Metrum DAC + UD5005 versus SA-11/15Sx

Gestart door pameijer, mei 29, 2012, 13:30:59

Vorige topic - Volgende topic

pameijer

Citaat van: Marantz 81 op juni 03, 2012, 10:19:12
Je vraagt toch om advies voor een beter stereo geluid  :-) dan kun je het beste beginnen bij de speakers zoals ook al door div andere aangegeven in dit topic ( lees het nog eens na ) we weten echt wel waar we over praten aangezien we allemaal heel veel apparatuur en speakers hebben gehad in diverse prijklassen

Het moet ook in verhouding zijn met elkaar als je redelijke speakers hebt dan zal de winst van dure apparatuur zoals de 15/11 serie van marantz niet zo groot zijn, speakers zijn dan de beperkende factor omdat ze het aangeboden singaal niet kunnen weergeven ,hang je er daarna een setje speakers aan die dat wel kunnen dan heb je wel Nirvana  :yes: pompom
Da's het mooie van dit forum, al die kennis die gedeeld wordt! Maar ik denk dat je mijn speakers niet goed kent; hadden een nieuwprijs van dik 3 mille en matchen (ook volgens diverse magazines en op andere fora) goed met bron en versterkers van tussen de 3 en 4 mille per stuk. Een PM/SA11 combi zou prijstechnisch dus goed matchen. Nu is het wel zo dat, volgens de designer van ProAc's, de speakers erg goed combineren met buisjes, met name de Audio Research apparaten. Feit is dat zowel mijn bron als de versterking geüpgradet moeten worden. Dus ik moet ergens beginnen, heb ook niet de centjes meer om alles in 1x te kopen (net vorige week nieuwe auto gekocht, en de APK van de vorige auto dreunt ook nog na).

Citaat van: thepioneer op juni 03, 2012, 12:27:02
Nou Jowa,

Als zoals er beschreven wordt dat een pm15 en een pm11 zeer aan elkaar gewaagd zijn dan zet dat bij mij al grote vraagtekens bij de speakers.

Of het ligt aan het gehoor van de topic starter, of de speakers zijn de beperkende factor. Een bron doet wel iets natuurlijk maar als de speakers niet het niveau weergeven van een pm11 t.o.v. een pm15 dan durf ik het wel blind te zeggen dat dat de slechtste schakel is.

Dit moet even genuanceerd worden. Er zat een aantal maanden tussen de beluistering van de PM15 en de PM11 thuis. Da's 1. De PM15 beluisterde ik toen mijn SR6004 nog verknald was door Audyssey; op de één of andere manier had de Audysseymeting ook een ontzettende -negatieve- impact op de Pure Direct stand (dit klopt natuurlijk niet, maar was wel zo). De PM11 beluisterde ik nadat ik Audyssey eruit had gesmeten. Het verschil dus tussen de PM15 en de SR6004 mèt Audyssey was gewoon heel groot, maar in die tijd was zelfs een simpel tripath-versterkertje beter... Da's 2. En tot slot is met zowel een PM15 als een PM11 mijn bron de beperkende factor, en dat merk je. Da's 3! En mijn gehoor? Geen idee, ben wel eens oostindisch doof  :wink:

Citaat van: Zoldar op juni 03, 2012, 12:36:58
Zo te lezen heb je nirvana al bereikt met je eigen speakers en een Cary setje. (klinkt mij bekend voor!)
Voor 1500-2800 euro haal je hele serieuze amps in huis die de Cary kunnen evenaren. Ik heb met hetzelfde budget geshopt destijds. Zoek op MP en hifi.nl naar een mooie Audio Research VSi55, Prima Luna Dialogue Two. De prima luna's worden niet echt heel warm. Vriend van mij heeft een babay rondlopen zonder 3 graads brandwonden  :mrgreen:
In het torrenkamp kun je kijken naar een PM11 (de 15 is het net niet zoals je al aangaf) of, doe eens gek, een  mooie integra/onkyo. 

Bron: er is niets makkelijkers dan een DAC op proef mee nemen van de dealer. Op de dig out van de ud en A/b'en maar!  Denk dat je ook hier wel een stap kan maken als het gaat om minder "mudled". Maar ik ben terughoudend geworden met dat soort zaken te bestempelen als dag en nacht verschillen. Het is maar net hoe kritisch je er naar luisterd.

Het Cary-setje was inderdaad  :kwijl: :kwijl: :kwijl:. Meer info over mijn zoektocht is trouwens in dit draadje te vinden. De Cary's werden wel bloedheet, waren 3 lossen componenten (voor, eind en voeding) en hadden een nieuwprijs waar je destijds ook een nieuwe auto voor aan kon schaffen. Zo'n combi samen met een echt goede bron en mijn speakers, olala! De PrimaLuna Dialogue 2 kon ik een paar maand geleden kopen, nieuw mèt een phonostage voor €1.800. Ik had de eerste keus, maar moest hem laten schieten wegens dure APK. Grootste fout tot nu toe, had gewoon mijn krediet moeten aanspreken  :oops:. Is een schitterend apparaat, geïntegreerd en met een HT-lus....

Ik ga inderdaad komende week een DAC proberen, of ik koop de Metrum en kijk of het bevalt. Ik had alleen niet naar de NAD M51 moeten kijken. Ik heb een hele slechte eigenschap, ik houd er niet van iets te kopen terwijl ik weet dat er iets veel beters/mooiers/handiger is; uiteindelijk geef ik dan teveel geld uit aan iets waar ik heel veel plezier ga beleven, dus money well spent! Ook heb ik serieus interesse in de Naim Supernait, maar als ik die eerst wil luisteren thuis moet ik een winkel bedotten met geveinsde interesse, omdat hij 2e-hands te koop is maar niet thuis te beluisteren. Lastig!

Citaat van: thepioneer op juni 03, 2012, 15:43:44
Ik vindt het een complexe materie. De buisjes doen het dus goed, maar geen plek voor en verder is er een pm11 getest maar die bracht het niet en een pm15s2 is wel een optie.

Soms mis ik iets volgens mij. Als ik lees dat de knalkracht in de bas mist en je dit in een versterker gaat zoeken dan moet de verserker wel heel erg gaan kleuren. Ook een bron brengt geen knalkracht.

PM15 is een optie omdat vanwege de financiën, ik houd dan geld over voor een DAC of een SA11/15. Ook heeft 'ie een HT-lus. Ik heb de PM11 thuis gehad maar was echt niet praktisch genoeg. De PM11S3 zou super zijn, maar is onbetaalbaar voor mij. En knallen is alleen lekker als het geluid niet uitsmeert, en daar is een betere bron voor noodzakelijk. Maar ik moet dat nog uitvinden, heb nog nooit een goede bron thuis gehad!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Zoldar

Citaat van: pameijer op juni 03, 2012, 19:12:38

Ik ga inderdaad komende week een DAC proberen, of ik koop de Metrum en kijk of het bevalt. Ik had alleen niet naar de NAD M51 moeten kijken. Ik heb een hele slechte eigenschap, ik houd er niet van iets te kopen terwijl ik weet dat er iets veel beters/mooiers/handiger is; uiteindelijk geef ik dan teveel geld uit aan iets waar ik heel veel plezier ga beleven, dus money well spent! Ook heb ik serieus interesse in de Naim Supernait, maar als ik die eerst wil luisteren thuis moet ik een winkel bedotten met geveinsde interesse, omdat hij 2e-hands te koop is maar niet thuis te beluisteren. Lastig!

in de hifi news van deze maand staat een dac shoot out. MF, cambridge, northstar, rega. Als je wil beuken in het laag is een Metrum octave wel goed (maar erg strak). Wil je meer 'bloom' dan is een wyred4sound en moon wel lekker. De Metrum is wat meer fel een 'eerlijk' in het hoog. In dat rijtje lijket me een Marantz SA11 of SA15S3 ook passen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jowa

Ach ja, audio is en blijft smaak gebonden.
Gelukkig maar, anders had iedereen hetzelfde staan  :-D

jowa

Er staatop eBay nog een M2Tech Young High End USB-DAC D/A-Wandler te koop.
Prijs is nu €405,-.
Linkje: M2Tech Young High End USB-DAC

Plaatjes:

cz79

Die zal ook wel richting de 800 euro gaan vermoed ik

jowa

Over een uur en één minuut weten we het :-)

Whisper.nl

Blikveld misschien iets verbreden Pameijer ?

Als je in de buurt van b.v. Enschede woont, daar zit een prima toko waar je heel op je gemak
een hele reeks spullen kunt beluisteren.

Karel neemt er alle tijd voor. (ben je anti roker niet gaan)

Van midden klasse tot een top klasse spul. m.i. prijs markt conform.

Groet Whisper

WenW audio.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

jowa

Citaat van: cz79 op juni 03, 2012, 20:30:14
Die zal ook wel richting de 800 euro gaan vermoed ik

Prijs is uiteindelijk blijven steken op €711,-, is bijna €400 onder de nieuwprijs.

O ja, ik heb er niet op geboden. Afgelopen week al weer te veel uitgegeven, eerst maar weer wat verkopen :-)

Marantz 81

Citaat van: pameijer op juni 03, 2012, 19:12:38
Da's het mooie van dit forum, al die kennis die gedeeld wordt! Maar ik denk dat je mijn speakers niet goed kent; hadden een nieuwprijs van dik 3 mille en matchen (ook volgens diverse magazines en op andere fora) goed met bron en versterkers van tussen de 3 en 4 mille per stuk. Een PM/SA11 combi zou prijstechnisch dus goed matchen. Nu is het wel zo dat, volgens de designer van ProAc's, de speakers erg goed combineren met buisjes, met name de Audio Research apparaten. Feit is dat zowel mijn bron als de versterking geüpgradet moeten worden. Dus ik moet ergens beginnen, heb ook niet de centjes meer om alles in 1x te kopen (net vorige week nieuwe auto gekocht, en de APK van de vorige auto dreunt ook nog na).

Dat is zeker waar ik heb ook een hoop geleerd via dit Forum  :-)

Ik ken je speakers idd niet ,maar omdat je PM11S1 al hebt thuis gehad en het had over Knalkracht dacht ik bij mezelf van  :roll: ligt niet aan de versterker  :no: ik had dat toe met de Dynaudio 52SE echt een geweldige monitor met veel kracht en detailrijk gebalanceerd ,maar 1 woofer kan niet genoeg lucht verplaatsen en tegen die berperkingen aanloopt had er echt moeite mee toe ze weggingen , de Focus 220 die ik nu heb kunnen dat wel en een veel dieper voller geluidsbeeld vooral instrumenten worden nu geheel in het geluidspectrum weergegeven met veel kracht en gaat echt diep ,maar een goede monitor is kwa weergave bijna niet verslaan  :wink:

Een andere Bron kan wel een behoorlijk verschil maken daarin hoe de weergave is in defenitie diepte en klankechtheid daarom heb ik toen gelijk de SA11S1  notworthy gekocht

We hadden een M&G hier met Wbrands en Lo , wbrands had zijn UD7006 meegenomen om te verglijken met mijn SA11S1 zijn mond viel bijna open  :yes:

Ach als je alles zo kunt kopen is de lol er ook zo vanaf ,het is juist leuk om er veel moeite voor te moeten doen  pompom

WimPeu

Ik zou gewoon een vette staande golf creëren . Goedkoopste oplossing. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Pjotr27

Citaat van: jowa op juni 03, 2012, 21:43:07
Prijs is uiteindelijk blijven steken op €711,-, is bijna €400 onder de nieuwprijs.

O ja, ik heb er niet op geboden. Afgelopen week al weer te veel uitgegeven, eerst maar weer wat verkopen :-)

Kans gemist, is echt prachtige dac... jammer genoeg wel zonder de accuvoeding... dat had helemaal mooi geweest... zit er nu met heel veel plezier naar te luisteren... :-)

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

pameijer

Citaat van: Marantz 81 op juni 03, 2012, 21:54:04
Ach als je alles zo kunt kopen is de lol er ook zo vanaf ,het is juist leuk om er veel moeite voor te moeten doen  pompom

En da's pas een echte waarheid!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pameijer

Citaat van: Jeroen op mei 29, 2012, 23:57:55
Zou een naim supernait niet iets voor je zijn, schijnt een goede combinatie te zijn met jou proac luidsprekers plus je hebt het voordeel van de ht pass-through en er zit een hele goede DAC in.
Het is geen hele warme versterker maar heeft prat (pace, rhythm and timing) en geeft echt een super strak laag het is maar 80 watt maar heeft een hele grote voeding die ongeveer de helft van de versterker zit.

Gr. Jeroen

Sinds vandaag staat de Naim SuperUniti warm te draaien in Groningen  :yes:.

Apparaatje heeft alles, streaming, FM, internetradio, DAC, Unity Gain (HT-lus), voldoende analoge en digitale ingangen. Aan de features zal het niet liggen! Het mooie is dat de UD5005 digitaal aangesloten is en alleen als transport wordt gebruikt, de bron in principe ook in 1x geüpgraded is. Ik kom er nog wel op terug!

WimPeu

Nice Paul...  :yes:  Ik zit zelf naar de PS Audio Perfectwave te kijken. Zit niet op een HT lus en al die VV aansluitingen te wachten. Maar deze Naim is ook een optie. Hou ons op de hoogte.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES