Citaat van: TurboMarco op februari 21, 2025, 17:16:34En toch nog iets over het laagafval vd B&W vs SVS want ik zet weer mijn vraagtekens bij datgene wat SVS opgeeft, daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt maar mijn onderbuik zegt dat het combinatie is van marketing en "onder bepaalde voorwaarden"
Kijkende naar de opgegeven specs van de SVS subwoofers waarbij met relatief weinig membraanoppervlak en vermogensafgifte infrasoon laag gehaald zou worden kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze daarin overdrijven.
Goed om terug te komen op B&W vind ik de specs veel aannemelijker want ook logisch te verklaren.
Neem bv de B&W DM2A met opgegeven Frequency response: 60 - 20,000 Hz (±4 dB) wat gerealiseerd word door een transmissielijn toe te passen, en 60Hz lijkt op papier niet zo diep te gaan maar ieder die de DM2A (uitvoerig!) beluisterd heeft weet gewoon dat het onderste laag wat daar uit komt als uiterst drukvol ervaren word.
Hoe zegt men dat ook al weer "meten is weten".
Mijn Wharfedale Elysian 4 zijn op papier 30 Hz – 22 kHz en 24hz -6db.
Wanneer ik met DIRAC en dus de gecalibreerde UMIK-1 een meeting doe kan ik zeggen dat op mijn rechter speaker ik zelfs 22Hz 0db heb, deze staat wel dicht bij het raam (30cm). De linker speaker valt af bij 40HZ en kent bij 26hz een dipje van -11 om dan terug een opvlakkering te hebben van -3db bij 24hz, hier is het wel zo dat aan de linkerzijde een openruimte is.
Dus ik wijd de verschillen tss mijn 2 fronts aan de akoestiek, maar de rechterspeaker zit wel heel dicht bij wat de fabrikant opgeeft en dan te weten dat met kamer op de fronts en sub een staande golf heeft bij 18Hz die alles met 20db doet kelderen.
Mijn vroegere luister ervaringen waren altijd dat KEF en B&W in het laag tekort schoten zelfs de B&W 802 Nautilus kon me niet overtuigen met zijn 27 Hz – 35 kHz (-6db).
Mijn SVS Ultra Elevation zijn op papier 48Hz to 40kHz (+/-3 dB), ik zit hier op alle 4 met 45Hz 0db...
Dus ja ik geloof de cijfers van deze SVS Ultra Evolution Pinnacle wel.