Metrum DAC + UD5005 versus SA-11/15Sx

Gestart door pameijer, mei 29, 2012, 13:30:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Ook maar eens een keuzevraagje neerleggen. Mijn huidige set bestaat een SR6004 en een UD5005. Om op een hoger niveau te komen moeten zowel bron als versterking worden geüpgradet. Ik heb zowel een PM15S2 als een PM11S1 thuis gehad, beiden zorgden voor een beter geluid maar nog zeker geen nirvana. In mijn beleving waren die 2 ook goed aan elkaar gewaagd, op MIJN set. Dus nu eerst maar eens mijn bron upgraden.

Ik twijfel tussen een Metrum Quad + voeding om aan te sluiten op de UD5005  en een CD-speler uit de SA11/15 klasse. Grote voordelen van de Metrum zijn dat het een kleine doosje is en dat ik ook meteen de Airport Express voor streaming erop aan kan sluiten. De reviews en de meningen over dit apparaatje zijn i.h.a. laaiend enthousiast, maar hoe verhoudt een UD/Metrum combi zich t.o.v. bv. een SA-11S1 of een SA-15S2? Het gaat mij puur om stereo CD-weegave. Het wordt helaas lastig om dit zelf thuis te gaan vergelijken.

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

thepioneer

Ik zal je eerst een gouden tip geven, Koop usher speakers  :evil:

Speakers brengt je meer als een bron, een bron gaat om details en karakter trekjes van het merk. De grootste winst zit hem in speakers
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Zoldar

Ik vond het best een mooie DAC. Maar Nirvana bereik je imho niet door DAC's of CD spelers uit te wisselen. Cary Audio, PS audio, Moon, SA Marantz allemaal heel mooi maar nog nooit gehad, wauw dit is het. Daarvoor zijn de verschillen, na level matchen, gewoon te klein. Het is allemaal gewoon best goed tot heel goed. 

Als je toch het ugrade pad op gaat, begin dan met de amp die het meest dichtbij je ideaal komt met de Proac's. Daar zou ik het zwaarte punt leggen.

Wim heeft een Metrum en SA gehad.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

thepioneer

Maar wat mis je qua stereo ervaring dan ? Wat is het probleem ?
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Zoldar

Citaat van: thepioneer op mei 29, 2012, 14:07:55
Ik zal je eerst een gouden tip geven, Koop usher speakers  :evil:

Speakers brengt je meer als een bron, een bron gaat om details en karakter trekjes van het merk. De grootste winst zit hem in speakers
[/quote

stupid

anders verwoord. Als je een puike set hebt gaat het niet naar de haaien als je er een goedkopere of mindere digitale bron aan hangt.

zet er andere speakers of amp en de zaak kan heeeeeel anders uitpakken.

Voorbeeld:
Met een vriend bij hif dealert gaan luisteren naar 2 amps. Prima luna en Synthesis. Dealer zet een setje oude epos boxen neer.

Bij geen van beide amps sloeg de vonk over zeg maar. Te schell, koud, geen bass. ruk 3werf ruk geluid. We wilden weglopen want het werd toch niks met deze amps.
hop hop, dynaudio's 260 eraan: wauw, mooi hoog, lekkere bass en we hoorden duidelijk verschil tussen de twee amps.

nb: post alleen bedoeld voor mensen die verschillen horen en er iets om geven.










Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Met de SA15s1 vM en de Metrum waren er wel verschillen, maar veelal erg klein, een aantal keren hebben we (Janver en ik) echt heel erg geod ons best moeten doen om een miniem verschil te kunnen horen, en een aantal keer iets duidelijker. Voor mij ook zeker geen verbetering (de Metrum dan..)

WimPeu

Ik heb de Metrum tegen de SA11s1 gezet en de SA11 is echt een klasse of 4 hoger hoor. Eigenlijk geen vergelijk. Als ik in jouw schoenen stond dan ging ik voor de SA15s2. Heb je gelijk een mooie dac en een fijne CD speler die ook nog eens betaalbaar is. Ik denk dat net zoals Chris al schreef, de verschillen tussen de SA15 en de Metrum te verwaarlozen zijn. Dat is in mijn ogen een enorme prestatie voor een Dacje van 20% van de nieuw prijs van de SA15s2
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

pameijer

Citaat van: cz79 op mei 29, 2012, 18:43:54
Met de SA15s1 vM en de Metrum waren er wel verschillen, maar veelal erg klein, een aantal keren hebben we (Janver en ik) echt heel erg geod ons best moeten doen om een miniem verschil te kunnen horen, en een aantal keer iets duidelijker. Voor mij ook zeker geen verbetering (de Metrum dan..)

Maar de Metrum aan een UD5005 gekoppeld geeft dan een vergelijkbare kwaliteit als de SA15S1? Daar ben ik nu net benieuwd naar  :yes:

@thepioneer @ Zoldar:
Tsja, waar ben ik naar op zoek.... In essentie gewoon een beter geluid in vooral stereo. Nu is het te "muddled" (ben het Nederlandse woord ff kwijt) en de bas mist knalkracht. Ik weiger (nu nog) de speakers te vervangen, ik geloof dat het daar niet aan ligt. Toen ik ze had aangesloten op 2e-hands Cary Audiobuisjes klonk het goed, maar zo'n voor-eind combi met buizen is niet in te passen in huis (waf!). De akoestiek is ook niet te veranderen thuis, daar heb ik het gewoon mee te doen. Het idee is om relatief goedkoop de bron te upgraden (net vandaag belastingteruggaaf over 2011 gekregen  8-) ) en daarna te sparen voor een PM15S2 of misschien wel een PrimaLuna Dialogue Premium  :kwijl:. Een HT-passthrough is een absolute must. Of 2e-hands een Linn. Maar dan kan ik in ieder geval thuis met de versterker horen hoe het klinkt met een goede bron. Eerlijk gezegd geloof ik wel dat de bron een grote invloed heeft op het totaalplaatje (vraag maar aan Joep  :wink:).

Mocht het toch niet brengen wat ik hoop, dan ga ik verder met actieve speakers. Heb geen zin in die onrust van steeds andere doosjes en zo. AVI ADM40 of de nieuwe Dynaudio's lijken me erg mooi. Binnenkort wil ik nog een keertje mèt mijn speakers naar Hifistudio Weerdinge, om verschillende versterkers uit te proberen. Ze hebben daar PrimaLuna, Copland, Krell, mooi spul! Ook is hij dealer van ProAc, dus hij weet wat een goede selectie kan zijn.
Door de aankoop van de nieuwe auto, die wat duurder was dan ingeboekt, is het besteedbare geld nu ff op. Wil ook nog op vakantie deze zomer, dus haast heb ik ff niet meer. Een nieuwe of 2e-hands versterker mag zo tussen de 1500-2800 euro kosten, maar mss ben ik wel gelukkig met een 850 euro kostende PM-15S2, die ook nog eens mooi in mijn stereomeubel past qua hoogte. Keuzes.... shutup
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pameijer

Citaat van: WimPeu op mei 29, 2012, 19:58:18
Ik heb de Metrum tegen de SA11s1 gezet en de SA11 is echt een klasse of 4 hoger hoor. Eigenlijk geen vergelijk. Als ik in jouw schoenen stond dan ging ik voor de SA15s2. Heb je gelijk een mooie dac en een fijne CD speler die ook nog eens betaalbaar is. Ik denk dat net zoals Chris al schreef, de verschillen tussen de SA15 en de Metrum te verwaarlozen zijn. Dat is in mijn ogen een enorme prestatie voor een Dacje van 20% van de nieuw prijs van de SA15s2

Wim, bedoel je dan dat ik voor de SA11 moet gaan (je schrijft SA15)? Als de verschillen tussen de SA15 en de Metrum nihil zijn, dan geef ik wegens de beschikbare kastruimte de voorkeur aan de Metrum/UD5005 combi, scheelt weer een doos. De Metrum past mooi naast mijn Apple TV en 2 kastjes met een CD-lade vind ik ook weer zo zonde op de één of andere manier  :|.

En is de SA11 dan inderdaad zoveel beter dan de SA15? Want dat betekent dat er wel flinke verschillen zijn in geluidskwaliteit tussen verschillende bronnen, en dan zal het upgraden van mijn huidige UD5005 in stereo helemaal een flinke verbetering geven  :yes: of  :no: .
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

cz79

Ik weet niet of de UD5005 hetzelfde zal klinken, we hebben het getest met teleknde de SA15s1 vM als bron, dus analoog uitgang, en dan weer de digitale uitgang (met Metrum) en zo hebben we heen en weer geschakeld op de versterker

thepioneer

Staan nog vincent sp 991 eindbakken op mp. 2000 euro voor de set. Daar gaat alles van zingen. Maar toch blijf ik erbij dat de speakers het meeste zullen brengen.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

JohnWx

zou eerst beginnen met de versterker van je dochter te pakken een mooie PIONEER Reference  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Jeroen

#12
Zou een naim supernait niet iets voor je zijn, schijnt een goede combinatie te zijn met jou proac luidsprekers plus je hebt het voordeel van de ht pass-through en er zit een hele goede DAC in.
Het is geen hele warme versterker maar heeft prat (pace, rhythm and timing) en geeft echt een super strak laag het is maar 80 watt maar heeft een hele grote voeding die ongeveer de helft van de versterker zit.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

pameijer

Citaat van: John Wx op mei 29, 2012, 23:47:59
zou eerst beginnen met de versterker van je dochter te pakken een mooie PIONEER Reference  :-P

Lees dit berichtje maar ff  :yes: :yes:. Oftewel, is nu aangesloten, en ja, klinkt beter dan de Marantzjes  shutup
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pameijer

#14
Citaat van: Jeroen op mei 29, 2012, 23:57:55
Zou een naim supernait niet iets voor je zijn, schijnt een goede combinatie te zijn met jou proac luidsprekers plus je hebt het voordeel van de ht pass-through en er zit een hele goede DAC in.
Het is geen hele warme versterker maar heeft prat (pace, rhythm and timing) en geeft echt een super strak laag het is maar 80 watt maar heeft een hele grote voeding die ongeveer de helft van de versterker zit.

Gr. Jeroen

Is idd ook een hele goede optie. Kost alleen €4.000 en is nogal lelijk. Maar, wel exact de juiste features, goed in te passen in mijn stereomeubel en wellicht een goed geluid. Mocht 'ie 2e-hands aangeboden worden, let me know!

Edit: er staat er eentje op Marktplaats...., €2.450. Mooie prijs, maar ik heb het nu eigenlijk niet, oioioi....
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15