in dat een middetoon unit een veel lichtere bewegend geheel is , membraam en spreekspoel zijn veel lichter dan bij een bas-mid unit , daar komt bij bij een 3-weg dan kan de mid unit ook weer kleiner , dus nog lichter .

Mooi voorbeeld  Scan-Speak Ultimo 2 weg 18cm 18 gram bewegend geheel , of  Scan-Speak Vertigo 3 weg met 10cm mid van 5 gram.
Zelfde 18cm unit voor beide speakers maar de 3weg met middetoon unit zeer duidelijk te horen de grote winst in het middengebied .

Een trilling voortbrengen op 1500hz moet het bewegent geheel  1500x naar voor en 1500x naar achter bewegen per seconde  , dan is een licht bewegnd geheel in het voordeel  .

Ook zie je bij middetoon units een vlakke surround , dat zorgt voor minder mechanische verliezen en meten vaak mooier bij 1000hz , de surround van een bas-mid veroorzaken daar vaak een bobel of dalletje , het afgestraalde geluid botst namelijk tegen de surround aan en veroorzaakt een reflexie , ook in het waterval meting zie je daar ook een vertraging .
Je meet dus een mooie geluidsdruk maar het duurt even voor het geluid weg is , de membraam staat niet stil maar resoneert daar nog na .

Nog een punt , 2-weg stel je woofertje wappert 5mm naar voor en 5mm naar achter bij 30hz , dan moeten daar ook nog mooie geluids golfen van 1500hz uit komen ?
Stel je gaat over de x-max van je woofertje heen , dan schiet de vervorming omhoog , niet alleen voor het laag maar ook in het middengebied , een 3-weg zal altijd zuiver blijfen klinken omdat het midje nu eenmaal netjes binnen zijn x-max blijft .




Maar uiteraard heeft elke luistraar zijn eigen voorkeur welke speaker hij of zei mooi vindt klinken , uiteraard moet je menemen waar de speaker komt te staan in je kamer  , zelfs de beste speaker kan in jouw eigen ruimte totaal niet goed kunnen klinken en een matige speaker zelfs beter dan de beste speaker .

Zoldar

mooie toelichting en ik denk dit gehoord te hebben toen ik hier 2 speakers te leen had.

Een 2 weg PMC twenty 24 en de 3 weg Triangles Genese Quartet. De Triangles beschikken over een 17 cm middentoner van papier zonder rolrand. En met name bij harder draaien bleven de Triangles alle koortjes ed in rock nummers nog helder overeind tussen al het gitaar geweld heen. Ik draaide op zon 85db. De PMC werd wat rommeliger in het midden.

 
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

gerard

De 2000 is behoorlijk breder/dieper en zal met grotere inhoud èn 2 x 8" woofer meer geluidsdruk geven in het laag.
De 2500 is lekker smal en zal vermoedelijk met z'n 2 x 4,5" ook gemakkelijker tot 3500Hz weergeven...?
Met 1 x 8" woofer iets gemoedelijker laag, gemakkelijker plaatsbaar in de gemiddelde huiskamer.


2500:

Prinzip 3 Wege Bassreflex
Principle 3 way bass reflex
Bestückung 1 x 200 mm Tieftöner/Seitentreiber
2 x 110 mm Mitteltöner
25 mm Hochtöner
Equipment 1 x 8" side-firing woofer
2 x 4.5" midrange
1" dome-tweeter
Belastbarkeit (RMS/Max.)
Power Handling (RMS/Max) 180 / 360 Watt(s)
Impedanz
Impedance 4 – 8 Ohm(s)
Frequenzbereich
Frequency Response 20 – 38.000 Hz
Übergangsfrequenz
Crossover Frequencies 300 Hz, 3.500 Hz
Empfohlene Verstärkerleistung
Recommended Amplifier Output 30 - 360 Watt(s)
Wirkungsgrad (2.8V/1m)
Sensitivity 92 dB
Ausführung Esche Schwarz Dekor, Mocca Dekor
Cabinet surface Ash Black Decor, Mocca Decor
Maße (BxHxT)
Dimensions (WxHxD) 187 x 1050 x 328 mm
Gewicht
Weight 17,4 kg



2000:

Prinzip 3 Wege Bassreflex
Principle 3 way bass reflex
Bestückung 2 x 200 mm Tieftöner
170 mm Mitteltöner
25 mm Hochtöner
Equipment 2 x 8" woofer
6.5" midrange
1" dome-tweeter
Belastbarkeit (RMS/Max.)
Power Handling (RMS/Max) 220 / 450 Watt(s)
Impedanz
Impedance 4 – 8 Ohm(s)
Frequenzbereich
Frequency Response 18 – 38.000 Hz
Übergangsfrequenz
Crossover Frequencies 350 Hz, 3.500 Hz
Empfohlene Verstärkerleistung
Recommended Amplifier Output 30 – 450 Watt(s)
Wirkungsgrad (2.8V/1m)
Sensitivity 93 dB
Ausführung Esche Schwarz Dekor, Mocca Dekor
Cabinet surface Ash Black Decor, Mocca Decor
Maße (BxHxT)
Dimensions (WxHxD) 267 x 1080 x 335 mm
Gewicht
Weight 23 kg


uit:  http://www.magnat.de/media/image/articles/datenblatt/f/Magnat_Monitor_Supreme_2012.pdf
(ook foto's)


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes