Speaker met of zonder midden toon ?

Gestart door CBdicX, oktober 01, 2013, 22:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, is een speaker met een specifieke middentoon speaker (3 weg) "beter" om de midden tonen weer te geven dan een standaard 2 weg systeem ?

pameijer

Hangt van de kwaliteit van het filter af, en op welke frequenties de crossovers zijn ingesteld. Welke speakers heb je in gedachten?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

mountainbiker

Hangt ook af of de kastruimte tussen de middentoner en woofer goed is afgeschermd. Anders kunnen de lage tonen toch door de conus van de middentoner inwerken en vice versa.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

wel lastiger om "goed" te maken

Maar maakt verder niet uit
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Uiteraard zijn er hele grote verschillen tussen 2-weg en 3-weg .
Niet alleen bouw en componenten , ook kwa prijs en klank .

Filter uiteraard , heel vaak 2x of meer aan componenten (spoelen condensatoren weerstanden )nodig als een 2-weg .
Moeilijker te bouwen (filterontwerp).

Als mid kan je een konus , dome , of magnostaat gebruiken .

Klank matig kan het voordelen hebben , met name als je graag wat luider speelt , of als je wilt dat een speaker ook nog 30hz of lager haalt met voldoende geluidsdruk , dan moet een 16cm al flink wapperen en tegelijk ook nog tonen van 1500hz netjes eruit laten komen .

Zodra het even iets luider wordt worden de verschillen tussen 2 en 3 weg  duidelijker .

Maar alles is en blijft een compromis , ook bij keuze 2 of 3 weg luidspreker .

Blind luisteren heb ik al menig keer een 3weg eruit kunnen halen , het mid klinkt na mijn mening makkelijker en duidelijker .

Mijn voorkeur aan speakers die ik heb gehoord zijn het heel vaak 3-weg speakers , al heb ik ook 2-weg speakers gehoord die op laag luister nivo geen verschil in weergave hadden vergeleken met een 3-weg .

Een bas-mid en mid unit zijn totaal verschillend van opbouw .



TurboMarco

Citaat van: CBdicX op oktober 01, 2013, 22:07:44
Hallo, is een speaker met een specifieke middentoon speaker (3 weg) "beter" om de midden tonen weer te geven dan een standaard 2 weg systeem ?
Ik vind van wel .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: Marco op oktober 02, 2013, 01:31:04
Ik vind van wel .
Kort maar krachtig , zit ik een heel verhaal te houden  violent1

JohnWx

#7
Citaat van: bas focal marantz op oktober 02, 2013, 01:30:19
Uiteraard zijn er hele grote verschillen tussen 2-weg en 3-weg .
Niet alleen bouw en componenten , ook kwa prijs en klank .

Filter uiteraard , heel vaak 2x of meer aan componenten (spoelen condensatoren weerstanden )nodig als een 2-weg .
Moeilijker te bouwen (filterontwerp).

Als mid kan je een konus , dome , of magnostaat gebruiken .

Klank matig kan het voordelen hebben , met name als je graag wat luider speelt , of als je wilt dat een speaker ook nog 30hz of lager haalt met voldoende geluidsdruk , dan moet een 16cm al flink wapperen en tegelijk ook nog tonen van 1500hz netjes eruit laten komen .

Zodra het even iets luider wordt worden de verschillen tussen 2 en 3 weg  duidelijker .

Maar alles is en blijft een compromis , ook bij keuze 2 of 3 weg luidspreker .

Blind luisteren heb ik al menig keer een 3weg eruit kunnen halen , het mid klinkt na mijn mening makkelijker en duidelijker .

Mijn voorkeur aan speakers die ik heb gehoord zijn het heel vaak 3-weg speakers , al heb ik ook 2-weg speakers gehoord die op laag luister nivo geen verschil in weergave hadden vergeleken met een 3-weg .

Een bas-mid en mid unit zijn totaal verschillend van opbouw .

Wat is het grote verschil dan ?

Dat jij een 3 weg blind eruit kan halen zegt niks over de kwaliteit

Ze geven toch echt dezelfde muziek weer van 20-20000 hz

Dat het een andere klankkleur heeft kan ook met een 2 weg 3 weg 4 weg of coaxiaal  stupid

Heb zelf ook een 3 weg maar als ik een 2 weg neerzet met dezelfde specificaties ongeveer ga ik de muziek niet ineens heel anders beleven

Maar is mijn opvatting
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Met een 3-weg heb je gewoon een extra x-over, en die zit heel vaak in het best hoorbare freq.-spectrum tussen de 100-1000 Hz. Als je daar een matig filter hebt zitten dan hoor je dat duidelijk, en dat is niet goed.

Zelf houd ik meer van 2-wegsystemen. Heb veel geluisterd een paar jaar geleden en viel me echt op dat stemmen met een 2-wegluidspreker beter werden weergegeven.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op oktober 02, 2013, 08:10:17
Met een 3-weg heb je gewoon een extra x-over, en die zit heel vaak in het best hoorbare freq.-spectrum tussen de 100-1000 Hz. Als je daar een matig filter hebt zitten dan hoor je dat duidelijk, en dat is niet goed.

Zelf houd ik meer van 2-wegsystemen. Heb veel geluisterd een paar jaar geleden en viel me echt op dat stemmen met een 2-wegluidspreker beter werden weergegeven.

pppfffff wat is er mis met mijn geheugen, elke ochtend denk wat ligt er nu weer voor lekker blond ding in mijn bed
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Stemmen is de beste referentie met speakers, ligt het dichts bij ons zelf, en dan niet de een gaat lager dat komt omdat het zo gemaakt is er zijn ook 2 weg/coaxiaal die de broekspijpen laten krullen  HB


Weet niet veel meer, maar de houten blokjes onder de cd speler bij Fritz de With is voor mij nog steeds een goede "magic trick" je verstand zegt kan niet maar ervaar het toch echt zelf dat de hoogte van de stem in "the stage" (term) hoger kwam te staan in het totaalbeeld
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#11
Citaat van: pameijer op oktober 01, 2013, 22:17:33
Hangt van de kwaliteit van het filter af, en op welke frequenties de crossovers zijn ingesteld. Welke speakers heb je in gedachten?
Ik heb 2 "low budget" speakers op het oog, Magnat monitor supreme 2000, en de Magnat monitor supreme 2500.
Die moeten dan de huidige Magnat Neos Towers vervangen.
Ik ben een "midden" liefhebber vandaar de vraag omdat de Towers een 2 weg systeem is.
Versterker is de PM7004 tri-tone.

Zowel de 2000 als de 2500 worden nu voor zeer lage prijzen aangeboden, de 2000 voor 139,00 per stuk en de 2500 voor 159,00 per stuk. De 2500 heeft 1 grote woofer aan de zijkant, de 2000 het 2 woofers voorkant.

http://www.correct.nl/artikel.php?ZOEKNAAM=magnat+monitor+supreme+2000&ARTNR=469001

http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=484368

Specs zitten bij elkaar in de buurt:
2500: 20-38000 / 92 dB / x-over 300 - 3500 Hz
2000: 18-38000 / 93 dB / x-over 350 - 3500 Hz

Neos Tower: 30-40000 / 89 dB / x-over 3200 Hz

Dus de hamvraag, zal 1 van de 2 het beter doen in het midden gebied dan de Neos ?

JohnWx

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2013, 08:26:02
Ik heb 2 "low budget" speakers op het oog, Magnat monitor supreme 2000, en de Magnat monitor supreme 2500.
Die moeten dan de huidige Magnat Neos Towers vervangen.
Ik ben een "midden" liefhebber vandaar de vraag omdat de Towers een 2 weg systeem is.
Versterker is de PM7004 tri-tone.

Zowel de 2000 als de 2500 worden nu voor zeer lage prijzen aangeboden, de 2000 voor 139,00 per stuk en de 2500 voor 159,00 per stuk. De 2500 heeft 1 grote woofer aan de zijkant, de 2000 het 2 woofers voorkant.

http://www.correct.nl/artikel.php?ZOEKNAAM=magnat+monitor+supreme+2000&ARTNR=469001

http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=484368

Specs zitten bij elkaar in de buurt:
2500: 20-38000 / 92 dB / x-over 300 - 3500 Hz
2000: 18-38000 / 93 dB / x-over 350 - 3500 Hz

Neos Tower: 30-40000 / 89 dB / x-over 3200 Hz

Jij bent Magnat verslaafd geworden  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Als de speaker goed gebouwd is zou je het in principe niet moeten horen of mogen


Maar jij als midden-man moet voor je gevoel wel naar een drie weg en dat komt omdat er van binnen iets in je zegt dat het beter is en moet je het gewoon doen  :-D

Zullen wel weer mensen komen met voor dat geld kan het niet  :? in principe maar ga luisteren als het kan tussen een 2weg daar van dezelfde lijn en een van deze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

alleen is de "goedkopere" 5 kg zwaarder maar de duurdere een extra woofer ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.