Metrum DAC + UD5005 versus SA-11/15Sx

Gestart door pameijer, mei 29, 2012, 13:30:59

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen

Tja smaken zijn verschillend ik vind het er super uitzien misschien een beetje oldschool maar dat is naim, geven meer om de inhoud dan hoe het er uitziet.
Een naim superunity is misschien nog leuker maar die worden nog niet veel 2e hands aangeboden omdat deze nog maar net uit is, heeft veel voordelen (streamer, dab, fm, iPod & iPad ingang via USB enz) maar ook een nadeel en dat je de unity niet kan upgraden met voedingen zoals bij de supernait wel kan.
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

pameijer

Heb net wat zitten lezen over de NAD M51 DAC. Mooi apparaat zeg! Met HDMI passthrough, mooie looks en wat ik lees goede performance! Maar waarom geven ze die apparaten maar 1 optische ingang mee...

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jowa

Marantz 81

Koop eerst andere speakers ,zoals deze http://link.marktplaats.nl/563001389

en ga dan verder bouwen  byebye

pameijer

Koop Usher, koop Dynaudio speakers... Mijn ProAcjes zijn duidelijk niet bekend hier  :no: Ik hou van de helderheid van een eenvoudig 2-wegsysteem (geef vaak ook de voorkeur aan "boekenplankspeakers" hierom) en natuurlijk van de bas van een staander. Maar de klank van Dynaudio kan mij ook erg bekoren. Ze hangen hier bv. bij Plato in Groningen en ben altijd verbaasd over de geluidskwaliteit daar.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Janver

Hier kan uw reclame staan!

Pjotr27

Ik heb sinds vorige week een M2tech dac (young) en die heb ik vergeleken (koud uit de doos) met de Marantz SA-7... Je moest heel goed luisteren om het verschil te kunnen horen...
Ik zou altijd voor een loopwerk + dac combi gaan... veel flexibeler als een standalone cd speler...
Maar twijfel wel of het loopwerk van een ud 5005 wel zo geschikt is, zou dan eerder een cd 6004 erbij kopen..

Marantz 81

Citaat van: pameijer op juni 03, 2012, 07:51:40
Koop Usher, koop Dynaudio speakers... Mijn ProAcjes zijn duidelijk niet bekend hier  :no: Ik hou van de helderheid van een eenvoudig 2-wegsysteem (geef vaak ook de voorkeur aan "boekenplankspeakers" hierom) en natuurlijk van de bas van een staander. Maar de klank van Dynaudio kan mij ook erg bekoren. Ze hangen hier bv. bij Plato in Groningen en ben altijd verbaasd over de geluidskwaliteit daar.

Je vraagt toch om advies voor een beter stereo geluid  :-) dan kun je het beste beginnen bij de speakers zoals ook al door div andere aangegeven in dit topic ( lees het nog eens na ) we weten echt wel waar we over praten aangezien we allemaal heel veel apparatuur en speakers hebben gehad in diverse prijklassen

Het moet ook in verhouding zijn met elkaar als je redelijke speakers hebt dan zal de winst van dure apparatuur zoals de 15/11 serie van marantz niet zo groot zijn , speakers zijn dan de beperkende factor omdat ze het aangeboden singaal niet kunnen weergeven ,hang je er daarna een setje speakers aan die dat wel kunnen dan heb je wel Nirvana  :yes: pompom

jowa

Xander, ken je de ProAc Response D15?
Zo niet, hoe kan je dan zeggen dat er eerst andere speakers moeten komen?

Als pameijer tevreden is met de ProAc's, kan hij ze goed als basis gebruiken voor de uitbouw van de rest van z'n set.

Ik heb zelf heel lang gedaan met een set Mission 751's (eerste model), die dankbaar reageerden op de betere versterking er achter en ook goed de verschillen weergaf tussen cd-spelers van o.a. Linn en Meridian.

thepioneer

Nou Jowa,

Als zoals er beschreven wordt dat een pm15 en een pm11 zeer aan elkaar gewaagd zijn dan zet dat bij mij al grote vraagtekens bij de speakers.

Of het ligt aan het gehoor van de topic starter, of de speakers zijn de beperkende factor. Een bron doet wel iets natuurlijk maar als de speakers niet het niveau weergeven van een pm11 t.o.v. een pm15 dan durf ik het wel blind te zeggen dat dat de slechtste schakel is.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Zoldar

Citaat van: pameijer op mei 29, 2012, 20:25:24
Maar de Metrum aan een UD5005 gekoppeld geeft dan een vergelijkbare kwaliteit als de SA15S1? Daar ben ik nu net benieuwd naar  :yes:

@thepioneer @ Zoldar:
Tsja, waar ben ik naar op zoek.... In essentie gewoon een beter geluid in vooral stereo. Nu is het te "muddled" (ben het Nederlandse woord ff kwijt) en de bas mist knalkracht. Ik weiger (nu nog) de speakers te vervangen, ik geloof dat het daar niet aan ligt. Toen ik ze had aangesloten op 2e-hands Cary Audiobuisjes klonk het goed, maar zo'n voor-eind combi met buizen is niet in te passen in huis (waf!). De akoestiek is ook niet te veranderen thuis, daar heb ik het gewoon mee te doen. Het idee is om relatief goedkoop de bron te upgraden (net vandaag belastingteruggaaf over 2011 gekregen  8-) ) en daarna te sparen voor een PM15S2 of misschien wel een PrimaLuna Dialogue Premium  :kwijl:. Een HT-passthrough is een absolute must. Of 2e-hands een Linn. Maar dan kan ik in ieder geval thuis met de versterker horen hoe het klinkt met een goede bron. Eerlijk gezegd geloof ik wel dat de bron een grote invloed heeft op het totaalplaatje (vraag maar aan Joep  :wink:).

Mocht het toch niet brengen wat ik hoop, dan ga ik verder met actieve speakers. Heb geen zin in die onrust van steeds andere doosjes en zo. AVI ADM40 of de nieuwe Dynaudio's lijken me erg mooi. Binnenkort wil ik nog een keertje mèt mijn speakers naar Hifistudio Weerdinge, om verschillende versterkers uit te proberen. Ze hebben daar PrimaLuna, Copland, Krell, mooi spul! Ook is hij dealer van ProAc, dus hij weet wat een goede selectie kan zijn.
Door de aankoop van de nieuwe auto, die wat duurder was dan ingeboekt, is het besteedbare geld nu ff op. Wil ook nog op vakantie deze zomer, dus haast heb ik ff niet meer. Een nieuwe of 2e-hands versterker mag zo tussen de 1500-2800 euro kosten, maar mss ben ik wel gelukkig met een 850 euro kostende PM-15S2, die ook nog eens mooi in mijn stereomeubel past qua hoogte. Keuzes.... shutup

Zo te lezen heb je nirvana al bereikt met je eigen speakers en een Cary setje. (klinkt mij bekend voor!)
Voor 1500-2800 euro haal je hele serieuze amps in huis die de Cary kunnen evenaren. Ik heb met hetzelfde budget geshopt destijds. Zoek op MP en hifi.nl naar een mooie Audio Research VSi55, Prima Luna Dialogue Two. De prima luna's worden niet echt heel warm. Vriend van mij heeft een babay rondlopen zonder 3 graads brandwonden  :mrgreen:
In het torrenkamp kun je kijken naar een PM11 (de 15 is het net niet zoals je al aangaf) of, doe eens gek, een  mooie integra/onkyo. 

Bron: er is niets makkelijkers dan een DAC op proef mee nemen van de dealer. Op de dig out van de ud en A/b'en maar!  Denk dat je ook hier wel een stap kan maken als het gaat om minder "mudled". Maar ik ben terughoudend geworden met dat soort zaken te bestempelen als dag en nacht verschillen. Het is maar net hoe kritisch je er naar luisterd.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

jowa

Citaat van: thepioneer op juni 03, 2012, 12:27:02
Nou Jowa,

Als zoals er beschreven wordt dat een pm15 en een pm11 zeer aan elkaar gewaagd zijn dan zet dat bij mij al grote vraagtekens bij de speakers.

Of het ligt aan het gehoor van de topic starter, of de speakers zijn de beperkende factor. Een bron doet wel iets natuurlijk maar als de speakers niet het niveau weergeven van een pm11 t.o.v. een pm15 dan durf ik het wel blind te zeggen dat dat de slechtste schakel is.

Zie reactie van pameijer op 29 mei.
Daarin vermeld hij dat een set Cary buizen vv/ev wel bracht wat hij wilde.

Dat hij weinig tot geen verschil hoort met een PM-11 of PM-15, kan heel goed.
De ls hebben een nominale impedantie van 8 Ohm en een gevoeligheid van 88 dB.
Dus makkelijk aan te sturen.

thepioneer

Ik vindt het een complexe materie. De buisjes doen het dus goed, maar geen plek voor en verder is er een pm11 getest maar die bracht het niet en een pm15s2 is wel een optie.

Soms mis ik iets volgens mij. Als ik lees dat de knalkracht in de bas mist en je dit in een versterker gaat zoeken dan moet de verserker wel heel erg gaan kleuren. Ook een bron brengt geen knalkracht.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marantz 81

Citaat van: jowa op juni 03, 2012, 12:12:59
Xander, ken je de ProAc Response D15?
Zo niet, hoe kan je dan zeggen dat er eerst andere speakers moeten komen?

Als pameijer tevreden is met de ProAc's, kan hij ze goed als basis gebruiken voor de uitbouw van de rest van z'n set.

Ik heb zelf heel lang gedaan met een set Mission 751's (eerste model), die dankbaar reageerden op de betere versterking er achter en ook goed de verschillen weergaf tussen cd-spelers van o.a. Linn en Meridian.

Xander  :roll: die heeft toch niet gereageerd

Maar om erop te reageren , ik ken ze niet maar de dingen die hij schrijft en geprobeerd heeft en wat zijn wensen zijn ,kan ik die uitspraak wel doen ( heb genoeg apparatuur en speakers gehad ) dat andere speakers de eerste stap moeten zijn voor zijn wensen ,verder moet iemand zelf weten wat die doet het is alleen een advies  :-)