Bowers en Wilkins 702 S3 Signature & HTM71 S3 Signature + Marantz Cinema 30

Gestart door CBdicX, november 22, 2024, 09:33:59

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 20, 2025, 22:02:52Een 4 Ohm (nominale) load is echt niet zo spannend hoor, daar heeft zelfs mijn cheap ass S.M.S.L versterkertje geen moeite mee.
2 db op 1 meter afstand is toch wel een behoorlijk verschil en op ca 5 meter afstand ga je dat zeker merken.

Anderzijds 102 vs 104 db spl in de woonkamer is al erg hard waarbij je bij meeste luidsprekers toch al aan de grens zit.

5 meter?
Dan sta ik bij de buurvrouw in haar slaapkamer.......  :-D

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 20, 2025, 22:34:195 meter?
Dan sta ik bij de buurvrouw in haar slaapkamer.......  :-D

Tja misschien wil je daar soms wel een romantisch muziekje horen :angel:
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 20, 2025, 19:27:07Dit vind ik in de C40 manual over 4ohm.

Echter wordt er geadviseerd om nooit de 4 ohm instelling te gebruiken, maar altijd de 8 ohm, ongeacht welke speakers er aan hangen.
De rail voltage wordt bij 4 ohm terug geschakeld en zal de versterker "dicht geknepen" worden.

Ik meen echt in hte verleden enkele malen te hebben gelezen dat de handleiding er niks over zei. Mogelijks werd de handleiding aangepast. Ik vond het sowieso vreemd vergeleken met vorige generaties receivers.

Vond zelfs deze meting terug waar ze 210Watt scoren bij 2 kanaals 4ohm en zelfs pieken van 285.
.

Nu hier maakt het uiteindelijk niet veel uit, ik heb een extra amp nodig voor 11 kanalen te kunnen aansturen.
Maar als ik ooit de TV kast nog eens moet vertrekken, ga ik toch eens stiekem de Elysian's direct aan de C40 hangen om een snel vergelijk te maken.

Maar ik zou ook wel eens willen vergelijken met een heel dure (high-end) eindbak, ziets als een McIntosh MC462, een MC312 en helemaal bovenaan mijn verlanglijst de Moon 860A v2 en 861.
Nu dat zijn toestellen die ik enkel kan en wil kopen via de 2de hands markt, en dan is in uw set uitproberen helemaal geen optie vrees ik. En 10000€ uitgeven om amper of geen verschil te horen zou echt zonde zijn.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

En toch nog iets over het laagafval vd B&W vs SVS want ik zet weer mijn vraagtekens bij datgene wat SVS opgeeft, daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt maar mijn onderbuik zegt dat het combinatie is van marketing en "onder bepaalde voorwaarden"
Kijkende naar de opgegeven specs van de SVS subwoofers waarbij met relatief weinig membraanoppervlak en vermogensafgifte infrasoon laag gehaald zou worden kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze daarin overdrijven.

Goed om terug te komen op B&W vind ik de specs veel aannemelijker want ook logisch te verklaren.
Neem bv de B&W DM2A met opgegeven Frequency response: 60 - 20,000 Hz (±4 dB) wat gerealiseerd word door een transmissielijn toe te passen, en 60Hz lijkt op papier niet zo diep te gaan maar ieder die de DM2A (uitvoerig!) beluisterd heeft weet gewoon dat het onderste laag wat daar uit komt als uiterst drukvol ervaren word.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Gevoeligheid (rendement) is ook zo'n dingetje, aangezien geen enkele luidspreker lineair is en je meestal niet weet welke frequentie als referentie gebruikt word als het gaat om gevoeligheid kan men (de fabrikant) zeg maar 1 KHz als referentie gebruiken waar dan 88db gehaald word en door middel van toegepaste roomgain daar nog een schep bovenop doen, wat van 20Hz-20KHZ overblijft is dan een heel ander verhaal.

Ik snap dat de meeste consumenten aan deze materie geen boodschap hebben en dat men liever blind vertrouwt op wat de maker hen voorschotelt maar probeer er eens met enige scepsis er naar te kijken, of beter steek veel tijd om erin te verdiepen wat betreft de technische achtergronden.   

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Ik ben een ander type "audiofiel".

Ik koop, jaag er films en een beetje muziek doorheen, hou het vaak iets van max 6 maanden uit, en dan koop ik de volgende "upgrade"......

Tot nu toe laten alle reviews van de nieuwe svs serie wel een zelfde opinie horen, ze doen dus iets wel goed.
Ziet er naar uit dat de 3000 micro niets toevoegt aan de Pinaccle versie.

De vloerstaanders met 4x 8 inch per speaker vs 2x 8 inch voor de 3000, die is dan wel versterkt.
En dan de mogelijkheid van de C40 en C30 om LFE afgeregeld naar de Fronts te sturen.

Ik ga het beleven als die zooi binnenkomt.......

TurboMarco

Ik ben verre van een audiofiel :-D maar verdiep mij wel graag in de techniek.
Iets wat juist audiofielen liever niet doen.

En wat reviewers (veelal betaald door...) te vertellen hebben laat mij volledig koud.

Om maar even de "reviewers" audioholics te betrappen op hun tegenstrijdigheden, op dit moment worden Arendal speakers helemaal de hemel in geprezen met in hun reviews de mastodonten met hun afgronddiepe laagweergave, maar anderzijds moet je wel een x-over instellen van 80Hz  :schater:
Lees ...euh luister vooral door de regeltjes door.

Het is GEEN toeval dat zij en hun buddies (die ook een YT kanaal hebben) bepaalde producten de hemel in prijzen.

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 21, 2025, 18:08:45Ik ben verre van een audiofiel :-D maar verdiep mij wel graag in de techniek.
Iets wat juist audiofielen liever niet doen.

En wat reviewers (veelal betaald door...) te vertellen hebben laat mij volledig koud.

Om maar even de "reviewers" audioholics te betrappen op hun tegenstrijdigheden, op dit moment worden Arendal speakers helemaal de hemel in geprezen met in hun reviews de mastodonten met hun afgronddiepe laagweergave, maar anderzijds moet je wel een x-over instellen van 80Hz  :schater:
Lees ...euh luister vooral door de regeltjes door.

Het is GEEN toeval dat zij en hun buddies (die ook een YT kanaal hebben) bepaalde producten de hemel in prijzen.

Ik heb het over de reviews die wat ze vertellen staven met meet resultaten.

TurboMarco

CiteerIk heb het over de reviews die wat ze vertellen staven met meet resultaten.
Die ze je laten zien :wink: Hebben ze in de zelfde ruimte gemeten als die jou en mij  :no:
Maar wat heb je daarvan opgestoken?

edit:
Let op de reactie "ik koop een speaker die lineair is"

En ik citeer mijzelf maar even:
Citeeraangezien geen enkele luidspreker lineair is

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 21, 2025, 18:23:00Die ze je laten zien :wink: Hebben ze in de zelfde ruimte gemeten als die jou en mij  :no:
Maar wat heb je daarvan opgestoken?

edit:
Let op de reactie "ik koop een speaker die lineair is"

En ik citeer mijzelf maar even:

"Ze" hebben (soms, niet altijd) in een dode ruimte gemeten.
Hoe die speakers zich dan in mijn ruimte gedragen is wat anders.
Daar probeert ruimte correctie weer wat aan te doen, de ene goed (Audyssey), de ander heel goed (Dirac).

Erin heeft de svs Evolution Pinaccle speaker gemeten in zijn dode kamer, hij was zeer tevreden met de gemeten resultaten.
En ja, aan iedere speaker is wel wat te vinden wat niet in orde is, welke prijsklasse dan ook.
De 100% perfecte of 100% lineaire speaker moet nog uitgevonden worden.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 21, 2025, 20:41:36https://www.theabsolutesound.com/articles/magico-swings-for-the-fences-the-m9-loudspeaker/

Nou, niet te hopen dat de ruimte het gaat verpesten voor deze 1000 kg wegende en 750,000 euro kostende speaker set .....

De energie rekening lijkt mij ook wel interessant met al die versterkers in de eerste foto :wink: